Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Als we nou eens stoppen met fooi geven, zullen degenen die het meest verdienen aan de horeca zelf maatregelen moeten treffen. Hun personeel vindt blijkbaar dat ze onderbetaald wordt en dus recht heeft op meer. Laat ze -zoals ieder ander- maar bij hun aankloppen. En of de uitbaters dat extra geld nou ophoesten door een eerlijker loonverdeling of door de prijzen op te schroeven, zoeken ze zelf maar uit.
yette schreef:
25-06-2017 17:46
Als we nou eens stoppen met fooi geven, zullen degenen die het meest verdienen aan de horeca zelf maatregelen moeten treffen. Hun personeel vindt blijkbaar dat ze onderbetaald wordt en dus recht heeft op meer. Laat ze -zoals ieder ander- maar bij hun aankloppen. En of de uitbaters dat extra geld nou ophoesten door een eerlijker loonverdeling of door de prijzen op te schroeven, zoeken ze zelf maar uit.
Hier ben ik het volledig mee eens!
In hotels in de UK wordt er standaard service charge op de rekening gezet. Dat gaat automatisch als je de bon afslaat. Dit werd eens per maand tegelijk met m'n salaris gestort. En zelfs dan werd er ook nog cash getipt. In het seizoen dat het hotel vol zat met Arabieren kon dat oplopen tot een paar 100 per avond, per personeelslid :).

Maar de gemiddelde Nederlandse gast geeft niet zoveel of soms geen fooi. Wij moeten het echt hebben van de Amerikanen en Russen. Vorige week nog o_o ...een groepje Amerikaanse gasten hadden een privé diner op een salon boot. De rekening bedroeg €4600 of zo. Hebben ze ons via room charge gewoon 750 euro fooi gegeven en toen iedereen die had gewerkt nog eens 200 euro wat in totaal 800 was. Gaat nergens meer over. Deze mensen waren denk ik schathemeltje rijk of knettergek.

Ik heb in Engeland en Amerika gewerkt dus ik ben fooi geven denk ik normaal gaan vinden. Ik geef dan ook fooi bij de kapper, nagelsalon en aan dat lieve Thaise vrouwtje die zo ontzettend goed al mijn knopen wegmasseert elke twee weken. Ook aan degene die mijn eten of een pakketje bezorgt aan de deur.

Maar ik verwacht het zelf niet van de gast.
-bladora- wijzigde dit bericht op 25-06-2017 18:16
2.51% gewijzigd
Even tussendoor: ik lees her en der dat mensen die in de zorg werken ook fooi zouden moeten krijgen.
Krijgen (of kregen?) ze ook, de laatste keer (20 jaar geleden, mss afgeschaft inmiddels?) dat ik een paar dagen in het ziekenhuis lag hing er een groot bord bij de zusterpost: 'AUB geen gebak als bedankje voor de verpleging, ook geen bloemen u kunt een envelopje met geld in deze bus gooien (stond een soort mega-collectebus onder) om uw dankbaarheid voor de goede verzorging te tonen'.

Ik vond dat raar.. dat mensen gebak aan de verpleging geven omdat ze genoeg opgeknapt zijn om naar huis te kunnen maar ook gewoon min of meer vragen om een fooi voor 'de goede zorgen'.
Nou, zo goed waren de zorgen niet, en niet omdat het zo druk was qua werk. Die kregen dus echt niks: ook boze gezichten toen ze me op de dag dat ik naar huis mocht nog eens zeiden waar ik mijn 'waardering in de vorm van contanten' kon achterlaten en ik verbaasd vroeg waarom ik dat zou doen.

Wie echt fooi verdiend is de bezorger van Appie die mijn loodzware boodschappen 4 hoog zonder lift komt brengen zo af en toe..
Die krijgt sowieso een ijskoud blikje drinken en een fooi. De laatste keer 4 euro omdat ik toevallig 2 munten van 2,- in mijn portemonnee had zitten en je met pin betaald. Op 139,- aan boodschappen en een paar keer de trap op en af vind ik dat wel zo vriendelijk, ik hoefde ook al geen bezorgkosten te betalen ivm een actie.
Dan pin ik, geef hem die 4,- met de woorden: alsjeblieft, voor het vele sjouwen ik hoop dat je volgende klant op de begane grond woont. Want natuurlijk ziet hij ook wel dat ik alleen maar heel veel zware meuk bestel zodat ik alleen nog wat groente en fruit hoef te kopen. Dan nog vriendelijk blijven lachen terwijl het zweet van je hoofd gutst: dan verdien je wat extra. Vind ik :)
-Bladora- schreef:
25-06-2017 18:14
In hotels in de UK wordt er standaard service charge op de rekening gezet. Dat gaat automatisch als je de bon afslaat. Dit werd eens per maand tegelijk met m'n salaris gestort. En zelfs dan werd er ook nog cash getipt. In het seizoen dat het hotel vol zat met Arabieren kon dat oplopen tot een paar 100 per avond, per personeelslid :).

Maar de gemiddelde Nederlandse gast geeft niet zoveel of soms geen fooi. Wij moeten het echt hebben van de Amerikanen en Russen. Vorige week nog o_o ...een groepje Amerikaanse gasten hadden een privé diner op een salon boot. De rekening bedroeg €4600 of zo. Hebben ze ons via room charge gewoon 750 euro fooi gegeven en toen iedereen die had gewerkt nog eens 200 euro wat in totaal 800 was. Gaat nergens meer over. Deze mensen waren denk ik schathemeltje rijk of knettergek.

Ik heb in Engeland en Amerika gewerkt dus ik ben fooi geven denk ik normaal gaan vinden. Ik geef dan ook fooi bij de kapper, nagelsalon en aan dat lieve Thaise vrouwtje die zo ontzettend goed al mijn knopen wegmasseert elke twee weken. Ook aan degene die mijn eten of een pakketje bezorgt aan de deur.

Maar ik verwacht het zelf niet van de gast.
Je verwacht het niet van de gast 'maar we moeten het echt hebben van Amerikanen en Russen, Nederlanders geven amper fooi'

Zie je zelf nu echt niet hoe ontzettend dubbel dat klinkt?
anoniem_96438 wijzigde dit bericht op 25-06-2017 18:37
0.77% gewijzigd
yette schreef:
25-06-2017 17:46
Gelukkig hebben de meeste mensen (die in de betere restaurants komen) geen enkele moeite met het geven van een fooi. Voor mij hoort het er ook gewoon bij. Ik geniet van een heerlijke maaltijd of lunch, reken af en geef een behoorlijke fooi. En verder denk ik daar niet over na. Gelukkig hoeft dat ook niet.
ik heb nergens gehoord of gelezen (zelfs niet in dit topic) dat horecapersoneel vindt dat ze récht hebben op fooien. Is ook geen sprake van.
Bij de betere restaurants is het al helemaal geen issue.
Tr0tter schreef:
25-06-2017 08:39
Ik neig ook steeds meer die kant op. Als het bedrag te laag is naar hun zin dan kijken de dames en heren erop neer, en als het (in mijn ogen) dan ook nog eens zo oneerlijk verdeeld wordt zodat er minder van mijn fooi terechtkomt bij degene(n) voor wie ik het bedoel dan vergaat de lust om fooi te geven me eerlijk gezegd wel. Tot nu toe deed ik het wel altijd braaf, omdat ik toch min of meer het gevoel had dat het een 'verplichting' was, maar hoe langer ik erover nadenk hoe belachelijker ik het vind. En helemaal als ik lees dat horecapersoneel vindt dat ze er 'recht' op hebben omdat ze hun klanten gastvrij en met een lach bedienen. Sodemieter op, dat hoort gewoon bij je werk!
Helemaal mee eens.

Door de horecamensen in dit topic zijn mijn ogen echt geopend. Wat een belabberde houding houden de meesten erop na zeg.

En dan vooral dat 'we weten van te voren al welk type geen fooi geeft'.
Pardon? jullie staan dus van te voren al te smoezen over bepaalde gasten van zullen ze of zullen ze niet...? Wat maken jullie jezelf belangrijk zeg.

Ik heb na het lezen hier helemaal geen behoefte meer om ooit nog fooi te geven en zal daar dus ook mee gaan stoppen. Behalve m'n kapster dan, wat een heldin :love:
Lacuba schreef:
25-06-2017 18:32
Gelukkig hebben de meeste mensen (die in de betere restaurants komen) geen enkele moeite met het geven van een fooi. Voor mij hoort het er ook gewoon bij. Ik geniet van een heerlijke maaltijd of lunch, reken af en geef een behoorlijke fooi. En verder denk ik daar niet over na. Gelukkig hoeft dat ook niet.
ik heb nergens gehoord of gelezen (zelfs niet in dit topic) dat horecapersoneel vindt dat ze récht hebben op fooien. Is ook geen sprake van.
Bij de betere restaurants is het al helemaal geen issue.
misschien moet je het topic dan nog even iets beter doorlezen. En dan met name een van de eerste reacties van Corona (die later snel terugkrabbelde na een sloot commentaar)

Daarnaast zeg jij bovendien ook 'gelukkig hebben de meeste mensen geen moeite met fooi geven'

Maw het is niet verplicht maar je hebt er wel degelijk een oordeel over als iemand het niet doet. Krom.
YouWish schreef:
25-06-2017 18:31
Je verwacht het niet van de gast 'maar we moeten het echt hebben van Amerikanen en Russen, Nederlanders geven amper fooi'

Zie je zelf nu echt niet hoe ontzettend dubbel dat klinkt?
Je leest het zoals je wilt lezen, want zo bedoelde ik het niet. Blijkbaar denk jij dat ik een op fooi azende over gasten smoezende restaurant manager ben. Dat ben ik niet, ik doe mijn werk met plezier, verwacht geen fooi en kan prima van mijn salaris alleen rondkomen. Die paar honderd euro per maand zijn uiteraard wel erg fijn. En geven mij de mogelijkheid lekker uit eten te gaan en daar ook fooi te geven. Of andere leuke dingen mee te doen.

Ik moet het dus niet hebben van de russen en Amerikanen. Het enige wat ik bedoelde is dat, wat fooi aangaat, zij het vrijgevigst zijn.
-Bladora- schreef:
25-06-2017 18:48
Je leest het zoals je wilt lezen, want zo bedoelde ik het niet. Blijkbaar denk jij dat ik een op fooi azende over gasten smoezende restaurant manager ben. Dat ben ik niet, ik doe mijn werk met plezier, verwacht geen fooi en kan prima van mijn salaris alleen rondkomen. Die paar honderd euro per maand zijn uiteraard wel erg fijn. En geven mij de mogelijkheid lekker uit eten te gaan en daar ook fooi te geven. Of andere leuke dingen mee te doen.

Ik moet het dus niet hebben van de russen en Amerikanen. Het enige wat ik bedoelde is dat, wat fooi aangaat, zij het vrijgevigst zijn.
Dan moet je het niet zo stom neerzetten. Want nu lijkt het alleen maar alsof je je er weer uit probeert te lullen
YouWish schreef:
25-06-2017 18:40
misschien moet je het topic dan nog even iets beter doorlezen. En dan met name een van de eerste reacties van Corona (die later snel terugkrabbelde na een sloot commentaar)

Daarnaast zeg jij bovendien ook 'gelukkig hebben de meeste mensen geen moeite met fooi geven'

Maw het is niet verplicht maar je hebt er wel degelijk een oordeel over als iemand het niet doet. Krom.
Ik heb ook niet gelezen dat men vindt dat ze er recht op hebben. Dat van Corona ging meer over de wijze waarop men fooi kan geven, maar schijnbaar ben je gelijk een horecamedewerker als je het daarmee eens bent of wanneer je überhaupt wel fooien geeft. Het zijn echt niet alleen de wel-fooi-gevers die slecht lezen.
safrat schreef:
25-06-2017 18:54
Ik heb ook niet gelezen dat men vindt dat ze er recht op hebben. Dat van Corona ging meer over de wijze waarop men fooi kan geven, maar schijnbaar ben je gelijk een horecamedewerker als je het daarmee eens bent of wanneer je überhaupt wel fooien geeft. Het zijn echt niet alleen de wel-fooi-gevers die slecht lezen.
Wanneer je beledigd bent omdat je fooi te laag is (corona) denk je er dus wel degelijk recht op te hebben.
YouWish schreef:

Youwish, je klinkt zo bitter richting de horeca en horeca personeel! Ik zou jou met liefde eens willen uitnodigen in 'mijn' restaurant. Dan zul je zien hoe erg ik en mijn team ons best doen om jou een top lunch/diner te bezorgen, ongeacht of we weten of je fooi gaat geven of niet. Daar denken wij namelijk niet over na. Ook niet als je geen fooi geeft, en de week erna weer terug komt. Dan zou je wellicht nog betere service krijgen, niet omdat we willen dat je dit keer wel tipt, maar omdat je weer teruggekomen bent.

Ik weet zeker dat je met een dikke glimlach het terras/restaurant verlaat en dan misschien iets beter begrijpt waarom mensen wél fooi geven. En misschien zie je dan ook dat wij geen fooibeluste onmensen zijn, maar mensen met plezier in ons vak, die wél heel blij worden van een fooi uiteraard, maar dat het daar niet om draait.
Ik geef praktisch altijd fooi. Tenzij het eten of service echt slecht is. Dan doe ik het niet. Ook als ik met pin betaal en geen cash heb dan verhoog ik mijn eindbedrag. En daarin ben ik niet lullig maar ik vind wel dat een fooi gegeven wordt voor goede service en als dat er niet is krijg je ook geen fooi. En ik weet dat ze dan net zo hard werken maar ik ben wel gast.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
YouWish schreef:
25-06-2017 18:57
Wanneer je beledigd bent omdat je fooi te laag is (corona) denk je er dus wel degelijk recht op te hebben.
Ja, maar volgens mij ging dat toch echt om hoe de fooi wordt gegeven. Maar goed, dat is 1 persoon. Ga jij dan omdat 1 persoon het wel verwacht aan niemand meer fooi geven?
Falathiel schreef:
25-06-2017 18:51
Dan moet je het niet zo stom neerzetten. Want nu lijkt het alleen maar alsof je je er weer uit probeert te lullen
Mag jij vinden hoor, maar het is gewoon niet zo. Ik moet het niet hebben van ze want mijn loon komt toch wel binnen. Als ik financieel gezien afhankelijk zou zijn van fooi dan zou ik een andere baan zoeken want hoe onstabiel en onbetrouwbaar is dat.

De zin had moeten zijn 'wat fooi betreft, moeten we het hebben van de russen en amerikanen'. Maar we moeten het dan weer niet hebben van onze fooi. Man man man.
AUB zeg ik ben absoluut niet bitter tegenover horeca. Ik vlieg de hele wereld over en eet vaker in een restaurant dan thuis. DIt 9 Vd 10 keer tot volle tevredenheid en met (dikke) fooi.

Ik stelde alleen dat de zin om fooi te geven me door sommige mensen die hier reageren behoorlijk vergaat.
YouWish schreef:

Welnee niets kroms aan, natuurlijk heb ik daar een mening over. Ik vind inderdaad dat het erbij hoort!
YouWish schreef:
25-06-2017 18:38
Helemaal mee eens.

Door de horecamensen in dit topic zijn mijn ogen echt geopend. Wat een belabberde houding houden de meesten erop na zeg.

En dan vooral dat 'we weten van te voren al welk type geen fooi geeft'.
Pardon? jullie staan dus van te voren al te smoezen over bepaalde gasten van zullen ze of zullen ze niet...? Wat maken jullie jezelf belangrijk zeg.

Ik heb na het lezen hier helemaal geen behoefte meer om ooit nog fooi te geven en zal daar dus ook mee gaan stoppen. Behalve m'n kapster dan, wat een heldin :love:
Smoezen gebeurt niet. Wat een onzin zeg!

En natuurlijk geef jij fooi wanneer en aan wie je wil. Maak jezelf niet zo belangrijk!
safrat schreef:
25-06-2017 19:06
Ja, maar volgens mij ging dat toch echt om hoe de fooi wordt gegeven. Maar goed, dat is 1 persoon. Ga jij dan omdat 1 persoon het wel verwacht aan niemand meer fooi geven?
Het is niet 1 persoon ik pikte die er alleen uit omdat ik dat 1 van de ergste reacties vond. En nee hoor niet alleen daarom, ik ben gewoon aan het denken gezet. Het is inderdaad belachelijk om altijd maar fooi te geven. Zeker hier in Amsterdam waar de service vaak gewoon ronduit kut is.
Lacuba schreef:
25-06-2017 19:10
Welnee niets kroms aan, natuurlijk heb ik daar een mening over. Ik vind inderdaad dat het erbij hoort!
Dit bedoel ik dus. Weer een horecapersoon die vindt dat fooi erbij hoort. I rest my case.
-Bladora- schreef:
25-06-2017 19:01
Youwish, je klinkt zo bitter richting de horeca en horeca personeel! Ik zou jou met liefde eens willen uitnodigen in 'mijn' restaurant. Dan zul je zien hoe erg ik en mijn team ons best doen om jou een top lunch/diner te bezorgen, ongeacht of we weten of je fooi gaat geven of niet. Daar denken wij namelijk niet over na. Ook niet als je geen fooi geeft, en de week erna weer terug komt. Dan zou je wellicht nog betere service krijgen, niet omdat we willen dat je dit keer wel tipt, maar omdat je weer teruggekomen bent.

Ik weet zeker dat je met een dikke glimlach het terras/restaurant verlaat en dan misschien iets beter begrijpt waarom mensen wél fooi geven. En misschien zie je dan ook dat wij geen fooibeluste onmensen zijn, maar mensen met plezier in ons vak, die wél heel blij worden van een fooi uiteraard, maar dat het daar niet om draait.
Alleen omdat ik wel fooi geef krijg ik nu dus geen gratis lunch of dineetje. Daar raak ik nou verbitterd van. ;)
YouWish schreef:
25-06-2017 19:09
AUB zeg ik ben absoluut niet bitter tegenover horeca. Ik vlieg de hele wereld over en eet vaker in een restaurant dan thuis. DIt 9 Vd 10 keer tot volle tevredenheid en met (dikke) fooi.

Ik stelde alleen dat de zin om fooi te geven me door sommige mensen die hier reageren behoorlijk vergaat.
helemaal geen punt!
minnimouse schreef:
25-06-2017 13:27
" Kun je geen fooi betalen? Dan heb je dus geen geld om uit eten te gaan. Dat is mijn mening"

:rofl: :rofl: :rofl:
Echt, wie raapt me op?
Inderdaad,maar zo te lezen heeft de bediening de fooi hard nodig om niet onder een brug te hoeven slapen. :sarcastic:
Habbekratz schreef:
25-06-2017 19:15
Inderdaad,maar zo te lezen heeft de bediening de fooi hard nodig om niet onder een brug te hoeven slapen. :sarcastic:
Bijzonder he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven