Geld & Recht alle pijlers

Fooi geven werklui?

11-10-2012 12:41 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag wel een oud topic hier, maar toch maar even een nieuw aangemaakt.

Sinds 2 weken wordt er aan mijn huis gewerkt. Buitenkant wordt helemaal opgeknapt, schoongemaakt, opnieuw gevoegd, the works. Het werk wordt gedaan door 1 ploeg van 2 man. Ze werken uitstekend in weer in wind, zijn netjes in de omgang en staan open voor veranderingen en denken mee (kapotte dakpannen even vervangen bv.)

Ik zie wel dat het zwaar werk is en ik denk erover aan het eind van de werkzaamheden de heren een fooi in de vorm van een algemene kadobon te geven.

Zouden ze dat mogen aannemen en wat is een mooi bedrag?

Ik ben heel blij hoe alles wordt en wil ze gewoon extra bedanken.

Wat denken jullie?
Horen, zien en .... reageren
Ik heb er nog nooit van gehoord dat werklui fooien krijgen. Wat wel gebruikelijk is is dat je ze bij tijden wijle eens een kop koffie aanbied.
Ik heb de juffen op de basisschool bij elke zomervakantie/afscheid omdat ze naar een andere klas gaan altijd een doos merci en bloemen met kaart gegeven en dat vonden ze altijd leuk.

Maar nu op de middelbare school? Nee nooit iets gegeven, wist ook niet dat het gedaan werd, je ziet ze ook maar weinig en op de basisschool toch dagelijks.
quote:juf_deetje schreef op 12 oktober 2012 @ 08:51:

[...]

Ik ook niet hoor. Heb wel eens een kaarsje gehad en 1x een bos bloemen. Vond ik lief. Maar verder? Het hoeft ook helemaal niet, maar het is ook niet standaard op een middelbare school.TO: ik zou ze wel een fooi geven, 25 euro pp ofzo en idd regelen dat iemand er broodjes en knakworsten oid klaar liggen/opgewarmd worden.
Ieder zijn ding hoor, maar wat belachelijk om mensen een fooi te geven die je hebt ingehuurd.

Blijkbaar is de stand van zaken vandaag de dag zo dat goed werk wordt beloond met een fooi, terwijl dat de norm zou moeten zijn.

Ook werken wel meer mensen zich uit de naad, maar doen dat vaak onzichtbaar (dus niet bij je thuis). Die krijgen ook geen fooi.

(Ik heb zelf in het verleden ook wel eens fooi gekregen voor soortgelijk werk en voelde me er zeer ongemakkelijk bij. Ik ben een professional, en heb niet zo'n behoefte aan een fooi. Ik vind het wel leuk als mensen oprecht blij zijn (daar doe je het mede voor) en als mensen je aanbevelen bij anderen. Of een goede recensie plaatsen op een site voor vakmensen.

Of een mail sturen naar hun baas met daarin aangegeven dat ze zo goed werk hebben geleverd (is ook fijn).

Uiteindelijk koop je voor een goede naam bij je baas of klanten meer dan voor een cadeaubon.
quote:strike schreef op 12 oktober 2012 @ 22:45:

Ieder zijn ding hoor, maar wat belachelijk om mensen een fooi te geven die je hebt ingehuurd.

Blijkbaar is de stand van zaken vandaag de dag zo dat goed werk wordt beloond met een fooi, terwijl dat de norm zou moeten zijn.

Is niet van vandaag de dag, het wordt zelfs minder.

Mijn zwager is al sinds jaar en dag timmerman maar door mobiel pinnen en internetbankieren schiet de fooi er bij in.

Bij ons op de zaak neemt het ook af (om dezelfde reden) een pin transactie rond je niet af een contante, soms, wel.

Waar het vandaan komt? Goede vraag, zou het ook niet weten, ik geef de caissière bij de Jumbo ook geen fooi.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Hier heel verschillend. Net hoe het uitkomt.

Een keer deed iemand een grote klus voor een heel redelijk bedrag. Die kreeg echt royaal extra. Ik was zo blij met hem.

Heel kort geleden twee mannen hier aan het werk. Ik kon er niet bij zijn en hoorde iets over patat halen, die heb ik een tientje extra gegeven (koffie/fris konden ze pakken).

Ook niet lang geleden iemand iets in de kamer laten stofferen. Daar was ik niet helemaal blij mee (niet zijn schuld trouwens), dat merkte hij, en spontaan paste hij de boel naar mijn wens aan. Die gaf ik een fles Presecco mee, het was warm weer. Ik zag dat hij het echt leuk vond.

Ach, dat zijn de charmes van het werk, toch.

Soms, als het zozo is, geef ik niks extra.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven