Geld & Recht alle pijlers

Ervaring scheiden online

18-07-2011 09:48 31 berichten
Goedemorgen allemaal.

Nieuwe maandag, nieuwe kansen.

Ik heb besloten om mij eens te verdiepen in de scheiding van mijn vriendin. De kogel was al even door de kerk en nu gaan zij en haar partner uit elkaar. Al het regelwerk komt op haar neer en ik wil haar graag helpen. Ze hebben een koophuis, er zijn gelukkig geen kinderen.

De dingen die er m.i. geregeld moeten worden zijn:

Huis verkopen

Auto verkopen

Katten onderbrengen

Scheiden

Nieuwe woonruimte regelen

Spullen verdelen

Gelukkig worden

Huis verkopen gaat via de makelaar, dus dat loopt al.

Auto verkopen, lang leve marktplaats.

Katten onderbrengen, check.

Scheiden: Dat is nou iets waar wij geen van allen ervaring mee hebben. Ik heb ge-googled en kwam op een online scheiden site uit waar ze voor ongeveer 670,00 alles regelen.

Heeft iemand ervaring met een site als deze?

Nieuwe woonruimte regelen, geen probleem

Spullen verdelen, zien we met angst en beven tegemoed, maar het zijn maar spullen.

Gelukkig worden, zal na bovenstaand geregel vanzelf plaatsvinden.

Nou, ziet er goed uit, dat schema van mij, al zeg ik het zelf.

Vergeten we nog dingen?
Partner alimentatie en partnerpensioen? Oftewel, wat komt er in het convenant te staan?
Alle reacties Link kopieren
Huis verkopen gaat via makelaar, schrijf je, maar hebben jullie ook al nagedacht over wat er met de overwaarde cq restschuld moet gebeuren? Wellicht dat dat vanzelf bij de notaris ter sprake komt (neem aan dat de afhandeling van de hypotheek via de notaris loopt), maar beter om het van te voren helder te hebben.
Ze waren pas 2 jaar getrouwd. Is er dan sprake van alimentatie of pensioen?

De restschuld word bij een huwelijk in gemeenschap van goederen toch verdeeld?
Hadden ze ieder al een eigen rekening. Anders zou ik ook een nieuwe rekening openen. En zorg dat ieders salaris of iig die van je vriendin, aangezien het nu ieder voor zich is, op de nieuwe rekening wordt gestort vanaf nu...
anoniem_53483 wijzigde dit bericht op 18-07-2011 10:19
Reden: Fout in zin...
% gewijzigd
dubbbel
Thanx MMR, zal het aan haar doorgeven
Graag gedaan...Ik heb er geen ervaring mee, maar dit lijkt me ook erg handig..Succes!
quote:pruttel schreef op 18 juli 2011 @ 10:11:

De restschuld word bij een huwelijk in gemeenschap van goederen toch verdeeld?

Nee, niet zomaar: in principe blijf je beiden hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele bedrag dat nog open staat bij de bank. En een bank gaat natuurlijk niet zomaar akkoord met een verdeling van de schuld, want dan zijn beide exen ineens maar voor de helft aansprakelijk.

Ze zullen allebei een nieuwe lening af moeten sluiten voor hun deel van de restschuld (bijvoorbeeld 50/50) en dan met dat geleede geld de restschuld voldoen. En vanaf dan hebben ze ieder hun eigen schuld.
niet scheiden via internet!
quote:FullHouse schreef op 18 juli 2011 @ 12:28:

niet scheiden via internet!

Want?

en @ Gember, bedankt voor je reactie.

Gaat die lening een probleem opleveren? Of is de bank daar niet zo moeilijk in? En waar moeten we dat regelen? Bij de notaris? Of bij de bank waar de hypotheek loopt?
je kunt wel de illusie hebben dat je nu alles in gezamelijk overleg kunt doen en dat je het dus prima met een flitsscheiding kunt regelen. Sorry, maar meestal loopt deze droom niet zo af.

Bij een scheiding via internet regel je sowieso alleen de zaken waar je zelf aan denkt, wat je eventueel zou vergeten wordt dus niet geregeld. Het is veel slimmer om hier door een advocaat naar te laten kijken. De kosten die je denkt nu te besparen met een flitsscheiding, zul je waarschijnlijk later alsnog dubbel maken met de volgende advocaat.
quote:pruttel schreef op 18 juli 2011 @ 12:31:

[...]

Want?

en @ Gember, bedankt voor je reactie.

Gaat die lening een probleem opleveren? Of is de bank daar niet zo moeilijk in? En waar moeten we dat regelen? Bij de notaris? Of bij de bank waar de hypotheek loopt?

Waar je vriendin dan dat geld leent moet ze helemaal zelf weten (al leent ze het van een oude tante). Een notaris komt er niet aan te pas. Volgens mij kan de bank waar de hypotheek loopt je sowieso wel een aanbod doen voor een lening, maar je kunt ook gerust bij andere banken kijken.

Of zo een lening problemen oplevert hangt heel erg af van het bedrag. Stel ze hebben 10.000 restschuld, dan moet het niet al te lastig zijn voor beiden om een persoonlijke lening van 5.000 af te sluiten (als je een beetje inkomen hebt). Is de restschuld 100.000 dan wordt het al en iets lastiger verhaal.
(en zorg dat je alle wachtwoorden van allerlei sites verandert. Voor je het weet koop je de halve Wehkamp leeg)
Leuk bedacht dat scheiden online maar dat werkt alleen maar wanneer beide partijen met zijn tweeen nog door een deur kunnen. Bovendien moet je een hele hoop zelf gaan aanleveren. Als je wat vergeet en de advocaat moet daar zelf achteraan, dan zou dat zomaar doorberekend kunnen worden.
waarschijnlijk overbodig om te vermelden dat ik zelf ervaring heb met online scheiden
quote:gember999 schreef op 18 juli 2011 @ 12:35:

[...]

Waar je vriendin dan dat geld leent moet ze helemaal zelf weten (al leent ze het van een oude tante). Een notaris komt er niet aan te pas. Volgens mij kan de bank waar de hypotheek loopt je sowieso wel een aanbod doen voor een lening, maar je kunt ook gerust bij andere banken kijken.

Of zo een lening problemen oplevert hangt heel erg af van het bedrag. Stel ze hebben 10.000 restschuld, dan moet het niet al te lastig zijn voor beiden om een persoonlijke lening van 5.000 af te sluiten (als je een beetje inkomen hebt). Is de restschuld 100.000 dan wordt het al en iets lastiger verhaal.Een notaris komt er niet aan te pas? Waar moet je dan heen als je je huis verkoopt danwel verdeelt?
Wat Fullhouse dus zegt.
wat evelynsalt dus zegt
Haha, dan zijn jullie het mooi eens En ik weer wat wijzer.

Dan komt nu de leukste vraag van de dag: Waar moeten we dan zijn voor de scheiding? Bij de gemeente? En dan die waar ze wonen, of die waar het huwelijk voltrokken is?
quote:FullHouse schreef op 18 juli 2011 @ 12:38:

wat evelynsalt dus zegt
Wat evelynsalt en Fullhouse dus zeggen
quote:pruttel schreef op 18 juli 2011 @ 12:41:

Haha, dan zijn jullie het mooi eens En ik weer wat wijzer.

Dan komt nu de leukste vraag van de dag: Waar moeten we dan zijn voor de scheiding? Bij de gemeente? En dan die waar ze wonen, of die waar het huwelijk voltrokken is?Als partijen gezamenlijk nog door 1 deur kunnen kunnen ze ook 1 advocaat nemen, die moet een verzoekschrift indienen. Rechtbank spreek scheiding uit en zorgt via de advocaat voor inschrijving van de beschikking in de registers van de Burgerlijke Stand waar het huwelijk is voltrokken. Let wel: dan pas is de scheiding een feit! Niet eerder.
Precies, niet vergeten de beschikking in te schrijven bij de gemeente (vaak regelt de advocaat dit). Heb vaak genoeg mensen aan de lijn gehad die dachten al jaren gescheiden te zijn maar waarvan de scheiding nooit was ingeschreven bij de gemeente. Na 2 jaar (volgens mij) vervalt de beschikking en moet je weer opnieuw de procedure starten.
Heul erg handig om te weten, bedankt!!

Dus een afspraak maken met een advocaat... Staat op mijn to doorgeef lijstje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven