Geld & Recht alle pijlers

Geld lenen voor auto?

16-06-2010 09:00 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Graag jullie mening. Ik heb een op zich goede auto uit 2002 met 114.000 km erop.Benzine en ik rijd elke dag 115 km voor mijn werk. Dit tikt aardig aan. Hij is op zich best zuinig.. denk zeker wel 1/16. Maar ik zet er per maand zo'n 2500 km bij. Hierdoor daalt de waarde snel.

Maar nu zit ik eraan te denken om de nieuwe punto diesel te kopen, die wegenbel. vrij is en minimaal 1/25 rijd.

Dit zou wel zuiniger zijn. Denk dat mijn huidige auto 3500 waard is. En heb 4000 spaargeld.De nieuwe punto kost 14000 euro. Wie zou er geld lenen om het verschil bij te leggen?

Wie zou mijn huidige auto oprijden?
quote:Nastik schreef op 16 juni 2010 @ 09:23:

Ik heb geld geleend om mijn auto te kunnen kopen. Van mijn schoonouders.

Inmiddels ook alweer terugbetaald.

Volgens mij zijn er legio mensen die geld lenen voor een auto of gebruik maken van bijv. zo'n Citroenaanbieding van nu de helft en de helft over 2 jaar. De rente die je betaald bij zo'n constructie is vrij laag. Lenen bij de bank is duurder.

Persoonlijk zou ik jouw auto oprijden. Of eens gaan informeren of het niet mogelijk is om een zuinigere auto via je werkgever te kunnen rijden.

Krijg je wel reiskostenvergoeding voor de benzine?Dat klinkt leuk, maar er zit natuurlijk een addertje onder het gras. Je betaalt dan altijd de adviesverkoopprijs. Terwijl je tegenwoordig heel goed kunt onderhandelen als je je auto contant betaald. Als je dan ook nog je oude auto zelf verkocht hebt, ben je echt spekkoper.
Als je verwacht daar nog lang te werken zou ik de huidige auto ook niet oprijden trouwens.
Ik heb wel geld geleend voor mijn auto (wel in de familie) en betaald elke maand geld terug. Prima te doen en alleen rente op het geld die ik geleend heb en dat is dan de spaarrente...

Als ik jou was zou ik gebruik maken van de ool, heb ik ook net gedaan. Ik rij ongeveer 110 km per dag met benzineauto maar na een jaar heb ik er ¤1000 euro uit, klinkt niet echt als een nieuwe auto.

Je hebt het geld niet voor een nieuwe auto maar wel voor een 2de hands?
Nee echt?
Even een toevoeging/correctie: je zou een plaatje moeten maken waarbij je de kosten huidige auto afzet tegen de kosten nieuwe auto. Rekening houdend met benzine, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, rente en aflossing, verzekering, restwaarde over x jaar, enz. Dan zie je vanzelf welke optie goedkoper is. Ik zie veel mensen roepen dat het goedkoper is om in je huidige auto te blijven rijden. Dit hoeft niet het geval te zijn. Zij hebben dit plaatje immers niet voor zich liggen...
Waarom wil je zo'n "dure" auto? Je moet bijna 7000!! euro bijlenen. Dus van besparen is geen sprake zou ik zeggen. Als je echt een andere auto wil omdat je op diesel wil gaan rijden en geld besparen, dan doe je er slim aan om gewoon een 2e hands van een paar jaar oud te kopen. Maar reken eerst even uit hoe lang je in deze auto zou kunnen rijden voordat je de kosten van de nieuwe auto er uit hebt.
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2010 @ 09:07:

Niet lenen, maar 'n andere baan zoeken als je geen leaseauto van de zaak kunt krijgen.Inderdaad!
[quote]suus0105 schreef op 16 juni 2010 @ 09:37:

Als ik jou was zou ik gebruik maken van de ool, heb ik ook net gedaan. Ik rij ongeveer 110 km per dag met benzineauto maar na een jaar heb ik er ¤1000 euro uit, klinkt niet echt als een nieuwe auto.

wat is de ool??

Ja ik denk dat ik nog maar een jaar zeker of 2 jaar doorspaar ik kan 400 tot 500 euro pm sparen. En dan is die punto diesel van 1 of 2 jaar oud wat goedkoper en de meeste afschrijving is ervanaf.

Ik wil eigenlijk idd niet lenen voor een auto. en als ik de kosten neerzet.. dan is het idd misschien wel duurder, door dat ik geld moet lenen. Daar kan ik idd wel de wegenbelasing van betalen en nog wat benzine. Ik krijg 140 pm vergoeding.

Ik ga lekker verder sparen.. bedankt voor jullie meningen
mmmmm wat een wijze mensen hier (zou het zelf ook nooooooit doen in de genoemde situatie) maar toch heb ik ook het idee dat heel veel mensen wel zouden lenen voor mooiere auto (of hd tv, nieuwe keuken/badkamer etc.) maar die mensen zitten kennelijk niet op het vivaforum
Als ik deze auto nog 2 jaar doorrijd.. dan heb ik zeker 2x onderhouds kosten van denk wel 1000 euro vorig jaar was het 1600 euro. En de auto is dan niks meer waard.

Een nieuwe diesel is na 2 a 3jaar rijden zeker nog wel 9000 euro waard. Er staat dan 50.000 km op en het is een diesel die behouden hun waarde ook meer.

Maar goed, lease auto kan ik niet krijgen..:(

Maar wil idd geen leningen meer.. ga wel sparen

Rijd deze auto wel op, mocht het zo zijn dat hij het begeeft.. dan kan ik altijd een lening afsluiten.

Maar de vraag is altijd..hoeveel ondehoud komt eraan hoeveel kost dat nog..en wanneer is het niet meer de moeite.. dat weet je eigenlijk niet..
Ik vraag me af of het wijs is... Volgens mij kun je alleen een wijze beslissing nemen als je een economische berekening maakt. En gezien het feit dat ze bij de nieuwe auto geen wegenbelasting gaat betalen en de brandstofkosten aanzienlijk lager zullen zijn is het nog maar de vraag of de huidige auto de beste optie is. Fiat hanteert 4.9% rente. Uitgaande van een bedrag van 6500 is dit nog niet eens 30 euro per maand... Ik zeg niet dat een nieuwe de beste keus is. Maar ik denk wel dat een beslissing op basis van een economische berekening beter is dan een beslissing op basis van emotie of een algemene uitspraak als 'nooit geld lenen voor een auto'...
Volgens het tooltje is de afschrijving op de punto circa 2000 euro en het onderhoud circa 500 euro... Als je nu al inschat dat je circa 2000 euro aan onderhoud kwijt zult zijn... Daarbij nog de bescheiden afschrijving op je huidige auto... Dan zou het best weleens zo kunnen zijn dat de hoge afschrijvingskosten wegvallen tegen de hoge onderhoudskosten die nu hebt...
Daarnaast moet je je ook bedenken dat je over zo'n 4 jaar een auto hebt die nog zo'n 6000 euro waard is. Je huidige auto is dan waarschijnlijk niets meer waard...
Lily, is een tussenoplossing geen goed idee? Ik zou ook de balen hebben als ik voor een auto van 3500 euro zoveel onderhoudskosten zou hebben.

Je zou natuurlijk een tweedehands kunnen kopen met minder kilometers op de teller en jonger van het geld dat je nu hebt. Voor 7500 euro koop je echt een leuke tweedehands. En als je doorspaart tot je weer aan de APK en onderhoud moet, heb je misschien nog wel wat extra's.

Als je die 400 of 500 euro per maand kunt sparen, lijkt me dat een slimme oplossing.
Ja Robin, dat dacht ik dus misschien ook..

hoe maak ik nu een goede berekening..

want het onderhoud van mijn huidige auto.. ja dat weet ik niet. Vorig jaar had ik pech en bij een grote beurt was ik wel 1600 kwijt.. toch maar gedaan want voor dat bedrag heb je geen andere auto.

Nu moet ik in aug weer een kleine beurt +apk. Dus dacht misschien kan ik hem dan inruilen bij de dealer, die idd 4.9 % rente rekent, Heb ze al een mail gestuurd hoeveel ik eventueel bij zou moeten betalen.

En als ik die nieuwe diesel dan op rijd.. is het denk ik wel voordeliger..
ik heb hiervoor nog 2 auto's gehad en mijn ervaring is..des te meer kilometers erop komen te staan. des te meer geld ze kosten aan onderhoud en slijtage van onderdelen..

Daarom wilde ik graag een nieuwere...die een jaar of 3 rijden en dan weer verkopen voor een jongere..
Bedacht me net ineens ook, heb je al bekeken wat de dagwaarde van je huidige auto is? Dan kun je een beetje kijken of de kosten die je maakt nog reeel zijn?
Je zou een berekening kunnen maken waarbij je het breakeven-punt bepaald. Met andere woorden, kijken bij welke onderhoudskosten van je huidige auto beide opties even duur zijn. Een berekening is natuurlijk altijd gebaseerd op schattingen, maar de meeste zaken zijn redelijk goed in te schatten.
Misschien heb je iemand in je omgeving die bedrijfs-economie of bedrijfskunde gestudeerd heeft? Voor zo iemand moet een dergelijke berekening niet moeilijk zijn...
de dag waarde is 3800 volgens de verzekering.

hoe voeg je fotos toe? die op me computer staan?
Ik zou wel lenen voor een auto, maar wel pas als ik deze helemaal op heb gereden. Je hebt nu een auto, zonde om daar je gespaarde centen aan op te maken.

Reken uit wat het je extra kost aan rente ed als je die nieuwe auto koopt, kost het minder dan dat je nu betaal, krab nog eens achter je oren, en zet ook de tegenvallers die er aan kunnen komen op je lijstje. Kost het minder dan dat je nu betaal? Zet dan het geld nog een tijdje opzij zodat je straks als deze auto 'op' is minder hoeft te lenen.
Ik heb op die site even gekeken en de gegevens van mijn huidige auto en de nieuwe auto ingevoerd.

Kosten per km huidige komt uit op 0.18 ct

kosten van de nieuwe komt uit op 0.17 ct.

Als ik hem nu nog 4 jaar blijf rijden.

Dan heb ik nog niet meegerekent, de rente voor het geld die ik moet lenen.

En in 4 jaar kan ik wel 15.0000 bij mekaar sparen. voor een nieuwe.
heb uitgerekend en aan rente kost het 40 euro pm.

wegenbelasting van 20 euro valt weg.Maar verzekering zal wel ietsjes duurder worden.

weet niet goed hoe je dit allemaal weg kan zetten in excel zodat je een goed overzicht krijgt.. iemand een voorbeeldje?
quote:mips schreef op 16 juni 2010 @ 09:20:

en wat doe je als je hem na één week total loss rijdt?

Weg spaargeld, weg inruilwaarde, weg auto.

Wat een onzin. Je koopt geen nieuwe auto zonder hem goed te verzekeren.
De benzine-auto die je nu hebt is inderdaad wel aan de kosten, omdat je per maand zoveel kilometers bijzet. Kun je inderdaad beter zo snel mogelijk overgaan op een diesel-auto.

Ik zou zeker niet gaan lenen. Kijk eens op marktplaats, als je even de tijd hebt om te zoeken, staan er soms best goede aanbiedingen bij. Bijvoorbeeld bouwjaar 2000, goed onderhouden auto, en weinig kilometers. Daar zou ik in eerste instantie naar kijken, want daar haal je de meeste winst uit. Ook al heb je meer geld over voor een auto, kijk goed hoe je je geld investeert. Ik heb voor 2 jaar geleden via marktplaats een VW-polo gekocht, benzine, bouwjaar 99 en maar 60.000km op de teller. voor 4000. Zijn tevens sterkte auto's.

Succes ermee en geef niet teveel geld uit!
all risk verzekering kost 42 euro pm dus dat is maar 7 euro duurder dan wat ik nu betaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven