Geheimhouding persoonsgegevens
donderdag 20 januari 2011 om 19:59
Ik heb een vraagje die ik graag wil stellen voor een vriendin van mij. Omdat ze net uit het Tvo komt woont ze nu automatisch op een geheim adres. Wat houdt een geheim adres precies in? Ik weet dat de gemeente geen persoonsgegevens aan derden mag geven maar hoe zit dat met bijv. werken, studeren of de bieb? Zijn haar adresgegevens daar automatisch ook afgeschermd of is het nodig dat ze haar werkgever/school inlicht? Op internet staat veel informatie maar dit heb ik niet kunnen vinden. Ik hoop dat iemand hier meer over kan vertellen.
Alvast bedankt
Alvast bedankt

donderdag 20 januari 2011 om 20:15
Een geheim adres houdt alleen maar in dat de gegevens uit de Gemeentelijke Basis Administratie niet vrij op te vragen zijn.
Ik weet niet of bijvoorbeeld deurwaarders, notarissen en gerechtsambtenaren de gegevens wel kunnen zien. Zij hebben onder voorwaarden namelijk elektronisch toegang tot het GBA.
Ik weet niet of bijvoorbeeld deurwaarders, notarissen en gerechtsambtenaren de gegevens wel kunnen zien. Zij hebben onder voorwaarden namelijk elektronisch toegang tot het GBA.
donderdag 20 januari 2011 om 20:34
Dat adres kun je dus opgeven op het werk, op school en in de bieb. Werk, school en bieb mogen sowieso geen persoonsgegevens verstrekken aan derden (wet bescherming privacy persoonsgegevens). Uitzondering op die regel is bijvoorbeeld werk richting belastingdienst. Maar goed, postadres dus overal opgeven.