Geld & Recht alle pijlers

foutje aangifte 2010: fisbel?

06-03-2012 11:20 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde wat vragen over de belastingaangifte, dus ik hoop dat fisbel langskomt. Mijn ervaring met de belastingtelefoon is namelijk niet zo best, die geven nog weleens het verkeerde advies.

In 2010 hebben wij een nieuwbouwhuis gekocht, waar we pas in 2011 konden wonen omdat het nog niet afgebouwd was. De aangifte van 2010 was daardoor wat ingewikkelder dan normaal. Helaas kwam ik er bij de aangifte van 2011 achter, doordat de gegevens van de gemeente automatisch werden ingeladen, dat ik bij die van 2010 een foutje heb gemaakt.

Ik heb namelijk bij box 1 --> eigen woning --> inkomsten en aftrekbare kosten eigen woning ingevuld --> hoofdverblijf 'adres' 'datum koop' '31-12' 'WOZ 0' (de WOZ was 0, want er was nog geen enkele termijn vervallen, heb het bij de gemeente nagevraagd). Ik had namelijk begrepen dat als een woning bedoeld was om in te gaan wonen als hoofdverblijf dat je dat dan op die manier in de aangifte invulde.

Maar nu kom ik er dus achter dat ik het niet had moeten invullen bij 'hoofdverblijf' maar bij 'eigen woning forfait in bijzondere situaties, bijvoorbeeld bij verhuizing' --> specificeer --> hokje 2 U hebt een woning gekocht die was bedoeld als uw toekomstige hoofdverblijf. Deze woning stond nog leeg of was nog in aanbouw --> 'adres' 'datum koop' '31-12 'WOZ'.

Dit komt qua kosten op hetzelfde neer. Allebei Eigenwoningforfait: 0. Verder vullen wij onze aangifte samen in, financiële partners, notarieel samenlevingscontract. De mijne is al definitief goedgekeurd. Mijn vriend heeft wel de voorlopige aanslag ontvangen (goedgekeurd), maar nog geen definitieve. We hebben alle kosten voor het huis bij hem afgetrokken, omdat hij een stuk meer verdient. Dus misschien dat hij nog geen definitieve heeft ontvangen omdat ik ons huis op de verkeerde plek heb ingevuld, waardoor het niet klopt met de gemeentegegevens (ons niet afgebouwde huis was natuurlijk in 2010 niet ons hoofdverblijf in de gemeente gegevens)?

Is het nu beter om het goed in te vullen en dan nog eens op te sturen of denkt u omdat het qua kosten niks uitmaakt en de mijne al definitief is dat ik het beter kan laten zitten?
heb je al een definitieve aanslag ontvangen van 2010? zo nee dan kun je gewoon in het aangifte programma de wijzigingen toepassen en hem opnieuw verzenden.

zo ja dan wordt het een brief schrijven waarin je een verzoek tot herziening indiend, in de brief kun je dan verwijzen nav de opnieuw ingezonden digitale aangifte.

(heb bijna 3 jaar bij de beltel gewerkt)
Wat Priempje zegt is de juiste manier van handelen: voor je vriend een nieuwe aangifte insturen en evt. voor jezelf een verzoek tot herziening.
Volgens mij lezen we niet goed.

TO geeft zelf al aan dat er geen verschil zit in de uitkomst, en dat zij wel en haar partner nog geen definitieve aanslag heeft ontvangen.

Er zit volgens TO geen verschil in de uitkomst, namelijk beide opties WOZ op nul, of, als ik het anders mag zeggen, geen EWF.TO zelf hoeft dus in ieder geval geen verzoek tot ambtshalve herziening in te dienen.

Dat het niet in het juiste vakje staat zou reden kunnen zijn voor het uitblijven van zijn definitieve aangifte.

Je kunt of afwachten, of een gewijzigde aangifte voor je partner indienen met de woning opgegeven op de juiste plek.

Optie 1 is mogelijk een vragenbrief, of een voornemen tot afwijking, al zie ik op basis van de gegevens niet in wat de afwijking zou moeten zijn. Evt netjes beantwoorden en opgelost.

Optie 2 is weer achteraan de wachtrij komen, en in ieder geval handmatige afdoening. Veel tijd zal het niet schelen.

Voor de netheid is optie 1 te verkiezen.

Heb je de woning daadwerkelijk op 31/12 gekocht?
Ik zou kiezen voor afwachten. De foutieve invulling heeft geen consequenties tav uitbetaling. Als de definitieve aanslag opengebroken wordt moet dit met een verzoek ambtshalve vermindering aanslag. Dit verzoek wordt zo wel erg formeel: er is immers geen vermindering aanslag.

Hoewel vemindering ook ruim kan worden gezien. Zo deed ik onlangs een verzoek tot ambtshalve vermindering (lees vermeerdering) aanslag. Werd binnen drie weken goedgekeurd!
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik laat het dan inderdaad maar gewoon zo.

@2_day: ik bedoelde het inderdaad zoals jij zei ;) Nee niet op 31-12 gekocht, je moet de 'vanaf datum' en de 't/m datum' invullen, 31-12 is de 't/m datum'. Vanaf datum heb ik wegens privacy hier als 'datum koop' neergezet. Maar ik snap de verwarring inderdaad, het staat er wat onhandig.

@fisbel: hartelijk bedankt. Erg fijn dat u hier vragen beantwoord

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven