Geld & Recht alle pijlers

Ervaring met AFAS?

11-05-2012 09:07 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen,

Ik overweeg om gebruik te maken van AFAS om mijn uitgaven (en inkomsten) beter te beheren. Eerder hield ik wel een kasboek handmatig bij, maar dit doe ik dan een poosje en dat verwaarloos ik het weer.

Excel ben ik totaal onhandig mee. Dus ik heb na enig onderzoek de conclusie getrokken dat AFAS wat voor mij zou kunnen zijn.

Nu nog een paar vragen aan mensen die ermee werken:

Is het eenvoudig in gebruik?

Als ik nu start, voer ik dan de gegevens vanaf nu in? Of voer ik ook gegevens van eerder automatisch in? Mijn plan is namelijk om te starten per 1 juli (sorry beetje omslachtig misschien).

Welke categorieen zijn er? En kan ik mijn contante opnames nog verwerken daarin?

Alvast bedankt voor het reageren!

Groet famke
tsja.....
Hier op het werk Afas.

Moet zeggen dat het een handig systeem is.

Je hebt ook online boekhouden van Afas, hoef je alleen maar internet voor te hebben. Maar daar heb ik (nog) geen ervaring mee.

Heb je een eigen bedrijfje?
Bedoel je AFAS Personal? Ik vind het heel makkelijk in gebruik. Je koppelt het aan je internetbankieren, en dan doet ie zelf al heel veel automatisch. Er zijn standaardcategorieën, maar je kunt ook eigen categorieën aanmaken. En terug in de tijd kan ook eenvoudig. Maak gewoon een account aan en probeer het eens, dan merk je gauw genoeg of je ermee uit de voeten kunt.
Hoi,

Nee ik het is voor eigen gebruik. Zeg maar als modern 'huishoudboekje.'

En op zich is daar wel info over te vinden (afas personal), maar geen gebruikerservaring. Ik wil graag weten of het echt zo eenvoudig en handzaam is als het lijkt.

Bedankt voor je reactie trouwens.
tsja.....
Oke, dan haak ik af.

Ik werk met Afas Small Business.

Succes!
Oh stella, ook bedankt!

Maar kan ik ook gewoon starten vanaf een bepaalt punt. Ik wil graag als het vakantiegeld er is en ik mijn grote garagerekening heb betaald met een schone lei beginnen. Dus vanaf dat punt.
tsja.....
quote:mystic24 schreef op 11 mei 2012 @ 09:50:

Oke, dan haak ik af.

Ik werk met Afas Small Business.

Succes!Dank!
tsja.....
quote:famke76 schreef op 11 mei 2012 @ 09:52:

Oh stella, ook bedankt!

Maar kan ik ook gewoon starten vanaf een bepaalt punt. Ik wil graag als het vakantiegeld er is en ik mijn grote garagerekening heb betaald met een schone lei beginnen. Dus vanaf dat punt.Ja hoor, je bepaalt zelf vanaf welke datum je je gegevens invoert.
Ik gebruik het al best een tijdje, meer dan een jaar, en vind het echt handig. Je kunt je contante uitgaven er ook in verwerken. Bijv, als ik 20 euro pin, wordt dit in 1e instantie gecategoriseerd als 'geldopname', maar als je het aanklinkt heb je de optie 'splitsen' en kun je aangeven dat je 15 euro aan 'boodschappen' en 5 euro aan 'persoonlijke verzorging' hebt besteed, dus je kunt wel nauwkeurig bijhouden waar je geld naartoe gaat.
Ah! Stella dank je. Dus als ik nu even ga proberen, kan ik op zich die invoeren ook weer wissen en per 1 juni echt beginnen.

Ik dacht dat ik best goed wist wat er in en uit gaat. Maar dat blijkt toch tegen te vallen. Mijn man heeft een vast loon, dat van mij varieert nogal. En ook vergeet ik gewoon bepaalde dingen. Dus momenteel valt ons saldo me steeds tegen... .

Dus ik wil er weer even bovenop zitten, zodat er weer eens wat meer naar de spaar kan.
tsja.....
quote:layla1969 schreef op 11 mei 2012 @ 09:56:

Ik gebruik het al best een tijdje, meer dan een jaar, en vind het echt handig. Je kunt je contante uitgaven er ook in verwerken. Bijv, als ik 20 euro pin, wordt dit in 1e instantie gecategoriseerd als 'geldopname', maar als je het aanklinkt heb je de optie 'splitsen' en kun je aangeven dat je 15 euro aan 'boodschappen' en 5 euro aan 'persoonlijke verzorging' hebt besteed, dus je kunt wel nauwkeurig bijhouden waar je geld naartoe gaat.

Ja dit bedoelde ik ook. Ik ga proberen zoveel mogelijk te pinnen, maar contant geld wil ik ook graag indelen (mee naar werk, sport, uitgaan, etc.).

Hoeveel tijd kost het je ongeveer om het wat bij te werken/houden?
tsja.....
Ja, het is eenvoudig in gebruik.

Je kunt zelf kiezen wanneer je je gegevens gaat importeren (handmatig).

Er zijn een aantal hoofdcategorieën (inkomsten, huishouden, wonen, verzekeringen enz. enz...). Je kunt zelf categorieën eenvoudig verwijderen of juist toevoegen.

Ja, je kunt je contante opnames erin verwerken.
Met de "automatische bijwerkassistent" is dat werken een fluitje van een cent. Ik vind het zelfs leuk om te doen :')

Heerlijk dat inzicht. Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust.

Saldo is wel relaxed, wordt ook keurig bijgehouden (een kwestie van zelf even handmatig eenmalig ingeven).
@man0na: ook bedankt.

Ik heb hem gedownload, maar nog niets mee gedaan. Ik wil eignlijk pas de gegevens er per 1 juni inhebben. En dan voor het ideale overzicht tot juni volgend jaar volhouden. Kan ik de gegevens die ik nu invoer om even te kijken hoe het werkt (dus uitgaves van eerder) weer makkelijk verwijderen?

Zo kan ik 'blanco' beginnen, maar wel eerst even uitproberen hoe het er uit zien en werkt.
tsja.....
Yw.

Ook dat is mogelijk. Je kunt al je transacties selecteren en dan op "verwijderen" klikken via dropdownmenu et voila!

Overigens kun je ook een selectie maken van(af) juni en zou je je oude gegevens niet per se hoeven te verwijderen. Dat is natuurlijk je eigen keuze.

Ik heb het sterke vermoeden dat wanneer je de 'bijwerkassistent' gaat gebruiken, deze ook gegevens van voor juni/juli zal importeren. Wat is je reden om pas vanaf 1 juli inzicht te krijgen in je in- en uitgaven? Voor het "ideale" overzicht? Ik zou zelf even met je mee moeten kijken hoe je dat voor elkaar kunt krijgen, maar ik het het idee dat dit mogelijk is zonder dat je een specifieke periode importeert ;)
De reden is dat ik dan het idee heb met een schone lei te beginnen. Ik heb dan ons vakantiegeld binnen en nog een grote garage rekening betaald. Dan is mijn lopende rekening mooi op orde en de spaar wat aangevuld. Lijkt me gewoon een prettige uitgangspositie.

Misschien een stomme reden, maar goed, dat vind ik prettig. Ook omdat aan het begin van de maand veel van de vaste lasten erafgaan. Vind ik overzichtelijk.
tsja.....
Wat bedoel je trouwens met Yw?
tsja.....
omhoog...
tsja.....
Hoi Famke, yw staat voor "you're welcome" ;) Macht der gewoonte. En ik snap het nu, je moet vooral doen waar je je goed bij voelt.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel. In ieder geval heel veel plezier met AFAS! ;)
Dank je wel!

Geen vragen meer voor nu, ga het gewoon proberen. En anders meld ik me hier wel weer.

Groet famke
tsja.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven