Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Habbekratz schreef:
25-06-2017 19:55
Meerdere restaurants en dan nog tijd om er naast te werken of is het meer moeten dan vallen de vette fooien toch wel mee

:sarcastic:
De fooien zijn ook beslist niet voor mij. Maar voor het personeel. En we hebben supergoede managers.
Verder is mijn werk mijn lust en mijn leven. Ik begrijp dit soort hatelijkheden niet?
Habbekratz schreef:
25-06-2017 19:55
Meerdere restaurants en dan nog tijd om er naast te werken of is het meer moeten dan vallen de vette fooien toch wel mee

:sarcastic:
Wat is dat toch de gewoonte van sommige forummers om (de verhalen van) andere forummers constant in twijfel te trekken? Lacuba zegt nergens dat zij dikke fooien ontvangt, alleen dat in haar zaken men wel fooi geeft en dat t fijn is dat het personeel aan het einde van de maand wat extra's heeft...
-Bladora- schreef:
25-06-2017 20:03
Wat is dat toch de gewoonte van sommige forummers om (de verhalen van) andere forummers constant in twijfel te trekken? Lacuba zegt nergens dat zij dikke fooien ontvangt, alleen dat in haar zaken men wel fooi geeft en dat t fijn is dat het personeel aan het einde van de maand wat extra's heeft...
Precies!
Lacuba schreef:
25-06-2017 20:01
De fooien zijn ook beslist niet voor mij. Maar voor het personeel. En we hebben supergoede managers.
Verder is mijn werk mijn lust en mijn leven. Ik begrijp dit soort hatelijkheden niet?
Lees eens alles terug wat je geschreven hebt over gasten in restaurants.
Lacuba schreef:
25-06-2017 10:39
Waarom ik er blij mee ben dat de mensen die bij ons komen graag en veel fooi geven?
Oke ipv dikke fooi schrijft ze veel fooi.
Habbekratz schreef:
25-06-2017 20:06
Lees eens alles terug wat je geschreven hebt over gasten in restaurants.
Ik weet alles wat ik geschreven heb. Wat bedoel je precies?
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 25-06-2017 20:09
1.90% gewijzigd
Habbekratz schreef:
25-06-2017 20:07
Oke ipv dikke fooi schrijft ze veel fooi.
"Ze" is inderdaad dolblij dat haar gasten vrijwel altijd een flinke fooi geven. Wat is daar mis mee?
Er zijn genoeg mensen die dus wel duidelijk alleen aardig doen om een fooi binnen te harken.
Paar keer meegemaakt dat iemands gezicht op onweer stond en kortaf deed nadat bekend was geworden dat er geen fooi in zit.
Habbekratz schreef:
25-06-2017 20:14
En hier nogmaals dat fooi royaal gegeven word en naast dat vele fooi noem ik dat toch dikke fooi Bladada
Klopt! Royale fooien inderdaad! Wat is het probleem?
Lacuba schreef:
24-06-2017 17:49
Ik ben blij dat de meeste mensen die bij ons komen er anders over denken. Fooi wordt graag en royaal gegeven.
En hier nogmaals dat fooi royaal gegeven word en naast dat vele fooi noem ik dat toch dikke fooi Bladora
Bladora bedoelt dat ik nergens zeg dat de fooien naar mij persoonlijk gaan. Is ook niet zo. Gaan naar de mensen die in de zaken werken natuurlijk! Maar ik vind het wel erg leuk en een goed teken!
Lacuba schreef:
25-06-2017 20:10
"Ze" is inderdaad dolblij dat haar gasten vrijwel altijd een flinke fooi geven. Wat is daar mis mee?
Lees de reactie van Bladora en jouw antwoord daarop en mijn 2 reacties.
Niets mis mee maar het klopt toch wat ik schreef,veel en royaal fooi is dikke fooi?
Habbekratz schreef:
En hier nogmaals dat fooi royaal gegeven word en naast dat vele fooi noem ik dat toch dikke fooi Bladora
Klopt, zijn het ook! En nu?
Lacuba schreef:
25-06-2017 20:17
Klopt, zijn het ook! En nu?
Lees even laatste reacties terug,gewoon antwoord op.....
Habbekratz schreef:
Wat maakt het uit hoe het genoemd wordt? Het is toch allemaal hetzelfde?
Wat wil je hier nou mee zeggen?
Habbekratz schreef:
25-06-2017 20:16
Lees de reactie van Bladora en jouw antwoord daarop en mijn 2 reacties.
Niets mis mee maar het klopt toch wat ik schreef,veel en royaal fooi is dikke fooi?
Klopt exact! Royale fooien (alleen gaan ze uiteraard naar het personeel en niet naar mij). De nadruk lag op zij.
Nu duidelijk? En ik hoop klaar mee?
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 25-06-2017 20:23
9.12% gewijzigd
Lacuba schreef:
25-06-2017 20:18
Klopt exact! Royale fooien (alleen gaan ze uiteraard naar het personeel en niet naar mij). De nadruk lag op zij.
Nu duidelijk? En ik hoop klaar mee?
Ja

:flag:
Habbekratz schreef:
25-06-2017 20:22
Ja

:flag:
ok :)
minnimouse schreef:
25-06-2017 20:12
Er zijn genoeg mensen die dus wel duidelijk alleen aardig doen om een fooi binnen te harken.
Paar keer meegemaakt dat iemands gezicht op onweer stond en kortaf deed nadat bekend was geworden dat er geen fooi in zit.
En ik vind het echt jammer dat dit gebeurt. Bij ons is dit gelukkig niet zo. Wij hebben gewoon standaarden waar we ons aan moeten houden en dat betekent dat de service voor iedereen hetzelfde is. Ik kan me nieteens indenken dat ikzelf of iemand van m'n personeel een gezicht op onweer zou krijgen als er geen fooi inzit.

Het is jammer dat men zo over horecapersoneel denkt, of gaat denken, en zelfs besluit geen fooi meer te geven. De meesten van ons doen ons werk met veel plezier, het is ons werk én doel de gast blij en tevreden het pand te laten verlaten.

Tegenwoordig met alle social media en tripadvisor etc. kan je je het ook simpelweg niet neer veroorloven om maar een steek te laten vallen (al dan niet fooi gerelateerd). Bij het minste of geringste wordt er een verschrikkelijk slecht review door de gast geplaatst. En de invloed van social media is zó groot.

Dus als je als horeca gelegenheid narrig wil doen over fooi, of slechte service verleend snij je jezelf in de vingers. Trust me, voor ons is een goede service geven en een blije gast hebben veel belangrijker dan de fooi. Maar het krijgen ervan wordt wel als een extra bevestiging en beloning gezien. Maar zelfs dat zeggen lijkt hier bij sommigen al irritatie te veroorzaken.
Habbekratz schreef:
Sorry habbekratz, ik vind dat je zuigt. Misschien is begrijpend lezen niet je sterkste kant (sorry) maar om nou tig Posts lang te vallen over 1 woordje (dik) terwijl je de zin volledig negeert, getuigt toch wel dat je selectief leest/niet leest/de zin niet begrijpt. Het ging er inderdaad niet om dik/royaal/veel fooi, maar om het feit dat 'zij' het niet in haar zak steekt. Maar goed, ben blij dat jullie het bijgelegd hebben.
Lacuba schreef:
25-06-2017 19:46
Waarom zou je in godsnaam opscheppen over het geven van een fooi?
Je merkt dat hier op het forum bij sommigen, en ook tijdens gesprekken met collega's komt zoiets soms naar boven bij sommigen. Sommigen mogen maar al te graag vertellen hoeveel fooi ze geven. Iedereen die dat niet doet vinden ze maar knieperds.
Lacuba schreef:
25-06-2017 18:32
Gelukkig hebben de meeste mensen (die in de betere restaurants komen) geen enkele moeite met het geven van een fooi. Voor mij hoort het er ook gewoon bij. Ik geniet van een heerlijke maaltijd of lunch, reken af en geef een behoorlijke fooi. En verder denk ik daar niet over na. Gelukkig hoeft dat ook niet.
ik heb nergens gehoord of gelezen (zelfs niet in dit topic) dat horecapersoneel vindt dat ze récht hebben op fooien. Is ook geen sprake van.
Bij de betere restaurants is het al helemaal geen issue.
Alleen al het feit dat je spreekt van 'een behoorlijke fooi' geeft aan hoe je oordeelt. Op de een of andere manier is het geven van een fooi in de horeca de laatste decennia een manier geworden om te laten zien dat je weet hoe het heurt.Of om te laten zien dat je poen hebt. Vroeger was tippen ietsvoor de bon vivant.

Ik tip ook, maar als je erbij nadenkt, is het toch van de zotte? Waarom zou je serveersters wèl extra belonen en andere, misschien wel nuttigere, dienstverleners niet? Leg jij af en toe een paar euro neer voor de zzp-er die zeikesnat je post komt bezorgen? Wat krijgt je vuilnisman of die knul die in dagbesteding zit en met behoud van Wajong het groen in jouw straat bijhoudt?
Ik tip bij diner vrijwel altijd, behalve wanneer de service ruk is. Lunch, borrel of alleen drankjes tip ik niet, behalve als de service echt top is.
yette schreef:
25-06-2017 23:09
Alleen al het feit dat je spreekt van 'een behoorlijke fooi' geeft aan hoe je oordeelt. Op de een of andere manier is het geven van een fooi in de horeca de laatste decennia een manier geworden om te laten zien dat je weet hoe het heurt.Of om te laten zien dat je poen hebt. Vroeger was tippen ietsvoor de bon vivant.

Ik tip ook, maar als je erbij nadenkt, is het toch van de zotte? Waarom zou je serveersters wèl extra belonen en andere, misschien wel nuttigere, dienstverleners niet? Leg jij af en toe een paar euro neer voor de zzp-er die zeikesnat je post komt bezorgen? Wat krijgt je vuilnisman of die knul die in dagbesteding zit en met behoud van Wajong het groen in jouw straat bijhoudt?
Helemaal mee eens!
You can never have too many hats, gloves and shoes
pipootje schreef:
25-06-2017 19:20
Nou nee hoor, hoe kom je erbij. En niet iedereen die in de zorg werkt, werkt in het ziekenhuis....
Nou ja, zoals ik al zei omdat ik dat zelf meemaakte de laatste keer dat ik in het ziekenhuis was al is dat bijna 20 jaar geleden.
En niet alleen in het ziekenhuis, ook in het verpleegtehuis waar mijn moeder destijds was opgenomen hing ook een bordje dat ze liever geen cadeautjes wilden als dank voor de goede zorgen maar liever geld storten op rek.nr. zoveel o.v.v. 'blijk van waardering'.
Maar ook dit is al lang geleden dus kennelijk is dat niet meer.

Kennisje van me werkt in de thuiszorg, ze mag absoluut geen cadeautjes van dankbare bewoners aannemen. Toch krijgt ze ook bij haar vaste adresjes wel degelijk een envelop met kerstkaart en daarin wat geld. Of een bos bloemen als ze jarig is.
Vind ik aardig en lief van die mensen, daar krijg je toch een band mee. Zijn ook mensen met speciale problemen, ze doet meer dan schoonmaken of verband verwisselen.

Vaak blijft ze ook langer als een client overstuur is of schakelt familie in als ze denkt dat het niet goed gaat met iemand. Daarom vind ik daar een fooi, extraatje, bosje bloemen (vaak door familie gekocht trouwens) wel weer begrijpelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven