Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik heb overigens ook wel al gehoord van zaken waar ze meer dan de helft van de fooien gewoon zelf houden.
Waar personeel elke maand een vast bedrag krijgt.
Precies alsof er elke maand exact hetzelfde bedrag is opgehaald.

Een vriendin is het zo es gaan bijhouden voor de zaak waar zij al jaren werkte ...
Wat zij in de fooienpot stak, wat collega's erin staken, ... en wat ze uiteindelijk allemaal kregen.
Bleek dus echt dat ze met zijn allen gemiddeld maar zo'n 30 % terugkregen van wat erin ging.
De rest bleef hangen bij de baas.

Zelfs de vaste klanten hadden op de duur door dat het systeem niet deugde.
En trakteerden personeel liever een drankje dan fooi te geven.
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 16:42
Ik word vriendelijk bediend.
Hoezo o service?
:rofl:
Dus jij bent bereid om extra te betalen, omdat iemand vriendelijk doet? Het moet niet gekker worden.
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 18:45
...
Fooi hoort erbij.
En dat ben ik dus niet met je eens. Waarom zou fooi erbij horen? Wie bepaalt dat?

En echt, dé vraag die mij bezighoudt: waarom zou horecapersoneel fooi moeten krijgen, en kappers/bakkers/loodgieters en noem het maar op niet? Ik snap het gewoon echt niet.
Verhip schreef:
01-07-2017 23:40
En dat ben ik dus niet met je eens. Waarom zou fooi erbij horen? Wie bepaalt dat?

En echt, dé vraag die mij bezighoudt: waarom zou horecapersoneel fooi moeten krijgen, en kappers/bakkers/loodgieters en noem het maar op niet? Ik snap het gewoon echt niet.
Er zijn genoeg mensen die de kapper een fooit geven hoor!
Verhip schreef:
01-07-2017 23:40

Kapper en loodgieter, verhuizers, wasmachine bezorger, beddenbezorgers, etc. etc. geve wij ook gewoon een fooi als de service goed is.

Horeca 10 to 15% afhankelijk van hoe goed de bediening en het eten is en hoe lang ik ergens ben.

Als je het je kan permiteren vind ik het wel wat gierig als je niks geeft. Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen.
linjmh schreef:
01-07-2017 23:43
Er zijn genoeg mensen die de kapper een fooit geven hoor!
Ongetwijfeld. En als dat iets is wat je uit jezelf wil doen om te laten merken dat je heul heul heul tevreden bent, lekker doen. Maar je wordt toch (terecht) ook niet uitgemaakt voor kniepert, als je de kapper geen fooi geeft? En daarbij vind ik het echt idioot om iemand te betalen voor het feit dat hij zijn werk goed doet en bovenop het salaris dat diegene al krijgt.

Misschien moet ik mijn cliënten ook maar eens om fooi gaan vragen, voor elk goed advies dat ik geef.
Verhip schreef:
01-07-2017 23:50
Ongetwijfeld. En als dat iets is wat je uit jezelf wil doen om te laten merken dat je heul heul heul tevreden bent, lekker doen. Maar je wordt toch (terecht) ook niet uitgemaakt voor kniepert, als je de kapper geen fooi geeft? En daarbij vind ik het echt idioot om iemand te betalen voor het feit dat hij zijn werk goed doet en bovenop het salaris dat diegene al krijgt.

Misschien moet ik mijn cliënten ook maar eens om fooi gaan vragen, voor elk goed advies dat ik geef.

Het komt uit de VS. Daar krijgt horeca, entertainment en hotellerie heel weinig betaald en veel kappers huren een kappersstoel in een zaak (werken als zelfstandige). De fooien hebben die mensen nodig om een nog enigszins normaal salaris eraan over te houden. Is ook een soort prestatiebeloning, als je niet servicegericht te werk gaat, verdien je niks bij. Amerikanen tippen dan ook altijd goed, houden ze al rekening mee met hun budget, ze zijn dat gewend hoort bij de cultuur.
Als je met de taxi gaat tip je meestal toch ook? Of ze moeten als een idoot rijden dan niet. Met Uber krijg je binnenkort ook de mogelijkheid om te tippen.
tampontouwtje schreef:
02-07-2017 00:01
Als je met de taxi gaat tip je meestal toch ook? Of ze moeten als een idoot rijden dan niet. Met Uber krijg je binnenkort ook de mogelijkheid om te tippen.
Die 1 keer op een jaar dat ik een taxi neem, betaal ik netjes wat de meter zegt.
De "terugrit" zit sowieso al in de prijs in verwerkt, terwijl het kan zijn dat hij op de hoek van de straat alweer iemand anders meeneemt.
En dus mogelijk 2 keer langs de kassa passeert.

Mij niet gezien dan dat ik ook nog es een fooi ga geven.
(Tenzij het 4.90 is en ik 5 geef en geen zin heb om te wachten op die 10 cent.)

Bedienen, taxi rijden, haar knippen, verkopen, ... het is gewoon mensen hun job en ze worden er sowieso voor betaald.
Als ik iedereen maar 10 % fooi moet geven, kan ik beter 10 % loonsverhoging gaan vragen bij mijn baas ...
tampontouwtje schreef:
01-07-2017 23:58
Het komt uit de VS. Daar krijgt horeca, entertainment en hotellerie heel weinig betaald en veel kappers huren een kappersstoel in een zaak (werken als zelfstandige). De fooien hebben die mensen nodig om een nog enigszins normaal salaris eraan over te houden. Is ook een soort prestatiebeloning, als je niet servicegericht te werk gaat, verdien je niks bij. Amerikanen tippen dan ook altijd goed, houden ze al rekening mee met hun budget, ze zijn dat gewend hoort bij de cultuur.
Aha. Dan snap ik dat in ieder geval. Maar dan nog denk ik, dit is de VS niet. Dus waarom zouden wij dat zo moeten doen? Begrijp me niet verkeerd, ik wil echt niet profiteren van het feit dat een ander (te) weinig verdient. Maar ik vind wel dat het loon van die ander gewoon betaald zou moeten worden door zijn werkgever. Als je als beroepsgroep te weinig verdient, dan moet je daar tegen in actie komen. Fooi is m.i. ook een foute manier om het probleem van te laag loon op te lossen.
En ik blijf het bijzonder vinden dat mensen menen dat het beloningswaardig (is dat een woord?) is, als een ander gewoon goed zijn werk doet. Dat mag toch ook gewoon verwacht worden?
anoniem_324473 wijzigde dit bericht op 02-07-2017 00:30
0.28% gewijzigd
tampontouwtje schreef:
Ongetwijfeld, maar we leven hier niet in Amerika. Hier kennen we een minimumloon wat dus iedereen zou moeten krijgen.
tampontouwtje schreef:
Dat klopt. In Amerika werkt dat zo, vandaar dat tips daar wel gewoon bij de horeca, de kapper, etc etc horen.
Maar Nederland is dr VS niet. In Nederland krijgen mensen in de horeca wél gewoon een loon en zijn fooien sinds de jaren '60 afgeschaft.
In Nederland zijn ze dus niet afhankelijk van fooien voor hun inkomen. Dus zijn fooien dus niet nodig.
Appels en peren!
Let’s go Brandon!
TinyBel schreef:
02-07-2017 00:06
Die 1 keer op een jaar dat ik een taxi neem, betaal ik netjes wat de meter zegt.
De "terugrit" zit sowieso al in de prijs in verwerkt, terwijl het kan zijn dat hij op de hoek van de straat alweer iemand anders meeneemt.
En dus mogelijk 2 keer langs de kassa passeert.

Mij niet gezien dan dat ik ook nog es een fooi ga geven.
(Tenzij het 4.90 is en ik 5 geef en geen zin heb om te wachten op die 10 cent.)

Bedienen, taxi rijden, haar knippen, verkopen, ... het is gewoon mensen hun job en ze worden er sowieso voor betaald.
Als ik iedereen maar 10 % fooi moet geven, kan ik beter 10 % loonsverhoging gaan vragen bij mijn baas ...
Wat een zure toon joh. Waarom is het zo erg? Bij sommige banen is fooi normaal, bij andere niet. Waarom zit dat jou zo dwars?

Bij de taxi en de kapper rond ik inderdaad ook naar boven af.

Ik vind het overigens echt bizar dat er door meerdere mensen allerlei andere beroepen bijgehaald worden. Het is nou werkelijk waar nog nóóit in mij opgekomen om dat te betrekken op mijn eigen baan en dat ik dan ook maar recht op 10% extra heb. Hoe kóm je erop, gun een ander ook wat.

In de horeca krijg je fooi, ben je stewardess kan je goedkoop tickets boeken, etc. Elke baan heeft weer een ander voordeel.
havermout1 schreef:
02-07-2017 01:16
Dat klopt. In Amerika werkt dat zo, vandaar dat tips daar wel gewoon bij de horeca, de kapper, etc etc horen.
Maar Nederland is dr VS niet. In Nederland krijgen mensen in de horeca wél gewoon een loon en zijn fooien sinds de jaren '60 afgeschaft.
In Nederland zijn ze dus niet afhankelijk van fooien voor hun inkomen. Dus zijn fooien dus niet nodig.
Appels en peren!
Fooien zijn in NL ook doodnormaal en helemaal niet afgeschaft.

Zelfs de lonely planet geeft als culturele norm 5-10% aan.

Echt, als je het zelf zo per sé niet wil doen, dan geef je lekker geen fooi. Maar ga dat niet verdedigen door te zeggen dat fooien afgeschaft zijn of dat dat niet normaal is in Nederland of andere onzinargumenten.

Dat is het namelijk gewoon wel. Niet zulke hoge bedragen als in de VS maar een beetje fooi is de standaard bij goede service.
Ik heb zelf op verschillende plekken in de horeca gewerkt en wat als fooi werd gepind, werd niet verdeeld.
Ik geef dus geen fooi meer omdat ik geen cash geld meer bij me heb. Vroeger wel.
TinyBel schreef:
01-07-2017 20:59
Ik heb overigens ook wel al gehoord van zaken waar ze meer dan de helft van de fooien gewoon zelf houden.
Waar personeel elke maand een vast bedrag krijgt.
Precies alsof er elke maand exact hetzelfde bedrag is opgehaald.

Een vriendin is het zo es gaan bijhouden voor de zaak waar zij al jaren werkte ...
Wat zij in de fooienpot stak, wat collega's erin staken, ... en wat ze uiteindelijk allemaal kregen.
Bleek dus echt dat ze met zijn allen gemiddeld maar zo'n 30 % terugkregen van wat erin ging.
De rest bleef hangen bij de baas.

Zelfs de vaste klanten hadden op de duur door dat het systeem niet deugde.
En trakteerden personeel liever een drankje dan fooi te geven.
Ik doe dan vrijwilligerswerk achter de bar in een kantine en mensen willen mij ook vaak trakteren op een drankje. Ik zeg dan dat dat niet nodig is want ik kan zo veel drankjes pakken als ik wil als ik werk dus een drankje ipv fooi heb je niks aan.
Blondie456 schreef:
02-07-2017 09:22
Ik doe dan vrijwilligerswerk achter de bar in een kantine en mensen willen mij ook vaak trakteren op een drankje. Ik zeg dan dat dat niet nodig is want ik kan zo veel drankjes pakken als ik wil als ik werk dus een drankje ipv fooi heb je niks aan.
Ehm dan pak je het geld wat dat drankje gekost heeft toch als fooi? :lightbulb:
Als ik ergens allen een bakkie koffie heb gedronken geef ik geen fooi. Maar als ik uit eten ga, en ik heb lekker gegeten en een leuke avond gehad, krijgen ze van mij standaard 10%, ongeacht of de reken € 50,- of € 500,- was.

Geen fooi geven vind ik raar, ben ik niet gewend. Alleen als het eten echt niet goed was of de bediening heel slecht.
Verhip schreef:
01-07-2017 23:50

Of klanten om fooi vragen vanwege al je hulp bij het uitzoeken van kleding,met glimlach en al.
Bij een slechte service morgen ze de kleding voor de helft van de prijs meenemen,kijk dat is ook klantenbinding he

:biggrin:
YouWish schreef:
02-07-2017 09:28
Ehm dan pak je het geld wat dat drankje gekost heeft toch als fooi? :lightbulb:
Dat vind ik dus echt niet kunnen en mensen zien dan toch ook dat ik geen drankje neem.
Het rekening moeten houden met personeel dat onderbetaald word, zoals in de VS , vind ik idioot.

Maar ik houd ook niet van afdingen bijvoorbeeld. Iets heeft een prijs, die je wel of niet ervoor wilt betalen, lekker duidelijk en daar houd ik van. En als ik op een terras zit, mag ik er toch van uit gaan dat vriendelijke bediening is inbegrepen? Of is dat zo bijzonder dat ik spontaan met geld moet gaan strooien als het me overkomt? Die neiging heb ik in andere situaties ook niet namelijk.

Soms geef ik wel wat fooi, omdat je niet moeilijk of gierig wilt doen ofzo. Ik heb het van huis uit wel geleerd en heb nog altijd het gevoel dat ik me voor mezelf moet verantwoorden als ik het niet geef, maar eigenlijk is het gek.
MaryCrawley schreef:
02-07-2017 01:22
Wat een zure toon joh. Waarom is het zo erg? Bij sommige banen is fooi normaal, bij andere niet. Waarom zit dat jou zo dwars?

Bij de taxi en de kapper rond ik inderdaad ook naar boven af.

Ik vind het overigens echt bizar dat er door meerdere mensen allerlei andere beroepen bijgehaald worden. Het is nou werkelijk waar nog nóóit in mij opgekomen om dat te betrekken op mijn eigen baan en dat ik dan ook maar recht op 10% extra heb. Hoe kóm je erop, gun een ander ook wat.

In de horeca krijg je fooi, ben je stewardess kan je goedkoop tickets boeken, etc. Elke baan heeft weer een ander voordeel.
Ik vind die vergelijking dus niet gek. Als je er goed over nadenkt is het ook gek en raar natuurlijk. En een stewardess die goedkoop tickets kan boeken slaat nergens op. Dat is een voordeel vanuit de werkgever, een soort secundaire arbeidsvoorwaarde. Betaalt door de werkgever en niet door de klanten.
Maar dit heeft verder niks te maken met 'een ander niets gunnen' voordat de jaloezie kaart weer getrokken wordt.
Je kunt je ook afvragen: wanneer is iets ingebakken in de cultuur en hoort het dus gewoon zo, en wanneer is het een achterhaald idee?

ik vind persoonlijk dat fooien niet van deze tijd zijn. Omdat goede service nu echt wel de norm is, zonder een mooie beleving voor je gasten heb je als horecazaak nog amper bestaansrecht.
+ we werken hard voor onze centjes en velen denken wel 2 x na voor we het uitgeven, dat maakt je ook minder vrijgevig.

Ik denk dan ook echt dat het een oude gewoonte is die langzaam aan het verdwijnen is in het overgrote deel van de horeca.
patsy--stone schreef:
01-07-2017 15:34
Nou, in je tweede zin leg je meteen uit waarom het in Nederland zo slecht gesteld is met de service. Niet overal, maar wel op veel plekken. Ongeïnteresseerde studenten die liever even hun appje afmaken of Candy Crush uit spelen dan jou te woord staan, terwijl je al een kwartier aan tafel zat te wachten tot er iemand aandacht voor je had, en je dan maar uit ellende naar de bar gaat of je alsjeblieft mag betalen. Maar als ik dan nóg geen aandacht krijg omdat het mobieltje voor gaat, ja dan loop ik gewoon naar buiten hoor.

Jouw ervaringen staan werkelijk lijnrecht tegenover de mijne. En ik ben toch een frequent horecabezoeker. Natuurlijk ook wel eens een keertje slechte service (in binnen- maar vaker in buitenland) maar dat is gelukkig een grote uitzondering. Zeer goede ervaringen ook in onze eigen gelegenheden met studenten in de keuken of de bediening. Zij werken vaak een jaar keihard om daarna een jaartje te kunnen gaan reizen. En zij voldoen uiteraard ook aan de hoge eisen die wij aan ons personeel stellen. Zijn ook heel populair bij juist de wat oudere gasten.
De vaak wat oudere ober in het buitenland heeft het allemaal wel gezien en klaagt vooral over zijn pijnlijke rug.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven