Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 13:03
Als ik drankjes aan de bar haal en ik betaal dan zou ik me doodschamen het tot op de cent terug te nemen.
Ik geef fooi en als ik vriendelijk word bedankt dan kan ik er verder niks aan doen wat er daarna met het geld gebeurd.
Ik zie al dat ik niks geef.
Vind ik zo krenterig.
Uiterst vriendelijke bediening daar.
Ik geef ook de kapper, taxi, monteur fooi.
Nieuwe wasmachine of ijskast...fooi.
Die mannen tillen zich een breuk.
Dus je loopt zelf naar de bar om drank te halen (0 service dus) en dan vind je het krenterig om daadwerkelijks alleen voor die drankjes te betalen?

:rofl:
Nu ik weet dat het ook onder het management wordt verdeeld en dat horecamedewerkers schandalig worden betaald, stop ik ook met fooi geven. Ik vind namelijk dat we als land en als burgers en medewerkers moeten zorgen voor een klimaat waarin je gewoon rond kunt komen van het minimumloon. En als een branche misbruik maakt van een machtspositie door mensen te onderbetalen, dan moet daar een andere beweging ontstaan: ze moeten geen mens meer kunnen vinden tegen belachelijke uurlonen. Doordat er structureel wordt gerekend op gulle giften van klanten blijft in stand gehouden dat mensen kennelijk toch nog tegen dit soort bizarre voorwaarden werkt.
Voor TO: heb je al eens berekend waar je uurloon op neerkomt als je je salaris deelt door het echte aantal uren dat je werkt? Misschien tijd voor een andere baan? Laten we ons allemaal niet laten uitbuiten.
Als ik uit eten ga met mijn gezin betaal ik daar meer voor dan voor mijn weekboodschappen, ook zonder fooi. Als de prijzen van de ene dag op de andere met 18% verhoogd worden, dan blijf ik toch nog terugkomen. Maar ergens zou dat genoeg moeten zijn.
-Bladora- schreef:
01-07-2017 12:25
Dat men zo denigrerend over horeca personeel doet vind ik jammer. In veel andere landen is het nog een ambacht en wordt het gerespecteerd.
Nou, in je tweede zin leg je meteen uit waarom het in Nederland zo slecht gesteld is met de service. Niet overal, maar wel op veel plekken. Ongeïnteresseerde studenten die liever even hun appje afmaken of Candy Crush uit spelen dan jou te woord staan, terwijl je al een kwartier aan tafel zat te wachten tot er iemand aandacht voor je had, en je dan maar uit ellende naar de bar gaat of je alsjeblieft mag betalen. Maar als ik dan nóg geen aandacht krijg omdat het mobieltje voor gaat, ja dan loop ik gewoon naar buiten hoor.

Of gewoon heel simpel, je komt met zijn tweeën zitten, studenten-obertje neemt bestelling van twee drankjes op. Diezelfde jongen komt weer terug, wil het eerst bijna bij de verkeerde tafel brengen, je moet zwaaien, "nee wij hadden dat besteld!" Hij zet het neer, maar precies verkeerdom. Dat vind ik zo onnozel en ongeïnteresseerd! Terwijl hij toch echt net 2 minuten geleden die bestelling zelf had opgenomen en zou kunnen weten wie welk drankje had. Je kiest zelf dit beroep/bijbaantje, máák er dan wat van en doe je best. En geen koekje bij de koffie, niks. En je zit al met je mond open "en voor mij graag de..."... omdat je ook wat eten wilt bestellen maar hij is al weggelopen. Dus weer aandacht zien te trekken. Moet ik daar dan echt fooi voor gaan geven?

Of die nieuwe trend van dat ze lege glazen allemáál weghalen en je opeens aan een compleet lege tafel zit. Alsof jij een klaploper bent die gratis op een terras komt zitten. Mijn koffie heb ik vaak binnen 1 minuut op voordat hij koud wordt (weg kopje), maar ik mag toch hopelijk wel 10 minuten blijven zitten?

Ik heb zelf ook veel in de horeca gewerkt en dan was toch wel het minste wat je kon doen, de drankjes bij de juiste persoon zetten. Of als je echt een geheugen als een zeef had en het een groot gezelschap is, dan even vragen wie wat ook alweer had.
En in het voorbij lopen moest je gewoon altijd om je heen blijven kijken of iemand nog iets wilde, even knikken en gebaren naar de wuivende mensen: ja ik heb u gezien en kom zo bij u. Dan kalmeren ze meteen. En dan natuurlijk ook echt snel hun bestelling gaan opnemen of een collega sturen.

Je ziet zo vaak dat bedienend personeel zo snel mogelijk met oogkleppen op, haast panisch, weer terug rent naar de keuken. Eerst wacht je nog netjes op je beurt, maar als er na 10 minuten nog niemand lijkt te hebben opgemerkt dat je er überhaupt bent, zit je vaak 5x voor niks te wuiven. En uiteindelijk ga je dan maar zelf naar de bar (extra lastig als ik in mijn eentje ben, al mijn waardevolle spullen mee, maar wel mijn plekkie duidelijk bezet houden met een sjaal of trui). En daar aan de bar krijg je soms dan ook nog een snauw, dat je aan je tafeltje geholpen wordt HOOR.

Ik heb ook wel eens ergens een drankje besteld, ik moest meteen afrekenen. Ik had superveel dorst. 25 minuten en meerdere keren vragen later was het drankje er nog steeds niet! Maar ik had al betaald en ik wilde het echt hebben. Nooit meer daar terug gegaan.

En ik heb dus altijd geleerd dat er per persoon altijd minstens één glas of kopje moest blijven staan, ook als het leeg was. Dat was de Nederlandse etiquette, anders geef je klanten het gevoel dat ze moeten oprotten. Zo is het mij altijd geleerd, en in elk cafe en restaurant waar ik heb gewerkt in meerdere steden in de randstad en ook in Sydney, was dat de norm.

Inderdaad wat je zegt: in andere landen is het nog een ambacht. In Parijs maakt het niet uit op welk terrasje je gaat zitten, er staat altijd prompt een nette (meestal oude) ober bij je, herkenbaar gekleed, die de bestelling opneemt en ook bij de juiste persoon neerzet, met het merkje op het glas leesbaar naar je toe. Bij de koffie krijg je gratis wat water. En de ober is snel bereikbaar als je hem nodig hebt, en af en toe komt hij zelf vragen of alles naar wens is. In Nederland is dat een zeldzaamheid. Al zijn er wel een paar kroegen waar het personeel nog op die manier 'opgevoed' wordt, dat zijn dus ook de tenten waar ik graag nog eens terug kom.

Het lastigst vind ik die Nederlandse tentjes waar het personeel heus echt wel heel vriendelijk is, maar je dus wel telkens lang laat wachten, je drankjes vergeet te brengen, de bijbestelde side dish of mayonaise vergeet te brengen, etc. Dat je dus telkens minutenlang niet relaxed kan praten met je tafelgenoot omdat je de hele tijd in de gaten moet houden of ze in de buurt lopen zodat je kan zwaaien. Of dan maar weer zelf naar die bar...
You can never have too many hats, gloves and shoes
havermout1 schreef:
01-07-2017 04:17
10-15% is standaard in de VS omdat bedienend personeel maar een fractie van het minimumloon ontvangt.
Het keukenpersoneel ontvangt wel gewoon loon. Dus het wordt ook niet verdeeld.
In Nederland ontvangt bedienend personeel wel gewoon loon. De service zit in Nederland sinds de jaren 60 bij de prijs inbegrepen. Dus geen fooi geven is zeker niet "gierig".
Daar verschillen wij dan over van meningen, want ik vind dat wél gierig. En ik ben niet de enige, ik ken precies 1 persoon die principieel geen fooi geeft en die staat ook binnen de vriendengroep bekend als eeuwige knieperd.

10% fooi is ook in Nederland doodnormaal, althans in mijn omgeving wel.
@patsy-stone, ik ben het echt volledig met je eens, maar dit soort beelden heb ikzelf gelukkig al lang niet meer gezien. Misschien komt het omdat ik werk en woon in een regio waar weinig studenten wonen en wel veel toerisme is (Zeeland). Veel mensen werken hier fulltime in de horeca, en het niveau en de mate van gastvrijheid en service is vrij hoog vind ik (niet overal natuurlijk, zijn zeker uitzonderingen) . Daarom schrik ik er ook best van dat sommige mensen in dit topic zo een negatief beeld hebben van de horeca en horeca personeel. Er zijn genoeg mooie cafés en restaurants waar je echt waar krijgt voor je geld mensen! - of je nu fooi geeft of niet ;-)
@Vlaflippie, tijdens fietsvakanties en dagtripjes naar andere plaatsen in Nederland kom ik ook in dorpen waar geen studenten wonen enzo, maar ook daar is het vaak bedroevend. Zoals gezegd zijn ze vaak ook best heel vriendelijk, maar ze vergeten vaak iets of laten je onnodig lang wachten. En helpen dan bijvoorbeeld wel het stel naast je dat net is komen zitten, irritant maar oké, dan denk je daarna zelf ook eindelijk aan de beurt te zijn. Maar lopen ze alweer weg! Laatst deelde een stel naast ons hun bakje nootjes maar met ons omdat die ook door hadden dat wij al zo lang zaten te wachten en maar niet geholpen werden! (In Wijk bij Duurstede, geen studentjes maar wel jonge, slecht ingewerkte guppen die er dus echt een zootje van maakten.)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik zwaai nooit naar mijn guppenobertjes.
YouWish schreef:
01-07-2017 13:29
Dus je loopt zelf naar de bar om drank te halen (0 service dus) en dan vind je het krenterig om daadwerkelijks alleen voor die drankjes te betalen?

Ik word vriendelijk bediend.
Hoezo o service?
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
mano28 schreef:
01-07-2017 13:24
Ik ga maandag maar eens naar mijn werkgever om te zeggen dat ik ook fooi moet krijgen dan. Ik heb veel extra werk omdat andere het niet goed doen en ik op kan lossen :nut:

Geen fooi geven is niet "krenterig",iedereen krijgt gewoon betaald voor wat hij/zij doet
Ik vind dat, hoef jij niet te vinden. ;-)
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 16:48
Ik vind dat, hoef jij niet te vinden. ;-)
Mag ik dan vanaf nu de telefoon opnemen als secretaresse en aan 't eind van 't gesprek vragen "aangezien ik uw telefoon en uw vragen heb beantwoord ... krijg ik nu mijn 10 % fooi?".

Zoveel mensen die hun werk doen en die daar geen 5 of 10 % extra voor worden betaald.
TinyBel schreef:
01-07-2017 16:51
Mag ik dan vanaf nu de telefoon opnemen als secretaresse en aan 't eind van 't gesprek vragen "aangezien ik uw telefoon en uw vragen heb beantwoord ... krijg ik nu mijn 10 % fooi?".

Zoveel mensen die hun werk doen en die daar geen 5 of 10 % extra voor worden betaald.
Gek dat ik die mensen aan de bar het wel zie doen.
De meerderheid wel.
Misschien heb jij je fooi al gehad met je 0900 nummer. :biggrin:
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 16:42
Ik word vriendelijk bediend.
Hoezo o service?
Ik word zo vaak door winkeliers vriendelijk bediend. (bakker, slager enz)
En daar is het normaal dat je het bedrag gewoon betaald.
En dan ben ik niet 'krenterig'.
En in de horeca wél?

Echt ... ik zie het verschil niet.

Dat is toch meten met 2 maten?
horenzienenzwijgen schreef:
01-07-2017 17:24
Ik word zo vaak door winkeliers vriendelijk bediend. (bakker, slager enz)
En daar is het normaal dat je het bedrag gewoon betaald.
En dan ben ik niet 'krenterig'.
En in de horeca wél?

Echt ... ik zie het verschil niet.

Dat is toch meten met 2 maten?
Dus als jij aan de bar staat en het is 9.60 dan wacht je op die 40 cent terug?
@ patsy-stone ik werk in een 5sterren hotel, bij ons komt zulke slechte ongeïnteresseerde service simpelweg niet voor. Niet dat ik dan verwacht dat men massaal fooi gaat geven (al doet men dat best wel eigenlijk) maar om even mijn referentiekader aan te duiden.

Als ik zelf ergens eet geef ik ook geen fooi hoor als de service bedroevend is. Maar ik geef vaker wel dan niet fooi. Ik zie meestal wel hoe hard iemand werkt en z'n best doet. Zelfs als ik zou weten dat deze persoon 50.000 per jaar vangt (wat natuurlijk nooit zo is) zou ik nog fooi geven, dat zit gewoon in m'n systeem. Mijn ouders doen dat ook, en zelfs m'n omaatje van 90 legt extra bij als ze een etentje betaalt. Sterker nog, ze geeft mij zelfs 'fooi' als ik de drankjes verzorg op haar verjaardag oid.

Dat men geen fooi wil geven snap ik. En het hóéft uiteraard ook niet. Maar dat men zo verongelijkt reageert op het feit dat mensen in bepaalde sectoren wél fooi krijgen snap ik niet. En dat ze dan hun baan erbij gaan halen en zeggen dat zij nooit fooi krijgen. Tuurlijk niet, dat weet je als je je job begint.

Maar dat neemt toch niet weg dat je het anderen wel kan gunnen? Mijn ouders werken allebei in het onderwijs, beiden nog nooit een cent fooi gezien in hun werkende leven. Mijn vader gaat binnenkort met pensioen. Levert 1/3 van z'n salaris in of zo. Maar ik denk niet dat hij ooit zou stoppen met fooi geven voor goede, leuke en lieve service. Want voor ons is dit gewoon normaal, een manier van waardering uiten.

Ik zie nu pas in hoe anders andere mensen erover denken. En dat vind ik best jammer, niet omdat ik graag fooien wil vangen, maar dat misgunnerige vind ik wel naar. Maar ook wel weer typisch Nederlands helaas. Lekker dat calvinistische erin houden met z'n allen :)
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 17:30

Waarom niet? Loop jij bij de supermarkt of groenteboer ook weg met een 'laat maar zitten'?
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 17:30
Meestal wel.
Of ik betaal gepast of met kaart.

Op een rekening van 99.60 zal ik sneller de 40 cent laten vallen als ik cash betaal.
Maar zelden op een rekening van "maar" 10 euro (want dat draait dan uiteindelijk om 2 of 3 drankjes).
Tr0tter schreef:
01-07-2017 17:36
Waarom niet? Loop jij bij de supermarkt of groenteboer ook weg met een 'laat maar zitten'?
Ja ik meestal wel. Die paar cent,..... maar ik denk dat ik ook nooit rijk wordt Haha
Tr0tter schreef:
01-07-2017 17:36
Waarom niet vraag je nog?
Bekijk het geheel is in gedachten dan zie je waarom niet.
-Bladora- schreef:
01-07-2017 17:33
En dat vind ik best jammer, niet omdat ik graag fooien wil vangen, maar dat misgunnerige vind ik wel naar. Maar ook wel weer typisch Nederlands helaas. Lekker dat calvinistische erin houden met z'n allen :)
Het zou misgunnerig zijn als serveersters van fooi afhankelijk zouden zijn. Maar dat zijn ze niet. Ze krijgen gewoon betaald.

En je zegt zelf dat je wel degelijk graag fooien wilt vangen je werkt een aantal uren gratis.

Zelf gun ik de leidsters op het KDV, leraressen, zusters in de zorg, verplegend personeel etc veel meer een fooi dan een ongeïnteresseerde student die mijn hapje en drankje op het tafeltje neersmijt.
Let’s go Brandon!
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 17:53
Waarom niet vraag je nog?
Bekijk het geheel is in gedachten dan zie je waarom niet.

'is'? Je bedoelt 'eens'? :frusty:

Ik stel me voor dat ik bij de supermarkt of de groenteboer zeg 'laat die 40 cent maar zitten'. Dat zie ik mezelf echt niet doen. Niet alleen omdat ik zelf hard genoeg moet werken voor die 40 cent, maar ook omdat ik het nogal neerbuigend vind klinken. Net zoals een aantal horecamedewerkers hier eerder al aangaf dat ze liever geen fooi krijgen dan die vijf cent wisselgeld.

Als ik ergens contant afreken wil ik gewoon mijn wisselgeld terug. En als ik fooi geef geef ik meer dan die paar lullige dubbeltjes.
Tr0tter schreef:
01-07-2017 18:06
'is'? Je bedoelt 'eens'? :frusty:

Ik stel me voor dat ik bij de supermarkt of de groenteboer zeg 'laat die 40 cent maar zitten'. Dat zie ik mezelf echt niet doen. Niet alleen omdat ik zelf hard genoeg moet werken voor die 40 cent, maar ook omdat ik het nogal neerbuigend vind klinken. Net zoals een aantal horecamedewerkers hier eerder al aangaf dat ze liever geen fooi krijgen dan die vijf cent wisselgeld.

Als ik ergens contant afreken wil ik gewoon mijn wisselgeld terug. En als ik fooi geef geef ik meer dan die paar lullige dubbeltjes.
Ik bedoelde inderdaad eens, het komt vast door wordcorrect.

Dus je geeft wel fooi?
Dacht van niet.
5 cent geef je ook niet nee.
Het was een voorbeeld om te kijken of je krenterig bent. :)
-Bladora- schreef:
01-07-2017 17:33
Ik zie nu pas in hoe anders andere mensen erover denken. En dat vind ik best jammer, niet omdat ik graag fooien wil vangen, maar dat misgunnerige vind ik wel naar. Maar ook wel weer typisch Nederlands helaas. Lekker dat calvinistische erin houden met z'n allen :)
Ik moet zeggen dat ik dit eigenlijk wel een nare opmerking vind. De rest van je post is best begrijpelijk en in mee te komen maar waarom moet er dan zo'n opmerking achteraan?

Ik geef soms wel fooi en soms niet en zie daadwerkelijk niet in wat daar misgunnerig aan zou zijn. Het klinkt zo onaardig van je om dit zo te zeggen. Het komt over alsof je jezelf beter vind dan andere die jou mening niet delen.
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 18:19
Ik bedoelde inderdaad eens, het komt vast door wordcorrect.

Dus je geeft wel fooi?
Dacht van niet.
5 cent geef je ook niet nee.
Het was een voorbeeld om te kijken of je krenterig bent. :)
Je bent in Nederland echt niet krenterig als je geen fooi geeft.
Let’s go Brandon!
havermout1 schreef:
01-07-2017 18:29
Je bent in Nederland echt niet krenterig als je geen fooi geeft.
In mijn ogen wel.
Nederland heeft al een lekkere naam wat dat betreft, las ik.
Onterecht vind ik.
De meeste mensen geven fooi als ik om me heen zie.
Ik zie de bedankjes aan de bar en in het restaurant.
Ik ben klant. Ik werk er niet.
Echt heel veel mensen geven fooi.
Het valt gewoon op.
Er is ook een verschil qua fooi aan de bar of restaurant.
Voor 2 cola of 2 biefstukjes.
Fooi hoort erbij.
Zwartvlekje schreef:
01-07-2017 18:25
Ik moet zeggen dat ik dit eigenlijk wel een nare opmerking vind. De rest van je post is best begrijpelijk en in mee te komen maar waarom moet er dan zo'n opmerking achteraan?

Ik geef soms wel fooi en soms niet en zie daadwerkelijk niet in wat daar misgunnerig aan zou zijn. Het klinkt zo onaardig van je om dit zo te zeggen. Het komt over alsof je jezelf beter vind dan andere die jou mening niet delen.
Zo komt het bij mij niet over.
Integendeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven