Geef jij fooi? (Horeca)
vrijdag 23 juni 2017 om 00:56
Hoi!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
zondag 2 juli 2017 om 17:22
Ik kom al héél veel jaar met grote regelmaat zowel zakelijk als privé in Japan, ik heb er zelfs close familie wonen, en de cultuur is daar echt aan het veranderen.
Geen onzin dus.
Mensen die hier roepen dat fooi aan het verdwijnen is, doen dat om goed te praten dat zij het zelf niet geven. Dat moeten die mensen verder zelf weten, maar als je jezelf in allerlei bochten en kromme argumenten moet wringen om uit te leggen dat iets 'toch echt niet gierig is', moet je je misschien even achter je oren krabben waarom je dat doet.
Als je geen fooi wil geven is dat prima maar accepteer dan ook gewoon dat anderen dat gierig vinden.
zondag 2 juli 2017 om 17:32
Nou, ik als trouwe fooigever ben ook van mening dat er minder fooi wordt gegeven. Dat staat los van alle andere argumenten. Voornamelijk omdat het überhaupt geen argument is, maar een feit. Dat het in jouw omgeving niet voorkomt zegt niets over de rest van Nederland he.MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 17:22Ik kom al héél veel jaar met grote regelmaat zowel zakelijk als privé in Japan, ik heb er zelfs close familie wonen, en de cultuur is daar echt aan het veranderen.
Geen onzin dus.
Mensen die hier roepen dat fooi aan het verdwijnen is, doen dat om goed te praten dat zij het zelf niet geven. Dat moeten die mensen verder zelf weten, maar als je jezelf in allerlei bochten en kromme argumenten moet wringen om uit te leggen dat iets 'toch echt niet gierig is', moet je je misschien even achter je oren krabben waarom je dat doet.
Als je geen fooi wil geven is dat prima maar accepteer dan ook gewoon dat anderen dat gierig vinden.
Dat over in alle bochten wringen ben ik het trouwens wel eens.
anoniem_234989 wijzigde dit bericht op 02-07-2017 17:36
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
3.14% gewijzigd
zondag 2 juli 2017 om 17:37
Klopt. Ervaringen (en meningen) kunnen dan ook verschillen.safrat schreef: ↑02-07-2017 17:32Nou, ik als trouwe fooigever ben ook van mening dat er minder fooi wordt gegeven. Dat staat los van alle andere argumenten. Voornamelijk omdat het überhaupt geen argument is, maar een feit. Dat het in jouw omgeving niet voorkomt zegt niets over de rest van Nederland he.
Ik verbaas me alleen over de hoeveelheid verklaringen die gezocht worden (óveral hele slechte service en fooi is aan het verdwijnen) die ik totaal niet herken. Het komt op mij over als maar krampachtig niet gierig gevonden willen worden.
Joh, trek je niet zoveel van de mening van een ander aan, denk ik dan.
zondag 2 juli 2017 om 17:42
Ik dek dus echt dat er minder fooi wordt gegeven in de horeca omdat de prijzen steeds belachelijk hoog worden. Ik ben 52 en toen ik jong was ging ik elk weekend elke vrijdag, zaterdag en zondagmiddag en avond uit. Dat is nu niet meer te betalen. Mijn zoon is 24 en kan dat gewoonweg niet betalen als hij wilt uit gaan zoals ik vroeger deed. Fooi geven doet hij dus niet vaak en dat begrijp ik helemaal.
zondag 2 juli 2017 om 17:54
Dit dus ook al.Blondie456 schreef: ↑02-07-2017 17:42Ik dek dus echt dat er minder fooi wordt gegeven in de horeca omdat de prijzen steeds belachelijk hoog worden. Ik ben 52 en toen ik jong was ging ik elk weekend elke vrijdag, zaterdag en zondagmiddag en avond uit. Dat is nu niet meer te betalen. Mijn zoon is 24 en kan dat gewoonweg niet betalen als hij wilt uit gaan zoals ik vroeger deed. Fooi geven doet hij dus niet vaak en dat begrijp ik helemaal.
Eventjes 2 wijntjes drinken op café en ik ben 10 euro armer.
Voor dat geld heb ik in de supermarkt verdorie 2 hele flessen die ik uitdrink op mijn eigen terras.
Eventjes 1 gedeeld voorgerecht, 2 hoofdgerechten en een karafje huiswijn en ik ben 60 à 70 euro armer.
Dan is er nog geen aperitief besteld, niet elk één voorgerecht, ... dus niets extreems.
Als ik dan ook nog 5 of 7 euro fooi zou moeten gaan geven ... wordt er dus gewoon geen wijn besteld maar kraantjeswater.
Of wordt het voorgerecht helemaal geskipt.
Want ik wil de rest van de maand ook eten.
Ik hoor ook vaak genoeg van mijn ouders dat zij elke weekend-avond op café zaten
A rato van 2.5 à 3 euro voor een biertje (of cola) of 4 à 5 euro voor een wijntje trekt mijn portefeuille dat toch echt niet ...
En dan is er dus nog geen 10 % aan fooi bijgeteld.
Iets met keuzes. Ik kan mijn beschikbare geld niet effe snel kopiëren
Het is dus of de wijn of de fooi. Niet én de wijn én de fooi.
zondag 2 juli 2017 om 18:53
Ja, eens hoor. Had ook al een opmerking toegevoegd. Een x-aantal argumenten vond ik ook wel heel bijzonder.MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 17:37Klopt. Ervaringen (en meningen) kunnen dan ook verschillen.
Ik verbaas me alleen over de hoeveelheid verklaringen die gezocht worden (óveral hele slechte service en fooi is aan het verdwijnen) die ik totaal niet herken. Het komt op mij over als maar krampachtig niet gierig gevonden willen worden.
Joh, trek je niet zoveel van de mening van een ander aan, denk ik dan.
zondag 2 juli 2017 om 19:49
De mensen die geen fooi geven zijn niet gierig anders gingen ze niet uit, ze zijn gewoon zo slim om in plaats van jou een fooi te geven daar een lekker drankje voor te kopen.MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 17:22Ik kom al héél veel jaar met grote regelmaat zowel zakelijk als privé in Japan, ik heb er zelfs close familie wonen, en de cultuur is daar echt aan het veranderen.
Geen onzin dus.
zondag 2 juli 2017 om 20:11
Ik heb heel wat restaurants en horecagelegenheden gezien, maar klant koning? Grote glimlach? Mijn kaartjes voor het museum die voor mij geboekt worden door de serveerster? Wauw.-Bladora- schreef: ↑01-07-2017 19:34Ik zeg echt nergens dat ik graag fooien wil vangen. Ik zeg dat ik zo'n 22 uur per week extra werk zonder ervoor betaald te worden, maar dat doe/besluit ik zelf. Ik heb volgensmij meerdere malen gezegd dat ik prima van mijn normale salaris kan rondkomen, dat ik geen fooi verwacht voor die extra uren.
Waar ik werk smijten we geen hapjes en drankjes op tafel (echt hoe erg wordt horeca hier gegeneraliseerd), wij verlenen service, leggen uit wat er op het bord ligt, vragen naar de gasts wensen voor wijn en regelen een wijn naar zijn/haar smaak. Als we horen dat gasten naar het Anne frank huis willen gaan, boeken we alvast een ticket voor ze. Als de gast een vlekje op z'n overhemd heeft bieden we laundry service én een vervangend overhemd aan. Als een gast gecompliceerde dieet wensen heeft dan passen we de gerechten aan. En ga zo maar door. Alles wat we doen is om het welzijn van de gast te vermakkelijken en te vergroten.
Dat is ons werk. En dat kunnen we prima doen zonder fooi te ontvangen. Omdat die manager alles zo goed regelt bijvoorbeeld.
Ik vraag me echt af of de forummers hier nooit naar echt leuke horeca gelegenheden gaan? Waar de klant echt koning is en je met een grote glimlach het pand verlaatjammer dat veel zaken niet zo zijn.
Kijk, als jij mijn kaartjes voor het Rijksmuseum boekt, en ook nog mijn terugreis plant en een gratis kopje thee van het huis aanbiedt, dan verdien je inderdaad wat fooi. Maar fooi omdat je tafel 11 voorzien hebt van een bord eten en twee glazen drank? Dat is zwaar achterhaald. Ik doe het nog wel, maar het staat me steeds meer tegen. Ik kap er gewoon mee denk ik, na het lezen van dit topic.
zondag 2 juli 2017 om 20:12
Ehm, ik werk niet in de horeca hoor. Behoorlijk raar dat je dat aanneemt omdat ik fooi geven normaal vind.Vlinder1963 schreef: ↑02-07-2017 19:49De mensen die geen fooi geven zijn niet gierig anders gingen ze niet uit, ze zijn gewoon zo slim om in plaats van jou een fooi te geven daar een lekker drankje voor te kopen.
Ik vind mensen die principieel nooit fooi geven gierig. Mag jij het mee oneens zijn, maar dat het dus niet gierig is kan je niet zomaar zeggen want de meningen zijn verdeeld.
zondag 2 juli 2017 om 20:44
Gierig? Tuurlijk, hartstikke gierig. Ik heb ook nog eens een sticker op mijn voordeur dat ze daar ook niet om geld hoeven te vragen, Maar goed, vervolgens stort ik een paar tientjes op de rekening van het KWF. Of richt ik het huis in van mijn kind. Of haal ik een tas boodschappen voor iemand die het effe nodig heeft. Maar ik ben gierig omdat ik het verrek om iemand een fooi te geven die gewoon zijn werk doet. Whatever. 
Doe gewoon waar je voor aangenomen bent, en wees gelukkig met je loon. En ben je dat niet, dan wordt het tijd om iets anders te zoeken.
Doe gewoon waar je voor aangenomen bent, en wees gelukkig met je loon. En ben je dat niet, dan wordt het tijd om iets anders te zoeken.
zondag 2 juli 2017 om 20:47
Het is maar net hoe je dat benadelen opvat. Bij geen fooi loopt het horecapersoneel inkomsten mis. Zij worden dan wel benadeeld. Misschien geldt dat alleen als je vindt dat zij er 'recht' op hebben. Dat kan.
Ik gun de ander de fooi, maar anderzijds vind ik ook dat het erbij hoort en dat is het recht op een extraatje.
Zuinig vind ik dan een beter woord. Maar soms is het ook een kwestie van misgunnen of straf of weet ik veel wat. Het is zeker niet in alle gevallen gierigheid, maar soms is dat wel zo.
zondag 2 juli 2017 om 20:56
Ze lopen helemaal geen inkomsten mis omdat ze helemaal geen recht hebben op fooi. Het moet niet gekker worden. Al helemaal niet omdat de fooi al inbegrepen is in Nederland!safrat schreef: ↑02-07-2017 20:47Het is maar net hoe je dat benadelen opvat. Bij geen fooi loopt het horecapersoneel inkomsten mis. Zij worden dan wel benadeeld. Misschien geldt dat alleen als je vindt dat zij er 'recht' op hebben. Dat kan.
Ik gun de ander de fooi, maar anderzijds vind ik ook dat het erbij hoort en dat is het recht op een extraatje.
Zuinig vind ik dan een beter woord. Maar soms is het ook een kwestie van misgunnen of straf of weet ik veel wat. Het is zeker niet in alle gevallen gierigheid, maar soms is dat wel zo.
'Het recht op een extraatje'. Waar heb je het over? Welk recht? Hoezo? Ik heb dan ook recht op een extraatje. Vanaf morgen ga ik ook fooi eisen aan mijn klanten, bovenop wat ze betalen. Kan ik ook goed gebruiken.
zondag 2 juli 2017 om 21:00
Je dacht ik lees alleen de eerste 3 zinnen, want die nuancering die daarna komt is niet aan mij besteed?kadanz schreef: ↑02-07-2017 20:56Ze lopen helemaal geen inkomsten mis omdat ze helemaal geen recht hebben op fooi. Het moet niet gekker worden. Al helemaal niet omdat de fooi al inbegrepen is in Nederland!
'Het recht op een extraatje'. Waar heb je het over? Welk recht? Hoezo? Ik heb dan ook recht op een extraatje. Vanaf morgen ga ik ook fooi eisen aan mijn klanten, bovenop wat ze betalen. Kan ik ook goed gebruiken.
zondag 2 juli 2017 om 21:01
Welnee, ik zeg net 2 posts naar boven letterlijk dat mensen zich niet zo in bochten hoeven te wringen om het goed te praten. Trek je dan gewoon wat minder van andermans mening aan.Vlinder1963 schreef: ↑02-07-2017 20:33Jij vind dat gierig en gebruikt dat woord zodat mensen zich rot gaan voelen en daarom geld gaan geven terwijl ze gewoon alleen de rekening hoeven te betalen, ze gaan uit en geven al geld genoeg uit .
Fooi hoort -tenzij vreselijk slechte service- erbij in de horeca, dat weet je vantevoren. En principieel nooit fooi geven vind ik net zoiets als per se 50 cent voor de bus uitsparen als het pijpestelen regent of na een leuke dag met een vriendin alle rekeningen naspitten om haar vervolgens die ene euro verschil meteen te laten overmaken. Moet iedereen allemaal lekker zelf weten, maar ik vind dat soort dingen gierig. Maar hee, als jij daar anders over denkt, leef lekker je leven hoor.
zondag 2 juli 2017 om 21:03
Ik vind niet dat ze er 'recht' op hebben. Dat hebben ze namelijk niet. Als ik geen fooi geef dan worden ze dus net zoveel benadeeld als al het winkelpersoneel, alle stratenmakers, vuilnismannen en postbodes die ik geen fooi geef. Niet dus.
zondag 2 juli 2017 om 21:04
Je nuanceert je uitspraak over het personeel dat inkomsten misloopt helemaal niet. Je legt je standpunt nogmaals uit, maar dat is geen nuancering.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 02-07-2017 21:07
10.96% gewijzigd
Ja precies.
Dit hele topic had maar één doel. Proberen te laten zien dat de mensen die wel fooi geven 'de goeien' zijn, en de mensen die geen fooi geven, 'de slechteriken'.
Mislukt. Het laat juist zien dat degenen die zich extra op de borst kloppen dat ze fooi geven en die anderen proberen naar beneden te halen, mensen zijn die zich beter voelen dan anderen.
Komt er nu ook een topic over wie het meeste geld weggeeft aan goede doelen en wie daardoor 'dus' de beste is van het hele Vivaforum?
You can never have too many hats, gloves and shoes
zondag 2 juli 2017 om 21:05
Dat hoef jij ook niet te vinden. Ik vind dat.