Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik geef altijd rond 1 euro fooi bij een bestelling van bv 2 koffie. Als de prijzen heel hoog zijn geef ik niets. Laatst in Amsterdam 2 koffie voor bijna 8 euro dan geef ik dus geen fooi.
By-Kir schreef:
23-06-2017 11:33
De CAO-lonen in de horeca zijn namelijk gewoon echt belachelijk laag en kan me voorstellen dat dat extra geld per maand bij veel mensen hartstikke welkom is.

Dat geldt voor meer bedrijfstakken. Geef je (bijvoorbeeld) winkelpersoneel dan ook altijd een fooi? Ik kan me voorstellen dat die ook dolblij zouden zijn met elke maand extra geld.
By-Kir schreef:
23-06-2017 11:33
Dat vind ik dus ook! Ik ben ook bedrijfsleider in de horeca, daarnaast hou ik het personeelsbestand bij en regel ik eigenlijk alles wat te maken heeft met papierwerk en financiën. De uren die ik werk op de vloer worden meegeteld in de fooi, maar geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt om mezelf meer te geven omdat ik een leidinggevende functie heb. Onze runner werkt net zo hard en doet net zo veel op een drukke avond. Fooi wordt bij ons eerlijk verdeeld tussen iedereen. Het totaalbedrag wordt gedeeld door het aantal uur. En dan keer het aantal uur dat je gewerkt hebt. Geen puntensysteem, geen uitzonderingen.

En ik geef altijd fooi. De CAO-lonen in de horeca zijn namelijk gewoon echt belachelijk laag en kan me voorstellen dat dat extra geld per maand bij veel mensen hartstikke welkom is.
Dat geld voor een hoop meer mensen natuurlijk, schoonmakers bijvoorbeeld. Ik vind een ziekenhuis schoonmaken belangrijker dan het serveren van een kop koffie, toch geeft niemand schoonmakers fooi terwijl die heel slecht verdienen ondanks dat de werkdruk hoog is en het werk fysiek zwaar.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Corona74 schreef:
23-06-2017 01:55

Ik erger me mateloos aan mensen die "vergeten" fooi te geven als ze pinnen en dat dan ook zeggen maar niks geven. Of het geven van kleingeld inderdaad omdat het zo lastig is in je portemonnee, Het rond het maar af, rekening van 59,95, maak er maar 60 van. Andere mooie, voor de kinderwagen. Heel denigrerend. Groepen groter dan 8, iedereen apart betalen, en niemand die aan de fooi denkt. Maar wel de volle aandacht hebben gehad tijdens het hele verblijf

Horecapersoneel verdient niet genoeg. Er wordt bij het salaris altijd nog een aanvulling door fooi gecalculeerd. Het hoort er gewoon bij.Als je een paar centen geeft op een rekening van rond de 100 euro, voel ik dat echt als een belediging. Ik krijg de neiging om het gewoon terug te geven, want kennelijk heb je het dan harder nodig dan ik.
Pfff wat klink je denigrerend zeg. Wees blij dat je fooi krijgt,er recht op hebben is wat anders. Dus je vindt dat als de gast de volle aandacht krijgt hij verplicht is wel fooi te geven. Hoezit het dan met een kapster ed verdienen ongeveer hetzelfde als een horecamedewerker en geeft haar volle aandacht aan de klant,geef jij haar ook fooi of de winkelbediende die haar volle aandacht geeft en het cadeau zelfs voor je inpakt wat je hebt gekocht etc etc?
-Bladora- schreef:
23-06-2017 02:10
Jeetje, het is ook niemands probleem, dit systeem was er al toen ik hier kwam werken en ik ben er Ok mee. Maar dat zijn wel de redenen waarom dit systeem ooit bedacht is. En waar iedereen mee accoord is gegaan.
Nee de baas heeft het zo geregeld als sigaar uit eigen doos want geen enkele horecamanager gaat 60 uur werken en laat zich maar 38 uur uitbetalen. Jullie hebben vast veel verloop onder de managers?
Flashy schreef:
23-06-2017 11:37
Aan de smaak van het eten kan de bediening niks doen.
Huh nee natuurlijk niet, maar het personeel in de keuken wel. Fooi wordt over al het personeel verdeeld, dus ik snap niet waarom je alleen fooi voor bediening zou willen geven.
Perzina schreef:
23-06-2017 01:01
De manager krijgt meer fooi bij het verdelen?!

Jemig, wat schandalig!
Ik trok hier ook mijn wenkbrauwen van op... inderdaad niet netjes
MwTheelepel schreef:
23-06-2017 11:55
Dat geld voor een hoop meer mensen natuurlijk, schoonmakers bijvoorbeeld. Ik vind een ziekenhuis schoonmaken belangrijker dan het serveren van een kop koffie, toch geeft niemand schoonmakers fooi terwijl die heel slecht verdienen ondanks dat de werkdruk hoog is en het werk fysiek zwaar.
Dit dus!

Ik kan echt zoveel meer beroepen opsommen die naar mijn idee juist meer geld zouden moeten krijgen. Maar de horeca valt daar niet onder.
Ik geef meestal wel fooi, bij slecht eten of bediening niet. Meestal rond ik de rekening mooi af, bv €4,40 wordt € 5 of €84 wordt € 90. Ik denk niet in percentages. Wel hoe hoger de rekening hoe hoger de fooi.

€ 0,50 fooi op een rekening van € 50 zou ik nooit doen, dan echt wel meer.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 23-06-2017 12:32
15.61% gewijzigd
Habbekratz schreef:
23-06-2017 12:16
Pfff wat klink je denigrerend zeg. Wees blij dat je fooi krijgt,er recht op hebben is wat anders. Dus je vindt dat als de gast de volle aandacht krijgt hij verplicht is wel fooi te geven. Hoezit het dan met een kapster ed verdienen ongeveer hetzelfde als een horecamedewerker en geeft haar volle aandacht aan de klant,geef jij haar ook fooi of de winkelbediende die haar volle aandacht geeft en het cadeau zelfs voor je inpakt wat je hebt gekocht etc etc?
Nou, als iemand bij een rekening van 59,95 een stuiver fooi geeft, vind ik dat ook wel beledigend. Vooral als zo'n fooi gepaard gaat met een vette knipoog of een uitspraak als: 'laat de rest maar zitten' op joviale toon. Voor de kinderwagen heb ik ook wel gehoord.
Een fooi is niet verplicht, maar sommige mensen verwachten echt ongeveinsde dankbaarheid voor die ene hele stuiver. Geef dan niets.
pearle schreef:
23-06-2017 12:25
Ik trok hier ook mijn wenkbrauwen van op... inderdaad niet netjes
Waar ik werkte kregen fulltimers 1 euro per uur dat ze werkten en parttimers 0,50 per uur dat ze werkten. Fooi dat overbleef was voor een personeelsuitje.

Ik was 15 en ging ineens van 2,84 naar 3,34 per uur. Oh wat was ik blij!
Ik geef bij een kop thee of glas cola op terras geen fooi, bij een etentje wel ( tenzij we geholpen worden door een chagrijn maar dat komt amper niet voor)
Sommige mensen bedienen en anderen hebben het horecavak in zich en maken een feestje. Dat maakt het verschil in fooi

Zo waren we pas uit eten en er stond op de kaart iets wat ik totaal niet kende: Ik zeg tegen vriend..ik ga een googlen wat dat is. Serveerster liep net langs, stopte direct en ging het uitleggen wat het was, met ook waar het groeide en hoe het smaakte, en waarom ze dat bij die bepaalde vis gebruikten. Zulke dingen zijn leuk.

Overigens reken ik nooit uit hoeveel % mijn fooi is, dit gaat dus op gevoel
pearle wijzigde dit bericht op 23-06-2017 12:49
6.03% gewijzigd
Ik werk zelf in de horeca maar geef zelf ook niet altijd fooi: wanneer ik de service echt slecht vond geef ik niets.

Ik verwacht ook niet altijd fooi. Maar ik werk in een klein tentje, waar ik de ruimte heb (als het niet al te druk is) wat extra aandacht te besteden aan de gasten. Wanneer ik merk dat de gast daar open voor staat maak ik bijv. een praatje met ze. Dan is het natuurlijk leuk als je merkt dat dat gewaardeerd wordt. Of wanneer je je benen onder je kont vandaan hebt gelopen voor een grote groep, vind ik het fijn iets extra's te krijgen. Maar ik verwacht het nooit, omdat het natuurlijk geen "moeten" is om fooi te geven.
safrat schreef:
23-06-2017 12:32
Nou, als iemand bij een rekening van 59,95 een stuiver fooi geeft, vind ik dat ook wel beledigend. Vooral als zo'n fooi gepaard gaat met een vette knipoog of een uitspraak als: 'laat de rest maar zitten' op joviale toon. Voor de kinderwagen heb ik ook wel gehoord.
Een fooi is niet verplicht, maar sommige mensen verwachten echt ongeveinsde dankbaarheid voor die ene hele stuiver. Geef dan niets.
Moet zeggen dat ik bij kleine bedragen altijd de neiging heb om helemaal geen fooi te geven, zoveel service krijg je ook niet voor een kopje koffie tenslotte, en als je de "tien procent" regel toepast kom je ook maar op dertig cent ofzo :proud:
Afronden doe ik dan weer wel, gewoon als gebaar, en omdat het in 1 moeite doorgaat.
Is toch weer aardig dacht ik altijd, ook als het maar 5 cent is.
Maar als dat blijkbaar als een belediging word opgepakt dan geef ik bij dat soort dingen voortaan wel niks.
Wat ik in elk geval wel als klant doe is vriendelijk zijn en oogcontact hebben met degene die mijn bestelling opneemt.
Ik bedank ook altijd als mijn bestelling wordt gebracht.
Want toen ik zelf nog drank en maaltijden rondbracht voor passagiers werd ik wel eens compleet genegeerd en dat vond ik onbeschoft. Vriendelijk en beschaafd gedrag werd van onze kant verwacht en vond ik ook niet meer dan normaal, maar van de ander verwacht ik ook op zijn minst beleefd gedrag.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Ik geef niet altijd fooi, dat ligt echt aan de service en eten.

Ik werk zelf ook in de horeca en ga er écht niet vanuit dat mensen fooi geven. Een collega wel, haar houding wordt ook meteen een stuk anders als zij geen fooi krijgt, dan wordt ze chagrijnig enzo. Achterlijk. Ik krijg prima betaald en als mensen iets extra's willen geven dan ben ik daar blij mee, maar het hoeft niet.
Bij ons wordt het overigens eerlijk verdeelt tussen bediening en afwassers, elke dag.
Ik werk al mijn hele leven in de horeca, gewoon omdat ik ervan hou om mensen in de watten te leggen.
Fooi verwacht ik van niemand, maar is uiteraard wel prettig. Een bedankje/compliment van mensen omdat ze een heerlijk verblijf hebben gehad heb ik liever dan iemand die achteloos een briefje op de balie achterlaat en de oma/opa die mij met een 'kind, wat hebben we het fijn gehad' een euro in de hand drukt, daar denk ik weken later nog altijd met een glimlach aan terug. :)

Je werkt inderdaad niet voor de fooi, maar tjonge wat wordt de horeca slecht betaald. De mensen die zeggen dat winkelmedewerkers, de zorg en schoonmakers ook slecht verdienen, zouden zich voor de gein eens in de salaristabellen en -voorwaarden moeten verdiepen. Een percentage extra loon na 18.00 uur, op zaterdag/zondag en feestdagen is daar heel normaal. In de horeca is dat al lang niet meer zo, pas na 23.00 uur heb je recht op extra loon en feestdagen worden over het algemeen uitbetaald in extra vrije tijd.

Ik wil echt niet klagen over mijn werk en salaris, ik heb er immers zelf voor gekozen. Als ik beter had willen verdienen, had ik de horeca gedag moeten zeggen. En dat zit er niet in, daar ligt echt mijn passie. Maar dat ik nog altijd iedere stuiver om moet draaien en de fooi nodig heb om nieuwe kleren/schoenen/uitjes te kunnen veroorloven, is wel zuur. Dan kun je wel zeggen dat fooi een extraatje is, maar ik ben er maar wat blij mee!

Overigens: bij ons wordt alle fooi ook netjes op basis van het aantal gewerkte uren verdeeld onder alle medewerkers (inclusief de klusjesman en exclusief de eigenaar). Ook de fooi die per pin binnen komt, wordt hier bij betrokken. Vind ik niet meer dan normaal.

En zelf ben ik, áls ik eens tijd en geld heb om de horeca te bezoeken, ook best kritisch. Niet ieder bezoekje betekent zomaar fooi. Gewone service is gewoon de kosten betalen die betaald moeten worden, iets extra's als ik ook extra service heb gekregen (praatje, glimlach, tips/advies) en een flinke fooi, daar moet je toch wel je best voor doen. Komt niet zo vaak voor.
Met je gezicht naar de zon, valt de schaduw altijd achter je
Ik geef niet altijd fooi. Dit hangt af van de service die verleent word, hoe duur de producten zelf zijn en of ik het zelf kan missen. Voor alleen een paar drankjes geef ik eigenlijk nooit fooi.
Essie78 schreef:
23-06-2017 13:11
Ik werk al mijn hele leven in de horeca, gewoon omdat ik ervan hou om mensen in de watten te leggen.
Fooi verwacht ik van niemand, maar is uiteraard wel prettig. Een bedankje/compliment van mensen omdat ze een heerlijk verblijf hebben gehad heb ik liever dan iemand die achteloos een briefje op de balie achterlaat en de oma/opa die mij met een 'kind, wat hebben we het fijn gehad' een euro in de hand drukt, daar denk ik weken later nog altijd met een glimlach aan terug. :)

Je werkt inderdaad niet voor de fooi, maar tjonge wat wordt de horeca slecht betaald. De mensen die zeggen dat winkelmedewerkers, de zorg en schoonmakers ook slecht verdienen, zouden zich voor de gein eens in de salaristabellen en -voorwaarden moeten verdiepen. Een percentage extra loon na 18.00 uur, op zaterdag/zondag en feestdagen is daar heel normaal. In de horeca is dat al lang niet meer zo, pas na 23.00 uur heb je recht op extra loon en feestdagen worden over het algemeen uitbetaald in extra vrije tijd.

Schoonmakers krijgen ook pas na 21.30 uur een extra percentage op het loon. En supermarktmedewerkers na 20.00 uur en dat kan ook worden uitbetaald in tijd.

Ik geef in principe geen fooi, als ik lekker heb gegeten kom ik gewoon vaker terug. Alleen als de service erg goed is geweest (extra brood of een amuse van het huis) geef ik fooi. Maar dat doe ik ook bij andere bedrijven. De loodgieter die een nieuwe ketel komt installeren en even snel een stukje regenpijp repareert, krijgt ook wat extra's.
Ik krijg ook geen fooi als ik poepluiers van volwassen mensen verschoon elke dag. Ik vind fooi ook achterhaald. Ik geef het wel, maar alleen als ik echt heel tevreden ben.
Wijlen schoonouders tracteerden met een huwelijksjubileum op een etentje.
Acht volwassenen en zes kinderen.
Toen de rekening kwam voldeed schoonpa die heel precies, met dubbeltjes en kwartjes, op het bedrag af.
Hahaha! Ik moest inwendig zo lachen!
Dat gezicht van die ober!

(Ex heeft dat, ik moet het hem nageven, achter de schermen goedgemaakt).
Jejoue schreef:
23-06-2017 13:48
Wijlen schoonouders tracteerden met een huwelijksjubileum op een etentje.
Acht volwassenen en zes kinderen.
Toen de rekening kwam voldeed schoonpa die heel precies, met dubbeltjes en kwartjes, op het bedrag af.
Hahaha! Ik moest inwendig zo lachen!
Dat gezicht van die ober!

(Ex heeft dat, ik moet het hem nageven, achter de schermen goedgemaakt).
Waarom lachen? Want wat is daar serieus zo erg aan?
Falathiel schreef:
23-06-2017 13:56
Waarom lachen? Want wat is daar serieus zo erg aan?
Jij vindt het normaal?
Jejoue schreef:
23-06-2017 14:07
Jij vindt het normaal?
Jij vind het dus verplicht om fooi te geven? waarom?
safrat schreef:
23-06-2017 12:32
Huh ok jeetje, nou ik zeg heel vaak "laat de rest maar zitten" als het achter de komma 50 cent of meer is. Wat moet je dan zeggen? "Het is goed zo"? "Ik hoef geen wisselgeld"? Dat komt toch op hetzelfde neer?

Ik heb zelf ook in de horeca gewerkt maar ik was blij met 5 cent fooi ja. Ik bedankte iedereen er gewoon oprecht voor. Fooi is geen verplichting, ook niet als jij je best hebt gedaan. Dat is je werk. Dat je daar een extraatje voor krijgt is mooi meegenomen, zo niet dan jammer. Dat je uberhaupt verwacht "zo ik heb mijn werk goed gedaan, laat die fooi maar komen" vind ik echt heel raar. Dan wordt het denk ik tijd om een andere baan te zoeken, want dan doe je je werk dus niet omdat je het daadwerkelijk leuk vindt.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven