Geld & Recht alle pijlers

ex wil meer geld, is dit redelijk?

09-11-2011 20:58 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje:

Mijn ex en ik zijn bijna twee jaar uit elkaar.

We hebben een koophuis, hij is sinds de breuk daar blijven wonen en ik heb een andere huurwoning gevonden. Ons koophuis staat wel in de verkoop, omdat hij het met alleen zijn salaris niet kan betalen.

Destijds hebben we alle vaste lasten opgeteld, dus de hypotheek van het koophuis, de huur van mijn huurhuis en van beide woningen gas, water, licht en belastingen.

Nu ben ik gaan samenwonen met mijn nieuwe vriend. Ik ben bij hem ingetrokken, hij heeft een koophuis. Mijn vriend en ik delen de vaste lasten van zijn koophuis en ik betaal nog steeds hetzelfde maandbedrag van het te koop staande huis aan mijn ex.

Nu is mijn ex van mening dat sinds mijn samenwonen mijn levenskosten minder zijn geworden, omdat ik dus alle kosten deel met mijn vriend, zoals eten en drinken en zijn hypotheek die goedkoper is dan mijn huur alleen was. En dus wil mijn ex meer geld van mij dan we destijds hadden afgesproken.

Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden, is dit een terechte eis van mijn ex?
Nee, dat vind ik niet. Hij heeft ook nog steeds het woongenot van het huis waarin hij woont...
DTEEZ!
Als jij gewoon nog steeds de helft van de vaste lasten betaalt aan je ex vind ik dat je absoluut geen cent meer zou hoeven te betalen dan dat je nu doet. Het is toch jouw 'geluk' dat je bij je nieuwe vriend hebt kunnen intrekken? Wat heeft dat in hemelsnaam met je ex zijn variabele kosten te maken?
De hypotheek staat op beide namen neem ik aan. Dus jij bent ook verantwoordelijk voor de hypotheek. Misschien is het redelijk als jij de helft van de hypotheek van je ex voor je rekening neemt. De rest mag je ex dan zelf betalen.
Als jullie zijn uitgegaan van jullie beider vaste lasten en die van jou zijn nu gedaald, dan is het een redelijke eis.
Ga in therapie!
Inderdaad wat de dames boven mij ook al zeggen, geen redelijke eis van je ex.

Moet zeggen dat er even in me opkwam dat je ex misschien wel een beetje jaloers is en daarom moeilijk gaat doen. Maar misschien denk ik dat onterecht.

Anyway, als jij je gewoon aan de gemaakte afspraken houdt heeft hij geen recht van klagen lijkt me.
Oh wacht, ik zie dat ik heen heb gelezen over dat jouw appartement er ook bij kwam in de kosten die werden gedeeld.. Ik zou zeggen dat hij niet meer van je kan eisen dan de helft van de hypotheek omdat het huis op jullie beiden namen staat? Ik denk dat je al heel netjes bent geweest door dit zogenaamd eerlijk te verdelen al die tijd.
Wat bertje zegt vind ik ook een hele prima oplossing. Meer ben je hem niet verschuldigd lijkt me.
Ik betaal dus niet de helft van de hypotheek,maar de helft van wat twee jaar geleden onze vaste lasten waren mbt onze woningen.

Die van mij zijn inderdaad gedaald, dus dan denk ik dat het een redelijke eis zou kunnen zijn, zoals dubiootje zegt. Maar van de andere kant, hij heeft inderdaad ook al bijna twee jaar het woongenot van onze koopwoning, terwijl ik in een kleine huurwoning heb gezeten. En hij kan ook een huurder nemen. Of zoiets. Ik weet het niet.

Dat hij jaloers is en mij niets gunt is het absoluut niet. Hij heeft ook een nieuwe vriendin en wij gaan zeer vriendschappelijk met elkaar om.
Voor de duidelijkheid, sinds mijn samenwonen ben ik er 185,- euro per maand op vooruit gegaan.
Mij had redelijk geleken als je alleen de helft van de hypotheek had betaald.
die ik wilde bestaat al...
Meebetalen aan een huis waar je nieteens het woongenot van hebt is al meer dan aardig genoeg hoor!
De helft van de hypotheek is meer dan wat ik nu per maand betaal.
Woont zijn nieuwe vriendin ergens anders of in jullie huis?
Jij woont er niet meer dus maakt geen gebruik meer van de licht/elekticiteit/water en internet/televisie.

Ik vind het heel netjes hoe jullie dit destijds hebben opgelost, maar ik denk dat hij in deze nieuwe situatie niet meer van jou kan verwachten als de helft van de hypotheek voor jullie koophuis.
@Bahco: maar de hypotheek staat op naam van ons allebei, dus ik moet wel meebetalen.
Zijn nieuwe vriendin woont in haar eigen huis.
Jullie hebben de woonkosten in tweeën gedeeld en niet gebaseerd op draagkracht.

Dat jij nu dus minder kosten hebt, is niet relevant.

Verdient je ex meer dan jij? Houd hem dan voor dat hij ook niet meer hoefde bij te dragen ondanks zijn hogere inkomen.
Laat maar ik lees niet goed.. *Gaat even denken en rekenen*
Wat de meeste hier al zeggen, hij hield/houdt het woongenot. Dat jullie afspraak hadden meer door midden te delen, pfff zou er haast met terugwerkende kracht op terugkomen.
Nee, ik woon niet gratis in bij mijn vriend, ster89. Ik betaal de helft van hypotheek en auto en gas/water/licht.
Helene31: hij verdiende ten tijde van de breuk meer dan ik, m aar ik ben meer gaan werken kort na de breuk. Ik denk dat we nu ongeveer evenveel verdienen.
Even on topic antwoord, nee vind het geen terechte eis.
Dan heb je je weerwoord toch klaar?

Jij hebt destijds evenveel bijgedragen ondanks zijn hogere salaris. Nu zijn de rollen omgedraaid en wil hij meer vangen. Jammer, dan hadden jullie in het begin ook naar draagkracht moeten verdelen.
Staat je huis eigenlijk te koop?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven