Geld & Recht alle pijlers

feitelijk scheiding in duitsland

10-10-2010 22:55 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.

Ik ben duitse en ik ben hier getrouwd maar in feitelijke scheiding. Nu wil ik graag naar mijn vriend in nederland verhuizen, die daar een uitkering krijgt. Ikzelf ben ziek en kan op dit moment helaas niet werken. Nu weet ik helemaal niet hoe ik het moet doen. Neemt een ziekte verzekering in nederland me eigenlijk op als ik al ziek ben en betalen mij zolang ik ziek ben net als hier in duistland? En als niet, dan kan ik in nederland bijstand krijgen? En hoe is het dan als ik op papier nog getrouwd ben? Moet ik dan aan mijn man vragen dat hij me geld geeft? En als hij dat niet wilt, dan wordt mij geholpen?
Volgens mij kan je niet zomaar een uitkering krijgen als je emigreert naar NL..

Vraag het de NL ambasade in Duitsland.
In Nederland betaald je ziektekostenverzekering niet je loon als je ziek bent, dat betaald je werkgever de eerste 2 jaar (?).

BIjstand kun je volgens mij niet krijgen als je net naar nederland verhuisd, wat voor uitkering krijgt je vriend? Als dat boven bijstandsniveau ligt krijg je sowieso geen geld.
Nederlandse ziektekostenverzekeringen mogen je (voor het basispakket) niet weigeren. Je hebt in NL geen verschil tussen privat en gesetzlich. Volgens mij mogen de gesetzliche kk je in dld toch ook niet weigeren?

Heb je de scheiding al aangevraagd? Waar leef je nu van in dld?
Kun je niet beter in Duitskand blijven tot je je zaken op orde hebt (lees: eigen inkomen en niet hier binnenkomen en direct op staatskosten leven)?
Ondanks het feit dat EU-inwoners zich vrij binnen de EU mogen bewegen, lijkt het me sterk dat je je hier kunt vestigen en meteen een uitkering aan kunt vragen. Zoek alles heel goed uit, maar neem los van de uitkering aub geen overhaaste beslissingen. Scheiden, ziek zijn, emigreren zijn allemaal heftige zaken, doe niet teveel tegelijk.
Ik denk niet dat je bijstand kan krijgen als je in NL komt wonen, bovendien ben je nog getrouwd dus zou je man je eigenlijk moeten onderhouden. Als je met je vriend gaat samenwonen kun je ook geen bijstand krijgen als hij een inkomen heeft. Wat voor uitkering krijgt hij? Succes, het lijkt me een lastige situatie waar je in zit.
Bekomst du Hartz4 oder krankengeld?

Denk niet dat je ergens recht op hebt in NL.
Ik zou eerst maar zorgen dat de scheiding definitief is.

Dan weet je gelijk wat je wel en niet hebt. (alimentatie oid)

Voor een ziektekostenverzekering kun je de voorwaarden vinden op het internet, op de site van de betreffende verzekeraar.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Sorry hoor maar je bent nog niet eens gescheiden, bent ziek, hebt een nieuwe vriend waar je bij in wil trekken die een uitkering trekt en in een ander land woont.....Zou je niet eens 1 ding tegelijk oplossen ipv vragen of je hier een uitkering/ziektegeld kan krijgen.
Helemaal eens met Silvy. Ik vind het sowieso (hee, een Duits woord!) een beetje inhalig overkomen: ik kom in Nederland wonen maar jullie moeten me wel onderhouden met z'n allen, ook al heb ik nog nooit 1 cent belasting afgedragen. Zorg eerst maar eens dat je je zaakjes op orde hebt, of dat je vriend genoeg verdient om je te kunnen onderhouden.
quote:Capibara schreef op 11 oktober 2010 @ 07:44:

Helemaal eens met Silvy. Ik vind het sowieso (hee, een Duits woord!) een beetje inhalig overkomen: ik kom in Nederland wonen maar jullie moeten me wel onderhouden met z'n allen, ook al heb ik nog nooit 1 cent belasting afgedragen. Zorg eerst maar eens dat je je zaakjes op orde hebt, of dat je vriend genoeg verdient om je te kunnen onderhouden.Doe even normaal. Dat zegt ze helemaal niet, ze zoekt alleen uit hoe ze ervoor zou staan als ze naar haar vriend zou verhuizen, niks geks aan.
Coravanmora, ze vraagt wel of ze in Nederland geholpen wordt (ik neem aan in de vorm van een uitkering). Dat is begrijpelijk omdat ze niet kan werken, maar het is ondanks het vrije verkeer van personen in de EU niet mogelijk om je zonder bron van inkomsten in een ander EU-land te vestigen.

Wonnie, het lijkt me beter als je afwacht tot je weer beter bent en in je eigen onderhoud kunt voorzien. Je bent nu in elk geval financieel zelfstandig in Duitsland (zit je in de ziektewet?) en niet afhankelijk van een man. Beginnen vanuit een financieel afhankelijke positie (t.o.v. je ex of je nieuwe vriend) is hoe dan ook voor je relatie geen goed uitgangspunt.
Ga in therapie!
Ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort dingen
Tickel, waar word je verdrietig van?

Dubiootje: vragen of je wordt geholpen is toch iets heel anders dan roepen dat je anderen haar moeten onderhouden?

Als er een regeling/uitkering is, dan wil je dat toch weten? Dat staat verder los van wat ik er van vind hoor. En als er een mogelijkheid is (en dan bedoel ik niet de mazen van de wet), dan heeft iemand ook recht om er gebruik van te maken. Daar is dan blijkbaar door de wetgever voor gekozen.
Als ik dit zo lees, springt ze van probleem in probleem.

Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik ben zelf iemand van eerst het ene afsluiten en jezelf op de rit krijgen voor je je ergens anders in stort. (waarmee ik bedoel dat het andere volgens de openingspost ook niet geheel probleemloos is)
Natuurlijk kan dat als het recht bestaat (quod non). Het hoeft echter niet. Het is nog steeds aan elk individu om te besluiten of ze gebruik wil maken van sociale voorzieningen. Dat is de ziektewet natuurlijk ook, maar dat vind ik persoonlijk toch anders dan vrijwillig verhuizen naar een ander land en daar een uitkering aanvragen, dan wel afhankelijk worden van je nieuwe vriend of ex-man. Je roept dan misschien niet dat anderen je onderhouden, maar ik zie in de OP geen andere opties voorbijkomen.
Ga in therapie!
Ik vond DIT over Duitse uitkeringen in Nederland
quote:dubiootje schreef op 11 oktober 2010 @ 12:35:

Natuurlijk kan dat als het recht bestaat (quod non). Het hoeft echter niet. Het is nog steeds aan elk individu om te besluiten of ze gebruik wil maken van sociale voorzieningen. Dat is de ziektewet natuurlijk ook, maar dat vind ik persoonlijk toch anders dan vrijwillig verhuizen naar een ander land en daar een uitkering aanvragen, dan wel afhankelijk worden van je nieuwe vriend of ex-man. Je roept dan misschien niet dat anderen je onderhouden, maar ik zie in de OP geen andere opties voorbijkomen.

Dat ze zich door een man wil laten onderhouden moet ze (en die man) zelf weten.

Als er een regeling is waardoor ze zich door "ons" kan laten "onderhouden" (alsof we het rechtstreeks aan haar storten, maar goed), dan staat het haar vrij om daar gebruik van te maken en het vragen daarnaar vind ik geen reden om iemand af te bekken of als een soort profiteur af te schilderen.

Nogmaals, los van wat ik ervan vind, want ik denk ook dat er verstandiger opties zijn. Maar als de liefde tussen TO en haar nieuwe partner heel sterk is, kan ik me ook voorstellen dat je de eerst verhuizen dan werken optie onderzoekt.
Ik heb er persoonlijk geen probleem mee als TO zich door een man laat onderhouden (ik bek dan ook niemand af, daar zul je misschien iemand anders mee bedoelen). Ik raad het haar alleen af. Ik geloof sterk in gelijkwaardigheid als essentieel ingrediënt voor een goede relatie en de financiën zijn daar een belangrijk onderdeel van.

Overigens gaat het hier niet om de 'eerst verhuizen, dan werken'-optie, omdat TO nu nog niet in staat in om te werken. Daarom adviseer ik haar te wachten tot ze wel weer kan werken.
Ga in therapie!
Iedereen hier roept vanalles maar niemand weet het zeker. Misschien heeft to iets aan deze link, en misschien is dergelijke informatie ook in het duits van de duitse overheid te vinden: http://www.rijksoverheid. ... -als-ik-ga-emigreren.html

of http://www.rijksoverheid. ... -naar-het-buitenland.html

Verder raad ik to aan om contact op te nemen met het juridisch loket
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:dubiootje schreef op 11 oktober 2010 @ 13:45:

Ik heb er persoonlijk geen probleem mee als TO zich door een man laat onderhouden (ik bek dan ook niemand af, daar zul je misschien iemand anders mee bedoelen). Ik raad het haar alleen af. Ik geloof sterk in gelijkwaardigheid als essentieel ingrediënt voor een goede relatie en de financiën zijn daar een belangrijk onderdeel van.

Overigens gaat het hier niet om de 'eerst verhuizen, dan werken'-optie, omdat TO nu nog niet in staat in om te werken. Daarom adviseer ik haar te wachten tot ze wel weer kan werken.

Dubiootje, ik bedoelde inderdaad jou niet.

Met je eerste alinea ben ik het helemaal eens. Het is verstandiger om eerst op eigen benen te staan en dan pas naar nieuwe vriend te verhuizen.

Maar als liefde sterk is, en er voorlopig geen uitzicht is op werken, laat je dan je liefde lopen? En je liefde jou? Een langeafstandsrelatie kan natuurlijk ook, maar dat is niet wat de meeste mensen willen.

Als je op dat punt bent kun je je natuurlijk afvragen wat voor rechten je hebt als je naar een ander land verhuist.

Die vragen stel je op een forum en dan roepen ze (de post waar ik als eerste op reageerde) nog net niet dat je een profiteur bent. Ik vind dat niet gepast, want we kennen de situatie nou eenmaal niet precies.
quote:coravanmora schreef op 11 oktober 2010 @ 16:45:

Maar als liefde sterk is, en er voorlopig geen uitzicht is op werken, laat je dan je liefde lopen? En je liefde jou?

Als die liefde daar niet tegen bestand is kun je er maar beter helemaal niet aan beginnen. Hoezo, sterke liefde? Zo lang heeft die liefde nog niet de kans gekregen om zich te bewijzen, ze is nota bene nog niet eens weg bij haar man!

Overigens vind ik het absoluut onverstandig om van de ene relatie in de andere over te stappen. Laat staan dat je van het ene gespreide bedje in het andere rolt.
Even ter info, in duitsland moet je een jaar gescheiden van tafel en bed leven voordat de scheiding kan worden uitgesproken, dus mss is TO wel al langere tijd bij haar man weg maar is het nog niet officieel.
Nou nou wat een vriendelijke reacties weer. TO wordt gelijk afgeschilderd als profiteur. Ze vraagt toch alleen maar informatie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven