Einde contract en zwanger
zondag 28 oktober 2018 om 12:05
Hoi hoi,
In maart verloopt mijn contract automatisch daar het een werk leren contract betreft. Ik ben er net achter dat ik zwanger ben.
Verlenging contract huidige baan is niet van toepassing omdat het dus een werk leren contract betreft en je moet solliciteren naar een functie evt, die er op het moment op deze locatie niet is.
Ik werk in de welzijn sector waar best veel vacatures zijn maar wie heeft ervaring met solliciteren terwijl je ongeveer 5 maanden zwanger ben?
Zet je het al in de brief of ga je op gesprek en vertel je het dan?
En stel het lukt niet om ergens aangenomen te worden, hoe zit dat dan met ww en zwangerschap verlof?
Iemand hier ervaring mee?
Ik hoor het graag
In maart verloopt mijn contract automatisch daar het een werk leren contract betreft. Ik ben er net achter dat ik zwanger ben.
Verlenging contract huidige baan is niet van toepassing omdat het dus een werk leren contract betreft en je moet solliciteren naar een functie evt, die er op het moment op deze locatie niet is.
Ik werk in de welzijn sector waar best veel vacatures zijn maar wie heeft ervaring met solliciteren terwijl je ongeveer 5 maanden zwanger ben?
Zet je het al in de brief of ga je op gesprek en vertel je het dan?
En stel het lukt niet om ergens aangenomen te worden, hoe zit dat dan met ww en zwangerschap verlof?
Iemand hier ervaring mee?
Ik hoor het graag
zondag 28 oktober 2018 om 17:19
meissie22 schreef: ↑28-10-2018 13:00Verkeerd begrepen denk ik, wil ww niet door laten lopen tijdens zwangerschaps verlof en met niet fair bedoel ik wetende dat ik zwanger ben solliciteren en dit niet melden. Er is werk zat maar het is wel fysiek zwaar werk waarbij de ervaring is dat collega's niet het volledige werk meer aan kunnen tot aan hun verlof. Ik wil dat een werkgever zelf het recht heeft om te beslissen of ze dat de moeite waard vinden of niet. En anders heb ik na de bevalling zo een baan dat is het punt niet.
Meestal hoeven ze dat ook niet volgens de regels/wet. Dat weten de werkgevers die je aannemen.
Je kan prima gewoon sollicteren en het melden toch? Dan is het aan hen.
En ik snap nog steeds niet wat je dan wel bedoelde met deze zin:
Zwangerschapsverlof is 16 weken mag je die ook in ww inzetten zoals je zelf wil? En ben je verplicht te solliciteren als je zoveel maanden zwanger ben?
Hij gaat gewoon in waarneer je bij een werkgever met verlof zou gaan. Maar je moet dat wel zelf met UWV regelen qua aanvraag op tijd invullen enz. En stopt als normaal bevallingsverlof zou eindigen.
En ja voor de WAZO en meteen erna heb je sollicitatieplicht. Kan je dat niet meer door een zwangerschapskwaal dan kan je dat melden dat kom je in ZW-Wazo.
zondag 28 oktober 2018 om 17:23
Ik zou gewoon incalculeren dat je 4 maanden geen loon hebt én in 't beste geval WW.
Ze zullen je wel overal willen aannemen, hoor ... maar wel pas na je bevallingsverlof.
Overigens ... het is niet omdat er op je huidige job nu geen plaats is, dat dat ook niet zo is in maart.
Er hoeft maar 1 iemand (langdurig) ziek te vallen of zwanger te zijn en je hebt misschien wel werk
.
Maart is nog erg ver weg.
Ze zullen je wel overal willen aannemen, hoor ... maar wel pas na je bevallingsverlof.
Overigens ... het is niet omdat er op je huidige job nu geen plaats is, dat dat ook niet zo is in maart.
Er hoeft maar 1 iemand (langdurig) ziek te vallen of zwanger te zijn en je hebt misschien wel werk
zondag 28 oktober 2018 om 17:27
Belg007 schreef: ↑28-10-2018 17:23Ik zou gewoon incalculeren dat je 4 maanden geen loon hebt én in 't beste geval WW.
Er hoeft maar 1 iemand (langdurig) ziek te vallen of zwanger te zijn en je hebt misschien wel werk.
Waarom zou zij dat incalculeren?
Ze heeft recht op WW, hoeveel ligt aan haar werkverleden vanaf 17-18 jaar. Dat kan ze gewoon bekijken/ opvragen/uitrekenen.
En WAZO heeft ze zeker recht op in Nederland. Dus daar kan hoef je sowieso verder dus niks voor in te calculeren.
zondag 28 oktober 2018 om 18:26
Dank, werk inmiddels al ruim 13 jaar aansluitend dus ww word vast geen probleemLucifer2018 schreef: ↑28-10-2018 17:27Waarom zou zij dat incalculeren?
Ze heeft recht op WW, hoeveel ligt aan haar werkverleden vanaf 17-18 jaar. Dat kan ze gewoon bekijken/ opvragen/uitrekenen.
En WAZO heeft ze zeker recht op in Nederland. Dus daar kan hoef je sowieso verder dus niks voor in te calculeren.
![]()
zondag 28 oktober 2018 om 20:15
Ik ook, wel in een hele andere branche. Ik was 38 weken bij mijn eerste gesprek. Pas bij het gesprek heb ik het 'verteld', was geen probleem.naamloosjes schreef: ↑28-10-2018 17:04Mijn moeder ging hoogzwanger op gesprek en is na de bevalling begonnen met de baan. Dit is wel een tijd terug, maar wel in de zorg.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
zondag 28 oktober 2018 om 20:29
Mijn vorige contract zou aflopen op het moment dat ik 6 maanden zwanger was, dus ik ben tijdens mijn prille zwangerschap gaan solliciteren (en heb niks gezegd). Ik ben uiteindelijk met ruim 4 maanden zwangerschap bij een nieuwe werkgever begonnen en heb ze met 15 weken zwangerschap gebeld dat ik zwanger was. Tja, het was niet zo leuk om te moeten vertellen dat ik zwanger was en na 4 maanden alweer met verlof zou gaan, maar een WW-uitkering trekken zag ik ook niet zitten, ik wilde gewoon werken in plaats van thuis zitten. Gelukkig heb ik ook een goede zwangerschap gehad, ik begon daar in het 2e trimester en toen was ik hartstikke fit dus ze hebben er weinig van gemerkt dat ik zwanger was. Uiteindelijk heb ik zelfs flink wat overuren gemaakt en heb ik vlak voor mijn verlof een bonus gekregen omdat ze zo tevreden waren.
Ik ben heel blij dat ik gewoon ben gaan solliciteren, mijn nieuwe baan is hartstikke leuk en zij zijn tevreden. Ik vind het heel fijn dat ik na mijn verlof gewoon weer terug kan naar een inmiddels vertrouwde plek met leuke collega's, het lijkt me best vervelend om naast het wennen aan een nieuw leven met kind ook nog eens een nieuwe baan erbij te hebben. Ik heb al gehoord dat ik een vast contract krijg als ik terug kom van verlof terwijl ik gewoon eerlijk tegen mijn manager heb gezegd dat ik uiteindelijk 2 of 3 kinderen zou willen, dus ik geloof niet dat mijn werkgever er spijt van heeft dat ze mij hebben aangenomen. Ze hebben ook tegen mij gezegd dat als ik tijdens mijn sollicitatie had gezegd dat ik zwanger was dat ik dan nog steeds aangenomen was, en dat geloof ik wel eigenlijk. Een volgende keer zou ik het toch op dezelfde manier aanpakken, vooral omdat ik nog maar 6-7 weken zwanger was toen ik solliciteerde en ik dat veel te pril vind om te vertellen. Vanaf een week of 15 zou ik het wel eerlijk tijdens het gesprek vertellen.
Ik ben heel blij dat ik gewoon ben gaan solliciteren, mijn nieuwe baan is hartstikke leuk en zij zijn tevreden. Ik vind het heel fijn dat ik na mijn verlof gewoon weer terug kan naar een inmiddels vertrouwde plek met leuke collega's, het lijkt me best vervelend om naast het wennen aan een nieuw leven met kind ook nog eens een nieuwe baan erbij te hebben. Ik heb al gehoord dat ik een vast contract krijg als ik terug kom van verlof terwijl ik gewoon eerlijk tegen mijn manager heb gezegd dat ik uiteindelijk 2 of 3 kinderen zou willen, dus ik geloof niet dat mijn werkgever er spijt van heeft dat ze mij hebben aangenomen. Ze hebben ook tegen mij gezegd dat als ik tijdens mijn sollicitatie had gezegd dat ik zwanger was dat ik dan nog steeds aangenomen was, en dat geloof ik wel eigenlijk. Een volgende keer zou ik het toch op dezelfde manier aanpakken, vooral omdat ik nog maar 6-7 weken zwanger was toen ik solliciteerde en ik dat veel te pril vind om te vertellen. Vanaf een week of 15 zou ik het wel eerlijk tijdens het gesprek vertellen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
zondag 28 oktober 2018 om 21:25
22 is een hele normale leeftijd eigenlijk wel om kinderen te krijgen. Alleen zijn de 22 jarige tegenwoordig met andere dingen bezig en is men het niet meer gewend dat je op je 22e gewoon een normale volwassen vrouw bent.
zondag 28 oktober 2018 om 21:26