Financiën oma
donderdag 4 januari 2018 om 19:48
Zit met het volgende en wellicht zijn er hier mensen die meer van financiën etc weten.
Oma is 88. 2x getrouwd geweest. Eerste man jong overleden daarna getrouwd met oudere man deze helaas al snel is overleden. Man heeft oma flink wat geld nagelaten. Dit in combi met oma haar eigen geld heeft ze behoorlijk van te verspijkeren. Oma had 5 kinderen waarvan er 2 overleden ( waaronder mijn vader) Tweede man heeft 1 zoon. Oma heeft langstlevende zodra oma komt te overlijden gaat het kindsdeel van tweede man naar zoon en daarna wordt de rest verdeeld onder de overige erfgenamen. Nu is onlangs de zus van oma overleden en erft oma een groot geldbedrag.
Omdat oma niet wil dat alles volgens haar naar de belasting dienst gaat is oma van alles aan het kopen auto, caravan, vakantie, nieuw huis raad.
Opzich heeft oma hier gelijk in maar gezien haar leeftijd en slechte gezondheid overbodig en wel een beetje kapitaal vernietiging maar alleen omdat ze niet wilt dat het naar de belastingdienst gaat.
Heb zelf al beetje gekeken op de belastingdienst maar volgens mij valt het best mee.
Wie kan hier een duidelijke uitleg over geven omtrent erfen, schenken en kindsdeel.
Oma is 88. 2x getrouwd geweest. Eerste man jong overleden daarna getrouwd met oudere man deze helaas al snel is overleden. Man heeft oma flink wat geld nagelaten. Dit in combi met oma haar eigen geld heeft ze behoorlijk van te verspijkeren. Oma had 5 kinderen waarvan er 2 overleden ( waaronder mijn vader) Tweede man heeft 1 zoon. Oma heeft langstlevende zodra oma komt te overlijden gaat het kindsdeel van tweede man naar zoon en daarna wordt de rest verdeeld onder de overige erfgenamen. Nu is onlangs de zus van oma overleden en erft oma een groot geldbedrag.
Omdat oma niet wil dat alles volgens haar naar de belasting dienst gaat is oma van alles aan het kopen auto, caravan, vakantie, nieuw huis raad.
Opzich heeft oma hier gelijk in maar gezien haar leeftijd en slechte gezondheid overbodig en wel een beetje kapitaal vernietiging maar alleen omdat ze niet wilt dat het naar de belastingdienst gaat.
Heb zelf al beetje gekeken op de belastingdienst maar volgens mij valt het best mee.
Wie kan hier een duidelijke uitleg over geven omtrent erfen, schenken en kindsdeel.
donderdag 4 januari 2018 om 19:53
Ik zou m'n oma gewoon lekker leuke dingen laten kopen, zolang ze het niet ook onmiddellijk weggeeft aan de eerste de beste voorbijganger. Liever dat ze er zelf nog van kan genieten, dan dat ze zit te creperen omdat de kinderen en kleinkinderen zonodig veel willen erven.
Je kunt altijd even met haar kijken of ze jaarlijks een schenking zou willen doen; uit m'n hoofd mag dat belastingvrij tot ruim 5000 euro voor kinderen, en ruim 2000 euro voor kleinkinderen. Maar dat moet ze zelf wel willen, ze heeft natuurlijk het recht om het gewoon op te maken. En dan is het jammer dat het net 2018 is, want die schenking mag eens per jaar, dus je kunt net niet meer schenken voor 2017.
Je kunt altijd even met haar kijken of ze jaarlijks een schenking zou willen doen; uit m'n hoofd mag dat belastingvrij tot ruim 5000 euro voor kinderen, en ruim 2000 euro voor kleinkinderen. Maar dat moet ze zelf wel willen, ze heeft natuurlijk het recht om het gewoon op te maken. En dan is het jammer dat het net 2018 is, want die schenking mag eens per jaar, dus je kunt net niet meer schenken voor 2017.
donderdag 4 januari 2018 om 19:53
Oma koopt dus spullen die helemaal niet gebruikt worden? Als de caravan en auto echt spiksplinternieuw zijn en nooit gebruikt worden, zou ik toch aan oma vragen of de belastingdienst de enige reden is waarom ze die spullen koopt.
Over een nieuwe huisraad zou ik echt niks zeggen. Ik zou echt gek worden als ik 88 was en fijn mijn eigen geld zou willen besteden aan nieuwe spullen, die ik dus gewoon gebruik, en mijn kleinkinderen kwamen melden dat dat geld verspilling is. Laat mij lekker van me ouwe dag genieten met mooie, nieuwe spulletjes.
Over een nieuwe huisraad zou ik echt niks zeggen. Ik zou echt gek worden als ik 88 was en fijn mijn eigen geld zou willen besteden aan nieuwe spullen, die ik dus gewoon gebruik, en mijn kleinkinderen kwamen melden dat dat geld verspilling is. Laat mij lekker van me ouwe dag genieten met mooie, nieuwe spulletjes.
hayleydunphy wijzigde dit bericht op 04-01-2018 19:55
0.09% gewijzigd
donderdag 4 januari 2018 om 19:55
Een caravan en auto is wellicht wat vreemd maar een lekkere vakantie of een nieuwe inboedel kan toch geen kwaad. Ze doet niemand kwaad ermee toch behalve dan dat de toekomstige nabestaanden minder erven?
Kijk echt onverantwoorde dingen snap ik maar wat moet ze anders met het geld? Ze mag dat toch gerust aan zichzelf uitgeven?
Kijk echt onverantwoorde dingen snap ik maar wat moet ze anders met het geld? Ze mag dat toch gerust aan zichzelf uitgeven?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
donderdag 4 januari 2018 om 19:57
Waarom mag oma niet genieten van HAAR geld?
Ik zeg het thuis zooo vaak als erven ed weer eens ter sprake komt Doe desnoods een luxe wereld cruise als je niets anders meer weet.
Maak het gewoon lekker op (nou ja bij wijze dan want opmaken gaat ze niet lukken) Dat er voor mijn zoon wat geregeld is vind ik fijn (zoon heeft NAH, EDS en is autistisch) maar verder? Gedoe allemaal.
Geld maakt mensen gek, hebberig en egoïstisch.
Om van te voren al te bepalen dat oma te veel uitgeeft
Ik zeg het thuis zooo vaak als erven ed weer eens ter sprake komt Doe desnoods een luxe wereld cruise als je niets anders meer weet.
Maak het gewoon lekker op (nou ja bij wijze dan want opmaken gaat ze niet lukken) Dat er voor mijn zoon wat geregeld is vind ik fijn (zoon heeft NAH, EDS en is autistisch) maar verder? Gedoe allemaal.
Geld maakt mensen gek, hebberig en egoïstisch.
Om van te voren al te bepalen dat oma te veel uitgeeft
donderdag 4 januari 2018 om 19:57
Als oma dan ook nog geniet van de spullen... maar dat doet ze niet.
Ze koopt om haar verdriet te compenseren.
En laten we wel wezen; 3 stofzuigers, 2 volledig nieuwe serviezen, wasdroger ( die nergens geplaatst kan worden) nieuw bankstel ( oude was net een jaar oud)
Is echt allemaal beetje teveel van het goede.
En laten we wel wezen; 3 stofzuigers, 2 volledig nieuwe serviezen, wasdroger ( die nergens geplaatst kan worden) nieuw bankstel ( oude was net een jaar oud)
frietmetmayo wijzigde dit bericht op 04-01-2018 20:00
7.69% gewijzigd
donderdag 4 januari 2018 om 20:02
Dan moet ze misschien onder bewind als het onverantwoord wordt?Frietmetmayo schreef: ↑04-01-2018 19:57Als oma dan ook nog geniet van de spullen... maar dat doet ze niet.
Anders zeg ik: niet mee bemoeien. Niet jouw geld.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 04-01-2018 20:02
0.10% gewijzigd
donderdag 4 januari 2018 om 20:02
donderdag 4 januari 2018 om 20:03
Klinkt eerder als verzamelwoede ...Frietmetmayo schreef: ↑04-01-2018 19:57Als oma dan ook nog geniet van de spullen... maar dat doet ze niet.
donderdag 4 januari 2018 om 20:04
Hoe vaak ga jij op visite?Frietmetmayo schreef: ↑04-01-2018 19:57Als oma dan ook nog geniet van de spullen... maar dat doet ze niet.
donderdag 4 januari 2018 om 20:08
viva-amber schreef: ↑04-01-2018 20:02Wil je oma dit ook uitzoeken met hulp? Of is dit je eigen idee?
Jij vindt het overbodig maar Oma wil misschien nog een paar jaar genieten van allerlei zaken die jij overbodig vindt.
Oma heeft gevraagd of ik mee wil denken. Heeft bij alles wat ze heeft gekocht gevraagd wat ik ervan vond; hier altijd eerlijk mijn menig over gegeven maar lijkt of ze gewoon doet wat ze wilt.
Bv met de caravan; ze is nog nooit met een caravan op vakantie geweest, heeft auto zonder trekhaak en kan zelfs als zou ze die hebben er niet mee rijden dit benoem ik en dan koopt ze hem onder het kopje dan gaat het niet naar de belastingdienst.
donderdag 4 januari 2018 om 20:22
Tenzij oma een testament heeft waar dat anders in geregeld is natuurlijk. Ik ken best veel mensen die van hun grootouders erfden (en van wie de ouders nog leefden).
Op zich moet oma vooral met haar geld doen wat ze wil, al lijkt dit meer op haat jegens de belastingdienst dan plezier van de spullen. Misschien eens duidelijk maken dat je bij het kopen van spullen óók gewoon 21% van de prijs aan de belastingdienst geeft?
En dat terwijl kinderen 10% successierecht betalen, en kleinkinderen 18% (als ze direct erven). Nou ja, tenzij het bedrag per persoon meer dan 122.000 euro is, maar dat komt niet zo veel voor.
Dus eigenlijk betaalt ze nu méér belasting dan als ze het nalaat.
Nogmaals: ik ben zeker voorstander van gewoon je eigen geld lekker gebruiken. Als jij heel blij wordt van een caravan op je oprit: vooral doen. Maar als het echt alleen om belasting gaat, en je hebt er helemaal geen plezier van, dan is het natuurlijk wel een beetje zonde.
donderdag 4 januari 2018 om 20:27
nausicaa schreef: ↑04-01-2018 20:22Tenzij oma een testament heeft waar dat anders in geregeld is natuurlijk. Ik ken best veel mensen die van hun grootouders erfden (en van wie de ouders nog leefden).
Op zich moet oma vooral met haar geld doen wat ze wil, al lijkt dit meer op haat jegens de belastingdienst dan plezier van de spullen. Misschien eens duidelijk maken dat je bij het kopen van spullen óók gewoon 21% van de prijs aan de belastingdienst geeft?
En dat terwijl kinderen 10% successierecht betalen, en kleinkinderen 18% (als ze direct erven). Na de eerste vrijstelling van rond de 20000. Nou ja, tenzij het bedrag per persoon meer dan 122.000 euro is, maar dat komt niet zo veel voor.
Dus eigenlijk betaalt ze nu méér belasting dan als ze het nalaat.
(En nu erven de nabestaanden de caravan, waar ze óók successierecht over moeten betalen).
Nogmaals: ik ben zeker voorstander van gewoon je eigen geld lekker gebruiken. Als jij heel blij wordt van een caravan op je oprit: vooral doen. Maar als het echt alleen om belasting gaat, en je hebt er helemaal geen plezier van, dan is het natuurlijk wel een beetje zonde.