Geld & Recht alle pijlers

Even lost...

12-04-2012 15:13 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 4 reorganisaties heeft manlief vandaag te horen gekregen dat het bedrijf in Nederland zal stopen met de productie. Hoewel je al jaren weet dat het slechter en slechter gaat is de klap enorm groot bij hem en zijn collega's. Er is zo hard gewerkt, bonussen al jaren ingeleverd, geen verhogingen en het ene plan na het andere hebben ze zelf gelanceerd om de boel te redden en nu is het klaar.

Los van alle verdriet, want dat heeft hij, moet hij na ruim 22 jaar dienstverband iets anders gaan doen. Er komt waarschijnlijk een siciaal plan, maar wat doen ze dan precies? Bovendien is hij al boven de 50, wat is slim? Blijven zitten tot afkoop! Roepen collega's, maar is dat ook slim? Wat mag je verwachten bij afkopen en bij een sociaal plan? Hij zelf zegt dat hij blijft tot het licht uitgaat en alles tot de laatste dag netjes wil afhandelen. Waarschijnlijk is hij inderdaad diegene die als laatste alle gereedschap netjes zal ophangen zijn werk, het bedrijf is zijn passie en collega's zijn zo dierbaar geworden.

Ik huil tranen met tuiten nu ik dit typ, niet om het geld, niet om hoe het straks allemaal moet maar om de man die over 20 minuten gebroken thuis zal komen. Hebben jullie tips over hoe we dit moeten aanpakken? Want ik weet het even niet meer...
De eerste tip is om het even te laten bezinken. Een ontslag is een zogeheten levensveranderende gebeurtenis en daar mag best even om gerouwd worden. Zeker als je al zolang bij het bedrijf hebt gewerkt.

In de tweede plaats, toch focussen op nieuw werk! Er is niet veel werk momenteel, en zeker voor de senior medewerker zal de speurtocht niet makkelijk zijn. Het is dus echt noodzakelijk om zo snel mogelijk met solliciteren te beginnen, want zijn WW duurt niet tot zijn pensioen en de zoektocht wordt moeilijker naarmate er meer tijd overheen gaat.

En daarnaast heeft het ook een psychologisch effect. Een ontslag ontneemt je je zekerheden en zorgt ervoor dat je geen invloed hebt op de situatie waar je in zit. Dat kan mensen zelfs depressief maken. Die controle over je situatie neem je weer terug door het heft in eigen hand te nemen en met oplossingen aan de slag te gaan in plaats van te blijven focussen op het ontstane probleem.
TO mijn oom heeft het zelfde meegemaakt (hij zat bij De bank zeg maar) en omdat hij altijd overal de kantoren van slecht draaien naar goed kreeg is i overal gebruikt.

met de reorganisatie zou het vriuj zeker zijn dat hij eruit moest 99% (ondanks dat hij een goed afkoopsom en WW)

Hij is na deze klap (en tijdje shacho thuis lopen en werken) vrij snel gaan zoeken, en zo heef tihj eignelijk binnan 1.5 maand werk gevonden.

hij is toen heel snel uit dienst gegaan en is bij dat bedrijf gaan werken slim dom ik weet het niet.

Moet wel zeggen dan ik mijn oom in jaren al niet zo vrolijk heb meegemaakt.

S6 met deze peirode blijft even moeilijk maar als het meezit komt het allemaal goed.
Collega's zullen adviseren om te blijven omdat er bij ontslag vaak een vergoeding wordt meegegeven. In de praktijk is zo'n vergoeding echter veel minder waard dan een leuke baan. Ook al lijken de bedragen soms groot, als je zonder werk zit dan gaat het toch ook vaak te snel op. En je leeft al die tijd in onzekerheid, wat de meeste mensen ook niet in de koude kleren gaat zitten. Bovendien kun je je afvragen hoe groot het bedrag werkelijk zal gaan zijn, want een bedrijf dat in financieel zwaar weer verkeerd kan ook een ontslagvergunning aanvragen waarbij überhaupt geen vergoeding uitbetaald hoeft te worden.
Heel veel sterkte met alles!
V.w.b. een sociaal plan, dit varieert per bedrijf. Wij komen net uit een reorganisatie en hadden een heel goed sociaal plan. Er werd voor iedereen die zgn boventallig was, gezocht naar passend ander werk. Dit is in de meeste gevallen ook gelukt. Verder staan er allerlei regelingen en gemaakte afspraken in. Als het goed is kan je man het plan op zijn werk opvragen. Succes en sterkte!!
Neem jullie tijd om te rouwen. Ik heb na veel kortere periode mijn baan verloren (slechts twee jaar) en ik had het er al moeilijk mee. Ontslag (om welke reden dan ook) kan voor veel mensen echt in de top tien staan van zeer ingrijpende gebeurtenissen. Het is echt rouwen. Geef hem echt even z'n tijd om dat een plekje te geven, om te bedenken wat hij wil, niet wil, etc.

Knuffels voor jullie.
Bij 22 jaar zal het om een slordige 2 jaarsalarissen gaan, in ieder geval de moeite waard om niet zomaar op te stappen.
Even een update:

De afgelopen uren hebben we erg veel gesproken tot het moment dat je tegenover elkaar zit en je gewoon te moe bent. Hij viel als een blok in slaap maar werd na een uurtje weer wakker om vervolgens de halve nacht beneden te zitten. Ik ben af en toe bij hem gaan zitten maar heb hem ook zijn tijd alleen gegeven.

De zaak is wat complex, het bedrijf is niet failliet en het is ook geen reorganisatie. Ze noemen het een herstructurering waarbij de activiteiten zullen worden verplaatst naar lage loon landen.

De komende maanden gaan ze gefaseerd afbouwen dus hij heeft nog wel even werk. Over het sociaal plan weten we nog niet zoveel. Zoals hij er nu zelf naar kijkt heeft hij zo weer ander werk. Hij heeft 22 jaar leidinggevende ervaring en wordt vaak gevraagd om zijn kennis op speciale vlakken. Om herkenbaarheid te voorkomen wil ik niet al te veel neerzetten. Ik hoop dat jullie dat snappen. Hij is er niet vies van om zelf ( zoals nu ook regelmatig) uit zijn managerskantoor te stappen en de overall aan te trekken en mee te werken.

We denken wel dat er een aanbod zal komen, om nog even terug te komen op Ray ( geloof ik) ik heb even gekeken maar zijn jaarsalaris ligt op de 61000 euro. Dat is niet niks. Geen idee wat je daar aan kan overhouden. En dat boeit ook niet. Zijn eigenwaarde is waar het mij om gaat. Ik heb ook nog een goede baan, we hebben een koophuis met lage lasten, geen schulden en al grote, nog wel thusiwonende kinderen. We hebben spaargeld en wat zaken die als het moet verkocht kunnen worden en nog behoorlijk wat opleveren. Ik merk zelf dat ik rustiger raak. Ik heb alleen veel verdriet om hem, als ik naar hem kijk dan breekt mijn hart.

Hij is nu naar kantoor, collega's en zijn mensen opnieuw opvangen. Straks komt hij thuis en gaan we een twee nachtjes weg. Even samen, even tijd voor elkaar. Want zoals een paar als schreven, het is een rouwproces, hij gaat van boos naar verdrietig en weer terug naar boos:(

Het is fijn dat ik bij jullie wat van mij af kan schrijven en ik blijf dat ook doen, bedankt voor de steun en de tips!
Mocht er uiteindelijk een afkoopsom komen, laat je dan goed adviseren over hoe daar mee om te gaan. Uit mijn hoofd wordt het interessant om dat in een zogeheten stamrecht BV te laten storten, wanneer het bedrag boven de ca. 90.000 euro uitkomt.
Nummerzoveel, dank opnieuw. Ik lees je al wat jaren en hecht waarde aan je woorden vooral ook omdat je nuchter bent en dat is iets wat we nodig hebben.

Ik ga vanavond even googlen op stamrecht kan me alleen niet voorstellen dat het om zoveel geld zal gaan. Ik dacht eerder aan de 15.000 ofzo. Hoe dan ook, een baan voor hem is veel meer van belang. Vraag me trouwens wel af, door wie je je in dit soort situaties moet laten adviseren. We zijn rechtsbijstand verzekerd maar of dat nu ook hiervoor zinvol is, geen idee.
Ja, rechtsbijstand is zinvol. Maar omdat het hier om een collectief ontslag gaat, is de vakbond een logischer keuze als hij daar lid van is?
Als je googeld op 'kantonrechtersformule' dan kun je vast een site vinden waarop je kunt berekenen wat volgens rechters een redelijke ontslagvergoeding zou zijn. Vaak - maar niet altijd - sturen vakbonden er op aan dat deze formule ook aangehouden wordt in het sociaal plan.
Ik heb even de berekenjng gedaan en viel bijna van mijn stoel.

Wij zijn geen lid van een vakbond, even de polis van de verzekering erbij gepakt en we zijn wel verzekerd bij conflicten met de werkgever maar niet bij fiscaal en juridische conflicten.

Er gaat wel heel veel door mijn hoofd.
Heel veel sterkte Donewith. Ik denk dat ik weet over welk bedrijf je het hebt. Mijn broer werkt er ook. Volgens mij is het een groot voordeel dat het bedrijf niet failliet is. Dan is er tenminsten geld voor een goed sociaal plan. Ik heb gehoord dat het bedrijf wil helpen de mensen weer aan een baan te helpen, maar dat lijkt me erg moeilijk.
Mijn tip. Neem aub een goede advocaat in de arm. Dit kan heel veel geld schelen! Zij denken rationeel en niet emotioneel!

Verder een hele dikke voor jullie gezin!
Als ik moet kiezen tussen vrede of gerechtigheid dan kies ik voor gerechtigheid.
Goedemorgen,

Het is goed dat we even een hotel hebben gepakt dit weekend, het doet ons goed.

@ Silke, was al huiverig voor het feit dat het een herkenbare situatie zou kunnen zijn. Maar als je de kranten volgt gaat het met veel bedrijven zo. Het bedrijf van mijn man zit in de regio Rotterdam, is het hetzelfde bedrijf?

@Bailley, dank voor de tip, hadden wij ook al aan gedacht.

Goed nieuws is dat we gisterenavond op de ipad al wat hebben gezocht op banen er daar best leuke dingen uit kwamen rollen! Ik zag dat hem dat wel iets deed en er eigenlijk diep in de nacht een soort energie bij hem vrij kwam ( daar had je dus gelijk in Nummerzoveel )

Vandaag gaan we lekker op stap, de natuur in en wie weet het wel over andere dingen hebben.
Ik zit in dezelfde situatie. Na bijna 10 jaar miv 1 mei ontslagen. Ben nu al thuis omdat ik al mijn overuren moet opmaken. De reden voor mijn ontslag is het vervallen van mijn werkzaamheden ivm de economische crisis.

Ons sociaal plan is ronduit slecht te noemen. Ik krijg in totaal € 2400 bruto, in twee delen. En een outplacenenttraject en that's it. Dus niks geen jaarsalarissen oid. Is ook niet verplicht. Wat ik heb gedaan toen ik hoorde dat ik ontslagen zou worden, is netwerken, detacheringsbureaus benaderen en oude contacten weer aanzwengelen etc. en dat heeft geresulteerd dat ik gisteren hoorde dat ik in elk geval een 'nieuwe baan' heb voor 4-6 weken. Dat geeft zo'n kick! Ben weer helemaal blij! Wel heb ik mijn voorkeuren vwb werktijden en afstand laten varen. Ik werkte 24 uur/week vlakbij mijn huis. Nu ga ik 32 uur werken, half uurtje rijden. En het werk dat ik nu ga doen, is een van de leukste aspecten van mijn vak.

Kortom: gebruik die hernieuwde energie en er komt vast iets moois uit voort.

De afgelopen periode is erg zwaar geweest, maar ik ben wel elke dag gewoon naar mijn werk gegaan en ik heb netjes alles afgerond.

En na dit project zie ik wel weer verder... ben in elk geval positiever dan eerst. O ja, ik ben 47.

Veel sterkte en succes in elk geval.
Reken jezelf nog even niet rijk, hoor! Zoals ik al zei wordt de formule vaak als uitgangspunt genomen, maar niet altijd. Het is dus nog even afwachten waar ze in jullie sociaal plan op uit zijn gekomen.

Wel fijn dat jullie er samen even lekker uit zijn. Geniet er van en doe positieve energie op, dan kunnen jullie er straks weer tegenaan.
Donewith, nee het is een ander bedrijf. Ook toevallig. 2 Bedrijven op dezelfde dag. Kun je zien hoe slecht het gaat en hoe blij je mag zijn dat je werk hebt.
Middag,

Nog even diep nagedacht of ik wel in mijn oude toppic wilde doorschrijven maar aangezien we opnieuw 'lost' zijn is het wel passend. Na het verhaal vanhierboven met het beste advies van (nu op anoniem zie ik?) forummer hebben we ons destijds inderdaad op ander werk geconcentreerd. Mijn man heeft zoals al voorspeld destijds letterlijk het licht uitgedaan bij dat bedrijf en een flinke som met geld ontvangen, wat nog steeds op een rekening staat stof te happen. Dat zeggen we dan altijd maar voor de grap.

Hij heeft geen dag zonder werk gezeten en tot aan een paar dagen terug geen wolkje aan de lucht.

Huidige situatie, vaste baan, goede beoordelingen, goede resultaten, sterk groeiend bedrijf en ondanks wat operationele uitdagingen, prima naar zijn zin.

Totaal maar dan ook totaaaaal! Twee weken geleden aangezegd. Man was in de veronderstelling een meeting te moeten bijwonen, trof direct leidinggevende en iemand van het moederbedrijf om te horen dat er geen goede manier was om het slechte nieuws te brengen maar zij wilden de samenwerking ontbinden. Man kompleet onderste boven en gevraagd waarom. Daar wilde men op dat moment niet op ingaan(?) ik was in het buitenland en hoorde het pas de volgende dag in de avond. Hij heeft op dag 2 nog een gesprek gehad, weer dezelfde vragen gesteld, het grote waarom. Geen reactie, of hij een fout had gemaakt, signalen had gemist, nee dat was het allemaal niet. Wel wilden zij snel van hem weten hoe snel hij een andere baan zou kunnen vinden en willen ze het ook snel intern communiceren.

Afgelopen week heeft er opnieuw een gesprek plaatsgevonden, vaststelling zat zaterdag in de mail. En daarin staat ook de reden, verschil van inzicht en dat daar gesprekken over gevoerd zouden zijn. Wat niet waar is, de beoordeling van januari klonk als een klok, gewoon prima werk verricht!

Anyway, het feit ligt er, rechtsbijstand is ingeschakeld. Ik verbaas mij over de brutaliteit. De snelheid waarmee ze afscheid willen nemen. De naïviteit ( er ligt geen dossier!) en de bespottelijke afkoop van 1 maandsalaris. We houden ons opnieuw aan het advies van onze eerste 'lost' en focussen op nieuw werk maar ik zie opnieuw dat het er enorm inhakt. Zo aan de kant te worden gezet, zonder opgaaf van reden en dat je eigelijk zo snel mogelijk plaats moet maken. Ik ben boos, ik moet er soms om lachen omdat ik denk: hoe dan?!?!

Ik ben van deze planeet begrijp mij goed, ik snap dat de wereld van een bedrijf een andere kant kan opdraaien dan die van een werknemer. Dan ga je in gesprek, dat is goed werkgeverschap. Dat doe ik zelf ook. Dit is ordinair dumpen. Ik kan er nog niet overuit...
Wat een nare situatie!

Wat vooral van belang is, is om goed juridisch advies in te winnen en tot die tijd niets te ondertekenen, nergens mee akkoord te gaan en gewoon te blijven werken. Mochten ze hem op non aktief stellen, kan hij altijd per mail aangeven dat hij te allen tijde bereid is weer aan het werk te gaan.

Verder zou ik, als ik hem was, naar elk gesprek met lg etc, iemand meenemen en van elk gesprek een schriftelijk verslag eisen.
Er zijn hier onlangs een of twee topics geweest over vrijwel dezelfde issues, (onverwacht een vaststellingsovereenkomst aangeboden krijgen), daar staan vast ook nuttige tips in.

Heel veel sterkte voor jullie want het is echt naar.

Dit topic dus:

Onverwacht een vastsvereenkomst, en nu?!
Wat voor soort werk doet hij? (productie kan immers van alles zijn)
Jeetje, ken je man helemaal niet, maar kan me voorstellen dat dit een enorme klap in jullie gezicht moet zijn. Wil jullie vooral veel sterkte wensen en ik hoop heel erg dat dit niet gaat zagen aan zijn fundament van veiligheid en (zelf)vertrouwen. Want zo pats boem eruit te worden geknikkert, zal daar vast niet veel goede dingen aan toevoegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven