Geld & Recht alle pijlers

Financiële gevolgen alleenstaand ouder en kind 18

19-01-2022 10:23 315 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik ben alleenstaand ouder en werk 28 uren per week.
Mijn zoon wordt eind van dit jaar 18.
Momenteel ontvang ik naast mijn salaris maandelijks Kinderalimentatie van de vader van zoon, KIT/KGB van de Belastingdienst en per kwartaal ontvang ik Kinderbijslag.
Deze laatste bijdragen komen straks te vervallen neem ik aan. Dat betekent in mijn geval dat ik er maandelijks maar liefst 680 euro op achteruit zal gaan, en daarnaast ook de 3-maandelijkse kinderbijslag van 320 euro niet meer zal ontvangen.
Hoe vangen / vingen andere alleenstaande ouders zo´n groot verschil op?

Mijn zoon zal naar verwachting nog wel een aantal jaartjes thuis blijven wonen, hij is juist begonnen aan een 3-jarige MBO-studie in mijn stad.

Ik had een verkeerde berekening gemaakt, het verschil is/ wordt nog groter o_o
2020suzuki wijzigde dit bericht op 19-01-2022 12:42
9.11% gewijzigd
2020Suzuki schreef:
19-01-2022 13:22
Femitrut en Moiren, ja ik heb daarna gelezen dat dit normaal is. Ik wist dat niet, ging ervan uit dat het stopte bij 18.
Ik begrijp nu dat deze doorloopt en dan aan zoon wordt uitbetaald. Zoon en ik kunnen dan afspraken maken over de verschillende uitgaven die er zijn.
Nou, dat is ook weer een hele bijzonder conclusie. Dingen lopen zo als dat zo is vastgelegd. Anders kan je wel eens van de koude kermis thuis komen.


Mijn reactie was meer, dat normaal zou moeten zijn omdat kinderen niet ineens bij 19 niet meer ook hun kinderen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zeker zou dat schelen Sjaantje. Ik doe hier ook hard mijn best voor. Maar de organisatie waar ik werk verkeerd in een reorganisatie en er moet worden bezuinigd.
Alle reacties Link kopieren
FemiTrut schreef:
19-01-2022 13:28
Nou, dat is ook weer een hele bijzonder conclusie. Dingen lopen zo als dat zo is vastgelegd. Anders kan je wel eens van de koude kermis thuis komen.


Mijn reactie was meer, dat normaal zou moeten zijn omdat kinderen niet ineens bij 19 niet meer ook hun kinderen zijn.
Jouw eerste zin begrijp ik geloof ik niet helemaal.
Jouw tweede wel, klopt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste (van drie) is een paar maanden geleden ook 18 geworden. En dat wist ik natuurlijk. Maar het is wel een hoop geld minder.
Ik werk 20 uur, heb nog nooit fulltime gewerkt. Vind het al lastig genoeg om alles wat ook nog moet er om heen te breien.
Kinderen betalen vanaf 18 zelf alle kosten. Hiervoor krijgen ze de ali, zorgtoeslag, stufi en ze hebben een bijbaan/stagevergoeding.
Ik betaal huis en eten en af en toe iets extra's. Ze kunnen goed met geld omgaan.
Ik red het nu net om rond te komen. Sparen en extraatjes moet ik op een andere manier voor elkaar krijgen. Dus beetje op de beurs handelen ed.
Hopelijk gaat de gasrekening niet te hard omhoog volgende maand, dan klopt mijn budget niet meer.
Is er niemand die van te voren dit heeft besproken met de vader van deze kinderen? En daar afspraken over gemaakt?

Ik zie alleen maar wat jullie allemaal kunnen en moeten doen maar dat is toch niet helemaal oke??
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat nog niet expliciet besproken, omdat ik er van uitging dat het een algemeen geldende wettelijke afspraak is dat kinderalimentatie doorloopt tot 21 jaar of tot het kind financieel onafhankelijk is voor die leeftijd
de kinderalimentatie wordt dan wel rechtstreeks naar het kind overgemaakt had ik begrepen

ik wist dan weer niet dat je kinderalimentatie zou kunnen laten bijstellen omdat kindertoeslag en kinderbijslag wegvallen zoals iemand eerder schreef
het is ook een pad waar ik eigenlijk helemaal geen zin meer in heb - eigenlijk ben ik wel blij dat ik dan eindelijk helemaal los kom van mijn ex
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
FemiTrut schreef:
19-01-2022 13:34
Is er niemand die van te voren dit heeft besproken met de vader van deze kinderen? En daar afspraken over gemaakt?

Ik zie alleen maar wat jullie allemaal kunnen en moeten doen maar dat is toch niet helemaal oke??
Jawel. En ergens in het jaar voordat hij 18 werd afspraken definitief gemaakt (situatie was nogal veranderd).
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
19-01-2022 12:04
Hier werd de oudste 18 in hetzelfde jaar dat de jongste 12 werd, dus geen combinatiekorting meer. Dat was echt een enorme hap uit mijn inkomsten, zeker wel 600 euro netto. Oudste kreeg nadien de ka rechtstreeks van haar vader, maar ze had dat hard nodig voor studie, ziektekosten en levensonderhoud, dus kostgeld kon er echt niet uit. Ik werkte gelukkig wel altijd al fulltime, dus met wat schrappen hier en daar is het wel gelukt.
Hee KamilleT, hier idem: oudste is 18 en jongste 12. Dus idd geen combinatiekorting meer helaas. Maar verder loop ik alleen de kinderbijslag mis, ik geloof niet dat ik aan 600 euro kom... of zie ik iets over het hoofd?
Alle reacties Link kopieren
FemiTrut schreef:
19-01-2022 13:34
Is er niemand die van te voren dit heeft besproken met de vader van deze kinderen? En daar afspraken over gemaakt?

Ik zie alleen maar wat jullie allemaal kunnen en moeten doen maar dat is toch niet helemaal oke??
Mijn ex zei net na de aankondiging dat hij weg ging "Ik hoop dat je geen alimentatie gaat eisen want ik wil ook nog een beetje leuk kunnen leven"
Natuurlijk heb ik wel alimentatie geëist (eerst 60 per kind, na zijn trouwen 100) maar dat zette wel gelijk de toon
"Dit krijg je (hij zag het echt als geld voor mij) en geen cent meer!"
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
19-01-2022 13:40

het is ook een pad waar ik eigenlijk helemaal geen zin meer in heb - eigenlijk ben ik wel blij dat ik dan eindelijk helemaal los kom van mijn ex
Ik weet niet hoe het in België geregeld is maar als het kind 18 is mag je als ouder niets meer regelen wat betreft kinderalimentatie. Dat moet het kind zelf doen maar ja, wie sleept zijn vader/moeder voor de rechter.
Alle reacties Link kopieren
Morningrose schreef:
19-01-2022 13:50
Hee KamilleT, hier idem: oudste is 18 en jongste 12. Dus idd geen combinatiekorting meer helaas. Maar verder loop ik alleen de kinderbijslag mis, ik geloof niet dat ik aan 600 euro kom... of zie ik iets over het hoofd?
To krijgt het maximum aan kindgebonden budget. Dat is ongeveer 400 per maand.
Alle reacties Link kopieren
Morningrose schreef:
19-01-2022 13:50
Hee KamilleT, hier idem: oudste is 18 en jongste 12. Dus idd geen combinatiekorting meer helaas. Maar verder loop ik alleen de kinderbijslag mis, ik geloof niet dat ik aan 600 euro kom... of zie ik iets over het hoofd?
Kindgebonden budget, alimentatie, kinderbijslag. En dan dus die combinatiekorting die ook minimaal 225 netto per maand was.
Kostgeld vragen aan studerende kinderen wil ik echt niet doen, dat doe je alleen als het echt echt echt niet anders kan. Daarbij kon mijn oudste op dat moment ook echt geen bijbaan hebben in verband met haar gezondheid, dus het kwam allemaal neer op mama. Gelukkig heb ik een redelijk salaris.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
19-01-2022 13:59
To krijgt het maximum aan kindgebonden budget. Dat is ongeveer 400 per maand.
Kindgebonden budget krijg je als alleenstaande ouder tot een inkomen van ca 95.000.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
19-01-2022 12:51
Mag ik vragen waar je ze dan een bijdrage voor vraagt?
/quote]

Overheeen gelezen.... Komt ie

Vanaf zijn 17e verdiende hij al 250 in de maand, toen ben ik gestopt met zakgeld.

Verder bijv vakantie.... We plannen nu een weekendje weg inc verkeringen. Dan vraag ik hem 100€ , ik betaal 10 x zoveel, dat weet hij ook. Nieuw gordijnen op zijn kamer Dan laat ik hem de haken betalen.
Een keertje thuisbezorgd bestellen, hij betaalt de fooi. Zo een beetje.... Gaat spelenderwijs, hij stelt het nu al vaak zelf voor.
Ik zie dat mijn jongere kinderen daar ook in meegaan.... Jongste van 13 :, mama ik betaal de slingers wel voor zijn 18e verjaardag. En ik vind ook dat hij kostgeld kan betalen. Rijbewijzen probeer ik 50/50 als dat lukt. Overigens weten alle kinderen wat ik verdien en wat onze lasten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik het nu goed dat het toch niet zeker is dat de kinderalimentatie doorbetaald wordt (aan zoon) nadat mijn zoon 18 jaar is?
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
19-01-2022 14:35
Dank voor je reactie.
Alle reacties Link kopieren
2020Suzuki schreef:
19-01-2022 15:20
Begrijp ik het nu goed dat het toch niet zeker is dat de kinderalimentatie doorbetaald wordt (aan zoon) nadat mijn zoon 18 jaar is?
Dat hangt van je ex af. Het zou wel moeten.
Alle reacties Link kopieren
2020Suzuki schreef:
19-01-2022 15:20
Begrijp ik het nu goed dat het toch niet zeker is dat de kinderalimentatie doorbetaald wordt (aan zoon) nadat mijn zoon 18 jaar is?
Of het standaard is dat het vanaf zijn 18e aan hem wordt overgemaakt weet ik niet.
Ik weet dat de dochter van een vriendin het inderdaad via de rechtbank zelf heeft moeten eisen van haar vader.
Dit was vooral omdat haar stufi ivm het inkomen van haar vader lager was, en zij eigenlijk een aanvulling nodig had.
Dit was indertijd een nare scheiding en is eigenlijk nooit echt goed geweest.
Heel naar dat je dit als kind "moet " doen bij je eigen ouder.

Mijn ex heeft ook nooit KA betaald, en doet nu ook geen bijdrage aan de oudere kinderen rechtstreeks.
Hij had een bedrijf en werkte veel zwart waardoor zijn witte boekhouding zo laag was, dat hij te weinig had om KA te betalen (wat natuurlijk niet klopte, maar ik heb er geen woorden aan vuil gemaakt de scheiding an sich was al een drama dat bijna 2 jaar duurde, omdat hij nergens in meeging.)

De man is er na dik 10 jaar nog steeds niet overheen als ik mijn kinderen weleens hoor.

Van een collega weet ik dat zij onlangs is gescheiden en in het ouderschapsplan hebben vastgelegd dat zij beiden tot het 21e jaar verantwoordelijk zijn voor het kind (indien het nog studeerd en geen ft baan heeft)

Maar wellicht gaat het overal weer anders.
Alle reacties Link kopieren
2020Suzuki schreef:
19-01-2022 15:20
Begrijp ik het nu goed dat het toch niet zeker is dat de kinderalimentatie doorbetaald wordt (aan zoon) nadat mijn zoon 18 jaar is?
Je ex is het verplicht.
Ik heb mijn ex een app gestuurd, zo van "Vanaf de volgende maand mag je de alimentatie op dochters rekening storten. Dit is het IBAN nummer *****"
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
19-01-2022 15:36

Van een collega weet ik dat zij onlangs is gescheiden en in het ouderschapsplan hebben vastgelegd dat zij beiden tot het 21e jaar verantwoordelijk zijn voor het kind (indien het nog studeerd en geen ft baan heeft)

Maar wellicht gaat het overal weer anders.
Nee hoor. De wet is heel duidelijk. Je bent beide tot 21 jaar financieel verantwoordelijk tenzij het kind volledig in zijn eigen behoeftes kan voorzien. En dat zijn dan niet kleding telefoon en zo maar echt een volledig maandsalaris waarvan hij/zij op zichzelf zou kunnen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Aha Granny! Duidelijke taal ;-)
Ik heb geen idee hoe de vader van mijn zoon hier straks in zal staan. Maar ik wil hier ook niet teveel van afhankelijk zijn/worden.
Ik lees hierboven ook verschillende verhalen van moeders die er alleen voor staan, en het ook redden. Allemaal bikkels, en ik moet ook meer gaan bikkelen!
Ik hoop nogmaals dat deze uitbreiding van uren mij gegund gaan worden in mijn huidige baan, en anders zal ik toch echt ergens anders moeten gaan kijken.
Je zou het gewoon aan je ex kunnen vragen, althans, je kunt vragen of hij er voorkeur aan geeft om het vanaf dat moment op de rekening van je kind te storten of om alles te laten zoals het is.

Indexeert hij wel netjes elk jaar het bedrag?
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
19-01-2022 16:14
Nee hoor. De wet is heel duidelijk. Je bent beide tot 21 jaar financieel verantwoordelijk tenzij het kind volledig in zijn eigen behoeftes kan voorzien. En dat zijn dan niet kleding telefoon en zo maar echt een volledig maandsalaris waarvan hij/zij op zichzelf zou kunnen wonen.
Dit is dus geen waar.

Ik ken een verhaal ( zal niet te ver uitweiden ivm herkenbaarheid ) waarbij kind van 18 veel werkte in de vakanties. Was hier open over op socials. Pa maakt screenshots en toont het in de rechtbank.

Ondanks verweer dat dit van tijdelijke aard was, is de alimentatie toendertijd stopgezet.
Alle reacties Link kopieren
Nee Ludwina, indexeren doet hij niet. Het bedrag is nog steeds hetzelfde als toen de KA gestart is.
Maar hier ben ik tevreden mee hoor, want het is een net bedrag vind ik (275 euro).
Of hij het straks aan onze zoon overmaakt, of aan mij, dat is me om het even. Daar kunnen we wel goede afspraken over maken straks, wie wat betaalt. Het zal voor mij hoe dan ook wel een lastenverlichting betekenen als dit doorloopt.
Alle reacties Link kopieren
Adam_020 schreef:
19-01-2022 16:26
Dit is dus geen waar.

Ik ken een verhaal ( zal niet te ver uitweiden ivm herkenbaarheid ) waarbij kind van 18 veel werkte in de vakanties. Was hier open over op socials. Pa maakt screenshots en toont het in de rechtbank.

Ondanks verweer dat dit van tijdelijke aard was, is de alimentatie toendertijd stopgezet.
Dit vind ik toch wel heel erg! Dat een tijdelijk baantje hiervoor heeft kunnen zorgen. Mijn zoon heeft ook een bijbaantje in de horeca en wil straks ook graag extra werken in de vakantie als het weer kan en mag.. :-?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven