Geld & Recht alle pijlers

Geld lenen voor auto?

16-06-2010 09:00 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Graag jullie mening. Ik heb een op zich goede auto uit 2002 met 114.000 km erop.Benzine en ik rijd elke dag 115 km voor mijn werk. Dit tikt aardig aan. Hij is op zich best zuinig.. denk zeker wel 1/16. Maar ik zet er per maand zo'n 2500 km bij. Hierdoor daalt de waarde snel.

Maar nu zit ik eraan te denken om de nieuwe punto diesel te kopen, die wegenbel. vrij is en minimaal 1/25 rijd.

Dit zou wel zuiniger zijn. Denk dat mijn huidige auto 3500 waard is. En heb 4000 spaargeld.De nieuwe punto kost 14000 euro. Wie zou er geld lenen om het verschil bij te leggen?

Wie zou mijn huidige auto oprijden?
Uitgaande van 30.000 km per jaar kost je huidige auto dus 300 euro per jaar meer. 4.9% over 6500 euro is 318,50. Dus beide opties kosten ongeveer evenveel. (mijn aanname is dat de verschillen in verzekeringskosten en wegenbelasting al zijn meegenomen in de berekening van de kosten per kilometer)
quote:gelukkigmeisje schreef op 16 juni 2010 @ 09:47:

mmmmm wat een wijze mensen hier (zou het zelf ook nooooooit doen in de genoemde situatie) maar toch heb ik ook het idee dat heel veel mensen wel zouden lenen voor mooiere auto (of hd tv, nieuwe keuken/badkamer etc.) maar die mensen zitten kennelijk niet op het vivaforum

Ik heb het wel gedaan. Maar ik had niet de gebruikelijke standaard lening maar zo eentje waarbij je elk moment alles kon aflossen en alleen rente betaalde over wat je nog moest betalen. Werkte prima. Lening is inmiddels afbetaald na net geen twee jaar (was bijna 9000 euro) en ik ben nog steeds dolgelukkig met deze auto.

Lenen moet je alleen doen als je het makkelijk kunt betalen. Mr. Zwieber en ik wisten dat we veel ging stijgen in inkomen en ook toen we de lening sloten konden we het makkelijk betalen. Daarnaast wisten we dat we veel terugkregen van de belasting (hypotheekrenteaftrek) in een keer. Die 200 euro per maand die ik moest betalen maakte voor mij niet zoveel uit. Kijk dus goed naar je eigen situatie en bepaal zelf of het verstandig is of niet.
ik heb een golf gehad diesel met 150.000 km en daar had ik 50000 bijgezet, rond de 2 ton kreeg hij dus veel problemen.

Hetzelfde had ik met een alfa romeo, van 3 jaar oud met 200.000 km. Teveel onderhouds kosten gehad.

Ik heb deze benzine gekocht omdat de wegenbelasting zo duur was, met dat verschil kon ik bijna 2x tanken. Maar nu die diesel er is zonder wegenb. vind ik die wel intressant... ook omdat hij zuiniger rijd.

Heb zoveel pech gehad met auto's dat ik een niet te oude wil jonger dan 5 jaar met niet meer dan 100.000 km erop voor diesel.
Mijn ex en ik hebben destijds een lening afgesloten om een auto te kunnen kopen. Mijn vriend had onze auto uitgeleend aan een van zijn vrienden die een ongeluk kreeg. Auto totall los. mijn ex was echter afhankelijk van zijn auto omdat hij met het ov niet op tijd op zijn werk kon komen. We hadden wel wat spaargeld maar ik wil nooit alles uitgeven want je weet maar nooit en ik vond ook dat hij nu maar eens een goede moest kopen en niet een auto van 500 euro waar vervolgens nog voor 2000 euro nieuwe onderdelen in moesten. En dus zat er niks anders op.

Maar als ik in jou situatie zou zitten reed ik mijn auto op en zou ik ondertussen door sparen voor een nieuwe.
Erger u niet, verwonder u slechts!
km per maand huidige2400/diesel2400

verbruik 1/ huidige16 /diesel24

wegen belasting 20 / 0

verzekering 35 / 42

benzine 225 /

diesel / 118

totaal kosten pm huidige280 / diesel 160

Robin zou zoiets kloppen? dit scheeld het dus per maand als ik de rente er niet bij reken. die 40/ 50 euro zou zijn..

dan ben ik dus goedkoper uit als ik de nieuwe aanschaf?
Grappig om te zien hoe dogmatisch lenen voor een auto wordt afgewezen. Wat Robin zegt is natuurlijk de enig verstandige benadering: gewoon uitrekenen wat het kost om het ene te doen, wat het kost om het andere te doen, risico-inschatting maken, en klaar.
quote:Belbe schreef op 16 juni 2010 @ 10:43:

We hadden wel wat spaargeld maar ik wil nooit alles uitgeven want je weet maar nooit Ook een weinig rationele afweging. Als spaargeld nauwelijks rente oplevert, en lenen wel flink wat kost, kan het financieel aantrekkelijker zijn al je spaargeld te gebruiken. Je moet kosten en bestedingscapaciteit van de verschillende opties afwegen om een rationele keuze te maken.
Geen reacties gelezen, maar als je huidige auto nog goed is, zou ik niet gaan lenen voor een andere auto.

Ik heb op zich niets tegen lenen, heb ik voor mijn afgelopen twee auto's ook gedaan, maar ik rij ze dan wel helemaal tot aan het einde door zeg maar.
quote:lily27 schreef op 16 juni 2010 @ 10:47:

km per maand huidige2400/diesel2400

verbruik 1/ huidige16 /diesel24

wegen belasting 20 / 0

verzekering 35 / 42

benzine 225 /

diesel / 118

totaal kosten pm huidige280 / diesel 160

Robin zou zoiets kloppen? dit scheeld het dus per maand als ik de rente er niet bij reken. die 40/ 50 euro zou zijn..

dan ben ik dus goedkoper uit als ik de nieuwe aanschaf?Op zich klopt het. Het is alleen niet volledig. Ik mis nog de onderhoudskosten, afschrijving en kosten voor financiering.
Ja idd ik ga ervanuit dat een nieuwe auto minder onderhouds kosten heeft dan mijn huidige. Afschrijving wil ik niet echt naar kijken want over 3 jaar is mijn huidige niks meer waard en de diesel wel want die is maar 3 jaar oud met max 75.000 km

ik denk dat ik dan 7500 moet bijlenen dus zou 30/40 pm aan rente zijn. het verschil tussen de kosten per maand 120 kan ik ook mee aflossen, +mijn 500 euro, dan ben ik binnen 12 mnd klaar.. toch..
Het is algemeen bekend dat geld lenen voor een auto het domste is wat je kan doen. De auto verliest al zoveel van z'n waarde zodra die de garage uitrijdt.. Echt niet doen dus. Succes met een oplossing.
Kan wel zijn rider maar als nu mijn wasmachine stuk gaat wil ik nu een nieuwe kopen en niet over twee maanden want we hebben een nieuwe auto gekocht en moeten dus eerst even sparen
Erger u niet, verwonder u slechts!
Lily ik mis in je berekening nog een stuk afschrijving / aflossing en onderhoud.
Afschrijving moet je wel meenemen, anders reken je jezelf rijk... Van 3500 naar 0 gaan is beter dan van 14000 naar (ik roep maar wat) 8000 gaan...
quote:El_lebel schreef op 16 juni 2010 @ 11:03:

Het is algemeen bekend dat geld lenen voor een auto het domste is wat je kan doen. De auto verliest al zoveel van z'n waarde zodra die de garage uitrijdt.. Echt niet doen dus. Succes met een oplossing.Het is algemeen bekend dat beslissingen nemen zonder na te denken en uitsluitend gebaseerd op wat algemeen bekend is het domste is wat je kan doen.
quote:Belbe schreef op 16 juni 2010 @ 11:04:

Kan wel zijn rider maar als nu mijn wasmachine stuk gaat wil ik nu een nieuwe kopen en niet over twee maanden want we hebben een nieuwe auto gekocht en moeten dus eerst even sparenZei ik al dat je naar bestedingscapaciteit moet kijken?
quote:El_lebel schreef op 16 juni 2010 @ 11:03:

Het is algemeen bekend dat geld lenen voor een auto het domste is wat je kan doen. De auto verliest al zoveel van z'n waarde zodra die de garage uitrijdt.. Echt niet doen dus. Succes met een oplossing.

En wie zegt dat? Je vader?

Dit gaat echt niet altijd op...

En wat je zegt is waar, de auto verliest waarde zodra hij de garage uit rijdt. Maar als je 2000 euro aan onderhoud uitgeeft bij een auto die 3500 euro waard is, is die auto ook niet opeens 5500 euro waard...
vandaar hier de berekeningen.. en het na denken..

Ik denk na.. als ik deze auto nog een jaar doorrijd.. dat kan.. misschien heeft hij niks alleen de apk.

Dan ben ik alleen 120 euro meer kwijt per maand..dat is geen ramp..over een jaar zou ik misschien nog maar 2000 euro te kort komen.. en is die auto misschien er voor 10.000 dus kan ik hem zo kopen...

Misschien is dat een oplossing... gewoon nog even wachten..
quote:Robin1973 schreef op 16 juni 2010 @ 11:07:

[...]

En wie zegt dat? Je vader?

Dit gaat echt niet altijd op...

Haha, JA! En ik luister braaf naar hem
Dat zou je inderdaad ook kunnen overwegen. Voor die optie (jaartje wachten) zou je ook de kosten op een rijtje kunnen zetten en naast de eerdere 2 opties kunnen houden.
Als je met je huidige auto zo veel onderhoudskosten verwacht, zou ik zeker zo snel mogelijk voor een diesel gaan van enkele jaren oud. Als je dit zelf kunt bekostigen of eventueel een klein deel bijleent (maar aanzienlijk kleiner dan wanneer je hem nieuw koopt), kan ik me voorstellen dat je zo uit de kosten bent.
quote:El_lebel schreef op 16 juni 2010 @ 11:10:

[...]

Haha, JA! En ik luister braaf naar hem Op zich niet verkeerd om naar je vader te luisteren. Maar er komt een moment dat een kind slimmer wordt dan zijn/haar vader...;-)
quote:Belbe schreef op 16 juni 2010 @ 11:04:

Kan wel zijn rider maar als nu mijn wasmachine stuk gaat wil ik nu een nieuwe kopen en niet over twee maanden want we hebben een nieuwe auto gekocht en moeten dus eerst even sparen

Maar dan is het nog steeds het goedkoopste als je pas een lening aflsuit als je het geld niet hebt.

Lenen om te kunnen genieten van het saldo op je spaarrekening is toch kortzichtig? Sparen levert momenteel niets op, en lenen kost altijd geld.

Daarentegen, een auto kopen die al je spaargeld opeist is ook niet zo handig. Dan kun je beter een iets goedkopere auto kopen, een jaartje sparen en hem dan inruilen voor een betere en duurdere.
Iedereen is zo enorm tegen lenen hier, op zich goed natuurlijk, maar ik vind zo'n situatie anders!

Ik heb zelf ook geleend om mijn matige benzine auto in te ruilen voor een goede auto op lpg. Er zijn sites op internet waar je alle gegevens in kan vullen van je huidige auto en auto die je wilt en dan wordt er uitgerekend wat het je bespaart.

Ik heb het gedaan omdat ik zoveel moest rijden voor mijn werk. Met aflossing van de lening erbij scheelde het mij per jaar nog ¤ 1400! Is het dan dom om te lenen? Of is het dan dom om in een benzineauto door te blijven rijden?
quote:Robin1973 schreef op 16 juni 2010 @ 09:32:

Waarschijnlijk is de waarde van de auto altijd meer dan het bedrag dat je leent, dus het risico dat je met een schuld blijft zitten die je niet kunt betalen is niet aanwezig...

Ze koopt een nieuwe auto en rijdt veel kilometers, dan gaat deze redenering toch niet op? Ze moet 7.000 euro lenen om de auto te kunnen betalen, plus haar spaargeld erin, plus de inruilwaarde van haar huidige auto.

Goed, mijn advies zou dus zijn: niet lenen voor een nieuwe auto. Als de benzinekosten je je neus uitkomen, kun je kijken of je je auto kunt inruilen met wat bijbetaling van je spaargeld, voor een auto die op gas rijdt. Kijk even wat je dat kost, ik dacht dat het gunstig was als je per jaar meer dan 20.000 kilometer rijdt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven