Geld & Recht alle pijlers

Geld inzamelen voor onderwijsexpeditie

25-07-2010 22:30 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een derde jaars Ipabo student en ik ga komend oktober voor 12 dagen naar Ethiopie met een goed doel. Ik ga mezelf vrijwillig inzetten voor kansarme kinderen. Ik ga daar bijvoorbeeld lesgeven aan kinderen en kijken hoe het onderwijs daar in Ethiopie is. Het is een korte reis, maar kost me een vermogen. (Zo'n ¤1300,-)

Ik heb genoeg geld voor de reis, maar toch ben ik op zoek naar een leuk idee om geld in te zamelen voor mijn reis.

Het nadeel is dat het niet naar het goede doel gaat, want mensen geven daar sneller geld voor uit dan een sponsoring voor een reis. Ik heb ook nog ¤1000,- sponsorgeld moeten ophalen voor dit goede doel. Dit is uiteindelijk ¤1400,- geworden. Ik had namelijk een loterij in de plaatselijke kroeg georganiseerd.

Voor mijn eigen reis heb ik een actie gehouden bij de supermarkt en ik mocht daar voor twee weken met een ton staan. Ik had deze ton versierd en mensen gevraagd hun stiatiegeldbonnetjes in te leveren. Dit leverde zo'n ¤100,- Dat is natuurlijk wel fijn, je hoeeft er verder weinig voor te doen en het geld komt binnen.

Mijn vraag aan jullie is (misschien ook voor andere reizigers voor een stageperiode in het buitenland): Weten jullie leuke manieren om snel of veel geld op te halen d.m.v. acties?

Ik denk dat een aantal wel zullen denken: Je gaat toch vrijwillig mee? Waarom zou je daar dan geld voor inzamelen? Ik kan begrijpen dat jullie zo denken, maar ik wil deze reis graag maken. Ik kan het ook heus betalen, maar zoek gewoon leuke manieren om mijn reis gedeeltelijk gesponsord te kijrgen..

Ik hoor het wel!

Ik lees ze graag!
Ik begrijp niet helemaal welk geld waar naar toe gaat. Is het 1300,- voor de vlucht en de rest voor daar? Het geld voor daar wordt dan daadwerkelijk besteed aan de kids daar?

Ik vind het heel goed dat je zoiets doet en begrijp goed dat je hoopt dat je gedeeltelijk iets gesponserd krijgt. Het zou in mijn ogen normaal zijn om je vliegreis en verblijf daar zelf te betalen. De kosten voor de kids daar kun je dan gesponserd proberen te krijgen. Naar mogelijke sponsoren kun je dat dan ook goed uitleggen.

Wanneer ga je? Hoelang heb je nog om gesponserd geld bij elkaar te krijgen? Wil je zelf ook risico's nemen door bv kaarten in te kopen en/of te laten drukken en die te verkopen? (aan de deur heb je dan wel een vergunning nodig, aan bekenden niet)

Misschien kun je zelf iets geks doen en je daarvoor laten sponseren. Zo heb ik jaren geleden de nieuwjaarsduik gedaan. Leverde veel geld op voor de kids op de Dominicaanse Republiek. (door omstandigheden ben ik alleen niet gegaan en de duik was vreselijk koud want er lag sneeuw, maar het geld is wel goed terecht gekomen gelukkig.)

Heel veel succes iig! Leuk dat je dit doet!
Ik snap niet zo héél goed waarom je je laat sponsoren als het zelf betalen geen probleem is.

Goed doel? 12 Dagen lesgeven? Eh........ wel een erg kórt goed doel.

Laat je zoenen voor een euro.

Zeem ramen voor een paar euro.

Zeem autoramen bij een pontje/ stoplicht.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
BGB, als het goede doel is dat daar materialen naar dat schooltje meegaan dan is dat toch een goed doel?

Twaalf dagen daar blijven is dan lang genoeg als het daar goed overgedragen wordt.
Ik ben niet zo erg voor dit soort tripjes. Als je het puur voor je eigen plezier doet prima, maar vraag daar dan geen sponsoring voor. Het is tenslotte jouw vakantie. Je gaat daar echt geen verschil maken in 14 dagen en dan ook nog niks medisch of bouwkundigs doen. Dus voor die mensen daar maakt het echt niet of jij komt of niet. Als je je dan laat sponsoren kan iedereen die op vakantie gaat zich wel laten sponsoren. Zo leuk voor die mensen in Sneek als ik daar een weekje kom zeilen, trekt de lokale economie volledig uit het slop....

Maar dat is mijn mening. Veel plezier straks op je vakantie, ik denk dat je er zelf wel een hoop aan kunt hebben.
quote:zoeter schreef op 25 juli 2010 @ 22:50:

BGB, als het goede doel is dat daar materialen naar dat schooltje meegaan dan is dat toch een goed doel?

Dan wel, ja. Maar dát haal ik nu niet uit de tekst. Of ik ben het begrijpend lezen verleerd, dat kan.
Die materialen kan je ook opsturen toch? Stuk goedkoper, kan je nog een beetje geld meesturen ook.
quote:mardjen schreef op 25 juli 2010 @ 22:51:

Ik ben niet zo erg voor dit soort tripjes. Als je het puur voor je eigen plezier doet prima, maar vraag daar dan geen sponsoring voor. Het is tenslotte jouw vakantie. Je gaat daar echt geen verschil maken in 14 dagen en dan ook nog niks medisch of bouwkundigs doen. Dus voor die mensen daar maakt het echt niet of jij komt of niet. Als je je dan laat sponsoren kan iedereen die op vakantie gaat zich wel laten sponsoren. Zo leuk voor die mensen in Sneek als ik daar een weekje kom zeilen, trekt de lokale economie volledig uit het slop....

Maar dat is mijn mening. Veel plezier straks op je vakantie, ik denk dat je er zelf wel een hoop aan kunt hebben.Is ook mijn mening, maar dan mooier verwoord.
Ga gewoon werken en spaar voor je reis ipv dat geld bij mensen los te proberen te krijgen. Het is jouw hobby om die reis te gaan maken, of je daar nu naartoe gaat voor 'n goed doel of om rond te reizen doet niet ter zake. Jij wil, dus verdien je geld gewoon eerst lekker zelf. Vind dat typische geitenwollensokkenmentaliteit om geld te willen krijgen om ergens voor 'n soort sinterklaas te kunnen spelen. Gewoon lekker 'n weekend/vakantiebaantje nemen als serveerster, lief lachen en de fooien stromen binnen. Die 1300 euro heb je dan zo bij elkaar.
Jeetje, wat zijn we eensgezind hier vanavond Kan ik rustig gaan slapen in ieder geval.
Tja ik ga daar eigenlijk een beetje vanuit omdat dat bij de reis die ik toen wilde maken zo was. Naast de reiskosten moet ik nog zo'n 2500 gulden (tja tijdje terug) lappen voor bouwmaterialen en materialen voor de kids daar.

Je kunt inderdaad vinden dat je beter alleen het geld moet sturen. Maar zeg eens eerlijk: Heb jij al wel eens er voor gezorgd dat er zoveel geld georganiseerd die kant op gaat? Op deze manier zorgt TO ervoor dat het geld daadwerkelijk die kant op gaat en kan zelf ook zien wat ermee gedaan wordt.

Dat ze daarnaast dus haar eigen vakantie daar houdt is een eigen keuze. Daarom vind ik dat reis- en verblijfkosten iig door haar zelf betaald moeten worden. Dat lijkt me niet meer dan normaal, want dat moet je zelf bij iedere vakantie betalen.

Wat dan wel goed is (vind ik) is de tijd en de energie die ze erin steekt. Het is niet bepaald een zon-zee-strand-vakantie, maar daar kies je dan ook zelf voor.
Jij wil dus graag naar ethiopie omdat je denkt in 12 dagen daar een verschil te kunnen maken en dat kun je zelf betalen maar je wilt liever geld van anderen?
Bedankt voor de berichtjes waar ik niets aan heb! ;)

Ik begrijp jullie reacties.

Ik moet het goede doel ¤1300,- geven en daarnaast ¤1000,- sponsorgeld. Maar ik heb met die loterij ¤1400,- opgehaald (voor het goede doel).

En die ¤1300,-? Dit is de hele reis met alle kosten. En inderdaad, ik kan dit zelf betalen, maar het is fijn als dit gedeeltelijk gesponsord kan worden. Het is voor mij absoluut geen vakantie!! Het worden 12 volle dagen waarbij ik hard moet werken! En ik geloof ook niet dat ik veel verschil ga maken in Ethiopie, maar ik maak deel uit van het ontwikkelingsgebied waar het goede doel nu aan werkt. Verder zie ik dit als een educatieve reis, waarbij ik veel zal gaan leren. Deze reis maak ik in oktober 2010..

Ik vraag alleen om een leuk idee. Zoals een nieuwjaarsduik is wel leuk! En origineel. Bedankt voor je reactie
quote:Tenzie schreef op 25 juli 2010 @ 23:01:

Bedankt voor de berichtjes waar ik niets aan heb! ;)

Ik heb je toch al drie tips aan de hand gedaan, maar oké, joh.
Jij noemt het 'absoluut geen vakantie', maar ik denk niet dat er iemand jou met 'n pistool op je kop gericht dwingt om dit te gaan doen. Je kiest er zelf voor om voor sinterklaar te willen spelen, dus werk er dan lekker zelf voor. Dan heb je tenminste recht om te kunnen pronken met wat je daar kan aanbieden, ipv dat je dat gaat doen op kosten van anderen.
Voor de mensen die zeggen: neem lekker een baantje:

Doordeweeks zit ik 5 dagen op school/stage. In het weekend werk ik in een winkel van 11 tot 8 en vervolgens moet ik om kwart voor 9 weer in de bar staan tot een uurtje of 3 's nachts. De volgende dag kan ik weer om 18:00 uur beginnen tot een uurtje over 12. Dus zeggen dat ik niet genoeg werk voor mijn geld is ook een beetje overdreven. En het is nu vakantie, dus dan werk ik ook genoeg. Ik zeg daarom ook: ik kan de reis zelf betalen, anders begon ik er ook niet aan!

Ik ben gewoon op zoek naar leuke manieren om geld in te zamelen..
Als jij er zoveel uithaalt dan betaal je die 1300 toch zelf?!

En qua acties, organiseer een straatfeest/jeugdsporttoernooi/spelletjesmiddag of iets in die richting. Ga klusjes doen in je omgeving, verkoop pepermunt en stroopwafels of organiseer een sponsorloop. Genoeg te bedenken zou ik zeggen.
Ja, bianca, aan jouw berichtje had ik zeker wel iets..:)

Ik had het meer over de berichtjes waarin staan: Waarom zoek je geld voor een reis die je vrijwillig maakt..
Wat zijn nou je reis- en verblijfkosten? Betaal je die wel zelf?

Dat is toch je eigen keuze! Niet meer dan normaal dat je dat zelf betaalt, want jij stapt in dat vliegtuig en eet dat eten op!

Je daarvoor laten sponseren is wel je sponsoren bedriegen en leugens vertellen hoor (is mijn mening dan)

Extra geld dat je bij elkaar gesponsord krijgt kunnen ze daar goed gebruiken hoor. Hou wel je zelfrespect en gun dat geld ook de mensen daar. NU kun je juist zelf zien dat het aankomt.

Dat is ook een vakantie!!!!!!
Dan betaal je je reis zelf en alles wat je extra ophaalt dat schenk je aan het goede doel. Dat zou je sieren....
quote:zoeter schreef op 25 juli 2010 @ 23:06:

Wat zijn nou je reis- en verblijfkosten? Betaal je die wel zelf?

Dat is toch je eigen keuze! Niet meer dan normaal dat je dat zelf betaalt, want jij stapt in dat vliegtuig en eet dat eten op!

Je daarvoor laten sponseren is wel je sponsoren bedriegen en leugens vertellen hoor (is mijn mening dan)

Extra geld dat je bij elkaar gesponsord krijgt kunnen ze daar goed gebruiken hoor. Hou wel je zelfrespect en gun dat geld ook de mensen daar. NU kun je juist zelf zien dat het aankomt.

Dat is ook een vakantie!!!!!!Precies.
Laat je in die bar zoenen voor een euro, laat de klanten een uitdaging voor je verzinnen ( een liedje zingen op de bar terwijl je een handstand doet ) , zet een potje mét gleuf op de bar, verkoop verliefde stelletjes een rooie roos ( uit je oma's tuin, natuurlijk ),laat ze bij jou ( wat jij doorgeeft aan de dj ) voor een euro'tje muziek aanvragen,.................
quote:Tenzie schreef op 25 juli 2010 @ 23:06:

Ja, bianca, aan jouw berichtje had ik zeker wel iets..:)

Ik had het meer over de berichtjes waarin staan: Waarom zoek je geld voor een reis die je vrijwillig maakt..Nou ja, ook dát stond er in bij mij, hoor
Ik laat mijn sponsoren toch duidelijk weten dat het geld voor de reis zelf is Dan bedrieg ik hen niet..

En zwup, ik had als doel om ¤1000,- sponsorgeld op te halen. Dit is uiteindelijk ¤1400,- geworden. Het goede doel krijgt dus een nog mooier bedrag van me:)
En het zou nog mooier kunnen zijn als wat je nu ophaalt ook daarheen gaat. Zeker omdat je zegt dat je de reis kunt betalen.

Wat investeer jij er dan in? En tijd is in mijn ogen niet een zeer grote investering omdat je het onder andere doet omdat je het zelf leuk vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven