Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
minnimouse schreef:
25-06-2017 13:27
" Kun je geen fooi betalen? Dan heb je dus geen geld om uit eten te gaan. Dat is mijn mening"

:rofl: :rofl: :rofl:
Echt, wie raapt me op?
Ik niet . Ik kom er naast liggen :rofl:
nbk schreef:
23-06-2017 01:55
Nope, ik verwacht overal een goede service, bij de bakker, de slager, in de supermarkt en zo ook in de horeca.
Ja, zo denk ik er ook over. En al helemaal het personeel in de verpleging, het onderwijs, de vuilophaal. Die 'verdienen' veel meer een fooi dan horecapersoneel vind ik. Maar die krijgen helemaal niks. (En ja ik heb ook veel in de horeca gewerkt. En ja ik had ook zonder fooi een prima salaris, helemaal vergeleken met de vriendin die schoonmaakte in een ziekenhuis en dus veel zwaarder werk had!)

Ik had me een paar jaar terug voorgenomen te stoppen met fooi geven, omdat ik dus vind dat andere beroepsgroepen het dan ook zouden moeten krijgen, en er zelfs meer 'recht' op hebben. Maar blijkbaar vind ik het toch nog steeds belangrijk om 'aardig gevonden te worden' en niet uit de toon te vallen in gezelschap en dan geef ik toch maar weer fooi, meestal.
Sommige vrienden gaan daar echt belachelijk ver in vind ik, zelfs na superchagrijnige bediening en lang wachten geven ze nog 10% fooi, dan krijgen wij altijd mot omdat ik het nul fooi waard vind en zij het 'zielig voor het personeel' of 'onbeleefd' vinden om geen fooi te geven. En dan komen we meestal na wat gezeur uit op 9% fooi of zeggen ze: nou dan betaal jij geen fooi, dan leg ik wel wat meer neer namens jou. Oftewel je wordt als aso bestempeld als je een chagrijnige ober niet extra beloont voor service die hij niet eens heeft geleverd. :-(
Ik zou het fijner vinden als de norm gewoon was, geen fooi. Net als in zoveel landen.

Door dit soort topics neem ik me altijd opnieuw voor om te stoppen met die onzin van fooi geven.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 25-06-2017 14:12
0.48% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
nerdopviva schreef:
25-06-2017 13:31
Als zoveel mensen geen fooi geven, zijn die normen en omgangsvormen misschien toch niet zo heersend.
Bij mij wint de logica het van die achterhaalde normen en omgangsvormen in de horeca.
minnimouse schreef:
" Kun je geen fooi betalen? Dan heb je dus geen geld om uit eten te gaan. Dat is mijn mening"

Echt, wie raapt me op?
Whahahaha nee ik kan je ook niet oprapen hoor! :rofl:

En degene die dat schreef vindt zeker dat zij wél recht heeft om goed geholpen te worden bij de bakker, de huisarts, het gemeenteloket, NS? :rofl:
You can never have too many hats, gloves and shoes
MiniMe3 schreef:
25-06-2017 12:04
Grappig. Dat je door mij geen zin meer hebt om fooi te geven. Maar dat is inderdaad mijn mening.

In tegenstelling tot bijv. Japan (waar ik letterlijk tot op de straat achterna gezeten werd omdat ze die 20 cent wisselgeld van mij mochten laten zitten, maar ze rustte niet tot ze het in mijn handen kon drukken), is fooi geven in Nederland wel (nogmaals: bij tevredenheid) de norm.

En dan heb ik het niet over twee kopjes koffie op het terras. Ik heb het dan over lekker uit eten gaan en helemaal goed verzorgd worden. Dat er extra wordt meegedacht met iemand die zwanger is, dat er niet toch pinda's liggen op een bord met iemand met notenallergie (dat gebeurt dus praktisch elke keer), dat er goed advies gegeven wordt over wat te eten en wat erbij te drinken. Of gewoon lekker een snelle hap op een terras met vlotte bediening en een gratis glaasje water voor je medicatie. Dan is een fooi op zijn plaats en vind ik het richting het asociale neigen om geen fooi te geven. Kun je geen fooi betalen? Dan heb je dus geen geld om uit eten te gaan. Dat is mijn mening.

Ik ben wel verbaasd dat zoveel mensen hier geen fooi geven. De argumenten vind ik ook nog wel logisch klinken. Dus mijn fooi geven is niet op logica gebaseerd, maar eerder op de heersende normen en omgangsvormen zoals ik die geleerd heb.
Die mensen doen gewoon hun werk,en dat is bedienen en vragen beantwoorden. Ik moet ook heel de dag lopen en staan op mijn werk en veel stress,maar ik krijg ook niks extra's aan het einde van de maand. Ik krijg gewoon mijn salaris net zoals de mensen in de horeca dat krijgen en ik verdien ook niet de jackpot hoor.

En als je geen fooi geeft dan heb je geen geld om uit eten te gaan? Echt zoiets belachelijks heb ik nog nooit gehoord. Wij gaan elke maand wel uit eten soms meedere keren per maand maar ik geef nooit fooi. Ik vind het zo al duur genoeg en de service is meestal ook niet echt denderend.
horenzienenzwijgen schreef:
25-06-2017 14:06
Ik niet . Ik kom er naast liggen :rofl:
:yes:
minnimouse schreef:

Echt, wie raapt me op?
Dit zijn ook van die mensen die vinden dat je niet naar de bios kan als je zelf je drinken en snoep mee neemt :P
Vlinder1963 schreef:
25-06-2017 14:17
Dit zijn ook van die mensen die vinden dat je niet naar de bios kan als je zelf je drinken en snoep mee neemt :P
:rofl:
Ja en dat terwijl je al snel 25 euro kwijt bent en dan heb je alleen een film gezien en een zak M&M's gegeten.

Maar waarom zou iemand wiens werk is om het iemand in de privé sfeer aangenaam te maken (een serveerster) anders dan iemand die een zakelijke klus voor je doet?
Ik snap oprecht niet dat het zo normaal is om bedienend personeel een fooi te geven voor iets wat gewoon tot hun werkzaamheden behoort en elke andere beroepsgroep niet.
ZegmaargewoonTheahoor schreef:
25-06-2017 11:50
MiniMe3 schreef: Ik vind geen fooi geven behoorlijk asociaal

Als je dit soort dingen leest vergaat je toch gelijk alle lust om ooit nog iemand fooi te geven in de horeca?.
Alleen...MimiMe werkt volgens mij helemaal niet in de horeca, de horeca mensen hoor ik juist amper over geen fooi geven..

Het zijn de niet horeca mensen die er moeilijk overdoen en zichzelf goed vinden dat zij wel een fooi geven..
minnimouse schreef:
25-06-2017 14:22
:rofl:
Ja en dat terwijl je al snel 25 euro kwijt bent en dan heb je alleen een film gezien en een zak M&M's gegeten.

Maar waarom zou iemand wiens werk is om het iemand in de privé sfeer aangenaam te maken (een serveerster) anders dan iemand die een zakelijke klus voor je doet?
Ik snap oprecht niet dat het zo normaal is om bedienend personeel een fooi te geven voor iets wat gewoon tot hun werkzaamheden behoort en elke andere beroepsgroep niet.
Toen ik in de beveiliging werkte was ik gewoon bezig om mijn werk tot in de puntjes uit te voeren, natuurlijk vriendelijk en behulpzaam en soms een beetje meer doen dan ze mochten verwachten.
Dat leverde mij wel eens een punt taart op als er iemand jarig was dat waren de leuke verassingen maar fooi ? kom op zeg het werk goed doen was mijn trots.
Vlinder1963 schreef:
25-06-2017 14:28
Toen ik in de beveiliging werkte was ik gewoon bezig om mijn werk tot in de puntjes uit te voeren, natuurlijk vriendelijk en behulpzaam en soms een beetje meer doen dan ze mochten verwachten.
Dat leverde mij wel eens een punt taart op als er iemand jarig was dat waren de leuke verassingen maar fooi ? kom op zeg het werk goed doen was mijn trots.

Ik heb ook beveiliging gedaan en stond veel op festivals waar je om 9 uur sochtends kon beginnen tot 1 uur snachts,met een half uur pauze.
En dat werd ook niet zo goed betaald en ook geen toeslagen,maar het was wel zwaar
mano28 schreef:
25-06-2017 14:11
Die mensen doen gewoon hun werk,en dat is bedienen en vragen beantwoorden. Ik moet ook heel de dag lopen en staan op mijn werk en veel stress,maar ik krijg ook niks extra's aan het einde van de maand. Ik krijg gewoon mijn salaris net zoals de mensen in de horeca dat krijgen en ik verdien ook niet de jackpot hoor.

En als je geen fooi geeft dan heb je geen geld om uit eten te gaan? Echt zoiets belachelijks heb ik nog nooit gehoord. Wij gaan elke maand wel uit eten soms meedere keren per maand maar ik geef nooit fooi. Ik vind het zo al duur genoeg en de service is meestal ook niet echt denderend.
Begrijpend lezen is moeilijk, merk ik. Ik zei niet dat als je geen fooi geeft, dat je geen geld hebt om uit eten te gaan. Ik zei dat IK VIND dat als je geen geld hebt om nog fooi te geven, dat je dan dus geen geld hebt om uit eten te gaan. Dat komt voort uit mijn verdere MENING dat fooi geven erbij hoort als je ergens uitgebreid gaat eten.

Iedereen moet verder lekker zelf doen waar hij/zij zin in heeft en zich goed bij voelt. Ik voel me er niet goed bij om geen fooi te geven.

En om even op een andere forummer in te gaan. Ik ken absoluut tijden dat ieder dubbeltje omgedraaid moest worden. Wat een aannames weer. En ik ging toen dus zelden uit eten. En ja, als ik dan uit eten ging, dan gaf ik wel fooi. Want dan had ik gespaard voor een leuke avond met alles wat daarbij hoort (volgens mij). Maar dat kwam toen dus praktisch nooit voor. Wie wil er nou in een restaurant zitten en alles tot op het dubbeltje uitrekenen of er nog wel een frisje vanaf kan? Je kiest misschien niet het duurste op de kaart, maar de rekening van 28 euro naar 30 afronden VIND IK dan heel normaal. Bijvoorbeeld.

Aan de andere kant, als zaken ineens bizar duur blijken te zijn (zo moest ik eens 8 euro per wijntje aftikken bij een strandtent....), dan laat ik de fooi weer schieten. Zoals ik al zei geef ik BIJNA altijd fooi. Tenzij ik niet tevreden ben.

En ja, ik verwacht bij andere zaken ook een goede service. Die link snap ik niet helemaal? Ik verwacht altijd een goede service. En soms geef ik dan in andere gevallen ook fooi. Zoals de Thaisse masseuse die extra de tijd neemt om de knoop in mijn nek helemaal weg te masseren.

Maar goed, fooi geven blijkt een heel grijs gebied te zijn. Dat verbaast me dus nogal. Maar prima. Geen reden om verder je op de grond te laten vallen. Zonde van je schone kleren.
mano28 schreef:
25-06-2017 14:38
Ik heb ook beveiliging gedaan en stond veel op festivals waar je om 9 uur sochtends kon beginnen tot 1 uur snachts,met een half uur pauze.
En dat werd ook niet zo goed betaald en ook geen toeslagen,maar het was wel zwaar
Ik heb achter balie's gewerkt in Rotterdam en Maasstricht als receptioniste en beveiliging een vaste werkplek en wel toeslagen vanwege wisseldiensten :)
Ik verdiende een behoorlijk goede salaris , ook als beveiliging in een winkelcentrum in Krimpen a/d ijssel 6dagen in de weeek @64 uur, verdiende niet slecht :)
Vlinder1963 schreef:
25-06-2017 14:45
Ik heb achter balie's gewerkt in Rotterdam en Maasstricht als receptioniste en beveiliging een vaste werkplek en wel toeslagen vanwege wisseldiensten :)
Ik verdiende een behoorlijk goede salaris , ook als beveiliging in een winkelcentrum in Krimpen a/d ijssel 6dagen in de weeek @64 uur, verdiende niet slecht :)
Cao evenementen is niet zo goed.
Gewone beveiligings cao wel.

Heel leuk werk,helaas nu weinig in te vinden veel oproepcontracten
IBAOHI schreef:
25-06-2017 13:31
Maar gelukkig veranderen de normen hierin en is het in NL steeds gebruikelijker om geen fooi te geven.
Dat is (gelukkig) zeker niet waar. Integendeel!
:
emmetje2 schreef:
23-06-2017 01:15
Hoe meer wijntjes/biertjes, hoe meer ik fooi geef.
:-D :lol:
Keukenkast schreef:
25-06-2017 14:02
Ik gaf (ja gaf!) eerst bijna altijd wel fooi, naar boven afronden. Als ik echt tevreden was dan ook royaal. Maar waar is het einde? Moet ik de slager en de groenteboer ook fooi gaan geven?
Mijn haren staan gewoon overeind na het lezen van de reacties van het horecapersoneel hier. Dus van mij krijgen jullie geen fooi meer. Als ik 1 euro teveel heb betaald en je hebt het toevallig net niet klein, dan loop je maar een keer extra. Alleen die instelling al.. bah! Jullie krijgen gewoon jullie salaris en ik krijg ook mijn loon niet aangevuld door klanten.
Ik geef liever iets aan mensen die me helpen direct iets, zoals de schilder/klusjesman een lekker broodje maken en voorzien van drinken.
Maar horeca.. nee..

Geen enkel probleem! Je behoort gelukkig tot de overgrote minderheid :)
....
Let’s go Brandon!
Ik geef af en toe fooi, moet het wel heel goed zijn geweest. Kwam vroeger regelmatig met man in een pannenkoekenhuis waar de bediening altijd super was. Dus daar kregen ze ook standaard fooi. Waren we rond de 30 euro kwijt, maakten we er 35 van. Wij blij, en de bediening was er ook blij mee. Herkenden ons ook altijd en leken altijd net iets beter hun best te doen.
Nu komen we er door verhuizing helaas niet meer.
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
nerdopviva schreef:
25-06-2017 11:03
Ik ben dus zo'n klant (geen fooi, wel regelmatig terugkomen mits het goed is), maar als ik dit topic lees, ben ik asociaal, onopgevoed en een onderwerp van spot onder het bedienend personeel. Heel eerlijk gezegd voel ik steeds minder behoefte om uit eten te gaan.
Ik vind je eerlijk gezegd wel een zeur ja.
Als door het lezen van dit Forum al de behoefte om uit eten te gaan al minder wordt, dan is daar blijkbaar niet veel voor nodig.
Lacuba schreef:
25-06-2017 15:08
Dat is (gelukkig) zeker niet waar. Integendeel!
Leuk een wellus/nietus spelletje.

Dat is echt, gelukkig, wel de trend. :A:
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
IBAOHI schreef:
25-06-2017 17:05

Nou, zeker leuk. Hilarisch!
IBAOHI schreef:
25-06-2017 17:05

Het lijkt nu een beetje horecaatje pesten worden, is niet leuk

Ik heb zelf alleen als puber in de horeca gewertk, in een strandtent, kan me niet herinneren dat ik ooit fooi heb gehad met de verkoop van ijs, snoep en limonade, nooit gemist ook

Wij gaan erg graag uit eten( gemiddeld 2x per maand) en zomaar een terrasje vinden we ook heerlijk, ook als ik afspreek met een vriendin gaan we bij mooi weer even de stad in
Lekker een frozen capuccino op terras of een kopje thee, heerlijk toch?

Door een vivaforum daar geen zin meer in hebben is natuurlijk belachelijk, beetje dramaqueengedoe :rofl:

De meeste bediening is aardig, sommigen hebben het in zich om gasten echt in de watten te leggen.
En ja, wij zijn ook wel eens weggegaan omdat er na een paar keer de hand opsteken na 20 minuten nog niemand die moeite nam om onze bestelling op te nemen. En een keer opgestapt uit een restauarant omdat ik als hoofdgerecht een voorgerecht wilde, dat kon niet volgens de serveerster @( . Bij echte horecamensen kan dat wel, die denken niet star maar denken met je mee
Walvis schreef:
25-06-2017 17:03
Ik vind je eerlijk gezegd wel een zeur ja.
Als door het lezen van dit Forum al de behoefte om uit eten te gaan al minder wordt, dan is daar blijkbaar niet veel voor nodig.

Ach, door wat berichten op een forum minder behoefte hebben om uit eten te gaan of op basis van één bericht iemand een zeur (of zelfs een dramaqueen) vinden. Morgen zijn we het toch allemaal weer vergeten ;-D
nerdopviva schreef:
25-06-2017 17:19
Ach, door wat berichten op een forum minder behoefte hebben om uit eten te gaan of op basis van één bericht iemand een zeur (of zelfs een dramaqueen) vinden. Morgen zijn we het toch allemaal weer vergeten ;-D
Nee hoor mop, ik zie wel vaker berichten van je langskomen. Iets met azijn roept dat altijd in me op. Maar verder niks persoonlijks en inderdaad morgen weer vergeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven