Geld & Recht alle pijlers

Financiële gevolgen alleenstaand ouder en kind 18

19-01-2022 10:23 315 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik ben alleenstaand ouder en werk 28 uren per week.
Mijn zoon wordt eind van dit jaar 18.
Momenteel ontvang ik naast mijn salaris maandelijks Kinderalimentatie van de vader van zoon, KIT/KGB van de Belastingdienst en per kwartaal ontvang ik Kinderbijslag.
Deze laatste bijdragen komen straks te vervallen neem ik aan. Dat betekent in mijn geval dat ik er maandelijks maar liefst 680 euro op achteruit zal gaan, en daarnaast ook de 3-maandelijkse kinderbijslag van 320 euro niet meer zal ontvangen.
Hoe vangen / vingen andere alleenstaande ouders zo´n groot verschil op?

Mijn zoon zal naar verwachting nog wel een aantal jaartjes thuis blijven wonen, hij is juist begonnen aan een 3-jarige MBO-studie in mijn stad.

Ik had een verkeerde berekening gemaakt, het verschil is/ wordt nog groter o_o
2020suzuki wijzigde dit bericht op 19-01-2022 12:42
9.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Adam_020 schreef:
19-01-2022 16:26
Dit is dus geen waar.

Ik ken een verhaal ( zal niet te ver uitweiden ivm herkenbaarheid ) waarbij kind van 18 veel werkte in de vakanties. Was hier open over op socials. Pa maakt screenshots en toont het in de rechtbank.

Ondanks verweer dat dit van tijdelijke aard was, is de alimentatie toendertijd stopgezet.
Helaas zijn er klote-vaders en klote rechters maar over het algemeen wordt alimentatie betaald tot 21 jaar/full time baan. En helaas had het kind in jouw voorbeeld dat.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
19-01-2022 16:35
Helaas zijn er klote-vaders en klote rechters maar over het algemeen wordt alimentatie betaald tot 21 jaar/full time baan. En helaas had het kind in jouw voorbeeld dat.
Klopt, kind werd uiteindelijk slachtoffer van de vechtscheiding. Heel sneu.
Alle reacties Link kopieren
De vader van mijn zoon wil nergens aan mee betalen. Ik heb het dan ook opgegeven de stress werd mij echt teveel en wilde ook niet verbitterd raken.

Ik ben erg trots dat ik het tot nu toe alleen heb kunnen redden maar vanaf mei wordt het financieel best pittig.

Dus ik begrijp TO haar topic wel want ik heb nu al zorgen voor morgen.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
19-01-2022 17:02
De vader van mijn zoon wil nergens aan mee betalen. Ik heb het dan ook opgegeven de stress werd mij echt teveel en wilde ook niet verbitterd raken.

Ik ben erg trots dat ik het tot nu toe alleen heb kunnen redden maar vanaf mei wordt het financieel best pittig.

Dus ik begrijp TO haar topic wel want ik heb nu al zorgen voor morgen.
:hug:
En je mag zeker trots zijn op jezelf!
2020suzuki wijzigde dit bericht op 19-01-2022 17:12
4.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
19-01-2022 16:35
Helaas zijn er klote-vaders en klote rechters maar over het algemeen wordt alimentatie betaald tot 21 jaar/full time baan. En helaas had het kind in jouw voorbeeld dat.
Net als rotmoeders natuurlijk. Ik ken ook ouders die gewoon zeiden je bent 18 dus betaal alles maar zelf. Gescheiden of niet trouwens.

Mijn man zal alimentatie blijven betalen tot zijn dochter of 21 is of klaar met 1 studie. Welke van de 2 later is (binnen redelijke grenzen). En indien financieel mogelijk natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
19-01-2022 17:02
De vader van mijn zoon wil nergens aan mee betalen. Ik heb het dan ook opgegeven de stress werd mij echt teveel en wilde ook niet verbitterd raken.

Ik ben erg trots dat ik het tot nu toe alleen heb kunnen redden maar vanaf mei wordt het financieel best pittig.

Dus ik begrijp TO haar topic wel want ik heb nu al zorgen voor morgen.

Goed dat je die beslissing nam, moedig ook, bij mij was het overmacht dat ik alles alleen betaal, maar er zelf voor kiezen is weer anders.
Zo raar dat vader niet wil, weet je ook waarom?
En wat erg dat je dan als vader een existeniele schuld opbouwt bij je eigen kind, zie dat nog maar eens goed te maken later.....

voorbeeld
Mijn zus haar ex betaalde nooit, dochter nu volwassen , wel een soort van contact, ja zei vader kom paar maanden naar het buitenland bij mij, nou zegt dochter ik heb hier een huisje dat wil ik graag aanhouden en kan het niet onderverhuren, maar 20 x 12 x 100 euro= 24.000 euro Pa, dus ik wil wel komen als jij effe bijlegt.......Pa met mond vol tanden...... #karmaisabitch
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
19-01-2022 17:13

En wat erg dat je dan als vader een existeniele schuld opbouwt bij je eigen kind, zie dat nog maar eens goed te maken later.....
Mijn zus haar ex betaalde nooit, dochter nu volwassen , wel een soort van contact, ja zei vader kom paar maanden naar het buitenland bij mij, nou zegt dochter ik heb hier een huisje dat wil ik graag aanhouden en kan het niet onderverhuren, maar 20 x 12 x 100 euro= 24.000 euro Pa, dus ik wil wel komen als jij effe bijlegt.......Pa met mond vol tanden...... #karmaisabitch
Gelijk heeft ze. Maar dit is wel een bijzondere reactie van deze dochter. Want wat die existentiële schuld betreft.. de meeste kinderen zijn erg loyaal naar beide ouders toe. Ik wil niet teveel in details treden wat de vader van mijn zoon betreft, maar ik mag hem absoluut niet afvallen. Dan zal mijn zoon mij dat erg verwijten. Hoe weinig hij hem ook ziet. Of misschien wel juist daardoor.
Alle reacties Link kopieren
Dit is natuurlijk de verkorte versie van een complexer verhaal , haar moeder heeft echt moeten strijden om rond te komen en pa was dan weer op ibiza, en dan weer in thailand..... zij heeft ex nooit afgevallen maar de kinderen komen ook op een leeftijd dat ze anders naar de zaak gaan kijken, deze dame is intussen 25 jaar.
Alle reacties Link kopieren
2020Suzuki schreef:
19-01-2022 17:26
de meeste kinderen zijn erg loyaal naar beide ouders toe.
De meeste wel waarschijnlijk maar mijn jongste ziet haar vader nooit meer en mijn oudste alleen als vader bij hem komt eten. Loyaliteit is niet oneindig en onvoorwaardelijk.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
19-01-2022 17:02
De vader van mijn zoon wil nergens aan mee betalen. Ik heb het dan ook opgegeven de stress werd mij echt teveel en wilde ook niet verbitterd raken.

Ik ben erg trots dat ik het tot nu toe alleen heb kunnen redden maar vanaf mei wordt het financieel best pittig.

Dus ik begrijp TO haar topic wel want ik heb nu al zorgen voor morgen.
Daar mag je ook trots op zijn! Knap gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij verbaasd is dat je je levensstandaard heb gebaseerd op wat er binnen komt zonder rekening te houden dat het op een gegeven moment stopt.
Persoonlijk vindt ik het eerlijk gezegd dat je erg weinig werkt. Naar mijn idee had je eerder meer kunnen gaan werken, je zoon is op die leeftijd dat er toch sprake mag zijn van enige zelfstandigheid.
Alle reacties Link kopieren
Klopt ook Kleppeboxx.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
19-01-2022 14:14
Kindgebonden budget, alimentatie, kinderbijslag. En dan dus die combinatiekorting die ook minimaal 225 netto per maand was.
Kostgeld vragen aan studerende kinderen wil ik echt niet doen, dat doe je alleen als het echt echt echt niet anders kan. Daarbij kon mijn oudste op dat moment ook echt geen bijbaan hebben in verband met haar gezondheid, dus het kwam allemaal neer op mama. Gelukkig heb ik een redelijk salaris.
Kindgebonden budget stopt toch niet als de jongste nog 12 is?
Alle reacties Link kopieren
Morningrose schreef:
19-01-2022 19:29
Kindgebonden budget stopt toch niet als de jongste nog 12 is?
Maar wordt wel gehalveerd.
Alle reacties Link kopieren
Wat gek, dat is bij mij niet gebeurd. Sinds zoon 18 is krijg ik 75% van wat ik eerst kreeg van het kindgebonden budget.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
19-01-2022 19:35
Maar wordt wel gehalveerd.
Ik kan me dit ook niet herinneren.
Ik kreeg voor de jongste iets van 400 euro.
Levensstandaard is niet veranderd toen ze 18 werd want ik ben toen ook gestopt met roken. Rookte 4,5 pakjes shag per week dus dat was ook iets van 400 euro per maand (vreselijk als ik dat nu zo terug lees :facepalm: )
Alle reacties Link kopieren
Morningrose schreef:
19-01-2022 19:45
Wat gek, dat is bij mij niet gebeurd. Sinds zoon 18 is krijg ik 75% van wat ik eerst kreeg van het kindgebonden budget.
Volgens mij krijg ik alleen de alleenstaande ouder ophoging, op het normale heb ik geen recht meer. Ik kan de precieze bedragen niet meer nakijken maar het ging van om en nabij 250 naar 140 of zo.
Inmiddels is mijn hypotheekrente verlaagd en krijg ik nog geen 100 euro. Nog een jaartje en dan is het over, helaas.
Alle reacties Link kopieren
De combinatiekorting vervalt nadat kind 12 is.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat geen alleenstaande ouderkorting meer, alleen kindgebonden budget geloof ik, of kindertoeslag. Bij mij scheelt het dus 230 per maand of zo, en daarbovenop nog kinderbijslag. Dus ongeveer 300 euro. MAar ik betaal ook niet alles meer voor mijn zoon.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind* schreef:
19-01-2022 11:01
Ik ben ook wat verbaasd. Ik loop tegen de 50, heb altijd fulltime gewerkt en verwacht ook niet dat dat in de toekomst anders zal zijn.
Je hebt het geld duidelijk nodig en ik denk niet dat je buiten werktijd onzettend druk bent met je kind?
Verbaast mij ook. Heb een man, maar werk zelf ook fulltime, wil financieel onafhankelijk zijn.. en wij hebben komend jaar twee studerende kinderen waar we als doel hebben ze schuldenvrij door hun studies te krijgen, betekent dat oudste nog thuis woont, kamers zijn duur, en met dat vele online les ook zinloos.
Alle reacties Link kopieren
Christiana schreef:
22-01-2022 00:01
Verbaast mij ook. Heb een man, maar werk zelf ook fulltime, wil financieel onafhankelijk zijn.. en wij hebben komend jaar twee studerende kinderen waar we als doel hebben ze schuldenvrij door hun studies te krijgen, betekent dat oudste nog thuis woont, kamers zijn duur, en met dat vele online les ook zinloos.
Wil je een schouderklopje? :worship:
Alle reacties Link kopieren
Christiana schreef:
22-01-2022 00:01
Verbaast mij ook. Heb een man, maar werk zelf ook fulltime, wil financieel onafhankelijk zijn.. en wij hebben komend jaar twee studerende kinderen waar we als doel hebben ze schuldenvrij door hun studies te krijgen, betekent dat oudste nog thuis woont, kamers zijn duur, en met dat vele online les ook zinloos.
Ik ben prima financieel onafhankelijk met mijn parttime baan en geef liever minder uit dan dat ik meer ga werken.
Als je een man hebt dan heb je geen idee hoe het is als alles thuis alleen op jou terecht komt.

Dus To kijk wat mogelijk is, maar ook waar je je nog goed bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
72Jelle schreef:
22-01-2022 10:34
Ik ben prima financieel onafhankelijk met mijn parttime baan en geef liever minder uit dan dat ik meer ga werken.
Als je een man hebt dan heb je geen idee hoe het is als alles thuis alleen op jou terecht komt.

Dus To kijk wat mogelijk is, maar ook waar je je nog goed bij voelt.
Ze heeft 1 zoon van bijna 18, dus dat zal wel meevallen. Beetje hetzelfde als wanneer je alleen woont, want die zoon zal zijn eigen leven hebben en weinig zorg meer nodig hebben.

Waarom ben je zolang 3 dagen blijven werken toen je zoon ouder werd? Het antwoord op je vraag is simpel en is al vaker gegeven, ga meer werken. Fulltime werken in jouw situatie is echt heel normaal. Je hebt geen zorgtaak meer en hebt dus alle tijd en energie voor een betaalde baan. En misschien red je het met 1 dag meer werken ook al, als je een beetje op je uitgaven let?

Ik vind kostgeld vragen trouwens heel logisch in deze situatie. Je zoon werkt vast naast zijn studie? Als hij thuis blijft wonen dan kan hij best iets meebetalen.
Alle reacties Link kopieren
72Jelle schreef:
22-01-2022 10:34
Ik ben prima financieel onafhankelijk met mijn parttime baan en geef liever minder uit dan dat ik meer ga werken.
Als je een man hebt dan heb je geen idee hoe het is als alles thuis alleen op jou terecht komt.

Dus To kijk wat mogelijk is, maar ook waar je je nog goed bij voelt.
Dankjewel Jelle. En dit deed ik dus ook altijd. Zo min mogelijk uitgeven. En daar voelde ik me prima bij. Ik leef echt heel zuinig. Dit heb ik overigens altijd gedaan, ik heb altijd van weinig geleefd en daarbij nog wat opzij gezet. Ik kan nog steeds een lekkere en gezonde maaltijd op tafel zetten voor 5 euro. Groente, fruit en kaas van de markt. Kleding koop ik het liefst tweedehands. Kamperen in eigen land. Thermostaat laag. Enz enz.
Daardoor heb ik dus ook echt wel een spaarpot opgebouwd, maar ook daar wil ik zo min mogelijk aanzitten. Zie ook een eerdere post. Mijn grootste hobby was jarenlang klussen aan en in mijn eigen huis en tuin. Ik heb zelf bijv. ook twee jaar geleden alle kozijnen aan de buitenkant van mijn huis geschilderd, daar heb ik destijds een steiger voor gehuurd.
Alle reacties Link kopieren
Avelie schreef:
22-01-2022 10:43
Ze heeft 1 zoon van bijna 18, dus dat zal wel meevallen. Beetje hetzelfde als wanneer je alleen woont, want die zoon zal zijn eigen leven hebben en weinig zorg meer nodig hebben.

Waarom ben je zolang 3 dagen blijven werken toen je zoon ouder werd? Het antwoord op je vraag is simpel en is al vaker gegeven, ga meer werken. Fulltime werken in jouw situatie is echt heel normaal. Je hebt geen zorgtaak meer en hebt dus alle tijd en energie voor een betaalde baan. En misschien red je het met 1 dag meer werken ook al, als je een beetje op je uitgaven let?

Ik vind kostgeld vragen trouwens heel logisch in deze situatie. Je zoon werkt vast naast zijn studie? Als hij thuis blijft wonen dan kan hij best iets meebetalen.
Ik lees dit ineens, en realiseer me ineens dat ik zo ook ben. Vandaag is mijn jongste kuiken 17 geworden, dus over een jaartje ben ik ‘uit de kinderen’. En krijg ik 300 euro minder per maand.
Overigens krijgen leerlingen op het voortgezet onderwijs die boven de 18 zijn, wel nog ‘gratis geld’ van de overheid, ca 100 euro per maand. Dat is dan wel weer een aardige meevaller. Ik hoop dat ik die van mij dus nog even op de havo kan houden, want op het mbo krijgt ze niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven