Fooi voor de bezorger
dinsdag 14 juli 2026 om 09:56
Geven jullie een fooi aan bezorgers van grote, zware artikelen, zoals bijv een wasmachine? Gisteren werd onze complete keuken bezorgd. Die mannen zijn drie uur bezig geweest om (met verhuislift) 50+ zware pakketten naar de eerste verdieping te sjouwen. Hoeveel fooi zou je dan geven per persoon? Of niets, omdat het hun werk is?
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
kamillet wijzigde dit bericht op 14-07-2026 10:05
0.94% gewijzigd
dinsdag 14 juli 2026 om 12:15
dinsdag 14 juli 2026 om 12:18
Ja bij zoiets zou ik het ook doen.
Bij een schilder hebben we het ook wel eens gedaan. Die man werkte zo netjes en dacht ook steeds mee.
Was overigens wel een zzp-er.
dinsdag 14 juli 2026 om 12:19
Vaak betaal je al extra, zeker voor sjouwen, monteren en verpakkingen meenemen. Volgens mij heb ik daar de vorige keer 50 euro voor betaald.
Dit is dan toevallig heel zichtbaar, maar zoveel werk speelt zich af in magazijnen of in de haven, of in labs, op scholen en in kantoortuinen, allemaal onzichtbaar werk waar niemand ooitover nadenkt en nooit fooi voor geeft.
Ik hoorde laatst dat fooi bij de kapper erg normaal is, ook daar had ik nooit over nagedacht. Ik betaal mijn kapper echt al zo grandioos veel geld dat ik het genoeg vind zo.
Dit is dan toevallig heel zichtbaar, maar zoveel werk speelt zich af in magazijnen of in de haven, of in labs, op scholen en in kantoortuinen, allemaal onzichtbaar werk waar niemand ooitover nadenkt en nooit fooi voor geeft.
Ik hoorde laatst dat fooi bij de kapper erg normaal is, ook daar had ik nooit over nagedacht. Ik betaal mijn kapper echt al zo grandioos veel geld dat ik het genoeg vind zo.
dinsdag 14 juli 2026 om 12:24
de kapper doe ik dan weer wel. of in een restaurant, in een restaurant ga ik er wel vanuit dat het ook wordt gedeeld met het keukenpersoneel.LiviaMae schreef: ↑14-07-2026 12:19Vaak betaal je al extra, zeker voor sjouwen, monteren en verpakkingen meenemen. Volgens mij heb ik daar de vorige keer 50 euro voor betaald.
In het buitenland geef ik wel de schoonmaak. Maar die lonen liggen daar zoveel lager.
dinsdag 14 juli 2026 om 12:25
Ook dat.margreetder schreef: ↑14-07-2026 12:25Ik heb zelden nog cash in huis en zou naar een Geldmaat moeten tijden voor een fooi.
dinsdag 14 juli 2026 om 12:35
Het staat iedereen vrij om dan ander werk te doen toch?Carola_456 schreef: ↑14-07-2026 11:32Ja, die bezorgers krijgen vast een topsalaris van hun werkgever, pfff. Ik geef een Postnl of DHL bezorger ook wel eens 10 of 20 euro als het een wat groter/zwaarder pakket is dat ze afleveren. Zij blij, ik blij.
Vaak betaal je al veel bezorgkosten, ik geef dan geen fooi. Ik vind het een raar iets. In NL krijg je minimumloon en ook nog toeslagen.
dinsdag 14 juli 2026 om 12:35
Echt? Dat is bij dan weer nooit opgekomen omdat je voor iets zwaars bij de winkel waar je het gekocht hebt vaak ook al best flink voor de verzendkosten betaald. Goed punt wel dat die bezorger dat niet terug ziet.Carola_456 schreef: ↑14-07-2026 11:32Ja, die bezorgers krijgen vast een topsalaris van hun werkgever, pfff. Ik geef een Postnl of DHL bezorger ook wel eens 10 of 20 euro als het een wat groter/zwaarder pakket is dat ze afleveren. Zij blij, ik blij.
dinsdag 14 juli 2026 om 12:41
dinsdag 14 juli 2026 om 12:54
Ja, geef ik. Bij binnenkomst meteen een tientje pp onder het mom van anders vergeet ik het straks.
Over het algemeen is leveren tot over de drempel maar ik heb ook graag dat ze het spul op z'n plek, in elkaar zetten/monteren en de troep zoals al die verpakkingsmaterialen en enome dozen weer meenemen. Dat hoeven ze namelijk niet te doen.
En ja, ik weet dat ik vaak al wat betaald heb bij aanschaf.
Altijd koffie, water, fris en koekjes.
Zo heb ik dat gedaan met koelkast, wasmachine, droger en met de Ikeabank, bijvoorbeeld.
Pakketbezorgers bied ik een flesje koud water en ijsje aan.
Over het algemeen is leveren tot over de drempel maar ik heb ook graag dat ze het spul op z'n plek, in elkaar zetten/monteren en de troep zoals al die verpakkingsmaterialen en enome dozen weer meenemen. Dat hoeven ze namelijk niet te doen.
Zo heb ik dat gedaan met koelkast, wasmachine, droger en met de Ikeabank, bijvoorbeeld.
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
dinsdag 14 juli 2026 om 12:58
Mijn zoon is zo'n bezorger. Ze verdienen inderdaad een minimumloon, maar gaan er niet vanuit dat ze iets krijgen. Hij sjouwt met al het Ikeaspul. Officieel moeten mensen het aangeven als er verdiepingen zijn waar het afgeleverd wordt. Ik hoor van hem wel dat hij het gerust op zijn plaats wil brengen of toch een extra trap opgaat. Vooral bij oudere mensen doet hij dat. dan krijgt hij daar soms inderdaad een tientje voor en is daar erg dankbaar voor. Het is ook echt wel fysiek zwaar werk. Maar ik ben dan waarschijnlijk ook niet helemaal subjectief
dinsdag 14 juli 2026 om 13:18
Hier de nabrander van TO. Na de eerste reacties was ik bang dat ik alsnog de knieperd zou zijn, maar het valt mee. Ik wilde de mannen € 10 per persoon geven maar had alleen briefjes van 20. Aangezien het heel warm was en ze heel lang bezig zijn geweest, heb ik ze dus € 20 gegeven. Toen bedacht ik dat er komende weken nog wel wat van die mannen komen, incl de verhuizer, dus ik vroeg me af of ik dan tientjes moet gaan pinnen of ze ook gewoon blij mag maken met koffie, fris en drie soorten koek
dinsdag 14 juli 2026 om 13:19
Nee ik heb nog nooit een fooi gegeven aan bezorgers van wasmachine o.i.d.
Het is hun werk en ja het is zwaar werk, maar ze weten natuurlijk wel waar ze aan beginnen.
€50.- per persoon fooi wat ik las in een van de eerst reacties vind ik echt zwaar overdreven. Bovendien, misschien mogen ze de fooi wel helemaal niet houden?
Het is hun werk en ja het is zwaar werk, maar ze weten natuurlijk wel waar ze aan beginnen.
€50.- per persoon fooi wat ik las in een van de eerst reacties vind ik echt zwaar overdreven. Bovendien, misschien mogen ze de fooi wel helemaal niet houden?
dinsdag 14 juli 2026 om 13:24
To, ik vind je geen knieperd als je het bij drankje/koek houdt. Als ik betaal voor bezorging (of een andere service), dan geef ik geen fooi. Maar afhankelijk van wat de service is, kan koffie/thee ed wel.
Bijvoorbeeld als iemand in huis komt voor onderhoud/serieuze klus, dan wel. Een bezorger niet. Nu heb ik ook wel eens een bezorger gehad die vroeg om hij zijn waterfles bij mocht vullen, dat is dan geen probleem.
Bijvoorbeeld als iemand in huis komt voor onderhoud/serieuze klus, dan wel. Een bezorger niet. Nu heb ik ook wel eens een bezorger gehad die vroeg om hij zijn waterfles bij mocht vullen, dat is dan geen probleem.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 14 juli 2026 om 13:25
Zij worden toch ook betaald door een werkgever? Als ik een keuken bestel en laat bezorgen, dan maakt me dat nog geen werkgever.Carola_456 schreef: ↑14-07-2026 11:18Jullie vinden het niet leuk om wat extra's als waardering van de werkgever te krijgen? Nou, ik wel hoor.
Ik snap het echt niet, je koopt een keuken voor duizenden euro's, mannen lopen te sjouwen en te zweten in deze hitte en dan is een paar tientjes fooi teveel gevraagd?
Dus nee, ik geef geen fooi. Het zou niet in mij op komen.
dinsdag 14 juli 2026 om 13:28
Wat een zwaktebod...
dinsdag 14 juli 2026 om 13:37
De vraag is een zwakte bod. De magazijnmedewerker zie ik niet, de Chinees of de Hongaar die de spullen maken ook niet. Opmerkingen 'ik krijg ook nooit fooi' vind ik ook een zwaktebod, een excuus om vooral niet een paar euro te geven als waardering.
dinsdag 14 juli 2026 om 13:39
Ja, maar dan doet hij iets extra's.outofthebox schreef: ↑14-07-2026 12:58Mijn zoon is zo'n bezorger. Ze verdienen inderdaad een minimumloon, maar gaan er niet vanuit dat ze iets krijgen. Hij sjouwt met al het Ikeaspul. Officieel moeten mensen het aangeven als er verdiepingen zijn waar het afgeleverd wordt. Ik hoor van hem wel dat hij het gerust op zijn plaats wil brengen of toch een extra trap opgaat. Vooral bij oudere mensen doet hij dat. dan krijgt hij daar soms inderdaad een tientje voor en is daar erg dankbaar voor. Het is ook echt wel fysiek zwaar werk. Maar ik ben dan waarschijnlijk ook niet helemaal subjectief![]()
Maar iemand hier geeft de postnl bezorger 10-20 euro fooi voor het afleveren van een zwaarder pakket bij de deur.
dinsdag 14 juli 2026 om 13:40
je zou toch niet reageren? doei doei.Carola_456 schreef: ↑14-07-2026 13:37De vraag is een zwakte bod. De magazijnmedewerker zie ik niet, de Chinees of de Hongaar die de spullen maken ook niet. Opmerkingen 'ik krijg ook nooit fooi' vind ik ook een zwaktebod, een excuus om vooral niet een paar euro te geven als waardering.
dinsdag 14 juli 2026 om 13:42
maar ook hier betaal je dus voor extra service. Voor iets extra's waar je dus niet voor betaald hebt.Hela schreef: ↑14-07-2026 12:54Ja, geef ik. Bij binnenkomst meteen een tientje pp onder het mom van anders vergeet ik het straks.
dinsdag 14 juli 2026 om 13:51
Oh deze reacties verbazen mij.
Ik ben opgegroeid in een echte Nederlandse volksbuurt, en ik weet niet beter dan dat je bij grotere klussen (zoals zware pakketten, veel trappen opsjouwen) een fooi geeft.
Ik zat hier ook te denken aan iets tussen de 10 en 20 pp. als het 1 medewerker was geweest had ik denk 25 tot 50 gedaan, afgaan op hoeveel dozen en hoeveel trappen.
Het is zeker geen Hollandse zuinigheid ofzo om dat niet te doen. Ik kom zoals ik al schreef uit een echte ouderwetse volkswijk en iedereen zou dit doen, ook mijn hele familie.
Nu ik zelf in wat hoger opgeleide kringen vertoef, merk ik dat het daar idd veel minder gebruikelijk is.
Ik denk dat het toch iets te maken heeft met of je zelf ook zwaardere arbeid verrricht en daar dan zelf ook blij zou zijn met een fooi ofzo.
Ik ben opgegroeid in een echte Nederlandse volksbuurt, en ik weet niet beter dan dat je bij grotere klussen (zoals zware pakketten, veel trappen opsjouwen) een fooi geeft.
Ik zat hier ook te denken aan iets tussen de 10 en 20 pp. als het 1 medewerker was geweest had ik denk 25 tot 50 gedaan, afgaan op hoeveel dozen en hoeveel trappen.
Het is zeker geen Hollandse zuinigheid ofzo om dat niet te doen. Ik kom zoals ik al schreef uit een echte ouderwetse volkswijk en iedereen zou dit doen, ook mijn hele familie.
Nu ik zelf in wat hoger opgeleide kringen vertoef, merk ik dat het daar idd veel minder gebruikelijk is.
Ik denk dat het toch iets te maken heeft met of je zelf ook zwaardere arbeid verrricht en daar dan zelf ook blij zou zijn met een fooi ofzo.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in