Erven, hoe werkt dat?
maandag 7 mei 2018 om 19:51
N.a.v. een ander topic uit pure nieuwsgierigheid (gelukkig nog niet meegemaakt): hoe werkt zo’n erfenis nou?
Ik las in dat topic dat een testament niet wordt voorgelezen. Maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Hoe krijg iedereen te weten of hij of zij iets erft en wat? En hoe krijgt hij of zij dat dan? (Bij simpele materiele goederen als meubels of boeken gewoon “meekrijgen”, maar een auto, huis, geld, schuld??)
Ik las in dat topic dat een testament niet wordt voorgelezen. Maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Hoe krijg iedereen te weten of hij of zij iets erft en wat? En hoe krijgt hij of zij dat dan? (Bij simpele materiele goederen als meubels of boeken gewoon “meekrijgen”, maar een auto, huis, geld, schuld??)
maandag 7 mei 2018 om 19:57
De notaris stuurt het testament per post op. De executeur, die aangewezen is in het testament, voert alles uit. Is er geen testament, doen de kinderen het.
Alle bezittingen worden opgeteld, huis en auto verkocht, alle rekeningen worden betaald, erfbelasting word betaald, en wat er dan over is word verdeeld.
Ik zit er nu middenin.
Alle bezittingen worden opgeteld, huis en auto verkocht, alle rekeningen worden betaald, erfbelasting word betaald, en wat er dan over is word verdeeld.
Ik zit er nu middenin.
ik geef mn bek ook maar een douw
maandag 7 mei 2018 om 20:18
het is in elk geval handig om bij een testament altijd beneficiair te aanvaarden, als je geen inzicht heb in de financiën.
Dit om te voorkomen dat je te maken krijgt met schulden. Die jij dan zou moeten betalen.
Zonder testament regel je het onderling en dat geeft vaak een hoop gedoe is helaas mijn ervaring. Wie/wat/hoe/ discussies en meer.
Dit om te voorkomen dat je te maken krijgt met schulden. Die jij dan zou moeten betalen.
Zonder testament regel je het onderling en dat geeft vaak een hoop gedoe is helaas mijn ervaring. Wie/wat/hoe/ discussies en meer.
maandag 7 mei 2018 om 20:38
Maar daar wordt echt van iedere vork vastgelegd wie wat krijgt? Pffff, wat een werk!
(Ik snap dat niet letterlijk iedere vork wordt vastgelegd, dat wordt samengevat in “bestek” oid)
maandag 7 mei 2018 om 20:50
Bij mijn oma niet hoor, je hoeft echt geen lijst met spullen aan te leveren. Hier verdeelden mijn moeder en zussen de dingen die ze hebben en van de rest mochten wij als kleinkinderen kijken wat we wilden. Rest ging naar de kringliop.
Er was geen lijst of iets.
maandag 7 mei 2018 om 20:55
Degene die het testament maakt, die bepaalt wat er in het testament staat. Dus is het een bijzonder bestek dan kan in het testament opgenomen worden dat kleinzoon pietje dit erft. De notaris schrijft alleen maar op en zet er een stempel en krabbel onder, om het testament officieel te maken.Bloemenzee schreef: ↑07-05-2018 20:38Maar daar wordt echt van iedere vork vastgelegd wie wat krijgt? Pffff, wat een werk!
(Ik snap dat niet letterlijk iedere vork wordt vastgelegd, dat wordt samengevat in “bestek” oid)
Is er geen testament, dan wordt er gekeken naar de wettelijke erfgenamen. Die worden aangeschreven, en dan kan het feest beginnen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 7 mei 2018 om 20:56
Nou zo gedetailleerd gaat het niet hoor Bloemenzee. Dat is niet nodig, want tenzij het een zwaar verzilverd bestek is heeft het geen waarde.
Bij ons is er door alle familieleden iets dierbaars uitgezocht, er was een codicil waarin bepaalde zeken vermaakt waren aan specifieke personen en de boedel is op de veiling verkocht. De opbrengst en tegoeden zijn daarna door de executeur-testamentair verdeeld over de twee erfgenamen. In dit geval in goede harmonie. (Dat kan dus wel..)
Beneficiar aanvaarden heeft voor zover ik weet als nadeel dat je dan geen goederen erft, maar enkel de opbrengst.
Bij ons is er door alle familieleden iets dierbaars uitgezocht, er was een codicil waarin bepaalde zeken vermaakt waren aan specifieke personen en de boedel is op de veiling verkocht. De opbrengst en tegoeden zijn daarna door de executeur-testamentair verdeeld over de twee erfgenamen. In dit geval in goede harmonie. (Dat kan dus wel..)
Beneficiar aanvaarden heeft voor zover ik weet als nadeel dat je dan geen goederen erft, maar enkel de opbrengst.
maandag 7 mei 2018 om 20:57
Wat ik me trouwens afvraag:
Mijn vader is lange tijd geleden overleden. Een paar jaar geleden overleed mijn opa, waar ik niet veel contact mee heb. Zijn vrienden zouden alles wel regelen met het huis leeg ruimen. Ik studeerde nog en woonde 250 km verderop, dacht dat ze nog contact zouden opnemen, maar nooit wat gehoord. Telefoonnummer dat ik had, werkte niet meer.
Maar verder nooit iets gehoord van een notaris, terwijl ik en mijn zus de erfgenaam van het deel van mijn vader zouden moeten zijn. Zijn we misschien onterft?
Ik moet zeggen dat hij nogal dement was geworden en die "vrienden" alles voor hem regelden. Volgens hen had opa helemaal geen spullen die de moeite waard waren, terwijl hij veel antiek en verzamelobjecten had. Was toentertijd jong en snel afgebluft.
Maar goed, ik vermoed dat we onterft zijn, anders hadden we toch wel wat gehoord.
Mijn vader is lange tijd geleden overleden. Een paar jaar geleden overleed mijn opa, waar ik niet veel contact mee heb. Zijn vrienden zouden alles wel regelen met het huis leeg ruimen. Ik studeerde nog en woonde 250 km verderop, dacht dat ze nog contact zouden opnemen, maar nooit wat gehoord. Telefoonnummer dat ik had, werkte niet meer.
Maar verder nooit iets gehoord van een notaris, terwijl ik en mijn zus de erfgenaam van het deel van mijn vader zouden moeten zijn. Zijn we misschien onterft?
Ik moet zeggen dat hij nogal dement was geworden en die "vrienden" alles voor hem regelden. Volgens hen had opa helemaal geen spullen die de moeite waard waren, terwijl hij veel antiek en verzamelobjecten had. Was toentertijd jong en snel afgebluft.
Maar goed, ik vermoed dat we onterft zijn, anders hadden we toch wel wat gehoord.
maandag 7 mei 2018 om 20:59
Met helaas soms ook.redhead70 schreef: ↑07-05-2018 20:18het is in elk geval handig om bij een testament altijd beneficiair te aanvaarden, als je geen inzicht heb in de financiën.
Man had zijn deel achtergelaten voor zijn vrouw en daarna kinderen. Dat in tegenstelling tot zijn vrouw, zij sluit voor haar deel een aantal kinderen uit. Man overlijdt, vrouw breekt huis af en plaatst nieuw huis.
Waar is nu het deel van de erfenis van man die daarna wel naar alle kinderen zou gaan? Gesloopt?
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
maandag 7 mei 2018 om 21:11
Vind het alleen maar diep triest dat je grootvader op die manier is gestorven, met niemand anders om voor zijn zaken te zorgen dan een paar vrienden...Molenaarsdochter schreef: ↑07-05-2018 20:57Wat ik me trouwens afvraag:
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
maandag 7 mei 2018 om 21:17
Wij zijn met 7 kinderen, gezamenlijk het huis leeg geruimd. Er is geen wanklank gevallen. Oudste zus krijgt het huis, was voor het overlijden van ouders al met allemaal besproken, waren we het allemaal mee eens.
Helaas doet nu de notaris moeilijk, het mag wettelijk gezien niet. Hallo, mogen we dat even zelf beslissen? Ze moet ons uitkopen, prima, sluizen we het geld daarna weer naar haar terug.
Helaas doet nu de notaris moeilijk, het mag wettelijk gezien niet. Hallo, mogen we dat even zelf beslissen? Ze moet ons uitkopen, prima, sluizen we het geld daarna weer naar haar terug.
ik geef mn bek ook maar een douw
maandag 7 mei 2018 om 21:20
Tja, dat gaat soms zo. Mijn vader en hij hadden sinds mijn vader 30 was geen contact. Opa en oma zijn op een nare manier gescheiden.
Ik heb opa zelf opgespoord nadat mijn vader overleden was, maar een echte band hebben we in die paar jaar voor zijn dood niet gekregen. Hij was ook een moeilijk soort mensen moet ik zeggen.
Je insinueert trouwens wel het een en ander. Je kunt het ook gewoon aan me vragen hè? Met je diep triest enzo.
maandag 7 mei 2018 om 21:28
Molenaarsdochter schreef: ↑07-05-2018 20:57Wat ik me trouwens afvraag:
Je zet "vrienden" tussen aanhalingstekens, maar dat zijn dus mensen die (jarenlang?) de zaken van een dementerende man hebben geregeld, terwijl diens eigen familie zich er kennelijk niet mee bemoeide.
En wat in de ogen van leken waardevol antiek lijkt, hoeft niet werkelijk waarde te hebben. Ik bedoel maar, je bent misschien gepasseerd maar misschien valt het ook wel mee.
maandag 7 mei 2018 om 21:36
Lees mijn reactie op pejeka maar. Het was een man die zichzelf had verwijderd van zijn familie. Leerde hem pas kennen toen ik in de 20 was. Hij overleed een paar jaar later.
Hij vond het heel erg leuk als ik langskwam. Moest ook alle foto's van de familie meenemen, hij was bang dat zijn vrienden die weg zouden gooien.
En ja, vrienden die gewoon een inboedel stelen en daarover liegen, dat is niet cool. Ze gaven hem ook een hele kleine toelage, terwijl hij zijn hele leven ambtenaar is geweest met een dijk van een pensioen bij het ABP. Dus ja, dat zijn "vrienden".
Man man wat een vooroordelen.
Hij vond het heel erg leuk als ik langskwam. Moest ook alle foto's van de familie meenemen, hij was bang dat zijn vrienden die weg zouden gooien.
En ja, vrienden die gewoon een inboedel stelen en daarover liegen, dat is niet cool. Ze gaven hem ook een hele kleine toelage, terwijl hij zijn hele leven ambtenaar is geweest met een dijk van een pensioen bij het ABP. Dus ja, dat zijn "vrienden".
Man man wat een vooroordelen.
maandag 7 mei 2018 om 21:48
Nou ja, misbruik maken van een oude man is niet goed. Dat bedoelde ik. Voelde me een beetje aangevallen.
Hij had nauwelijks genoeg om fatsoenlijk te eten, in goed vertrouwen alles aan die mensen overgelaten. Dat kan dus nooit financieel gezien, die man was 40 jaar ambtenaar. Hij heeft me zelf de papieren van zijn pensioen laten zien, en dat was echt fors.
Wilde er ook wel werk van maken, maar toen we elkaar net wat beter leerde kennen overleed hij al.
Nou ja, karma enzo.
Gelukkig heb ik alle foto's en veel mooie verhalen. Oja, en een hele lelijke lamp.
maandag 7 mei 2018 om 21:49
Mijn kinderloze peettante overleed een paar jaar geleden, en bleek mij in haar testament genoemd te hebben. Een achternichtje van haar regelde alles, en zij vroeg mij officieel of ik de erfenis aanvaardde (dat het saldo postief was). Het duurde c.a. een jaar voor alles rond was met de belasting etc. en toen heb ik een bedrag gekregen; was ik heel blij mee.
Maar ik heb nooit een testament gezien ofzo. Dat nichtje regelde alles en zou geloof ik de rest krijgen; voor mij was blijkbaar een bedrag gespecificeerd. Ik heb nooit een notaris of wat dan ook gesproken, maar ik ga er wel van uit dat ze op de een of andere manier verantwoording heeft moeten afleggen aan een notaris.
Maar ik heb nooit een testament gezien ofzo. Dat nichtje regelde alles en zou geloof ik de rest krijgen; voor mij was blijkbaar een bedrag gespecificeerd. Ik heb nooit een notaris of wat dan ook gesproken, maar ik ga er wel van uit dat ze op de een of andere manier verantwoording heeft moeten afleggen aan een notaris.
maandag 7 mei 2018 om 22:18
Nee, dat mogen jullie niet zelf beslissen, want de wet ziet het dan als gift.Madeliefjees schreef: ↑07-05-2018 21:17Wij zijn met 7 kinderen, gezamenlijk het huis leeg geruimd. Er is geen wanklank gevallen. Oudste zus krijgt het huis, was voor het overlijden van ouders al met allemaal besproken, waren we het allemaal mee eens.
maandag 7 mei 2018 om 22:27
De samenvatting bij ons was:Bloemenzee schreef: ↑07-05-2018 20:38Maar daar wordt echt van iedere vork vastgelegd wie wat krijgt? Pffff, wat een werk!
Inboedel
Bankrekeningen
Huis
Auto
- hypotheek
- leningen
Voor inboedel waren er standaard bedragen/schattingen die je kon gebruiken (tenzij je een Picasso aan de muur hebt ofzo).
Voor ons was het vastleggen van belang omdat we een vordering hebben op de langstlevende (mijn vader). Ik kan me voorstellen dat dit niet altijd het geval is.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
maandag 7 mei 2018 om 22:28
Dat gaat helaas niet zo. Het huis kan alleen naar zusn als het zo bjj de notaris is vastgelegd. Als het niet is vastgelegd dan kunnen jullie dit niet zomaar terugstorten. Jullie zullen afhankelijk van de hoogte van het bedrag misschien zelfs erfbelasting moeten betalen. Wanneer je het geld naar zus overmaakt moet hier weer schenkbelasting over betaald worden.Madeliefjees schreef: ↑07-05-2018 21:17Wij zijn met 7 kinderen, gezamenlijk het huis leeg geruimd. Er is geen wanklank gevallen. Oudste zus krijgt het huis, was voor het overlijden van ouders al met allemaal besproken, waren we het allemaal mee eens.
maandag 7 mei 2018 om 22:29
.Madeliefjees schreef: ↑07-05-2018 21:17Wij zijn met 7 kinderen, gezamenlijk het huis leeg geruimd. Er is geen wanklank gevallen. Oudste zus krijgt het huis, was voor het overlijden van ouders al met allemaal besproken, waren we het allemaal mee eens.
Het mag wettelijk gezien best, maar dan wil de Belastingdienst ook haar deel. Dáárom adviseert de notaris dat je zus jullie uitkoopt.
Overigens is er ook zoiets als schenkbelasting die je zus verschuldigd is als jullie haar per persoon meer dan €2,129 per jaar (2018) schenken (terugsluizen).