Geld & Recht alle pijlers

Gekregen geld

10-07-2010 17:57 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even een topic om meningen te peilen.

Mijn vriend en ik hebben het niet erg breed financiëel gezien. Zowel zijn vader als mijn moeder leggen af en toe wat bij als we het niet redden. Waar zijn vader geld bijlegt bij bijvoorbeeld de boodschappen, geeft mijn moeder eigenlijk altijd geld in situaties waar alleen ik van kan profiteren.

Nou hadden mijn vriend en ik er vandaag een kleine meningsverschil over. Hij vind het niet netjes van mijn moeder dat ze alleen maar geld voor mij geeft. Ik vind dat ik mijn moeder niet kan dwingen om geld te geven in situaties waarin we er beide van kunnen profiteren.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken? hij wil er iets van zeggen tegen mij moeder, ik vind dat dus niet kunnen.
quote:Bibi73 schreef op 10 juli 2010 @ 20:05: Mijn moeder geeft geen contant geld, maar betaald iets voor mij. Vanwege de herkenbaarheid (google ziet alles) wil ik niet in detail treden wat ze precies betaald, maar het gaat om meer dan een truitje.Bedoel je hiermee 'de sociale dienst ziet alles'?
quote:Merelin schreef op 10 juli 2010 @ 20:10:

[...]

Bibi73 zei het net al zo mooi, het gaat niet om het geld maar om het gevoel. Mij maakt het niet uit hoe veel ik krijg, al krijg ik een reep chocola van een euro.Zo denk ik er ook over. We zijn alle twee ook dankbaar voor wat we krijgen hoor. en we hopen er weer heel snel bovenop te komen. Het gesprek ging - als ik er nu op terugkijk - ook meer op de wijze waarop we het kregen dan het bedrag.
Als je goed met je moeder kunt praten, kun je ook zeggen dat je haar giften erg op prijs stelt, maar dat bv die kleding voor jou niet zo nodig is. Maar dat je liever dat geld voor een iets in huis of boodschappen oid zou hebben. Dat is netjes, je laat de keus bij haar en vraagt iets voor jullie samen ipv voor je vriend alleen.
quote:Spinster schreef op 10 juli 2010 @ 20:12:

[...]

Bedoel je hiermee 'de sociale dienst ziet alles'?Nee hoor. Al hoewel het erg prettig is om met anderen te praten over dat wat je dwars zitten, houd ik altijd in mijn achterhoofd dat iedereen alles kan lezen wat op internet te vinden is en wil ik gewoon geen gedetailleerde situaties opschrijven waardoor iemand buiten dit forum mij kan herkennen.
quote:minny schreef op 10 juli 2010 @ 19:06:

Ik zou het echt hondsbrutaal vinden als de vriend van mijn dochter mij een beetje op de vingers komt tikken omdat ik hem niks geef. Lees die zin nog eens door...dat is toch eigenlijk te gek voor woorden?!Ik wou net zeggen, ik zou het best wel grappig vinden als iemand dat bij mijn moeder zou doen, moet je eens zien hoe snel hij bijgeveegd is.
Stel dat jouw moeder zegt: ik betaal een nieuwe fiets voor jou of een paar nieuwe laarzen of de energierekening, dan is jouw vriend daar indirect toch ook mee geholpen? Ik vind niet dat je er iets van kan zeggen. Je moeder kan ook helemaal niks geven, zou hij dat dan liever hebben? Alle beetjes helpen..

Als je vriend zijn baan is kwijtgeraakt, krijgt hij dan geen uitkering?
Ik snap niet dat iedereen maar vindt dat vriend zich moet schamen.

Ze zitten allebei in de financiele moeilijkheden maar worden van beide kanten geholpen. Alleen van TO's moeder profiteert alleen TO en niet TO's vriend. Ik snap goed dat hij daar op een gegeven moment van baalt.

Ik vind wel dat het te ver gaat als hij het daar met TO's moeder over wilt hebben. Dat is de taak van TO, (als het haar ook dwars zit).
quote:Bibi73 schreef op 10 juli 2010 @ 20:05:

Zoals Lagune ook zegt, het gaat niet om het geld maar om het gevoel. Zijn vader geeft het geld in contant wat mijn vriend gebruikt om boodschappen voor ons twee mee te doen. Mijn moeder geeft geen contant geld, maar betaald iets voor mij. Vanwege de herkenbaarheid (google ziet alles) wil ik niet in detail treden wat ze precies betaald, maar het gaat om meer dan een truitje.

Het gaat er dus om dat je vriend er zelf voor kiest het geld wat hij van zijn vader krijgt voor de boodschappen te gebruiken, en dat jij die keus niet hebt omdat je moeder je geen geld geeft maar extraatjes.

Ik zie dat hij je moeder niet meer wil aanspreken, gelukkig want dat zou toch de omgekeerde wereld zijn??? Jullie kunnen afspreken dat hij van het geld wat hij van zijn vader krijgt ook extraatjes koopt, en dat jullie zelf voor de boodschappen zorgen bijvoorbeeld. Of jij zou kunnen zeggen tegen je moeder dat je je bezwaard voelt omdat jij dankzij je moeder veel luxe hebt en jouw vriend niet, en dat jullie samen in een relatie zitten, dus hartstikke bedankt, maar deze keer wil ik het echt niet hebben dat je mijn treinkaartje / nieuwe winterjas / verfbeurt bij de kapper betaalt.
quote:ossiepossie schreef op 10 juli 2010 @ 20:29:

Stel dat jouw moeder zegt: ik betaal een nieuwe fiets voor jou of een paar nieuwe laarzen of de energierekening, dan is jouw vriend daar indirect toch ook mee geholpen? Ik vind niet dat je er iets van kan zeggen. Je moeder kan ook helemaal niks geven, zou hij dat dan liever hebben? Alle beetjes helpen..

Als je vriend zijn baan is kwijtgeraakt, krijgt hij dan geen uitkering?Ja, dat zei ik dus ook al. Zo simpel is het gewoon
Hebbes, ik vind dat hij zich moet schamen omdat het onprettige gevoel niet veroorzaakt wordt door Bibi's moeder maar door Bibi zelf. Hij kan er haar moeder dus nooit op aanspreken.
quote:Hebbes schreef op 10 juli 2010 @ 20:30:

Ik snap niet dat iedereen maar vindt dat vriend zich moet schamen.

Ze zitten allebei in de financiele moeilijkheden maar worden van beide kanten geholpen. Alleen van TO's moeder profiteert alleen TO en niet TO's vriend. Ik snap goed dat hij daar op een gegeven moment van baalt.

Ik vind wel dat het te ver gaat als hij het daar met TO's moeder over wilt hebben. Dat is de taak van TO, (als het haar ook dwars zit).

Ik vind het ook niet de taak van TO. 'Mam, je geeft nou wel altijd geld aan mij, maar zou je ook in het vervolg geld aan vriend willen geven. Anders is het zo oneerlijk'.

Dat is toch echt om je helemaal rot te schamen.

Zelfs al zou je zeggen 'Mam, je geeft mij nu een paar laarzen en een nieuwe fiets, maar zou je misschien de volgende keer geld willen geven zodat vriend er ook iets aan heeft?'.

Te erg voor woorden vind ik het als je daar iets van durft te zeggen.
Het ligt toch helemaal aan de relatie die je met je moeder hebt en de manier waarop je het brengt. Je kunt toch aangeven dat je graag het gekregen bedrag wilt gebruiken voor iets waar je beiden van kunt profiteren.

Gelukkig is het bij mij niet aan de orde want mn moeder zou het ook niet eerlijk vinden om onderscheid te maken.
Bibi, hoe lang zijn jullie samen? Is je vriend al ingeburgerd als schoonzoon? Ik vind het erg naar voor jou en je vriend dat hij zijn baan kwijt is geraakt. Misschien vind hij het wel moeilijker dan het lijkt om nu niet evenredig bij te kunnen dragen financieel. mannen zijn daar vaak toch trots in. Dat hij geld dat hij krijgt van zijn vader in zet om voor jullie beiden te "zorgen" vind ik juist heel goed van hem. En als jullie al lang samen zijn kan ik me best voorstellen dat het hem tegenvalt dat zijn schoonmoeder er als het er op aan komt wèl voor haar dochter maar niet voor hem kan zijn. Wat vind je zelf van alles dat je van je moeder krijgt? Als er een gesprek moet komen zou ik dat alleen doen als het vanuit jou komt. Het is super dat je moeder bij springt. Ik vind dat je best zou kunnen aankaarten dat je ontzettend dankbaar bent voor wat je krijgt maar dat je misschien meer aan "contant" geld hebt. En dan kun je vervolgens zelf bepalen of je dat voor iets voor jou of voor jullie samen wil gebruiken.
quote:Hebbes schreef op 10 juli 2010 @ 20:40:

Het ligt toch helemaal aan de relatie die je met je moeder hebt en de manier waarop je het brengt. Je kunt toch aangeven dat je graag het gekregen bedrag wilt gebruiken voor iets waar je beiden van kunt profiteren.

Gelukkig is het bij mij niet aan de orde want mn moeder zou het ook niet eerlijk vinden om onderscheid te maken.Maar TO's moeder geeft juist geen bedrag, maar geeft iets waar TO wat aan heeft. Een product dus.
Na ja, dan is het misschien aan TO om te zeggen dat vriend van het geld van zijn vader ook iets leuks/nuttigs voor zichzelf moet kopen. Dan is het probleem in een keer opgelost.
Het schrijven van een topic zoals als deze is erg confronterend. Als het niet over mijzelf zou zijn gegaan, maar over een ander zou ik denk ik ook gedacht hebben wat een kinderachtige situatie, wordt eens volwassen.

En dat terwijl ik ons toch als een heel volwassen en intelligent stel beschouw.

Ik denk dat we in een bepaalde patroon terecht zijn gekomen en het wordt eens tijd dat we daar verandering in brengen. Hij door zijn geld eens voor zichzelf te gebruiken en ik door mijn moeder vriendelijk te bedanken voor de extraatjes.
Met alle respect, maar als je van je schoonmoeder verlangt inspraak te hebben in haar giftenpatroon, omdat je schenkingen van je vader uit eigen beweging wel laat opgaan in gezamenlijke kostenposten, denk je in heuse kronkels. Ik neem mijn klaploperopmerking terug overigens, want dat is niet fair, excuses daarvoor.

Ik zou zelf vriendelijk bedanken voor de extraatjes en een poetsbaantje erbij nemen (als dat mogelijk is). Ten eerste om zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van derden én om wrevel te voorkomen tussen partner en mij (al zou die er niet komen, weet ik zeker). Vragen om de helft in contanten (), vind ik persoonlijk echt een uiting van pure ondankbaarheid...
quote:Hebbes wrote on 10 July 2010 @ 20:45:

Na ja, dan is het misschien aan TO om te zeggen dat vriend van het geld van zijn vader ook iets leuks/nuttigs voor zichzelf moet kopen. Dan is het probleem in een keer opgelost.Nee, het is aan hém zélf om dat bedrag een keer uit te geven aan zichzelf. (Misschien kan zijn vriendin dan een keer loslaten dat ze het zo ontzettend leuk zou vinden om een keer voor de lol boodschappen te doen bij de Lidl en dat moeder dan betaalt... )
quote:Merelin schreef op 10 juli 2010 @ 20:42:

[...]

Maar TO's moeder geeft juist geen bedrag, maar geeft iets waar TO wat aan heeft. Een product dus.Ouders vinden het vaak lastig om te vràgen waar hun kind behoefte aan heeft. Dan geven ze iets omdat ze graag willen helpen en omdat ze dènken te weten waar het kind iets aan heeft. Om dan als kind aan te geven dat je het wel heel erg waardeert maar tegelijk dat je behoefte nèt iets anders ligt is soms verrekte lastig. Bibi, ik vind jullie niet onvolwassen overkomen hoor.
quote:Bibi73 wrote on 10 July 2010 @ 20:48:

Het schrijven van een topic zoals als deze is erg confronterend. Als het niet over mijzelf zou zijn gegaan, maar over een ander zou ik denk ik ook gedacht hebben wat een kinderachtige situatie, wordt eens volwassen.

En dat terwijl ik ons toch als een heel volwassen en intelligent stel beschouw.

Ik denk dat we in een bepaalde patroon terecht zijn gekomen en het wordt eens tijd dat we daar verandering in brengen. Hij door zijn geld eens voor zichzelf te gebruiken en ik door mijn moeder vriendelijk te bedanken voor de extraatjes.
...en daarbij zou ik niet weten waarom je geen extraatjes van je moeder aan zou mogen nemen? onzin hoor, wij verdienen genoeg maar toch ben ik als een kind zo blij als mijn moeder me mee neemt om een "nieuwe jas" o.i.d. te kopen
quote:Spinster schreef op 10 juli 2010 @ 20:12:

[...]

Bedoel je hiermee 'de sociale dienst ziet alles'? Hoe verzin je het...
Lagune,

Je slaat de spijker echt iedere keer op zijn kop met je opmerkingen. Het is moeilijk om tegen je moeder te zeggen dat je haar hulp waardeert, maar het toch liefst anders zou willen ontvangen.
hehe, ja, dit station komt mij bekend voor ik ga voor je nu heel veel succes wensen en die trein rijd wel weer door :-)
quote:Merelin schreef op 10 juli 2010 @ 18:00:

Ik vind dat jouw vriend blij mag zijn met alles wat hij of jij krijgt en ik vind het brutaal en raar dat hij het niet netjes vindt van jouw moeder.

Wat een instelling.....Ik vind niet dat hij of jij dit mag aankaarten bij je moeder. Je mag al blij zijn dat ze uberhaupt iets wil geven. Maar het zou wel netjes zijn van jou (vind ik) als je dit geld deelt met je vriend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven