Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
minnimouse schreef:
25-06-2017 20:12
Er zijn genoeg mensen die dus wel duidelijk alleen aardig doen om een fooi binnen te harken.
Paar keer meegemaakt dat iemands gezicht op onweer stond en kortaf deed nadat bekend was geworden dat er geen fooi in zit.
Je kunt tegenwoordig met de pin betalen , scheelt een hoop :P
Habbekratz schreef:
25-06-2017 19:15
Inderdaad,maar zo te lezen heeft de bediening de fooi hard nodig om niet onder een brug te hoeven slapen. :sarcastic:
Niet om onder een brug te slapen. Wel om nieuwe kleren te kunnen kopen of ook eens wat leuks te kunnen doen.
Zoals iemand hier boven al schreef: minimumloon of net iets er boven. Ik kan mijn vaste lasten en boodschappen betalen, maar dan houdt het echt wel op (en ja, alles waar op bespaart kan worden, is al naar gekeken. Ik besteed echt geen honderden euro's aan de boodschappen). Maar dat hebben mensen in andere beroepsgroepen inderdaad ook wel eens. Ik denk dat er in iedere beroepsgroep voors en tegens zijn om te blijven hangen in die slecht betaalde baan. 't Is maar net wat je leuk vind. Persoonlijk denk ik (maar dat kan ik niet onderbouwen met feiten) dat er ook in ieder beroep dingen zijn die de kers op de taart zijn. Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen, 13e maand of andere extraatjes, bosjes bloemen/taart, personeelsuitjes. Ik noem maar wat.

Hoe dan ook: Fooi is écht niet iets wat men 'hoort' te geven of wat mensen in de horeca verwachten van je (tenminste niet de horeca-mensen die ik ken en dat zijn er best wel wat). Dat ik er blij mee ben, is iets wat zeker is. Onderling praten over óf iemand fooi heeft gegeven en hoeveel? Alleen bij echt belachelijk hoge bedragen, maar dat is meer uit ongeloof dan uit 'zie mij nou eens geweldig zijn'-ofzo. Hetzelfde soort gesprek als wanneer je ziet dat iemand die loeihete koffie in één keer achterover giet. Dat vertel je achter de schermen ook aan je collega's :)
Met je gezicht naar de zon, valt de schaduw altijd achter je
Essie78 schreef:
26-06-2017 00:23
Niet om onder een brug te slapen. Wel om nieuwe kleren te kunnen kopen of ook eens wat leuks te kunnen doen.
Zoals iemand hier boven al schreef: minimumloon of net iets er boven. Ik kan mijn vaste lasten en boodschappen betalen, maar dan houdt het echt wel op (en ja, alles waar op bespaart kan worden, is al naar gekeken. Ik besteed echt geen honderden euro's aan de boodschappen). Maar dat hebben mensen in andere beroepsgroepen inderdaad ook wel eens. Ik denk dat er in iedere beroepsgroep voors en tegens zijn om te blijven hangen in die slecht betaalde baan. 't Is maar net wat je leuk vind. Persoonlijk denk ik (maar dat kan ik niet onderbouwen met feiten) dat er ook in ieder beroep dingen zijn die de kers op de taart zijn. Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen, 13e maand of andere extraatjes, bosjes bloemen/taart, personeelsuitjes. Ik noem maar wat.

Hoe dan ook: Fooi is écht niet iets wat men 'hoort' te geven of wat mensen in de horeca verwachten van je (tenminste niet de horeca-mensen die ik ken en dat zijn er best wel wat). Dat ik er blij mee ben, is iets wat zeker is. Onderling praten over óf iemand fooi heeft gegeven en hoeveel? Alleen bij echt belachelijk hoge bedragen, maar dat is meer uit ongeloof dan uit 'zie mij nou eens geweldig zijn'-ofzo. Hetzelfde soort gesprek als wanneer je ziet dat iemand die loeihete koffie in één keer achterover giet. Dat vertel je achter de schermen ook aan je collega's :)
Ik moest heel veel uren draaien om boven het minimum te komen, soms draaide ik dubbele diensten ,daarbij had ik 2 kinderen richting pubertijd, een stalkende ex en een huishouding die ik draaiende moest houden.
Ik zal vast hard overkomen, maar ik zie niet waarom ik jou een extraatje zou moeten geven , er zijn genoeg mensen die met het minimum en soms minder moeten rondkomen en die krijgen ook geen fooi.
Vlinder1963 schreef:
26-06-2017 00:40
Ik moest heel veel uren draaien om boven het minimum te komen, soms draaide ik dubbele diensten ,daarbij had ik 2 kinderen richting pubertijd, een stalkende ex en een huishouding die ik draaiende moest houden.
Ik zal vast hard overkomen, maar ik zie niet waarom ik jou een extraatje zou moeten geven , er zijn genoeg mensen die met het minimum en soms minder moeten rondkomen en die krijgen ook geen fooi.
Maar het fijne is ook: fooi hoéft niet. Ik vind het vanzelfsprekend om, uiteraard alleen als ik tevreden ben, fooi te geven. Maar ik kan het ook goed missen, sta er dan verder ook niet bij stil. In jouw geval zou ik ook m'n geld aan andere zaken besteden. Lijkt me geen probleem!
yette schreef:
25-06-2017 23:09
Alleen al het feit dat je spreekt van 'een behoorlijke fooi' geeft aan hoe je oordeelt. Op de een of andere manier is het geven van een fooi in de horeca de laatste decennia een manier geworden om te laten zien dat je weet hoe het heurt.Of om te laten zien dat je poen hebt. Vroeger was tippen ietsvoor de bon vivant.

Ik tip ook, maar als je erbij nadenkt, is het toch van de zotte? Waarom zou je serveersters wèl extra belonen en andere, misschien wel nuttigere, dienstverleners niet? Leg jij af en toe een paar euro neer voor de zzp-er die zeikesnat je post komt bezorgen? Wat krijgt je vuilnisman of die knul die in dagbesteding zit en met behoud van Wajong het groen in jouw straat bijhoudt?
Nee hoor, ik geef geen fooi om iets te laten zien. Ik geef fooi omdat ik het fijn vind om na een heerlijk etentje waarvan ik heb genoten iets extra's te geven. Dit heb ik m'n hele leven gedaan en ik zou niet weten waarom ik dat zou veranderen. Gelukkig heb ik het niet nodig om op deze manier iets te bewijzen.
Bestaardigopzich schreef:
25-06-2017 23:43
Nou ja, zoals ik al zei omdat ik dat zelf meemaakte de laatste keer dat ik in het ziekenhuis was al is dat bijna 20 jaar geleden.
En niet alleen in het ziekenhuis, ook in het verpleegtehuis waar mijn moeder destijds was opgenomen hing ook een bordje dat ze liever geen cadeautjes wilden als dank voor de goede zorgen maar liever geld storten op rek.nr. zoveel o.v.v. 'blijk van waardering'.
Maar ook dit is al lang geleden dus kennelijk is dat niet meer.

Kennisje van me werkt in de thuiszorg, ze mag absoluut geen cadeautjes van dankbare bewoners aannemen. Toch krijgt ze ook bij haar vaste adresjes wel degelijk een envelop met kerstkaart en daarin wat geld. Of een bos bloemen als ze jarig is.
Vind ik aardig en lief van die mensen, daar krijg je toch een band mee. Zijn ook mensen met speciale problemen, ze doet meer dan schoonmaken of verband verwisselen.

Vaak blijft ze ook langer als een client overstuur is of schakelt familie in als ze denkt dat het niet goed gaat met iemand. Daarom vind ik daar een fooi, extraatje, bosje bloemen (vaak door familie gekocht trouwens) wel weer begrijpelijk.
Ik heb van iemand in de zorg begrepen dat ze van dat geld dan vaak leuke dingen doen voor bewoners of patiënten of dat het in een fonds gaat voor een goed doel. Maar het gaat natuurlijk om de toon waarop zoiets gemeld wordt.

In Nederland geef ik zelden fooi, bij gewoon een drankje en gebakje al helemaal niet. Bij uit eten gaan soms. Er zijn een paar tentjes waar ik regelmatig kom en de ene keer krijgen ze wel iets, de andere keer niet. Het ligt eerder aan, wie betaald er, dan hoe goed is.

Mijn favoriete restaurants zijn die, waar het eten lekker en zijn geld waard is, maar ook waar het personeel regelmatig langs komt om te vragen of je nog iets te drinken wilt (als je glas leeg is). Niet alleen is het prettig dat ze zo attent zijn, ook zorgt het ervoor dat ik meer uitgeef als ik langkom. Ik wil heus wel een paar drankjes als ik ergens ben, maar als er niemand is om te bestellen... niet alleen minder omzet, maar de service wordt ook al minder beoordeeld...

In het buitenland, is fooi vaker echt noodzakelijk, dus dan is het ook weer anders. Maar dat is afhankelijk van hoe het werkt in zo'n land, genoeg landen waar het net zo is als in Nederland.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wij aten laatst bij een restaurant waar alle fooi naar het restaurant zelf ging en van dat geld werden dan de drankjes voor het personeel betaald die ze tijdens het werk kregen. Echt compleet belachelijk, als je personeel inhuurt hoor je die gewoon te eten en te drinken te geven, dat is toch voor eigen rekening en dat hoort toch zeker niet betaald te worden van hun fooi?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb ook wel eens ergens in een bekend Amsterdams grand café gewerkt waar zogenaamd de fooi al in het vaste salaris zat verwerkt. Het verhaal was dan dat ze wisten hoeveel fooi er op jaarbasis binnen komt en dat ze dat verdeelden onder al het personeel, ook keuken en toiletjuf, en dat dat dus al in het loon zat (maar dat vaste loon was helemaal niet hoger dan in enig ander café). In de praktijk ging de fooi in de zakken van de twee bazen. Maakt mij niet uit want ik kreeg toch salaris, maar wees er dan gewoon eerlijk over.
Dat ging al jaren zo en dat weten veel vaste klanten ook, die vroegen ook af en toe: "gaat de fooi nog steeds naar de baas? dan geef ik niks". Maar als je als serveerster 'te weinig' fooi ophaalde dan dachten de bazen dat je het geld stal, en werd diegene ontslagen. Ze werkten dan ook met bijna alleen maar personeel 'in de proeftijd' die ze nog makkelijk konden ontslaan met een kul-reden. Ultieme bullshit-reden: "Je bent te knap en je leidt het mannelijk personeel teveel af." Elke week nieuwe mensen die in (proef)dienst kwamen. Ze hadden gewoon een vaste inwerker die elke week een hele groep inwerkte.
En door de locatie in hartje centrum maakt het toch niet uit als je slechte service levert of veel te weinig personeel inzet. De toeristen komen toch wel, eenmalig.
Het behoeft geen uitleg dat ik daar zo snel mogelijk weg ben gegaan.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Bij mij hangt het er ook van af hoe blij ik ermee ben. Dus niet vast zoals in de VS.

Om eerlijk te zijn is dat niet zo heel vaak in Nederland. Voor de prijs vind ik het eten vaak niet heel bijzonder en je moet vaak lang wachten totdat het klaar is.

Wel rond ik het bedrag standaard naar boven af. Dus als je voor 2 personen bijvoorbeeld €66,- kwijt ben dan maak ik er €70,- van.
Net even bijgelezen, ik heb gemerkt dat ik nogal vaak aangehaald ben als 'horecamedewerker die beter iets anders kan doen omdat ik voor mijn fooi werk". Gelukkig zijn er ook nog forummers die hebben begrepen wat ik bedoelde.

Ik werk al heel lang met veel plezier in de horeca en ik verdien heel goed, ook zonder fooi. Ik haal plezier uit mijn werk en dat is het mijn gasten naar de zin maken. Geen haar op mijn hoofd die van tevoren gaat bepalen of iemand fooi gaat geven, hoeveel etc.

Nogmaals (voor de derde keer nu, en het heeft niks te maken met terugkrabbelen, maar het nuanceren van het verhaal) fooi geven is niet verplicht en ik behandel niemand anders, trek geen gezicht, kom op ik ben een vakvolwassen vrouw. Het ging voor mij om de manier waarop SOMMIGEN fooi geven. Dat ik nu als fooienwolf wordt gezien en niet geschikt bevonden voor de horeca door medeforummers, prima. Regelmatig vragen gasten om een tafel in mijn wijk, omdat ze weten dat ze topservice krijgen, ongeacht hun bestedingsruimte of dat ze wel of geen tip geven.

Ik ga me niet meer mengen in deze discussie, het lijkt wel alsof je je moet schamen als je fooiontvangend werk doet. Ik doe mijn werk goed. Ik krijg genoeg feedback. Dus inderdaad, doe waar je je goed bij voelt.

Mijn bedoeling was alleen maar om bewustwording te creëren hoe bepaald tipgedrag over kan komen.
Susan schreef:
26-06-2017 12:33
Wij aten laatst bij een restaurant waar alle fooi naar het restaurant zelf ging en van dat geld werden dan de drankjes voor het personeel betaald die ze tijdens het werk kregen. Echt compleet belachelijk, als je personeel inhuurt hoor je die gewoon te eten en te drinken te geven, dat is toch voor eigen rekening en dat hoort toch zeker niet betaald te worden van hun fooi?
Officieel gezien mag personeel niet gratis mee-eten bij een bedrijf, dat moet je eigenlijk allemaal netjes aangeven bij de belastingdienst geloof ik (dat geldt dan als loon ook ofzo). Dus ergens zou het kunnen wat ze in dat restaurant doen ja.. maar dan nog is het onzin natuurlijk. Drinken moeten ze sowieso geven (bij ons is het altijd koffie, thee en water mag je sowieso pakken, fris mag ook maar niet teveel, en aan t eind van de dag een wijntje of biertje).
Corona74 schreef:
26-06-2017 18:14
Net even bijgelezen, ik heb gemerkt dat ik nogal vaak aangehaald ben als 'horecamedewerker die beter iets anders kan doen omdat ik voor mijn fooi werk". Gelukkig zijn er ook nog forummers die hebben begrepen wat ik bedoelde.

Ik werk al heel lang met veel plezier in de horeca en ik verdien heel goed, ook zonder fooi. Ik haal plezier uit mijn werk en dat is het mijn gasten naar de zin maken. Geen haar op mijn hoofd die van tevoren gaat bepalen of iemand fooi gaat geven, hoeveel etc.

Nogmaals (voor de derde keer nu, en het heeft niks te maken met terugkrabbelen, maar het nuanceren van het verhaal) fooi geven is niet verplicht en ik behandel niemand anders, trek geen gezicht, kom op ik ben een vakvolwassen vrouw. Het ging voor mij om de manier waarop SOMMIGEN fooi geven. Dat ik nu als fooienwolf wordt gezien en niet geschikt bevonden voor de horeca door medeforummers, prima. Regelmatig vragen gasten om een tafel in mijn wijk, omdat ze weten dat ze topservice krijgen, ongeacht hun bestedingsruimte of dat ze wel of geen tip geven.

Ik ga me niet meer mengen in deze discussie, het lijkt wel alsof je je moet schamen als je fooiontvangend werk doet. Ik doe mijn werk goed. Ik krijg genoeg feedback. Dus inderdaad, doe waar je je goed bij voelt.

Mijn bedoeling was alleen maar om bewustwording te creëren hoe bepaald tipgedrag over kan komen.
Schei toch uit.
Je schrijft onder andere letterlijk dat je je mateloos ergert aan groepen groter dan 8 die apart betalen en dat niemand dan fooi geeft. 'Maar ze hebben wel de volle aandacht gehad het hele verblijf'.

Dus je verwacht wel degelijk fooi van zo'n groep. En ja mensen de volle aandacht geven hoort gewoon bij je werk.
https://www.google.nl/amp/s/wouterverke ... kenen/amp/
Ja natuurlijk, als de service goed is en het eten. Heb zelf in de horeca gewerkt als student en kom regelmatig in tentjes. Het verschil in service en goede service is zo duidelijk merkbaar dat ik het graag beloon. Het is fysiek zwaar en je maakt lange dagen. Dat het personeel in Nederland genoeg zou verdienen, vind ik persoonlijk kul. Het is minimumloom in veel gevallen, fooi is hun bonus. Veel mensen vergeten dat het een vak is. Als je daarin uitblinkt mag het van mij beloond worden
Safrat, goed artikel. Lees zijn blog sowieso graag.

Zucht, Youwish bij sommige mensen kun je het nooit goed doen. Maakt niet uit wat je doet of zegt. Jij lijkt me er zo'n een.
Toch nog een fijne avond!
Corona74 schreef:
23-06-2017 01:55
Horecapersoneel verdient niet genoeg. Er wordt bij het salaris altijd nog een aanvulling door fooi gecalculeerd. Het hoort er gewoon bij.

Corona74 schreef:
26-06-2017 18:14
Ik werk al heel lang met veel plezier in de horeca en ik verdien heel goed, ook zonder fooi.

Ligt het aan mij of pas je je verhaal nu weer aan?
Nee Trotter, ik had het over horecapersoneel in het algemeen.

Wat een nare toon in dit topic. Bah
Ik geef eigenlijk altijd een fooi. Rond doorgaans een aantal euro naar boven af zodat ik op ca 10% uitkom. Nu ik weet dat fooi ook naar managers gaat, kijk ik er wel anders tegenaan.

Ik geef overigens ook fooi aan de kapper.

Wat wel vreemd is dat wanneer ik mijn thuishulp een kadootje geef (verjaardag, kerst) het eigenlijk niet mag. Maar in de horeca mag men wel een fooi aannemen. En dat terwijl beide een blijk van waardering is. (En ja mijn hulp krijgt nog steeds gewoon af en toe een kadootje. )
ik geef nooit fooi aan horeca, omdat ik de horeca erg duur vind.

Verder vind k horecapersoneel niet vaak prettig werken: ze verstoren menig leuk gesprek omdat hu enige zorg lijkt die lege glazen te pakken , ook al lopen ze daarbij iedereen in de weg.
Sinds mijn broertje fulltime in de horeca werkt (na de MBO hotelschool afgerond te hebben) en ik zie dat hij de fooi echt nodig heeft om rond te komen, geef ik zo goed als altijd fooi. Alleen als de service echt héél slecht is doe ik het niet. Vind het belachelijk dat iemand na een 4-jarige MBO-opleiding betaald krijgt alsof hij geen opleiding gevolgd heeft. Natuurlijk is horeca ook werk waar je zonder opleiding makkelijk in terecht kan, maar toch...
Wapiti schreef:
26-06-2017 21:56
Ik geef eigenlijk altijd een fooi. Rond doorgaans een aantal euro naar boven af zodat ik op ca 10% uitkom. Nu ik weet dat fooi ook naar managers gaat, kijk ik er wel anders tegenaan.

Ik geef overigens ook fooi aan de kapper.

Wat wel vreemd is dat wanneer ik mijn thuishulp een kadootje geef (verjaardag, kerst) het eigenlijk niet mag. Maar in de horeca mag men wel een fooi aannemen. En dat terwijl beide een blijk van waardering is. (En ja mijn hulp krijgt nog steeds gewoon af en toe een kadootje. )
Ja, dat ben ik met je eens. Waarom mag dat eigenlijk niet? Heb me er niet in verdiept, maar ik vind het stom. Ik vind dat je in ieder vak mensen een blijk van waardering zou moeten kunnen geven, al zal de grens van waardering tonen/smeergeld in sommige beroepen best lastig te bepalen zijn. Dat soort presentjes geef ik eigenlijk best vaak, realiseer ik me ineens. Bloemetje voor de kapster, zakje drop voor de DHL-meneer die zo lief is niet om 8 uur 's ochtends al voor de deur te staan, een ludiek Action-presentje voor de bibliothecaresse...

Waar ligt de grens eigenlijk? Wie mag wel wat krijgen en wat dan en voor wie is dat echt not done? Ik denk dat daar meer de verongelijkte reacties (want ja, ook ik vind die opmerkingen die gegeven worden best op de man en aanvallend. Hoezo 'dat krijg ik niet, dus mag jij dat ook niet?' Jij hebt vast weer andere voordelen die ik niet heb, lijkt mij?) vandaan komen dan dat het echt met fooi te maken heeft.
Dat het fijn zou zijn als je voor je eigen werk ook regelmatig een blijk van waardering ontvangt?

En wat ik ook niet begrijp: waarom zou een manager niet mogen delen in de fooi? De managers bij ons op het werk lopen net zo hard, zo niet harder, mee op de werkvloer en doen daarnaast nog heel veel extra werk. Alleen de directeur deelt niet mee (mag van ons allemaal, wil hij zelf niet), maar de rest van de medewerkers gun ik het allemaal even veel, hoor. Je hebt ieder radertje nodig en niemand is qua fooi meer of minder waard dan een ander. Vind ik wel zo eerlijk eigenlijk.
Met je gezicht naar de zon, valt de schaduw altijd achter je
Corona74 schreef:
26-06-2017 21:55
Nee Trotter, ik had het over horecapersoneel in het algemeen.

Wat een nare toon in dit topic. Bah
Vind ik ook hoor. Je kan bijna niks zeggen of het wordt tegen je gebruikt.
MrsLady schreef:
26-06-2017 22:59
Sinds mijn broertje fulltime in de horeca werkt (na de MBO hotelschool afgerond te hebben) en ik zie dat hij de fooi echt nodig heeft om rond te komen, geef ik zo goed als altijd fooi. Alleen als de service echt héél slecht is doe ik het niet. Vind het belachelijk dat iemand na een 4-jarige MBO-opleiding betaald krijgt alsof hij geen opleiding gevolgd heeft. Natuurlijk is horeca ook werk waar je zonder opleiding makkelijk in terecht kan, maar toch...
In Nederland wordt horeca werk ook zwaar ondergewaardeerd. In veel landen is het wel een ambacht en is er respect voor.

In het buitenland liet men (de meeste gasten) waardering en respect zien dat ik in zo'n mooi hotel de boel runde en was geïnteresseerd in hoe het ging en werkte. En sprak oprechte waardering uit voor wat we deden.

In Nederland vraagt de gemiddelde (Nederlandse) gast mij wat ik wil worden als ik 'groot' ben, of ze vragen of ik hier stage loop en wat ik na m'n stage wil gaan doen...ik ben 33 en dit is m'n beroep hufter (denk ik dan). Het gaat er bij de gemiddelde Nederlander niet in dat horeca een keuze en een beroep kan zijn. Dat er inderdaad voor opgeleid wordt (ja zelfs HBO!), net als elk ander beroep.

Maar goed dat is allemaal nogal off-topic. Maar het verklaart misschien wel waarom buitenlandse gasten over het algemeen veel meer fooi geven dan Nederlandse gasten.
-Bladora- schreef:
27-06-2017 08:10
Vind ik ook hoor. Je kan bijna niks zeggen of het wordt tegen je gebruikt.
Eens. Proberen je "ergens op te vangen". En als dat niet lukt gooien we er maar iets hatelijks in....
Ik heb zelf ook in de horeca gewerkt, het is vaak hard werken. Ik geef eigenlijk altijd 10% fooi, zeker bij een diner. Alleen een drankje of een korte lunch vind ik wel anders. Als ik erg tevreden ben, geef ik soms ook meer, het is soms ook maar net wat het bedrag precies is en hoe je dit goed kunt afronden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven