Geld & Recht alle pijlers

Geld lenen voor auto?

16-06-2010 09:00 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Graag jullie mening. Ik heb een op zich goede auto uit 2002 met 114.000 km erop.Benzine en ik rijd elke dag 115 km voor mijn werk. Dit tikt aardig aan. Hij is op zich best zuinig.. denk zeker wel 1/16. Maar ik zet er per maand zo'n 2500 km bij. Hierdoor daalt de waarde snel.

Maar nu zit ik eraan te denken om de nieuwe punto diesel te kopen, die wegenbel. vrij is en minimaal 1/25 rijd.

Dit zou wel zuiniger zijn. Denk dat mijn huidige auto 3500 waard is. En heb 4000 spaargeld.De nieuwe punto kost 14000 euro. Wie zou er geld lenen om het verschil bij te leggen?

Wie zou mijn huidige auto oprijden?
Een met Robin en Rider. Maak gewoon een berekening. Het slaat echt nergens op om in dit soort situaties gevoelsbeslissingen te nemen (zoals lenen is per definitie fout). Ik zou eerst even berekenen wat lenen dan kost t.o.v. doorrijden met deze auto. En zijn vast mensen in je omgeving die het helder op een rij kunnen zetten
[quote]diedietje schreef op 16 juni 2010 @ 11:15:

Er zijn sites op internet waar je alle gegevens in kan vullen van je huidige auto en auto die je wilt en dan wordt er uitgerekend wat het je bespaart.

quote]

weet je nog welke site? heb er een paar gezien.. maar duidelijk het verschil wat je bespaard komt er bij mij niet uit..
Ik zou trouwens overwegen om in je berekening ook nog een 3e optie te berekenen (naast huidige en nieuwe auto), namelijk een auto van 2 jaar oud, die de grootste afschrijving al heeft gehad.
quote:Katherina schreef op 16 juni 2010 @ 11:15:

[...]

Maar dan is het nog steeds het goedkoopste als je pas een lening aflsuit als je het geld niet hebt.

Lenen om te kunnen genieten van het saldo op je spaarrekening is toch kortzichtig? Sparen levert momenteel niets op, en lenen kost altijd geld.Het is nooit zo zwart/wit, rentekosten/baten zijn een argument, maar de bestedingscapaciteit op korte termijn óók. Als je niet snel kan bijlenen in voorkomende gevallen, KAN het nuttig zijn een bedrag op een spaarrekening achter de hand te houden.

Mijn punt is vooral dat hier nogal absolute waarheden worden verkondigd over lenen, die gewoon niet zo absoluut zijn.

quote:Daarentegen, een auto kopen die al je spaargeld opeist is ook niet zo handig. Dan kun je beter een iets goedkopere auto kopen, een jaartje sparen en hem dan inruilen voor een betere en duurdere.Kan gunstiger zijn, maar hoeft niet.
ik had een diesel, maar die koste dus meer dan mijn huidige benzine, als ik weer een diesel neem is het een zuinige waarbij je geen wegenbelasing moet betalen.

Alleen de nieuwste diesel halen volgens het boeke 1/29 maar dat geloof ik niet maar 1/23 1/25 moet wel kunnen als je gewoon 100 rijd of 110.

Mijn andere diesels reden ook 1/18 soms 1/20 dus dat verschilde niet zoveel met mijn huidige 1/17 bezine, het verschil zat hem in de 60 meer wegenbelasing die de diesel toen koste...vandaar..
quote:rider schreef op 16 juni 2010 @ 11:33:

[...]

Het is nooit zo zwart/wit, rentekosten/baten zijn een argument, maar de bestedingscapaciteit op korte termijn óók. Als je niet snel kan bijlenen in voorkomende gevallen, KAN het nuttig zijn een bedrag op een spaarrekening achter de hand te houden.

Mijn punt is vooral dat hier nogal absolute waarheden worden verkondigd over lenen, die gewoon niet zo absoluut zijn.

[...]

Kan gunstiger zijn, maar hoeft niet.Whaaaa, Rider, is het jouw werk om altijd de noodzakelijke nuanceringen in een betoog aan te brengen?
Ik heb net ook die tool gebruikt van autoweek, echt handig. Wij hebben 2 jaar geleden een Skoda Fabia combi gekocht (benzine) en aangezien mijn man nu behoorlijk wat meer kilometers moet maken voor zijn werk zitten we erover te denken om een nieuwe Skoda Fabia Greenline (diesel, rijdt 1:25, geen BPM, geen wegenbelasting) te kopen. Onze huidige auto kost ons per maand aan brandstof, afschrijving en onderhoud 392 euro per maand, terwijl de greenline maar 269 euro per maand kost. Als ik dan zie dat we ruim 120 euro per maand minder kwijt zijn aan vaste kosten is het zeker wel de moeite waard om een nieuwe aan te schaffen.

Overigens hebben wij onze huidige auto ook gekocht door een aanzienlijk bedrag van mijn ouders te lenen, maar dat hebben binnen ruim 2 jaar terugbetaald. We hebben er heel lang over nagedacht en pas toen we zeker wisten dat we het ook daadwerkelijk konden terugbetalen hebben we het gedaan. Nu scheelt het natuurlijk wel dat we het van mijn ouders konden lenen, anders hadden we het misschien ook niet gedaan.
quote:Belbe schreef op 16 juni 2010 @ 11:04:

Kan wel zijn rider maar als nu mijn wasmachine stuk gaat wil ik nu een nieuwe kopen en niet over twee maanden want we hebben een nieuwe auto gekocht en moeten dus eerst even sparen

Het geeft ook rust om wat geld achter de hand te hebben, en/of geen onnodige schulden te maken.
quote:lily27 schreef op 16 juni 2010 @ 11:01:

Ja idd ik ga ervanuit dat een nieuwe auto minder onderhouds kosten heeft dan mijn huidige. Afschrijving wil ik niet echt naar kijken want over 3 jaar is mijn huidige niks meer waard en de diesel wel want die is maar 3 jaar oud met max 75.000 km

ik denk dat ik dan 7500 moet bijlenen dus zou 30/40 pm aan rente zijn. het verschil tussen de kosten per maand 120 kan ik ook mee aflossen, +mijn 500 euro, dan ben ik binnen 12 mnd klaar.. toch..

Misschien handig om mee te nemen in jouw berekeningen: FIAT geeft een zeer povere garantie, slechts twee jaar als ik het goed heb. Alles wat daarna stuk gaat kost je evenveel als bij jouw oude auto.

Die grande punto is over drie jaar hoogstwaarschijnlijk minder waard dan jij denkt/hoopt: het model is al een poos op de markt, en tegen die tijd is er een nieuw model uitgekomen, die van jou is dan "de oude". Niet positief voor jouw inruilwaarde.

Houd er svp ook rekening mee dat politici de belastigen gaan verhogen/aanpassen. Doen ze sowieso, en ook zodra een bepaalde vrijstelling oid te populair wordt. Milieu e.d. zijn leuk, en roken is slecht, maar geld afpakken van de bevolking is nu eenmaal prioriteit nummer één in Den Haag.
Ik heb zelf twee jaar geleden geld geleend van de bank om een tweedehands Fiat Punto aan te schaffen. Een ander type als jij hebt, maar wel ontzettend zuinig! 1 op 20 haalt ie makkelijk, tis ook een diesel trouwens. Ik ben er ontzettend tevreden over.

Toentertijd heb ik hem gekocht voor 6700 euro. Dit bedrag heb ik geleend van de bank. En eerlijk waar, ik heb pas (!) vorige week het restantbedrag afbetaald. Pas nu ben ik van die lening af en daar ben ik heel blij om.

Toch had ik voor die tijd een benzineauto en moest ook veel rijden. Ik zou in verhouding, als ik met die benzineauto door zou rijden tot nu, evenveel of misschien zelfs wel meer kwijt zijn als wanneer ik de Punto zou kopen. Dus ergens heb ik er ook geen spijt van gehad.

Maar waarom voor een nieuw exemplaar gaan? Kijk eerst om je heen of je een zuinig tweedehandsje kan scoren. Mijnes was ook tweedehands en ik heb er nog altijd veel plezier van. Als het aan mij ligt, rijd ik hem ook helemaal op. Dan heeft hij zijn geld wel opgebracht. Dan hoef je geen geld bij de bank te lenen, en heb je toch een zuinigere auto!

Ik juich een lening niet toe, maar ik heb ooit in ongeveer hetzelfde schuitje gezeten als jij en achteraf was het toentertijd een goede beslissing.

Nu is het ook zo dat ik veel meer loon heb als 2 jaar terug. Het sparen voor een nieuwe auto gaat me nu ook veel gemakkelijker af en voor een volgend exemplaar hoef ik geen geld meer te lenen, maar kan ik gebruik maken van mijn eigen spaarcentjes.
Ja rider je had idd wel gezegd dat je naar je bestedingscapaciteit moet kijken had gister te snel gelezen denk ik. Ik blijf er echter bij dat het, voor mij tenminste, beter voelt om niet al je spaargeld te gebruiken omdat je nooit weet wat er gebeurd.
Erger u niet, verwonder u slechts!
ik wilde die nieuwe, diesel omdat hij zuinig is en wegenbelasing vrij.

Maar heb gesloten mijn auto maar door te rijden en 500 pm te gaan sparen. Ik kijk volgend jaar wel hoe en wat.. of de polo blue motion, die ook ook belasting vrij maar nieuw erg duur, misschien dat ik dan een 2 jaar oude koop.. bedankt voor jullie reacties..
Ik heb laatst bij Top Gear gezien dat ze die Polo Blue Motion aan het testen waren. Dat 1 op 30 klinkt heel leuk, maar in de praktijk bij normaal rijden wordt dat ongeveer 1 op 18.
quote:Tinkeldel schreef op 20 juni 2010 @ 12:15:

Ik heb laatst bij Top Gear gezien dat ze die Polo Blue Motion aan het testen waren. Dat 1 op 30 klinkt heel leuk, maar in de praktijk bij normaal rijden wordt dat ongeveer 1 op 18.

En juist dat verbruikscijfer is erg belangrijk bij de beslissing om zoiets te kopen of niet. Duitse autobladen zijn wat mij betreft het meest nauwkeurig bij het bereken van praktijk verbruikscijfers (Grundlichkeit, alles echt nameten en tot ruim achter de komma uitrekenen).
.
anoniem_29452 wijzigde dit bericht op 07-11-2010 23:23
Reden: reclame
% gewijzigd
quote:Tinkeldel schreef op 20 juni 2010 @ 12:15:

Ik heb laatst bij Top Gear gezien dat ze die Polo Blue Motion aan het testen waren. Dat 1 op 30 klinkt heel leuk, maar in de pr

aktijk bij normaal rijden wordt dat ongeveer 1 op 18.

Voor het berekenen van de autokosten: http://www.autozine.nl/text/kilometerko ... p?uk=15815

Zelf wel even de waarden checken, bij mij week de verzekering en het verbruik af maar je krijgt wel een indicatie.
Wij hebben wel geld geleend voor een auto. Qua spaargeld konden we op dat moment geen heel bijzondere auto kopen. Natuurlijk hadden we ervoor kunnen gaan sparen, maar we hadden toen een nieuwe auto nodig, en we wilden graag een betere dan dat we hadden gehad.

We wilden een auto waar we wat langer mee konden.

Dus: geleend en de betere auto gekocht. Kosten per maand zijn niet zoveel (200 euro), dus daar merken we praktisch niets van.
Ja dat is wel handig. Je moet toch kunnen kopen wat je wilt en niet altijd heel moeilijk moeten nadenken. Als je de lening toch makkelijk kan dragen is het geen probleem, nu heb je tenminste wel de auto die je wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven