Geld & Recht alle pijlers

Fooi voor de bezorger

14-07-2026 09:56 138 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geven jullie een fooi aan bezorgers van grote, zware artikelen, zoals bijv een wasmachine? Gisteren werd onze complete keuken bezorgd. Die mannen zijn drie uur bezig geweest om (met verhuislift) 50+ zware pakketten naar de eerste verdieping te sjouwen. Hoeveel fooi zou je dan geven per persoon? Of niets, omdat het hun werk is?
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
kamillet wijzigde dit bericht op 14-07-2026 10:05
0.94% gewijzigd
LiviaMae schreef:
14-07-2026 12:12
Er zijn zoveel mensen die minimumloon verdienen, dan zou je echt veel mensen fooi moeten geven de hele dag door :confused:
Ja inderdaad. De vakkenvuller, de kassamedewerker, de winkelmedewerker, magazijnmedewerker.
Karrota schreef:
14-07-2026 10:25
Ik bied wel drinken en snacks aan, maar fooi geven doe ik ook niet. Alleen een keer toen ze een loeizware kast op zijn plek hadden gezet, terwijl duidelijk was dat de bezorging alleen achter de voordeur zou zijn. Dus dat was echt een extraatje.
Ja bij zoiets zou ik het ook doen.
Bij een schilder hebben we het ook wel eens gedaan. Die man werkte zo netjes en dacht ook steeds mee.
Was overigens wel een zzp-er.
Vaak betaal je al extra, zeker voor sjouwen, monteren en verpakkingen meenemen. Volgens mij heb ik daar de vorige keer 50 euro voor betaald.

Dit is dan toevallig heel zichtbaar, maar zoveel werk speelt zich af in magazijnen of in de haven, of in labs, op scholen en in kantoortuinen, allemaal onzichtbaar werk waar niemand ooitover nadenkt en nooit fooi voor geeft.

Ik hoorde laatst dat fooi bij de kapper erg normaal is, ook daar had ik nooit over nagedacht. Ik betaal mijn kapper echt al zo grandioos veel geld dat ik het genoeg vind zo.
De voorbeelden van de OP. Een bezorger die een wasmachine 2 trappen opsjouwt en aansluit. Die geven we wel wat extra's. Maar een pakketbezorger die een wat zwaarder pakket komt afleveren? Nee.

Verder vooral drinken en wat lekkers.
LiviaMae schreef:
14-07-2026 12:19
Vaak betaal je al extra, zeker voor sjouwen, monteren en verpakkingen meenemen. Volgens mij heb ik daar de vorige keer 50 euro voor betaald.

Dit is dan toevallig heel zichtbaar, maar zoveel werk speelt zich af in magazijnen of in de haven, of in labs, op scholen en in kantoortuinen, allemaal onzichtbaar werk waar niemand ooitover nadenkt en nooit fooi voor geeft.

Ik hoorde laatst dat fooi bij de kapper erg normaal is, ook daar had ik nooit over nagedacht. Ik betaal mijn kapper echt al zo grandioos veel geld dat ik het genoeg vind zo.
de kapper doe ik dan weer wel. of in een restaurant, in een restaurant ga ik er wel vanuit dat het ook wordt gedeeld met het keukenpersoneel.
In het buitenland geef ik wel de schoonmaak. Maar die lonen liggen daar zoveel lager.
Ik heb zelden nog cash in huis en zou naar een Geldmaat moeten tijden voor een fooi.
margreetder schreef:
14-07-2026 12:25
Ik heb zelden nog cash in huis en zou naar een Geldmaat moeten tijden voor een fooi.
Ook dat.
Carola_456 schreef:
14-07-2026 11:32
Ja, die bezorgers krijgen vast een topsalaris van hun werkgever, pfff. Ik geef een Postnl of DHL bezorger ook wel eens 10 of 20 euro als het een wat groter/zwaarder pakket is dat ze afleveren. Zij blij, ik blij.
Het staat iedereen vrij om dan ander werk te doen toch?
Vaak betaal je al veel bezorgkosten, ik geef dan geen fooi. Ik vind het een raar iets. In NL krijg je minimumloon en ook nog toeslagen.
Carola_456 schreef:
14-07-2026 11:32
Ja, die bezorgers krijgen vast een topsalaris van hun werkgever, pfff. Ik geef een Postnl of DHL bezorger ook wel eens 10 of 20 euro als het een wat groter/zwaarder pakket is dat ze afleveren. Zij blij, ik blij.
Echt? Dat is bij dan weer nooit opgekomen omdat je voor iets zwaars bij de winkel waar je het gekocht hebt vaak ook al best flink voor de verzendkosten betaald. Goed punt wel dat die bezorger dat niet terug ziet.
Nee hoor. Drinken en ik bied ook wel wat te eten aan, maar daar houdt het mee op.
En drinken en eten is ook niet als beloning, maar gewoon uit beleefdheid, omdat ik zelf ook eet en drink in die twee uur en iemand een kleine pauze gun.
Ja, geef ik. Bij binnenkomst meteen een tientje pp onder het mom van anders vergeet ik het straks.

Over het algemeen is leveren tot over de drempel maar ik heb ook graag dat ze het spul op z'n plek, in elkaar zetten/monteren en de troep zoals al die verpakkingsmaterialen en enome dozen weer meenemen. Dat hoeven ze namelijk niet te doen.
En ja, ik weet dat ik vaak al wat betaald heb bij aanschaf.
Altijd koffie, water, fris en koekjes.
Zo heb ik dat gedaan met koelkast, wasmachine, droger en met de Ikeabank, bijvoorbeeld.

Pakketbezorgers bied ik een flesje koud water en ijsje aan.
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
Mijn zoon is zo'n bezorger. Ze verdienen inderdaad een minimumloon, maar gaan er niet vanuit dat ze iets krijgen. Hij sjouwt met al het Ikeaspul. Officieel moeten mensen het aangeven als er verdiepingen zijn waar het afgeleverd wordt. Ik hoor van hem wel dat hij het gerust op zijn plaats wil brengen of toch een extra trap opgaat. Vooral bij oudere mensen doet hij dat. dan krijgt hij daar soms inderdaad een tientje voor en is daar erg dankbaar voor. Het is ook echt wel fysiek zwaar werk. Maar ik ben dan waarschijnlijk ook niet helemaal subjectief :P
Hier de nabrander van TO. Na de eerste reacties was ik bang dat ik alsnog de knieperd zou zijn, maar het valt mee. Ik wilde de mannen € 10 per persoon geven maar had alleen briefjes van 20. Aangezien het heel warm was en ze heel lang bezig zijn geweest, heb ik ze dus € 20 gegeven. Toen bedacht ik dat er komende weken nog wel wat van die mannen komen, incl de verhuizer, dus ik vroeg me af of ik dan tientjes moet gaan pinnen of ze ook gewoon blij mag maken met koffie, fris en drie soorten koek :)
Nee ik heb nog nooit een fooi gegeven aan bezorgers van wasmachine o.i.d.
Het is hun werk en ja het is zwaar werk, maar ze weten natuurlijk wel waar ze aan beginnen.

€50.- per persoon fooi wat ik las in een van de eerst reacties vind ik echt zwaar overdreven. Bovendien, misschien mogen ze de fooi wel helemaal niet houden?
To, ik vind je geen knieperd als je het bij drankje/koek houdt. Als ik betaal voor bezorging (of een andere service), dan geef ik geen fooi. Maar afhankelijk van wat de service is, kan koffie/thee ed wel.
Bijvoorbeeld als iemand in huis komt voor onderhoud/serieuze klus, dan wel. Een bezorger niet. Nu heb ik ook wel eens een bezorger gehad die vroeg om hij zijn waterfles bij mocht vullen, dat is dan geen probleem.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Carola_456 schreef:
14-07-2026 11:18
Jullie vinden het niet leuk om wat extra's als waardering van de werkgever te krijgen? Nou, ik wel hoor.
Ik snap het echt niet, je koopt een keuken voor duizenden euro's, mannen lopen te sjouwen en te zweten in deze hitte en dan is een paar tientjes fooi teveel gevraagd?
Zij worden toch ook betaald door een werkgever? Als ik een keuken bestel en laat bezorgen, dan maakt me dat nog geen werkgever.

Dus nee, ik geef geen fooi. Het zou niet in mij op komen.
Je kiest bewust voor dit zware werk, als je het niet wil dan kun je prima iets anders gaan doen. Dit is geen argument om een fooi te geven.
Carola_456 schreef:
14-07-2026 12:05
Op dergelijke onzin vragen reageer ik nooit serieus. Doei.
Wat een zwaktebod...
LiviaMae schreef:
14-07-2026 12:12
Er zijn zoveel mensen die minimumloon verdienen, dan zou je echt veel mensen fooi moeten geven de hele dag door :confused:
Precies, mag ik ff vangen?
Het wed vandaag, de ene een glas ijswater en een ijsje. De ander een ijsje en poepen :P
Ze hadden geen tijd voor een ijskoffie oid, want moesten door.
Everything is possible for the one who believes.
Flipflop schreef:
14-07-2026 13:28
Wat een zwaktebod...
De vraag is een zwakte bod. De magazijnmedewerker zie ik niet, de Chinees of de Hongaar die de spullen maken ook niet. Opmerkingen 'ik krijg ook nooit fooi' vind ik ook een zwaktebod, een excuus om vooral niet een paar euro te geven als waardering.
outofthebox schreef:
14-07-2026 12:58
Mijn zoon is zo'n bezorger. Ze verdienen inderdaad een minimumloon, maar gaan er niet vanuit dat ze iets krijgen. Hij sjouwt met al het Ikeaspul. Officieel moeten mensen het aangeven als er verdiepingen zijn waar het afgeleverd wordt. Ik hoor van hem wel dat hij het gerust op zijn plaats wil brengen of toch een extra trap opgaat. Vooral bij oudere mensen doet hij dat. dan krijgt hij daar soms inderdaad een tientje voor en is daar erg dankbaar voor. Het is ook echt wel fysiek zwaar werk. Maar ik ben dan waarschijnlijk ook niet helemaal subjectief :P
Ja, maar dan doet hij iets extra's.
Maar iemand hier geeft de postnl bezorger 10-20 euro fooi voor het afleveren van een zwaarder pakket bij de deur.
Carola_456 schreef:
14-07-2026 13:37
De vraag is een zwakte bod. De magazijnmedewerker zie ik niet, de Chinees of de Hongaar die de spullen maken ook niet. Opmerkingen 'ik krijg ook nooit fooi' vind ik ook een zwaktebod, een excuus om vooral niet een paar euro te geven als waardering.
je zou toch niet reageren? doei doei.
Hela schreef:
14-07-2026 12:54
Ja, geef ik. Bij binnenkomst meteen een tientje pp onder het mom van anders vergeet ik het straks.

Over het algemeen is leveren tot over de drempel maar ik heb ook graag dat ze het spul op z'n plek, in elkaar zetten/monteren en de troep zoals al die verpakkingsmaterialen en enome dozen weer meenemen. Dat hoeven ze namelijk niet te doen.
En ja, ik weet dat ik vaak al wat betaald heb bij aanschaf.
Altijd koffie, water, fris en koekjes.
Zo heb ik dat gedaan met koelkast, wasmachine, droger en met de Ikeabank, bijvoorbeeld.

Pakketbezorgers bied ik een flesje koud water en ijsje aan.
maar ook hier betaal je dus voor extra service. Voor iets extra's waar je dus niet voor betaald hebt.
Oh deze reacties verbazen mij.

Ik ben opgegroeid in een echte Nederlandse volksbuurt, en ik weet niet beter dan dat je bij grotere klussen (zoals zware pakketten, veel trappen opsjouwen) een fooi geeft.
Ik zat hier ook te denken aan iets tussen de 10 en 20 pp. als het 1 medewerker was geweest had ik denk 25 tot 50 gedaan, afgaan op hoeveel dozen en hoeveel trappen.

Het is zeker geen Hollandse zuinigheid ofzo om dat niet te doen. Ik kom zoals ik al schreef uit een echte ouderwetse volkswijk en iedereen zou dit doen, ook mijn hele familie.
Nu ik zelf in wat hoger opgeleide kringen vertoef, merk ik dat het daar idd veel minder gebruikelijk is.
Ik denk dat het toch iets te maken heeft met of je zelf ook zwaardere arbeid verrricht en daar dan zelf ook blij zou zijn met een fooi ofzo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven