Geef jij fooi? (Horeca)
vrijdag 23 juni 2017 om 00:56
Hoi!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
vrijdag 23 juni 2017 om 16:55
Ik geef mijn kapper altijd 5 euro fooi. Die meid is dan ook de uren met mij bezig en doet haar werk fantastisch.vlaflippie schreef: ↑23-06-2017 15:39Een vriendin van mij is kapster in Belgie, en zij krijgt daar zeer regelmatig fooi. Ik had zelf ook nog nooit gehoord dat mensen dit deden, maar waarom ook niet eigenlijk.
Das wel even andere koek dan ongeïnteresseerd een glas wijn op m'n tafel smijten.
vrijdag 23 juni 2017 om 17:07
ik ben het met je eens. En als je dat dan nog moet gaan uitleggen op dit forum....safrat schreef: ↑23-06-2017 15:56Ik werk niet in de horeca, maar ik begrijp wel dat een stuiver fooi op een groot bedrag beledigend kan zijn - zeker in combinatie met die vette knipoog etc. Over een stuiver fooi voor een koffie had ik het niet.
Ik hou er gewoon niet van als mensen met een groot gebaar een stuivertje fooi geven.
zaterdag 24 juni 2017 om 15:06
Hangt heel erg af van het soort horeca. In een eetcafeetje krijgt bedienend personeel meestal minimum loon. In 5* hotels/sjiekere restaurants wordt er vaak iets meer betaald omdat er voor minimum loon geen goed personeel te krijgen is.minnimouse schreef: ↑23-06-2017 16:47Maar wat verdient de horeca dan? Ik heb ook jaren werk gedaan wat niet denderend betaalt. Maar het minimum is sowieso verplicht natuurlijk.
Ik verdien gewoon prima hoor, ik verwacht ook geen fooi van de gast, wel of geen fooi de service is bij ons altijd goed.
zaterdag 24 juni 2017 om 15:36
Ik vind het een kinderachtige instelling, fooi geven is niet verplicht, en de hoeveelheid die iemand geeft al helemaal niet.safrat schreef: ↑23-06-2017 15:56Ik werk niet in de horeca, maar ik begrijp wel dat een stuiver fooi op een groot bedrag beledigend kan zijn - zeker in combinatie met die vette knipoog etc. Over een stuiver fooi voor een koffie had ik het niet.
Ik hou er gewoon niet van als mensen met een groot gebaar een stuivertje fooi geven.
De één vind het echt een ding om zijn waardering uit te drukken in geld, de ander geeft gewoon de overgebleven stuiver omdat dat wel zo makkelijk is, en is er verder wel klaar mee.
Niet nodig om daar verder allemaal conclusies aan te verbinden, en om eerlijk te zijn snap ik ook niet wat je in een dienstverlenend beroep doet als je zo snel op je tenen getrapt bent.
zaterdag 24 juni 2017 om 16:30
Bedoel je met je men of mij specifiek?paleviolet schreef: ↑24-06-2017 15:36Niet nodig om daar verder allemaal conclusies aan te verbinden, en om eerlijk te zijn snap ik ook niet wat je in een dienstverlenend beroep doet als je zo snel op je tenen getrapt bent.
zaterdag 24 juni 2017 om 17:16
Waarom geloof je dit niet? Bij ons komt het grootste gedeelte van de fooi ook van pinbetalingen en kamerboekingen. Dit loopt op tot honderden, soms meer dan 1000 euro per dag. Dat zien wij echt wel terug hoor! Finance draagt netjes eens per maand het geld af aan diegenen die de fooi regelen.
zaterdag 24 juni 2017 om 17:27
+1
Ik geef mijn kapster altijd fooi. Het is een lieve meid die goed naar mijn wensen luistert en het ook goed uitvoert. Zij zorgt ervoor dat mijn haar altijd goed zit, daar geef ik graag wat extra geld aan uit.
Ik vind de service/bedieding in veel restaurants daarentegen vaak om te janken. Als het eten echt lekker was en de bediening goed, dan geef ik graag wat fooi, maar vaak is dat helaas niet het geval.
zaterdag 24 juni 2017 om 17:28
Ik geloof niet dat er ZELDEN geen fooi wordt gegeven.-Bladora- schreef: ↑24-06-2017 17:16Waarom geloof je dit niet? Bij ons komt het grootste gedeelte van de fooi ook van pinbetalingen en kamerboekingen. Dit loopt op tot honderden, soms meer dan 1000 euro per dag. Dat zien wij echt wel terug hoor! Finance draagt netjes eens per maand het geld af aan diegenen die de fooi regelen.
zaterdag 24 juni 2017 om 17:44
Mee eens. In zoveel winkels gewerkt als (bij)baan vroeger. Dan verleende ik ook goede service. Ik snap niet dat je moet betalen voor een glimlach.
Ook ooit een maandje of twee in de horeca gewerkt, vond het raar om geld te krijgen voor iets wat zo vanzelfsprekend is als goede service. Het was wel lekker hoor, nam het ook met liefde in ontvangst.
En dat het salaris laag is, daarvoor moet je bij de werkgever zijn en niet bij de betaalde klant/ gast.
zaterdag 24 juni 2017 om 17:52
In Nederland geef ik zelden fooi. We hebben in Nederland een systeem waarbij de lagere inkomens gecompenseerd worden met toeslagen
. Ik geloof direct dat horeca personeel hard werkt, maar vrijwel iedereen werkt hard en krijgen ook geen fooi.
Tja en verder, ik denk dat horeca personeel eens wat meer op hun strepen moeten gaan staan met bepaalde voorwaarden. Vaak niet weten tot hoe laat je dienst is, 13 uur op een dag werken en de volgende dag sochtends weer komen opdraven..Geen pauzes etc
Maarja over klagen gebeurt niet volgens mij, want dan krijg je als antwoord: tja, dat is nou horeca he.
Tja en verder, ik denk dat horeca personeel eens wat meer op hun strepen moeten gaan staan met bepaalde voorwaarden. Vaak niet weten tot hoe laat je dienst is, 13 uur op een dag werken en de volgende dag sochtends weer komen opdraven..Geen pauzes etc
Maarja over klagen gebeurt niet volgens mij, want dan krijg je als antwoord: tja, dat is nou horeca he.
zaterdag 24 juni 2017 om 18:26
Hoi Bladora, jij komt zelf ook uit de horeca toch?
Mijn partner is een echte horecaman in hart en ziel. Bijbanen van jongs af aan in de horeca (bediening en barwetkzaamheden) en nadien vaak naast baan waarvoor hij gestudeerd heeft uitgeholpen en gewerkt bij diverse gelegenheden. Discotheek, café, restaurant, bioscoop, sportclub etc. Tot enkele jaren geleden, toen werd ons kind geboren en koos hij ervoor de horeca achter zich te laten. Het is een roeping geloof ik. Je wil het of je wil het niet. En je bent er geschikt voor of je bent er niet geschikt voor. Het is hard werken, zwoegen qua dienbladen tillen, snelheid, vriendelijkheid, gastvrijheid, werktijden, uren etc. Dat heb ik wel geleerd via hem.
Ik gaf nooit of niet vaak fooi. Stond er gewoonweg niet bij stil. Was zo ook niet opgevoed.
Tot ik met hem in restaurants, op terrasjes, in cafe's en in bioscopen kwam. Sindsdien is er een wereld voor me opengegaan. Ik vind het reuze interessant om via hem de verhalen te horen over het werken in de horeca. Hoe het er op bepaalde plekken aan toe gaat. Hoe zaken op bepaalde plekken geregeld worden etc.
Hij geeft standaard fooi. Rekening vragen, meelopen om te pinnen en de rekening met enkele euro's verhogen.
Op vakanties zelfs per drankje afrekenen en elk drankje met fooi betalen.
In begin vond ik dit raar. Vroeg hem waarom hij zo gek was. De rekening werd zo immers beduidend hoger. Vond het echt zonde geld.
Tot hij me begon uit te leggen dat je zo inderdaad kunt laten zien of je tevreden bent. Maar ook vanuit een etiquette-geste. Sindsdien geef ook ik fooi. Ik ben minder gul dan hij, daar ben ik eerlijk in. Vind zijn fooien soms gewoonweg to much. Niet omdat ik het de ander niet gun, maar omdat mijn eigen rekeningen ook betaald willen worden. En ik graag de kerk in het midden hou. Én als ik moet kiezen tussen iets wat ik zelf heel graag wil hebben of fooi, dan kies ik voor mijzelf. Heel gezond vind ik dat.
Mijn partner is een echte horecaman in hart en ziel. Bijbanen van jongs af aan in de horeca (bediening en barwetkzaamheden) en nadien vaak naast baan waarvoor hij gestudeerd heeft uitgeholpen en gewerkt bij diverse gelegenheden. Discotheek, café, restaurant, bioscoop, sportclub etc. Tot enkele jaren geleden, toen werd ons kind geboren en koos hij ervoor de horeca achter zich te laten. Het is een roeping geloof ik. Je wil het of je wil het niet. En je bent er geschikt voor of je bent er niet geschikt voor. Het is hard werken, zwoegen qua dienbladen tillen, snelheid, vriendelijkheid, gastvrijheid, werktijden, uren etc. Dat heb ik wel geleerd via hem.
Ik gaf nooit of niet vaak fooi. Stond er gewoonweg niet bij stil. Was zo ook niet opgevoed.
Tot ik met hem in restaurants, op terrasjes, in cafe's en in bioscopen kwam. Sindsdien is er een wereld voor me opengegaan. Ik vind het reuze interessant om via hem de verhalen te horen over het werken in de horeca. Hoe het er op bepaalde plekken aan toe gaat. Hoe zaken op bepaalde plekken geregeld worden etc.
Hij geeft standaard fooi. Rekening vragen, meelopen om te pinnen en de rekening met enkele euro's verhogen.
Op vakanties zelfs per drankje afrekenen en elk drankje met fooi betalen.
In begin vond ik dit raar. Vroeg hem waarom hij zo gek was. De rekening werd zo immers beduidend hoger. Vond het echt zonde geld.
Tot hij me begon uit te leggen dat je zo inderdaad kunt laten zien of je tevreden bent. Maar ook vanuit een etiquette-geste. Sindsdien geef ook ik fooi. Ik ben minder gul dan hij, daar ben ik eerlijk in. Vind zijn fooien soms gewoonweg to much. Niet omdat ik het de ander niet gun, maar omdat mijn eigen rekeningen ook betaald willen worden. En ik graag de kerk in het midden hou. Én als ik moet kiezen tussen iets wat ik zelf heel graag wil hebben of fooi, dan kies ik voor mijzelf. Heel gezond vind ik dat.
zaterdag 24 juni 2017 om 18:39
Ik heb eens op Google gekeken: blijkbaar stond horeca personeel in het verleden op de loonlijst voor één gulden en voor de rest was men afhankelijk van fooi, meestal was dit 10 tot 15% van de prijs van het product.
In 1970 is men gestart (eerst in de hotelbranche) met het verwerken van het bedieningsgeld in de prijs; de medewerkers kregen vanaf dat moment een normaal salaris.
(elders las ik overigens dat dit pas in 1988 zou zijn doorgevoerd): https://www.plusonline.nl/special-artik ... -eigenlijk
Klanten hoefden na de invoering van dit systeem dus géén fooien/bedieningsgeld meer te geven.
Iedereen gééft namelijk al een (vaste/verplichte) fooi - als onderdeel van de verkoopprijs ter grootte van 10-15%.
Het systeem is intussen niet gewijzigd.
Als je nu 15% extra fooi geeft bóven op de rekening waar dus al bedieningsgeld in verwerkt is, geef je eigenlijk 25-30 % fooi.
In 1970 is men gestart (eerst in de hotelbranche) met het verwerken van het bedieningsgeld in de prijs; de medewerkers kregen vanaf dat moment een normaal salaris.
(elders las ik overigens dat dit pas in 1988 zou zijn doorgevoerd): https://www.plusonline.nl/special-artik ... -eigenlijk
Klanten hoefden na de invoering van dit systeem dus géén fooien/bedieningsgeld meer te geven.
Iedereen gééft namelijk al een (vaste/verplichte) fooi - als onderdeel van de verkoopprijs ter grootte van 10-15%.
Als je nu 15% extra fooi geeft bóven op de rekening waar dus al bedieningsgeld in verwerkt is, geef je eigenlijk 25-30 % fooi.
zaterdag 24 juni 2017 om 18:44
Tja dat geldt natuurlijk voor alle beroepen dat je niet weet 'hoe het er aan toe gaat' als je er niet zelf werkt of close bent met iemand die dat doet.
Laten weten dat je tevreden bent kan ook door dit te benadrukken bij het personeel, zoals dat in andere beroepen ook gebeurt. En welgemeend 'dank je wel ik vond het hier heerlijk/fantastisch of 'bedankt voor de geweldige service. Maar daar nemen ze in de horeca kennelijk geen genoegen mee.
Laten weten dat je tevreden bent kan ook door dit te benadrukken bij het personeel, zoals dat in andere beroepen ook gebeurt. En welgemeend 'dank je wel ik vond het hier heerlijk/fantastisch of 'bedankt voor de geweldige service. Maar daar nemen ze in de horeca kennelijk geen genoegen mee.
zaterdag 24 juni 2017 om 18:44
Helemaal mee eens hoor. Ik heb vorige week nog bij HR gezeten om dezelfde redenen. In hotels wordt dit gecreëerd doordat de echt hoge 'bazen' heel veel verdienen en daarom het niet erg vinden veel en lang te werken. Maar dit creëert verwachting voor de rest die niet zoveel verdienen. Maar als je niet zo hard werkt dan krijg je nooit promotie en kom je nooit in die hoge positie, je staat echt met je rug tegen de muur als middle manager met ambitie. En dan gaat deze verwachting van het middle management weer door naar het bedienend personeel en voor hun is het helemaal kut, voor weinig geld knetter hard werken.Robinson schreef: ↑24-06-2017 17:52In Nederland geef ik zelden fooi. We hebben in Nederland een systeem waarbij de lagere inkomens gecompenseerd worden met toeslagen. Ik geloof direct dat horeca personeel hard werkt, maar vrijwel iedereen werkt hard en krijgen ook geen fooi.
Directors verdienen 60-100+k per jaar
Middle management 30-35k plus fooi
Bedienend personeel met geluk 18-20k plus fooi.
Het is een scheve bedoening in de horeca. Maar dat is waarschijnlijk in meer beroepen het geval.
zaterdag 24 juni 2017 om 19:18
Dit is redelijk achterhaald eerlijk gezegd. Tegenwoordig krijg je gewoon (minimum) loon. De prijzen in de horeca zijn afhankelijk van het soort restaurant, de locatie, de kwaliteit van het eten, noem maar op. In mijn hotel betaal je 5 euro voor een kopje koffie. En gasten betalen dat zonder morren. Men verwacht dat het zoveel kost omdat ze in een 5* hotel zitten, de bediening fantastisch is, de locatie geweldig is, het koekje huisgemaakt, de ambiance pure luxe is en ga zo maar door.Gebruna schreef: ↑24-06-2017 18:39Ik heb eens op Google gekeken: blijkbaar stond horeca personeel in het verleden op de loonlijst voor één gulden en voor de rest was men afhankelijk van fooi, meestal was dit 10 tot 15% van de prijs van het product.
Als er in een buurtkroeg 5 euro voor een kop koffie gevraagd wordt, dan zou de gast vragen of je van de pot gerukt bent. 5 euro's voor een simpel bakkie leut! 2,50 is toch wel het maximale
En toch valt iedereen in de horeca onder dezelfde CAO, min of meer. Dus als je denkt dat je al fooi geeft door te betalen, dat is niet zo. Een bedrag dat men rekent is kostprijs plus zoveel om winst te maken. Het salaris van het personeel blijft hetzelfde ongeacht de prijs van het kopje koffie. Fooi is dus niet inbegrepen.
Fooi is iets extra's, blijk van waardering naar de gastvrouw/heer en de service. Heel leuk om te krijgen en ook echt een compliment. Of dat nu 50 cent is of 700 euro (had ik laatst op een rekening van 1400
Maar de fooi zit zeker niet inbegrepen in de prijs van je kopje koffie, dan zou het bedienend personeel heel wat meer verdienen dan minimum loon.
zaterdag 24 juni 2017 om 19:24
-Bladora- schreef: ↑24-06-2017 18:44Helemaal mee eens hoor. Ik heb vorige week nog bij HR gezeten om dezelfde redenen. In hotels wordt dit gecreëerd doordat de echt hoge 'bazen' heel veel verdienen en daarom het niet erg vinden veel en lang te werken. Maar dit creëert verwachting voor de rest die niet zoveel verdienen. Maar als je niet zo hard werkt dan krijg je nooit promotie en kom je nooit in die hoge positie, je staat echt met je rug tegen de muur als middle manager met ambitie. En dan gaat deze verwachting van het middle management weer door naar het bedienend personeel en voor hun is het helemaal kut, voor weinig geld knetter hard werken.
Middle management 30-35k plus fooi
Bedienend personeel met geluk 18-20k plus fooi.
Het is een scheve bedoening in de horeca. Maar dat is waarschijnlijk in meer beroepen het geval.
In de rest van het bedrijfsleven is het:
Middle management 30-35k
Ondersteunend personeel met geluk 18-20k