Geld & Recht alle pijlers

Fooi aan boodschappenbezorger

23-01-2021 16:42 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig zwerft het door mijn hoofd als de Picnic of Albert heijn bezorger langs komt om boodschappen af te leveren. Geef ik hem een fooitje of niet? Wat doen jullie?

En als ik hem of haar dan wat geef, hoeveel geef ik dan? Een eurootje is dan misschien weer weinig, twee euro vind ik weer teveel.

Ik blijf het lastig vinden.
Ik vind het wel een leuk idee om ze koeken of merci of zo te geven, had ik nooit zo over nagedacht. Wij hebben op hele warme dagen wel koelkastkoude flesjes water aangeboden.
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
24-01-2021 02:34
" De juffen (en meesters) hebben een prima betaalde baan, ik vind het gek dat zij standaard elk jaar een fooi krijgen van (de ouders van) hun kindertjes.
Ja, wauw....een flesje Dove. Echt,....dikke, vette fooi.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
24-01-2021 10:24
Ja, wauw....een flesje Dove. Echt,....dikke, vette fooi.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de Picnic bezorger die in de week voor kerst kwam 5 euro gegeven voor de gezelligheid, maar dat doen we niet standaard.
Star3 schreef:
24-01-2021 10:20
O mijn PostNl bezorger is altijd heel blij als het snikheet is en hij een flesje water of een ijsje ofzo krijgt. Hele dag in zo'n hele bus, verschrikkelijk.
Ja, niemand hier had een werkende airco in de auto/bus met die hittegolven en het is niet alsof het goed betaald.

Ze rennen alleen altijd meteen weg, zeker tegenwoordig, te druk.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
23-01-2021 19:36
Ja daar zou ik ook verrast door zijn.
En me generen. Ze hebben een baan, het lijkt me niet leuk om als een soort armoedzaaier een koekje toegestopt te krijgen.
Precies dit wilde ik ook zeggen, maar dan was ik weer de zeikerd geweest.
Maar eens hoor!

Het komt bij mij over als ''goed gedaan, hier een koekje!''

Boodschappen bestel ik niet, maar ook de pakketbezorger geef ik niks
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
24-01-2021 02:34

Wat ik dan weer gek vind, zijn dingen als "juffendag." De juffen (en meesters) hebben een prima betaalde baan, ik vind het gek dat zij standaard elk jaar een fooi krijgen van (de ouders van) hun kindertjes.
Ik heb altijd het idee dat het cadeau voor de juf of meester eigenlijk vooral leuk is voor het gevende kind. Op een gegeven moment heb je toch genoeg Liefste juf-mokken.
Daarnaast zijn de juffen van mijn kind persoonlijk bij hem betrokken, en een vast en belangrijk punt in zijn leven.
Ik ben echt heel blij met mijn Picnic levering iedere week maar zo’n band heb ik echt niet met de bezorger ;-D
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
24-01-2021 10:19
Hoeveel adressen denk je dat hij in een uur heeft? Hier in de omgeving denk ik niet dat hij vijf adressen per uur haalt, laat staan vijf adressen waar ook nog eens een fooi wordt gegeven.

TO, waarom vind je 2 euro veel?
[...]
Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoeveel adressen hij per uur heeft; hier in de straat zie ik regelmatig een Picnic auto en die man is zó weer weg. Maar als hij ergens drie trappen op moet, zal hij misschien meer tijd kwijt zijn dan 12 minuten per klant...

Het ging mij meer om de vraag van TO die dacht één euro "weinig" fooi is. Daarom rekende ik voor dat het, zeker omdat een fooi geven niet verplicht is, toch nog aardig kan oplopen en de bezorger dus met iedere losse euro die hij op een dag krijgt, best blij zal zijn.
Michella_1991 schreef:
24-01-2021 10:39
Precies dit wilde ik ook zeggen, maar dan was ik weer de zeikerd geweest.
Maar eens hoor!

Het komt bij mij over als ''goed gedaan, hier een koekje!''

Boodschappen bestel ik niet, maar ook de pakketbezorger geef ik niks


Ik vind het zelf ook erg leuk als klanten bijv rond de feestdagen met iets lekkers of een lief kaartje komen, of met ijsjes in de zomer. Kan mijn team ook zeer waarderen. Wij vatten dat echt niet op als 'goed gedaan, hier een koekje' maar als oprechte blijk van waardering.
Juffen en meesterdag is een vervanging van de cadeautjes en feest op de verjaardagen zelf van de leerkrachten. Meer niet.

Ik gaf 39 jaar geleden ook gewoon een cadeautje aan de juf vanaf de 1e klas, heel normaal en leuk.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
24-01-2021 10:18
Precies. Dat zure 'ja maar ze krijgen toch al loohoooon ik krijg ook niets' altijd.
Dat dus. Er is echt niets mis met een beetje attent zijn.
Ik bestel niet zoveel, maar ik bestel wel eens bij de lokale pizzeria. Via hun eigen website. Dan heb ik de mogelijkheid om wel/geen fooi te geven en vervolgens reken ik online af. Bezorgen is boven een bepaald bedrag gratis.

Ik doe er, sinds dat kan, altijd wat bij en dan geef ik de bezorger geen extraatje meer. Toen ik online nog geen fooi kon geven, kreeg de bezorger één of twee euro, afhankelijk van wat ik in huis heb op dat moment.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik geef nooit fooi. Ook niet bij andere bezorgers. Nergens geef ik eigenlijk fooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met nieuwjaar onze vaste pakket bezorger 5 euro gegeven. Hij werkt de benen onder zijn gat vandaan.

Maar boodschappen bezorger niet aan gedacht. Voor corona hadden we bijna altijd dezelfde, misschien dat ik het dan wel met nieuwjaar gedaan had. Maar ze werken nu vanuit distributie centrum ipv vanuit "onze" super. Sindsdien gaat het vaker mis en welke x ander. Voel me daarom niet geroepen fooi te geven.

Bij warm weer bied ik wel drinken aan.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Ik geef altijd fooi, 2 euro. Die jonge maaltijdbezorgers krijgen al zo weinig betaald en gaan door weer en wind met mijn pizza's en shoarma. En met die hete dagen van de zomer vroeg ik vaak aan bezorgers of ze een koud blikje drinken of flesje water wilden.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga denk ik ook de fooi terugschroeven, van 5 naar 2 euro, en dan ben ik nog heel gul.
Ik vind juffen en meesterdag dan idd wel weer heel onnodig.
Alle reacties Link kopieren
Morningrose schreef:
24-01-2021 20:56
Ik vind juffen en meesterdag dan idd wel weer heel onnodig.
Ik heb daar nog nooit van gehoord en al zeker niet om iets te geven, ook niet op hun verjaardag.
Zo aardig vond ik die mensen ook nooit.

Voor de rest geef ik alleen fooi in de horeca, niet aan een bezorger.
Overigens ben ik geen klant van de postbezorger, maar van de webwinkel, dus die mogen hem een fooi geven.
Alle reacties Link kopieren
threelittleducks schreef:
24-01-2021 18:52
Nee ik geef nooit fooi. Ook niet bij andere bezorgers. Nergens geef ik eigenlijk fooi.
Ik ook niet. Heb ook nooit contant geld en pakketjes neem ik meestal niet zelf aan (studentenhuis, dus huisgenoten doen vaak open).
Wissewis schreef:
23-01-2021 18:26
Hoe kan een minderjarige nu boodschappen bezorgen?
Die heeft toch geen rijbewijs :-) ?


(En als ze met mijn pizza voor de deur staan weet ik toch écht niet of ze 17 of 19 zijn.)

Ik doe niet aan fooien.
Moet hun baas maar doen met mijn geld.
Er zijn ook veel bezorgers per fiets of scooter..
Alle reacties Link kopieren
De vaste postbode krijgt met kerst £10-20. De mensen die eten bezorgen (en we bestellen geregeld wat, ongeveer 2 x per week) vaak £1 of £2 (tenzij ze veel te laat komen of ons huis niet kunnen vinden). De Supermarkt bezorgers hebben tot op heden niets gehad, maar dat komt ook omdat ik vaak druk ben met aan- en inpakken. Ik heb ook wel eens gedacht dat ik bij de deur gewoon een potje met losgeld moet zetten zodat ik het makkelijk kan geven. Ze lijken het niet te verwachten overigens, maar verdienen best een extraatje.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
ik snap een paar dingen niet;
hier komen verschillenden pinic bezorgers aan de deur, dat geld ook voor de pakketbezorgers en de postbode is ook iedere keer iemand anders.

ik zou erop leeg lopen als ik iedereen wat moet geven..
dat doe ik dus niet
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
23-01-2021 20:20
Ik geef fooien aan maaltijdbezorgers (meestal 2euro) en in een restaurant (5-10%) en ik vind dat doodnormaal. Als ik een keer geen kleingeld in huis heb voor een fooi geneer ik mij zelfs. Ik moet zeggen dat ik best vaak getwijfeld heb over het tippen van de AH bezorger maar het nooit gedaan heb. Het voelt als een ander soort dienst, meer rechttoe rechtaan. Bij het bereiden van een maaltijd komt aandacht en vakmanschap kijken en het bezorgen gaat op een brommertje door weer en wind. De AH komt vanuit een distributiecentrum met een overdekte vrachtwagen. Voelt toch anders.
Nou, dit dus. Inderdaad die twijfel. Al heb ik nu definitief besloten om de boodschappenbezorgers niks te geven.
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
27-01-2021 08:54
ik snap een paar dingen niet;
hier komen verschillenden pinic bezorgers aan de deur, dat geld ook voor de pakketbezorgers en de postbode is ook iedere keer iemand anders.

ik zou erop leeg lopen als ik iedereen wat moet geven..
dat doe ik dus niet
Hoeft ook niet.
Als je pakketbezorgers ook al wat moet gaan geven is het einde zoek.
Die mensen krijgen allemaal betaalt voor hun baan en prima als je wat extra’s wilt geven, maar ze verwachten echt niet allemaal fooi hoor.
Alle reacties Link kopieren
Nee, nee en nogmaals nee. Fooi mag nooit een gewoonte en verwachting worden. Ik zou in Amerika niet geliefd zijn want ik vertik om in dat verrotte systeem mee te gaan.

Pizzabezorgers in slecht weer, sure. Goeie service in een restaurant, natuurlijk. Maar verder verdienen die mensen gewoon een salaris en is fooi niets anders dan een extra waardering.

Een klantenservice medewerker geef je ook geen fooi, en je postbode ook niet. Ik trek daar heel duidelijk een lijn in.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven