Geld & Recht alle pijlers

Erven, hoe werkt dat?

07-05-2018 19:51 28 berichten
N.a.v. een ander topic uit pure nieuwsgierigheid (gelukkig nog niet meegemaakt): hoe werkt zo’n erfenis nou?
Ik las in dat topic dat een testament niet wordt voorgelezen. Maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Hoe krijg iedereen te weten of hij of zij iets erft en wat? En hoe krijgt hij of zij dat dan? (Bij simpele materiele goederen als meubels of boeken gewoon “meekrijgen”, maar een auto, huis, geld, schuld??)
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
07-05-2018 19:51
hoe werkt zo’n erfenis nou?
Dat hangt natuurlijk ook samen met de grote van de erfenis.
Als het om een (kleine) spaarrekening gaat en wat inboedel, dan is onderling wel te verdelen.
Maar als het opeens om grotere bedragen gaat (of bijv een heel huis) dan wordt het wel een tikkie formeler (ook ivm te betalen erfenis-belasting en voorkomen van gezeik achteraf).

Een collega van mij was mede-erfgenaam bij een erfenis van 25 klassieke oldtimers. :-o o_o
Dat verdeel je niet zo FF op een zaterdag-middag.
Erizon schreef:
07-05-2018 22:29
.
Het mag wettelijk gezien best, maar dan wil de Belastingdienst ook haar deel. Dáárom adviseert de notaris dat je zus jullie uitkoopt.

Overigens is er ook zoiets als schenkbelasting die je zus verschuldigd is als jullie haar per persoon meer dan €2,129 per jaar (2018) schenken (terugsluizen).
Uitzondering hierop is schenken als je het voor de aanschaf van een huis/vermindering van de hypotheek gebruikt. Dan mag het tot een ton (met wat voorwaarden bv rondom leeftijd).
Klopt Madeliefs, ik noemde het niet omdat Madeliefjees al ruim ouder is dan 40 en haar oudste zus dan ook. Maar zus zou natuurlijk een jong blaadje (-40 jaar) kunnen opscharrelen als partner ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven