Geld & Recht alle pijlers

Erfenis vader, probleem.

06-10-2011 11:44 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet echt een leuk onderwerp, maar ik wil graag proberen erachter te komen hoe of wat....

Mijn vader ligt in het ziekenhuis, is 83, en de kans dat hij het niet gaat halen wordt groter met de dag.

De situatie: Ik ben enigs kind van mijn vader. Bij overlijden zou ik dus enig erfgenaam zijn. Er valt alleen niets te erven, en doordat iemand waarin hij vertrouwen heeft ook nog met zn financien loopt te knoeien, zou er zelfs een schuld achter kunnen blijven.

De erfenis aanvaarden, dat risico kan ik niet nemen. Ik zou kunnen weigeren, maar ik heb 2 minderjarige kinderen en ik heb begrepen dat ik voor hen niet zo maar kan weigeren.

Dan is er nog een optie ' beneficair aanvaarden' , maar t enige wat ik daarover kan terug vinden is dat het een hele romslomp is. Wat precies, daar kom ik niet achter. Zelfs de notaris telefoon die ik heb gebeld kan mij geen duidelijk antwoord geven op mijn vragen.

Hoewel het vervelend is er nu al over te moeten denken, ben ik bang dat als pa inderdaad overlijdt ik zo van slag ben, dat ik dan helemaal niet meer helder ben en het nog moeilijker is dit soort dingen uit te zoeken.

Mss heeft iemand hier iets vergelijkbaars meegemaakt, of zijn er deskundigen op dit gebied hier op t forum.

Is er iemand die mij helderheid kan verschaffen? Wat zou de beste optie zijn en wat komt daar allemaal bij kijken?

Bij voorbaat dank!
quote:Danayla schreef op 06 oktober 2011 @ 12:19:

T is ook zo makkelijk oordelen als je verder nergens vanaf weet!

Zit uren in t ziekenhuis en ben aan de oxa om me staande te houden. Vreselijk dit, vooral omdat het zo plotseling ineens slecht gaat. Hij was nog aardig te pas, iig lichamelijk. Nu doen zn nieren het ineens nauwelijks meer, en ze kunnen niet achter de oorzaak komen. Ik zit te janken dit schrijvende, hoor.

probeer het je niet aan te trekken. Jij hebt alle recht om te reageren zoals je reageert en je bent daar NIEMAND verantwoording over schuldig, al helemaal niet een anonieme forummert die jou meent even de les te moeten lezen.

Het is alleen maar heel verstandig van je dat je vooruit kijkt en alvast nadenkt over wat er op je af gaat komen. Dat je intussen verdriet hebt, zorgen voor je vader, in een rouwproces terecht komt, daar twijfelt niemand met enig gezond verstand aan, en zelfs al was dat wel zo: daar hoef jij je helemaal niets van aan te trekken.
Je lijkt me een naar mens Breezer.
quote:ritmeester schreef op 06 oktober 2011 @ 12:25:

[...]

probeer het je niet aan te trekken. Jij hebt alle recht om te reageren zoals je reageert en je bent daar NIEMAND verantwoording over schuldig, al helemaal niet een anonieme forummert die jou meent even de les te moeten lezen.

Het is alleen maar heel verstandig van je dat je vooruit kijkt en alvast nadenkt over wat er op je af gaat komen. Dat je intussen verdriet hebt, zorgen voor je vader, in een rouwproces terecht komt, daar twijfelt niemand met enig gezond verstand aan, en zelfs al was dat wel zo: daar hoef jij je helemaal niets van aan te trekken.Hear hear.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Sterkte (f)

Toen schoonvader stierf heeft mijn man de erfenis verworpen.

Was een verstandig besluit.
quote:breezerananas schreef op 06 oktober 2011 @ 12:17:

[...]

Zou het misschien niet zo kunnen zijn dat ik dat juist helaas heb mee moeten maken en dat ik daarom niet zo goed snap dat TO zich voordat vader nog maar overleden is, zich al zorgen gaat maken hoe ze zijn huis straks leegkrijgt !!!!!

Alsof je meteen een dag na z'n overlijden al moet bepalen over die erfenis of dat het huis na 1 dag leeg moet zijn. Kom op

Ach ja, maar jij zou dan ook in mogelijke valkuilen kunnen tuinen. Bepaald handelen of juist niet handelen kan gevolgen hebben voor erfgenamen, zowel vóór als na het overlijden. En ja, daar hoort ook een huis leeg halen bij. Heel verstandig dus dat TO daar nu over na denkt, i.p.v. straks als de hele regelpleuris los barst, ze nog emotioneler is en dan uit emotie onbewust verkeerd handelt.

quote:....in deze situatie zou ik me meer met m'n vader zelf bemoeien dan met dingen die later ook nog kunnen.

Jammer dat jij denkt dat het een situatie is van het een of het ander. Dat hoeft helemaal niet, het sluit elkaar absoluut niet uit. Weet jij veel of vader nog 24/7 aanspreekbaar is, bezoek mág hebben, kán hebben, wíl hebben en noem het maar op welke tig factoren er nog meer kunnen zijn waarom het informeren naar dergelijke zaken niet hoeft in te houden dat zij zich niet met haar vader bezighoudt?

Ik zal je eens wat vertellen; mijn vader en ikzelf hebben gecombineerd bijna 18/7 bij mijn opa gezeten. Hij weigerde iemand in de nachten, werd er zelfs ongelooflijk onrustig van. Iets wat wij gerespecteerd hebben maar anders waren we er geweest. In die tijd hebben we alles voor en met opa geregeld, ook waar hij nog zaken wilde wijzigen qua testament en/of wij dingen wilde of moesten weten. Sterker nog; dit is een van de redenen geweest dat wij zoveel tijd met hem hebben mógen door brengen. Ons liet hij toe, want alles moest geregeld worden dat moesten wij tweetjes gaan uitvoeren na zijn overlijden. Mijn moeder dulde hij daar niet bij; hop weg jij. Alles geregeld, uitgezocht wat het voor een ieder inhield (waarop opa zijn testament volledig aangepast heeft, oh wat een gruwel toch, op puur eigen initiatief), zoveel uren met hem en tegelijkertijd werkte mijn moeder gewoon fulltime, mijn vader naar belastbaarheid (grotendeels arbeidsongeschikt), en revalideerde ik in eenzelfd ziektenhuis. Goh. Nee, inderdaad, puur het feit dat je iets wil weten omtrent wetgeving erfenissen maakt dat je minder tijd aan een stervende geliefde steekt. Jammer dat jij dat zo ervaart en niet de rijkdom kent daarbuiten.
when you wish upon a star...
quote:ritmeester schreef op 06 oktober 2011 @ 12:25:

[...]

Het is alleen maar heel verstandig van je dat je vooruit kijkt en alvast nadenkt over wat er op je af gaat komen. Dat je intussen verdriet hebt, zorgen voor je vader, in een rouwproces terecht komt, daar twijfelt niemand met enig gezond verstand aan, en zelfs al was dat wel zo: daar hoef jij je helemaal niets van aan te trekken.
Danayla, wat verdrietig dat het zo rap gaat ineens. Ik vind het echt heel erg verstandig dat je vast aan het nadenken bent over hoe nu verder. Sterkte vrouw!
quote:breezerananas schreef op 06 oktober 2011 @ 12:17:

[...]

Zou het misschien niet zo kunnen zijn dat ik dat juist helaas heb mee moeten maken en dat ik daarom niet zo goed snap dat TO zich voordat vader nog maar overleden is, zich al zorgen gaat maken hoe ze zijn huis straks leegkrijgt !!!!!

Alsof je meteen een dag na z'n overlijden al moet bepalen over die erfenis of dat het huis na 1 dag leeg moet zijn. Kom op....in deze situatie zou ik me meer met m'n vader zelf bemoeien dan met dingen die later ook nog kunnen.

Hou toch op.

Sommige zaken moet je gewoon ook je verstand bijhouden, hoe 'ongepast' het voor je eigen gevoel ook is.
quote:_origami_ schreef op 06 oktober 2011 @ 12:24:

en ook eentje voor Pixiedust, omdat je zo'n verstandig mens bent Nou zeg, wat lief en onverwacht!
quote:Suze2hier schreef op 06 oktober 2011 @ 12:26:

Je lijkt me een naar mens Breezer.

Helemaal mee eens,Suze2

En TO ,goed dat je hierover nadenkt hoor,sterkte gewenst met alles en je vader!
Hey Lord,don't ask me questions
Dank jullie wel, allemaal! Echt super lief deze reacties.

Want uiteraard heb ik het vooral zwaar omdat pa wellicht gaat overlijden! Gelukkig heeft hij dat zelf niet echt in de gaten. Heeft ook geen pijn verder. slaapt vooral veel...
Ik lees niemand de les.....ik snap gewoon niet dat mensen zich al met dit soort dingen bezighouden terwijl vader nog leeft.

Als je een sterven ziet aankomen en je kunt samen nog bespreken hoe de begrafenis eruit moet komen te zien...dat snap ik ja. Je wilt dan rekening houden met de wensen van de overledene.

Hoe z'n huis leegkomt is toch van latere zorg, ik zou daar niet eens aan denken op het moment dat een dierbare op sterven ligt. Maar goed....ik ben TO niet en daarom mag ik er geloof ik niet anders over denken.
quote:Suze2hier schreef op 06 oktober 2011 @ 12:26:

Je lijkt me een naar mens Breezer.Mwah....valt best mee hoor !
Met al die "pffff" en "...." in je posts durf je nog te beweren dat je geen oordeel velt (en dus de les leest)?
quote:breezerananas schreef op 06 oktober 2011 @ 12:31:

Ik lees niemand de les.....ik snap gewoon niet dat mensen zich al met dit soort dingen bezighouden terwijl vader nog leeft.Afwezigheid van inlevingsvermogen is geen pluspunt hoor.quote:

Als je een sterven ziet aankomen en je kunt samen nog bespreken hoe de begrafenis eruit moet komen te zien...dat snap ik ja. Je wilt dan rekening houden met de wensen van de overledene.

Hoe z'n huis leegkomt is toch van latere zorg, ik zou daar niet eens aan denken op het moment dat een dierbare op sterven ligt. Maar goed....ik ben TO niet en daarom mag ik er geloof ik niet anders over denken.Je mag er best anders over denken, maar je moet wel ernstig beperkt zijn in je inlevingsvermogen als je niet eens door hebt hoe bot veroordelend JOUW onbegrip hier door jou wordt geventileerd. Dat jij het niet snapt zegt alles over jou en niets over TO.
quote:breezerananas schreef op 06 oktober 2011 @ 12:31:

Ik lees niemand de les.....ik snap gewoon niet dat mensen zich al met dit soort dingen bezighouden terwijl vader nog leeft.

Hoe z'n huis leegkomt is toch van latere zorg, ik zou daar niet eens aan denken op het moment dat een dierbare op sterven ligt. Maar goed....ik ben TO niet en daarom mag ik er geloof ik niet anders over denken.Dat je het niet snapt is een ding, dat je het nodig acht om dat Danyala voor de voeten te gooien en dan ook nog eens zoals je dat gedaan hebt? Laten we het erop houden dat ik het een lelijke eigenschap vind.
En waarom val je zo over één ding wat TO geschreven heeft? Het huis leeghalen... alsof er niet nog meer dingen spelen na een overlijden. Het ging niet alleen maar om het huis leeghalen dat pik jij er uit om mee te slaan. Maar over het eventuele schuldenaspect stap je voor het gemak maar overheen.

Nou ja, je hebt geen inlevingsvermogen, dat blijkt wel.

TO, sterkte voor de komende tijd. Het is een zware periode, ik weet er helaas alles van.
Heb je een eigen notaris, Danayla? Die zou je eens kunnen bellen om informatie op te doen. Wij geven hier, hoe goedbedoelt ook, toch adviezen uit de 3e hand. De notaris kan je precies vertellen hoe het zit.

Ik snap je gedrag overigens helemaal. De praktische zaken regelen geeft vaak lucht als je wanhopig bent.

Veel sterkte.
quote:breezerananas schreef op 06 oktober 2011 @ 12:00:

Sorry hoor....je lijkt je meer zorgen te maken om de randzaken dan om het daadwerkelijk overlijden van je vader !!!Wat een nare en misplaatste opmerking, bah.
Ik kan je helaas niet helpen, maar ik wens je veel sterkte in deze moeilijke tijd en ik vind het heel knap van je dat je nu aan deze zaken denkt. Je bent een sterke vrouw.
Ik heb net deze week een nascholing over erfrecht gevolgd en volgens de docent is het enige dat je met een erfenis zou moeten doen: beneficiair aanvaarden. Dan blijf je nooit met de ellende zitten. Kost een paar honderd euro aan griffierechten en daarmee koop je je risico af.

Sterkte in elk geval, kan me voorstellen dat je je hier al wel een beetje zorgen over maakt, naast alle andere zorgen die je ongetwijfeld nu over je vader hebt.
..
quote:Ratteke schreef op 06 oktober 2011 @ 12:41:

En waarom val je zo over één ding wat TO geschreven heeft? Het huis leeghalen... alsof er niet nog meer dingen spelen na een overlijden. Het ging niet alleen maar om het huis leeghalen dat pik jij er uit om mee te slaan. Maar over het eventuele schuldenaspect stap je voor het gemak maar overheen.

Nou ja, je hebt geen inlevingsvermogen, dat blijkt wel.

TO, sterkte voor de komende tijd. Het is een zware periode, ik weet er helaas alles van.

Toen ik de post las, dacht al bij mezelf: "Jeetje, dat je je daarover nu al druk gaat maken. Leg je energie toch bij je vader op dit moment".

Heb toen ook nog niet gereageerd omdat ik heel in de verte ergens nog lichtelijk kan begrijpen.

Maar toen TO's vraag over dat huis leeghalen er ook nog bijkwam kon ik het niet laten om mijn ergernis daar over uit te spreken (wat overigens niet wil zeggen dat ik het niet heel erg van haar vader vindt)

Mijn vader is onlangs heel onverwachts overleden. Van het een op het andere moment. Heb hem overdag nog gezien en dezelfde nacht was hij dood. Het steekt mij enorm dat mensen zich dan nu al zorgen maken om dit soort randzaken (zo noem ik ze nog steeds ja).

Als ik dit dan lees dan denk ik: pak alle tijd die je hebt met je vader en ga je toch niet nu al druk maken om dingen die later ook nog kunnen.
.
quote:Ratteke schreef op 06 oktober 2011 @ 12:41:

Buiten dat kan ik me best voorstellen dat het huis leeghalen iets is waar je enorm tegen op kan zien, zeker als je er alleen voor staat. Het lijkt mij vreselijk zwaar en emotioneel en ik zou me kunnen voorstellen dat juist al vader nog leeft het 'huisprobleem' en makkelijker te behappen iets om je druk over te maken is dan het naderende overlijden.

Danayla ik vind het heel knap en goed van je dat je ondanks de moeilijke situatie waar je nu inzit bezig bent met wat voor gevolgen het overlijden van je vader praktisch kan hebben en zorgt dat je er niet door in de problemen komt. Veel sterkte.
Oh trouwens in deze context: het huis leeghalen is wel een daad waardoor je je gedraagt als erfgenaam en dus kan worden aangenomen dat je de erfenis aanvaardt. Doe dit dus niet voordat je hebt laten vastleggen dat je alleen beneficiair wilt aanvaarden. Bah, wat akelig om al met dit soort dingen bezig te moeten zijn voor het zover is, maar wel erg verstandig van je hoor. En ik denk ook dat het misschien wel makkelijker is voor TO om zich nu bezig te houden met praktische zaken, dan kun je tenminste iets doen ipv zitten afwachten.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven