Geld & Recht alle pijlers

Familieweekend, hoe kosten verdelen?

04-07-2011 11:43 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze familie gaat binnenkort een weekend een huis huren. We zijn met 20 personen, waarvan 14 volwassen (waaronder ook 18-jarige studenten) en 6 kinderen (van 1 tot 8).

Ik heb de taak op me genomen om alles te regelen. Nu twijfel ik heel erg hoe we de kosten moeten verdelen. Ik zat zelf te denken om het huurbedrag gewoon door 14 te delen, maar er is ook een gezin bij met 3 kinderen en die zou dus hetzelfde betalen als het jonge stel van 18. Maar om nou de kinderen als vol mee te tellen, vind ik ook weer overdreven. Hoe zouden jullie het verdelen?

Oh ja voor wat betreft de boodschappen wordt er een pot gemaakt waarbij ieder een x bedrag inlegt en de kinderen ook meebetalen, alleen dan misschien een kleiner bedrag.
Ik zou dat zelf helemaal niet willen als ik die ouders was. Wiens idee was het?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:pietapuk schreef op 06 juli 2011 @ 18:23:

[...]

Nee, ik vind je niet raar. Ik vraag me alleen af welke gedachte hier uberhaupt aan ten grondslag ligt?!? En ik vraag me af wat de ouders van die kinderen er van vinden dat hun kinderen bij een 'vreemd' persoon op de kamer liggen?!?

Nou, wij zijn natuurlijk geen 'vreemde personen', gewoon de ooms en tantes van de kleintjes . En de gedachte erachter... die had ik toch al uitgelegd?

Wij zijn uiteindelijk niet meegegaan. Ik ben sowieso niet zo'n fan van Center Parcs-achtige weekenden...
Oei Karlie, daar zou ik ook niet om staan te springen hoor! Vraag me inderdaad ook af waarom dat idee überhaupt geopperd werd?

Overigens Elninjoo, nog even ter toelichting op de 14-jaar grens in onze familie. Ik ben het niet met je eens dat kinderen van 7 net zoveel eten als een volwassene. Rond 14 jaar vaak wel, vandaar de grens. Daarnaast gaat een deel van het geld toch ook naar de kratten bier, flessen wijn, lekkere hapjes voor na kinderbedtijd die er in onze familie veel doorheen gaan en vind ik niet dat een gezin met een klein kind daar veel meer voor hoeft te betalen dan een ander.
quote:Wishfull schreef op 07 juli 2011 @ 12:20:

Oei Karlie, daar zou ik ook niet om staan te springen hoor! Vraag me inderdaad ook af waarom dat idee überhaupt geopperd werd?

.De achterliggende reden was dat de kleintjes dan zélf geen last van elkaar hebben. Dat ze beide hun ochtend/middag/avond/nacht-dutjes kunnen doen zonder dat de één de ander wakkerhoudt. Op zich snap ik dat wel, ware het niet dat ik tijdens zo'n energieslurpend familieweekend in Center Parcs off all places ook zélf graag een 'dutje' doe wanneer ik daar zin in heb...
Dit doet me denken aan een buurtfeest in mijn vorige woonplaats. Per HUIS moest ik ( maar liefst!) 60 euro betaalt worden. Mijn kids waren bij ex, dus ik moest voor mij zelf 60 euro betalen voor een fietstocht en een barbecue. Mijn buren met 4 kids en 2 volwassenen betaalden dus hetzelfde. Ik heb niet meegedaan. Had toch al geen zin, maar 60 Euro voor een lullige hamburger ging me ook echt te ver!
quote:Danayla schreef op 09 juli 2011 @ 07:10:

Dit doet me denken aan een buurtfeest in mijn vorige woonplaats. Per HUIS moest ik ( maar liefst!) 60 euro betaalt worden. Mijn kids waren bij ex, dus ik moest voor mij zelf 60 euro betalen voor een fietstocht en een barbecue. Mijn buren met 4 kids en 2 volwassenen betaalden dus hetzelfde. Ik heb niet meegedaan. Had toch al geen zin, maar 60 Euro voor een lullige hamburger ging me ook echt te ver!Nou wat een belachelijke regeling! Daar is niet echt over nagedacht. Ik vind 60 euro voor 4 personen al veel!
Wij gaan ieder jaar met de familie een weekend weg. We storten per persoon een bedrag op een speciaal geopende rekening. De kosten van mn kinderen (4 en 9 jaar) wordt verdeeld over de familieleden. Van het bedrag dat op de rekening staat wordt het huis, eten en evt excursies betaald.
Het duurste aan een familieweekend is in de meeste gevallen de accommodatie, en helaas slapen de meeste kinderen vanaf een jaar of 3 echt wel in een normaal bed. Dus wij hanteren 3 tarieven, eentje voor de kindjes in een meegebracht campingbedje, eentje voor de kinderen tot 16 jaar (ivm hoeveelheid eten en (alcoholisch) drinken en dus eentje voor iedereen vanaf 16 jaar.

En ja, dat is duur voor de ooms en tantes met kinderen, maar ik als bewust kinderloze weiger te betalen voor hun beslissing om kinderen op de wereld te zetten. Het leven is al duur genoeg..

Overigens zou je bij mij ook niet vlak voor zo'n weekend met de kosten op de proppen moeten komen. Wij storten ook op een aparte rekening, net als sunflower en iedereen is vrij om dat in 1 keer te doen of een klein bedrag per maand. Zonder uitzondering stort iedereen een bedrag per maand.
quote:Tinus1977 schreef op 09 juli 2011 @ 19:09:

[...]

Nou wat een belachelijke regeling! Daar is niet echt over nagedacht. Ik vind 60 euro voor 4 personen al veel!15 euro p/p vind ik prima te doen, dat is 'n beetje bbq zeker waard!
@fozziebear: waarom is het dan duurder voor mensen met kinderen? Als ze zelf op vakantie gaan moeten ze toch ook voor die koters betalen?
Discussie over de (alcoholische) drankjesrekening en bijzondere hapjes kan je makkelijk voorkomen door zelf mee te nemen wat je drinkt.

Verder een goede verdeelsleutel voor de kinderen qua eten (er zijn goede genoemd). kids onder 1 a 2 eten meestal amper mee, vaak nemen de ouders een potje of apart prakje mee. Hooguit een koekje ofzo.
quote:sunflower2011 schreef op 10 juli 2011 @ 19:46:

Wij gaan ieder jaar met de familie een weekend weg. We storten per persoon een bedrag op een speciaal geopende rekening. De kosten van mn kinderen (4 en 9 jaar) wordt verdeeld over de familieleden. Van het bedrag dat op de rekening staat wordt het huis, eten en evt excursies betaald.waarom worden de kosten van jouw kinderen over iedereen verdeeld? Vind je het logisch dat mensen die geen kinderen hebben voor die van jou moeten betalen?
Wij hebben 4 kinderen. Het is normaal dat we gewoon voor de kinderen betalen. Maar dan denk ik aan het bedrag dat ongeveer overeenkomt met de 2 kamers/6 bedden, nagenoeg alcoholvrij en 3 eters van muizenhapjes. Ik verwacht uiteraard niet hetzelfde bedrag per persoon als die ene zuipende volwassene met een 1-persoonskamer.

Verder gaan we heel kritisch om met wat we wel of niet doen. We kunnen het geld gewoon maar één keer uitgeven. We willen echt niet op andermans zak te teren, maar het gevolg is dus gewoon dat we niet altijd mee gaan.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven