Geld & Recht alle pijlers

Erfenis afhandelen

13-01-2011 12:47 9 berichten
Ik vraag me iets af:

een aantal weken geleden is er een familielid van mij overleden. Een oom heeft de afhandeling van de erfenis op zich genomen.

Hoelang duurt het eigenlijk voor zoiets afgehandeld is?

Het is niet dat ik ernstig op geld zit te wachten, want waarschijnlijk (zover we weten) is er net genoeg geld om de begrafenis te betalen.

Verder zijn er nog wat spulletjes met enkel emotionele waarde en daar wacht ik wel op, foto-albums etc.

Nou zou het natuurlijk het gemakkelijkste zijn om gewoon even te bellen en vragen hoe het ervoor staat, maar ja afgezien dat hij nu op zijn werk zit, vind ik het zo'n overbodige vraag. Het komt gerust wel en als ik er steeds om zou vragen, lijkt het misschien of ik het niet vertrouw.

Is iemadn hier wel eens erfgenaam geweest en hoe lang duurde het toen?
Woonde deze oom in een huurhuis of koophuis? Indien in een huurhuis lijkt mij dat die al snel moet leeggeruimd worden. Kun je hem niet bellen (vanavond) en zeggen dat je in een bepaald iets geinteresseerd bent en je afvraagt wanneer hij bij dit punt komt wat betreft afhandelen? Misschien is het allang vergeven en zit jij er netjes op te wachten.
Starshine, volgens mij hangt het ook af van het gegeven of alle erfgenamen bekend zijn en of er bepaalde verklaringen opgemaakt moeten worden.

Als niet alle erfgenamen bekend zijn of kunnen tekenen, dan kan de afhandeling langer duren.

Ik heb mijn moeders erfenis afgehandeld en alle erfgenamen moesten ervoor tekenen dat ze daarmee akkoord waren. Bij ons was het binnen 6 weken afgehandeld (er was geen erfenis namelijk).
@clubmedfan, het gaat om een overleden tante (ha dik niet duidelijk opgeschreven denk ik). Zij woonde in een huurhuis. Dat is al leeg, het meeste is naar de kringloop gegaan, wat er over is, ligt in een opslag.

Even nog wat achtergrond: deze tante was al jong weduwe en kinderloos. Er is geen testament, maar de erfgenamen (mijn moeder o.a.) zijn al overeengekomen wie wat krijgt. We gingen als kind vaak bij deze tante logeren, ze had zelf geen kinderen maar was gek op haar neefjes en nichtjes, vandaar. Ze had van ieder een eigen foto-album, snap je?

Ze had een kleine uitvaartverzekering, die niet dekkend was en verder zijn er waarschijnlijk wel wat kleine schulden, die natuurlijk nog van de erfenis afgaan. Qua geld had ze een paar duizend euro op de bank, maar het grootste deel gaat dus in de uitvaart zitten en wat overblijft naar evt schulden.

Misschien dat het daar nog op hangt dan. Het is ondertussen al meer dan 6 weken geleden.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd met het verlies van je tante.

Starshine, het lijkt wel of je het over mijn tante hebt.

Ook weduwe , geen kinderen, de erfenis ging naar mijn moeder (haar zus), wel bij testament, en ook stapelgek op haar nicht en neef.

Bij mijn tante ook geen koophuis, wel wat kapitaal, en een test executeur.

Al met al, brief notaris, kopie identieteit terugsturen, enz. heeft het zo'n 7 a 8 weken geduurd.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
bedankt eindeloos.

Tja, elke afhandeling heeft natuurlijk zijn eigen haken en ogen, dus ik hoop maar dat het inderdaad snel klaar mag zijn.

Ach, ik wil mijn oom er ook niet mee lastig vallen. We spreken elkaar niet zo gek vaak, en dan lijkt het zo stom om nou met deze vraag op te bellen.

Ik heb dan nog wel even geduld en bel anders volgende maand (dan is hij toch jarig, meteen een aanleiding )
Het zal heus goed komen.!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Een tante van mij is begin oktober 2010 overleden, laatste week december kreeg ik een brief van de notaris en vorige week is een bedrag op mijn rekening bijgeschreven. Een eerdere erfenis verliep qua timing ongeveer ook zo. In beide gevallen was er wel een testament, ik weet niet of dat verschil maakt.
Als het vooral om spullen gaat die materieel gezien niet zoveel waard zijn en iedereen het erover eens is wie wat krijgt, begrijp ik eigenlijk niet zo goed waarom dingen als fotoboeken eerst zijn opgeslagen en later nog verdeeld gaan worden. Mijn moeder en haar zussen hebben tijdens het opruimen van het huis van mijn oma gewoon samen alvast de spullen verdeeld. Zo konden ze bij de paar dingen waar meer mensen belangstelling voor hadden, meteen overleggen wie het meenam.

Hoe lang de afhandeling van de 'financiële' erfenis daarna nog geduurd heeft, weet ik eigenlijk niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven