Geld & Recht alle pijlers

Fietsenmaker voert ongevraagd andere herstellingen uit

08-11-2019 15:44 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereeen

Ik moet zo naar de fietsenmaker die de fiets van mijn dochter hersteld heeft. Haar versnelling was kapot, het onderdeel dat hij nodig had om te herstellen bestond al 20 jaar niet meer dus het enige wat hij kon doen was de fiets op 1 versnelling vast zetten.
Dit deelde hij me telefonisch mee afgelopen dinsdag. Hij zou daar dan mee aan de slag gaan. Oja, hij had ook haar achterband maar vervangen, want hij verwachtte dat ik binnen 2 weken toch daar weer zou staan voor die band.
Vandaag kreeg ik bericht dat ik de fiets kon komen ophalen. Prijs bijna 80 euro.

Ik zit er toch een beetje mee dat hij ongevraagd haar band heeft vervangen. Als hij me daar eerder over had ingelicht ook qua prijs had ik nog kunnen beslissen dat wiel door mijn vriend te laten vervangen.

Nu ben ik van nature best een verlegen persoon, maar ik zit er wel mee dat hij zonder te overleggen een reparatie heeft gedaan en dit pas achteraf mee deelde.
Is het ongebruikelijk dat een fietsenmaker op voorhand een soort van offerte kan opstellen?
Kan ik er iets over zeggen? Iemand een suggestie hoe ik dat zelfverzekerd maar niet aanvallend kan mee delen?
hanaa wijzigde dit bericht op 15-11-2019 11:06
5.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hanaa, goed gedaan.

Onze fietsenmaker is ook zo'n lastpak. Als ik daar een fiets wegbreng zeg ik ook altijd wat ik wil: mijn bagagedrager is stuk, kun je die vervangen? En ik weet dat de banden / standaard er niet uitzien, maar laat dat maar even zo, alleen de bagagedrager is genoeg.
Als ik dat niet zou zeggen, krijgt mijn fiets een complete make-over. Geen zin in discussie daarover.
Suzan_1991 schreef:
08-11-2019 15:50
Gewoon zeggen dat je hier niet om gevraagd hebt en dat je het dus ook niet gaat betalen. Anders zet hij het oude wiel maar lekker terug.

Wat nou als je er helemaal het geld niet voor zou hebben? Echt belachelijk dit.
Dit ja! Echt belachelijk iets vervangen waar je niet om gevraagd hebt. Dat had hij ook gelijk telefonisch kunnen vragen ipv zelf te beslissen en te doen, ik zou het ook niet betalen!

Goed van je TO, dat je het wel gezegd heb tegen de fietsenmaker.
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan TO!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het dus ook een keer gehad. Fiets weggebracht om de versnelling en remmen te laten doen en toen ik hem ophaalde zaten er nieuwe trappers op, nieuwe handvatten en een ander zadel...
Hij vond de handvatten niet mooi meer (beetje geschaafd door de muur), de trappers ook niet en mijn zadel zat vast niet lekker.
Ik heb mijn fiets eerst laten staan en even overlegd met mijn man en ouders. Daarna teruggegaan.
Ik zei: haal alles er maar weer af en zet mijn eigen spullen er maar weer op. Maar die had ie al weggegooid. Ik heb gezegd dat ik niet ging betalen hiervoor want daar had ik niet om gevraagd. Als het nou spaken waren die ie even had aangedraaid had ik het een heel ander verhaal gevonden. Ik zei: ik betaal je voor de zaken waar ik om gevraagd heb. Daar ging hij niet mee akkoord. ik: dan ga ik wel naar de politie. Toen kon ik heel snel mijn fiets meekrijgen. Ik hoefde alleen daar niet weer te komen :mrgreen: nou dan niet joh. Ik wilde er ook niet eens meer heen. Een jaar later was ie weg.
Vervelende was alleen dat die handvatten echt niet fijn waren...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
10-11-2019 12:28
Ik heb het dus ook een keer gehad. Fiets weggebracht om de versnelling en remmen te laten doen en toen ik hem ophaalde zaten er nieuwe trappers op, nieuwe handvatten en een ander zadel...
Hij vond de handvatten niet mooi meer (beetje geschaafd door de muur), de trappers ook niet en mijn zadel zat vast niet lekker.
Ik heb mijn fiets eerst laten staan en even overlegd met mijn man en ouders. Daarna teruggegaan.
Ik zei: haal alles er maar weer af en zet mijn eigen spullen er maar weer op. Maar die had ie al weggegooid. Ik heb gezegd dat ik niet ging betalen hiervoor want daar had ik niet om gevraagd. Als het nou spaken waren die ie even had aangedraaid had ik het een heel ander verhaal gevonden. Ik zei: ik betaal je voor de zaken waar ik om gevraagd heb. Daar ging hij niet mee akkoord. ik: dan ga ik wel naar de politie. Toen kon ik heel snel mijn fiets meekrijgen. Ik hoefde alleen daar niet weer te komen :mrgreen: nou dan niet joh. Ik wilde er ook niet eens meer heen. Een jaar later was ie weg.
Vervelende was alleen dat die handvatten echt niet fijn waren...
Jee, dan snap je het écht niet als ondernemer!
Alle reacties Link kopieren
aliana schreef:
08-11-2019 16:23
Als ik jou was, zou ik er niet heengaan om m te halen, maar eerst bellen. Waarom? Als je daar staat, kom je in principe om de fiets te halen. Dus dan heb je al 'verloren'.

Dus ik zou bellen. Vantevoren letterlijk opschrijven wat je wilt zeggen, en dan voorlezen, zo help je jezelf om het te zeggen.

Bijvoorbeeld:
'Ik begrijp dat je me wilde helpen door het wiel te vervangen, maar dat had je eerst moeten vragen, en vertellen wat het zou kosten. Het is me echt te duur, dus ik kan* er niet voor betalen. Je zal het oude wiel moeten terugzetten. Wanneer is het klaar?"

* 'kan niet betalen' betekent: ik kan er met goed fatsoen niet voor betalen zonder me slecht te voelen. En dat is helemaal waar.

Als hij dan zegt dat het oude wiel is weggegooid, moet je goed bedenken dat dat wiel van jou is, en je hebt geen toestemming gegeven dat het weggegooid zou worden.

Uiteindelijk stel je dan voor dat je de helft betaald van het wiel vervangen. Dat zou een eerlijke oplossing zijn.
We hebben hier te maken met een gehaaide fietsenmaker, het moment dat TO met bevende stem haar verhaal begint te lezen, blaast hij haar nog voor de 2 alinea omver.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
08-11-2019 16:30
Ben net terug, heb gezegd dat ik in de toekomst eerst overleg wilde, zodat ik dan nog een keuze had om wel of niet iets te laten repareren.
Hij bood zijn excuses aan en gaf aan dat hij dat de toekomst eerst met mij zou afstemmen.
Ik heb hem wel bedankt voor zijn alertheid en gaf aan dat ik het fijn vond als hij andere mankementen opmerkte. Maar dat ik liever eerst overleg wil in de toekomst. Hij beloofde het.
Ik heb verder niks gezegd over de kosten, daar ging het mij niet om.
Het was al een overwinning voor mezelf om er überhaupt iets over te durven zeggen.

:facepalm:
Volgende keer flikt hij het weer , maar kon hij je helaas telefonisch niet bereiken om het eerst te overleggen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
10-11-2019 16:26
:facepalm:
Volgende keer flikt hij het weer , maar kon hij je helaas telefonisch niet bereiken om het eerst te overleggen.
Precies... niet aardig misschien maar ik vind niet dat je assertief was, hij is er nog steeds mee weggekomen..
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
10-11-2019 16:26
:facepalm:
Volgende keer flikt hij het weer , maar kon hij je helaas telefonisch niet bereiken om het eerst te overleggen.
Hij is ermee weggekomen ja, maar dit was voor mij een 1e stap in assertiviteit. Moest hij het nog maals doen dan sta ik een stuk sterker in mijn schoenen om dan te weigeren om te betalen.
Zoals ik al zei, het ging me deze x niet echt om het geld (was wel prijzig), maar vlg x betaal ik niet waar ik niet om gevraagd heb
Alle reacties Link kopieren
Het begin is er Hanaa, gewoon blijven oefenen, je hebt assertiviteit in deze wereld regelmatig hard nodig.

Voor nu :applause:
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
10-11-2019 18:44
Het begin is er Hanaa, gewoon blijven oefenen, je hebt assertiviteit in deze wereld regelmatig hard nodig.

Voor nu :applause:
Bedankt
Ik kan ook niet van onzeker naar superassertief gaan zonder eerst kleine stapjes te zetten. Moest hij dit nog eens flikken dan neem ik vlg keer een grotere stap.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
10-11-2019 12:28
Ik heb het dus ook een keer gehad. Fiets weggebracht om de versnelling en remmen te laten doen en toen ik hem ophaalde zaten er nieuwe trappers op, nieuwe handvatten en een ander zadel...
Hij vond de handvatten niet mooi meer (beetje geschaafd door de muur), de trappers ook niet en mijn zadel zat vast niet lekker.
Ik heb mijn fiets eerst laten staan en even overlegd met mijn man en ouders. Daarna teruggegaan.
Ik zei: haal alles er maar weer af en zet mijn eigen spullen er maar weer op. Maar die had ie al weggegooid. Ik heb gezegd dat ik niet ging betalen hiervoor want daar had ik niet om gevraagd. Als het nou spaken waren die ie even had aangedraaid had ik het een heel ander verhaal gevonden. Ik zei: ik betaal je voor de zaken waar ik om gevraagd heb. Daar ging hij niet mee akkoord. ik: dan ga ik wel naar de politie. Toen kon ik heel snel mijn fiets meekrijgen. Ik hoefde alleen daar niet weer te komen :mrgreen: nou dan niet joh. Ik wilde er ook niet eens meer heen. Een jaar later was ie weg.
Vervelende was alleen dat die handvatten echt niet fijn waren...
Wow Power!
Hanaa schreef:
10-11-2019 20:54
Bedankt
Ik kan ook niet van onzeker naar superassertief gaan zonder eerst kleine stapjes te zetten. Moest hij dit nog eens flikken dan neem ik vlg keer een grotere stap.
Je hebt helemaal gelijk! Knap van je
apiejapie schreef:
08-11-2019 15:50
Snap dat je dat zegt, maar als je wat verlegen van aard bent én tegelijkertijd overvallen wordt aan de telefoon, is het best begrijpelijk dat to daar niet meteen op gereageerd heeft toch?
Dan bel je na een uur terug, zeg je dat je overvallen was maar dat het bizar is dat hij ongevraagd iets repareert. Want zo te horen is het een oude fiets die waarschijnlijk nieteens 80 euro waard is....
Oh ik loop wat achter! Goed gedaan hanaa. Is een stapje naar meer assertiviteit, volgende keer als je zoiets hebt, kom er op terug als je wel weet wat je moet zeggen. Wees niet te lief. Er zijn maar een paar mensen die je aardig moeten vinden in je leven, de rest is stukken minde belangrijk
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
10-11-2019 20:54
Moest hij dit nog eens flikken dan neem ik vlg keer een grotere stap.
Zet hem op!
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
:-D

Nee, niet doorslaan naar agressief :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je zo voor het blok werd gezet en het niet in overleg is gegaan. Hier belt de fietsenmaker me altijd als hij tijdens de reparatie waarvoor ik de fiets heb gebracht andere mankementen tegenkomt om te vragen of het oké is dat ook te vervangen met daarbij duidelijk een bedrag.
Alle reacties Link kopieren
ExploreTheWorld schreef:
10-11-2019 22:12
Wat vervelend dat je zo voor het blok werd gezet en het niet in overleg is gegaan. Hier belt de fietsenmaker me altijd als hij tijdens de reparatie waarvoor ik de fiets heb gebracht andere mankementen tegenkomt om te vragen of het oké is dat ook te vervangen met daarbij duidelijk een bedrag.
Dit dus!
Volgende keer eis ik eerst duidelijkheid en een prijsofferte (want daar deed hij ook vaag over toen ik de fiets binnen bracht voor de versnellingen).
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
10-11-2019 20:55
Wow Power!
Nou ja, daarvoor ben ik wel eerst gaan overleggen voor de aanpak, net zoals jij hier hebt gedaan ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Pfff er klopt iets niet in deze situatie met de fietsenmaker.

Afgelopen week had ik dus bijna 80 euro betaald voor de fiets herstelling.
Maar ik sta nog even ver en de versnelling kan hij niet herstellen.

Korte samenvatting:
-Versnelling dochter is kapot
-Ik breng die naar de fietsenmaker enkel voor versnelling te maken
-Fietsenmaker belt en zegt dat versnelling lastig te maken is, hij moet een extra onderdeel bestellen en dan op 1 stand vast zetten, zegt tussendoor dat hij ook de achterband had vervangen omdat hij verwachtte dat ik binnen 2 weken daar toch weer zou staan
-Berichtje dat fiets af is en opgehaald kan worden: prijs 74 euro
-Vastgezette versnelling is net zo licht als waarvoor ik hem binnen bracht
-Hij biedt aan nog een onderdeel te kunnen bestellen om de versnelling vaster te kunnen zetten.
Het zou bij de prijs van 74 euro zitten.
-Gisteren weer de fiets binnen gebracht want het bestelde onderdeel was binnen.
-In de avond weer terug, fietsenmaker geeft aan slecht nieuws te hebben, onderdeel past niet. Voor 22 euro extra kan hij een andere constructie proberen. Plus nog kosten voor een nieuw spatbord want anders kan die constructie niet geplaatst worden
-Ik vraag aan hem waarvoor ik nu 74 euro had betaald want ik sta nog even ver?
-Hij geeft aan oa voor nieuwe band plus nog bla bla (iets technisch waar ik niets van begreep)
-Ik vat samen dat hij voor die prijs dus wel een nieuwe band heeft geplaatst waar ik niet om heb gevraagd, maar qua versnelling niks ben opgeschoten en ik nog eens extra moet betalen om de versnelling te maken omdat het door hem bestelde onderdeel niet past.
Ik heb gezegd dat ik daar nu een grens moest trekken want de kosten zijn te hoog en ik sta even ver. Ik heb de fiets mee genomen.

Nu voel ik me dus enorm beet genomen. Ik heb een fiets met een kapotte versnelling, maar wél met een nieuwe band. 74 euro betaald, maar fiets is onbruikbaar.

Ik voel me zo geflashed gewoon.
Wat kan ik nu doen?
Alle reacties Link kopieren
Als je in mijn regio woont; fiets hier brengen, mijn man bouwt en knutselt racefietsen en draait zijn hand niet om voor een versnelling.

Andere optie; ik heb hier nog mijn oude fiets staan. Hij rammelt, piept en kraakt maar is technisch in orde. Mag weg voor een mooie bos bloemen.

Oh, en jouw fiets bij de fietsenmaker brengen en zeggen dat ie hem mag kopen voor 75 euro. Want blijkbaar vindt hij de fiets dat wel waard. Dan mag hij hem opknappen en dan doorverkopen. Als hij geluk heeft vangt ie nog 150 euro ofzo.
Neem wel een stevige kerel mee.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
14-11-2019 10:52
Als je in mijn regio woont; fiets hier brengen, mijn man bouwt en knutselt racefietsen en draait zijn hand niet om voor een versnelling.

Andere optie; ik heb hier nog mijn oude fiets staan. Hij rammelt, piept en kraakt maar is technisch in orde. Mag weg voor een mooie bos bloemen.

Oh, en jouw fiets bij de fietsenmaker brengen en zeggen dat ie hem mag kopen voor 75 euro. Want blijkbaar vindt hij de fiets dat wel waard. Dan mag hij hem opknappen en dan doorverkopen. Als hij geluk heeft vangt ie nog 150 euro ofzo.
Neem wel een stevige kerel mee.
Wel lief van je 💓
Ik baal gewoon dat dit gewoon geld cashen is voor niks.
Wat heb ik nu aan een nieuwe band als hij de versnelling niet kan maken? Ik ben 74 euro lichter voor letterlijk niks.
Ik wil toch iets terug naar hem communiceren want fiets staat nu dus in het hok, zonder resultaat
Alle reacties Link kopieren
Dat geld voor die band had in de versnelling moeten zitten.
Kan ik iets eisen tov de fietsenmaker in deze situatie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven