Geld & Recht alle pijlers

geld sparen? waarom?

24-12-2011 01:00 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe jullie geld sparen. Het liefst de mensen die nog geen vaste baan hebben maar studiefi krijgen en een bijbaan hebben. Het is zo dat ik een paar maanden meer geld over had op het eind van de maand. Ik kon twee dingen doen. 1. Nutteloos uitgeven aan kleren enz. 2. Op mijn spaarrekening zetten. Soms denk ik, waarom zou ik nu al gaan sparen? Ik krijg later wel een baan en dan kan ik sparen, nu moet ik nog genieten van het leven en kunnen kopen wat ik wil. En als je nu spaart en veel geld op je spaarrekening hebt. Misschien win je de lotto en hoefde je niet te sparen, en denk je later van oh wat jammer dat ik toen geen andere dingen voor dat geld heb gedaan. Of het ergste als je iets overkomt, dan heb je toch niks meer aan je geld. Hoe denken jullie er over? Of is het nodig om altijd iets extra's te hebben als je in nood zit? Ik denk het eigenlijk wel maar ik denk positief, dat ik toch wel genoeg geld heb later terwijl mijn ouders het nooit echt goed hadden. Ik spaar nu wel soms, maar wel met een gedachte.. Waarvoor?
Ik vind het een hele geruststellende gedachte dat ik genoeg geld om mijn spaarrekening heb staan om het een tijdje uit te kunnen zingen, mocht ik geen baan vinden na mijn afstuderen. Het leven bestaat nou eenmaal niet alleen maar uit lang leve de lol. Soms moet je ook aan de toekomst denken en hoe je dat wilt aanpakken. Bovendien is het wel handig om wat achter de hand te hebben mocht je voor een grote uitgave komen te staan. Je computer kan er zomaar mee ophouden, op een moment dat het jou totaal niet uitkomt.
Of je koelkast
Ik spaar altijd voor vakanties en reizen. Als ik niet echt een spaardoel zou hebben zou ik denk ik ook niet sparen, niet voor als m'n koelkast of computer kapot gaat in elk geval. Dat zou natuurlijk wel verstandiger zijn, maar in dat soort situaties doe ik altijd een tijdje zonder tot ik weer geld bij elkaar heb...

Wat ook verstandiger zou zijn, wat ik ook niet doe: geld opzij zetten voor grote uitgaven die elk jaar komen (afvalstoffenbelasting enzo).

Ik krijg geen stufi, maar ben wel student met bijbaan en kleine studielening.
stelregel is vlgns mij drie keer je maandinkomen reserveren. dat is broodnodig om calamiteiten op te lossen. Kapotte wasmachine enzo
Ik spaar al mijn hele leven en ik zie niet in waarom je niet zo sparen eigenlijk. Ik ben er juist blij mee dat ik altijd flink gespaard heb want ik ben nu helaas werkloos en doordat ik altijd flink gespaard heb heb ik geen bijstand nodig en kan ik af en toe nog steeds leuke dingen doen. Vind het ergens wel jammer dat ik nu van mijn spaargeld leef en het niet uitgeef aan een rijbewijs maar zodra ik weer een baan heb vul ik het zo snel mogelijk weer aan.
Het nibud heeft een bufferberekenaar, hiermee kun je heel simpel berekenen hoeveel spaargeld je 'hoort' te hebben.
quote:closednote schreef op 24 december 2011 @ 02:17:

Ik spaar al mijn hele leven en ik zie niet in waarom je niet zo sparen eigenlijk. Ik ben er juist blij mee dat ik altijd flink gespaard heb want ik ben nu helaas werkloos en doordat ik altijd flink gespaard heb heb ik geen bijstand nodig en kan ik af en toe nog steeds leuke dingen doen. Vind het ergens wel jammer dat ik nu van mijn spaargeld leef en het niet uitgeef aan een rijbewijs maar zodra ik weer een baan heb vul ik het zo snel mogelijk weer aan.Je weet dat je als alleenstaande een vermogen van ¤ 5.555,00 mag hebben in de bijstand? Ik wil je niet de bijstand in hebben, maar het is toch wel handig om je rechten (en plichten) te kennen. Je kunt ook te nobel zijn.
Ik ben erg blij dat ik spaargeld heb, helaas gaat er nu best wat doorheen ivm vervolg studie, onlangs vaatwasser, tv en magnetron kapot.

Ik zeg "helaas"maar als ik dat geld niet had gehad kon ik bovenstaande niet zo makkelijk vervangen en die studie had ik mogelijk in delen moeten gaan volgen.

Oh ik ben overigens 36 ( geen student ondanks studie)

Heel af en toe koop ik van dat spaargeld een mooi kado onlangs een E-reader, maar over het algemeen ben ik erg voorzichtig en zuinig, en zeker nu ik niet in de gelegenheid ben het snel aan te vullen, ivm start bedrijf daarnaast heb ik 4 kinderen die ook wat kosten, ben dus heel blij dat ik inderdertijd wel gespaart heb.

Ik heb nu nog een kleine 15.000 op de rekening en daar spring ik heel bewust mee om.

Ja ik zou als ik jou was een buffer opbouwen.
Ik spaar om niet afhankelijk te hoeven zijn van andere indien er iets misgaat. En de ene periode gaat dat sneller dan de andere. Nu hebben we financieel weer wat meer ruimte, dus dan spaar ik ook meer. Voor de kinderen spaar ik 50 euro per maand en dat is voor later (studie etc) maar ook voor eventuele grote uitgaven. Zo is de jongste net naar een groot bed gegaan en dat hebben we uit zn spaarpot gehaald.
Je moet bijv. sparen voor je auto (en rijbewijs als je dat niet van je ouders krijgt) Daarnaast wil je waarschijnlijk op 'n gegeven moment 'n eigen woning, die wil je ook leuk in kunnen richten neem ik aan? Dan blijf je sparen omdat apparatuur kapot kan gaan en die auto is na 'n aantal jaar ook op. En je spaart ook voor zaken die je toch wel jaarlijks wil kunnen doen zoals bijv. reizen.
Toen ik studeerde had ik over het algemeen 200 euro op mijn spaarrekening, maar dat was ook wel regelmatig 0. Als de contributie van mijn sportclub werd afgeschreven of er inderdaad een nieuwe koelkast moest komen.

Als student leef je toch net iets meer bij de dag en dat is volgens mij ook wel prima. Overigens ging dat sparen vrij moeizaam, ik probeerde 50 euro per maand te sparen, maar moest dat vrij vaak terug boeken omdat ik toch niet rond kwam.
Toen ik studeerde spaarde ik ook nooit.

Bij mijn eerste baan spaarde ik ook nooit. Ook bij mijn tweede baan heb ik nooit gespaard.

Sparen is voor mij iets van de afgelopen 6 jaar. Toen ik opeens helemaal opnieuw moest beginnen en ik geen cent had om dat daarmee te doen. Toen zag ik het belang ineens in van geld achter de hand hebben.

Nu spaar ik me een ongeluk, maar ook omdát het kan natuurlijk. Gisteren heb ik maar besloten om alvast 10% af te lossen op mijn hypotheek. Anders staat het geld ook maar op de bank en betaal je er ook nog eens belasting over.

Heel gek ook eigenlijk, gespaard geld zie ik eigenlijk ook niet echt als "mijn" geld.

Hebben andere spaarders dat ook?
Geld sparen waarom? Als je nu zonder werk komt gaat er bij het UWV bijna 8 weken overheen voor er evt uitkering rond is, en als je zonder werk komt heb je wel een buffer nodig.

Zoals Meds al aangaf, er wordt aangeraden 3 maandinkomens apart te houden voor noodgevallen.

En dat is buiten het kapot gaan van wasmachine etc om.
Als student spaarde ik ook nooit, tot ik op mezelf ging wonen en er continue apparaten kapot gingen en de dieren naar de dierenarts moesten. Sinds die tijd probeer ik altijd een paar duizend euro op mijn spaarrekening te hebben. Het geeft zo'n geruststellend gevoel!
Ik heb geld op mijn spaarrekening omdat ik al jaren geld over hou. Ik geef niet om luxe en meuk, dus het uitgeven aan onzindingen, puur omdat ik het geld heb, is aan mij niet besteed.

Maar een reis komt bij mij vaak op als poepen, en daar hoef ik dan ook niet lang over na te denken. En als mijn tv/auto/wasmachine het begeeft, kan ik vanmiddag nog een nieuwe halen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als student had ik bijna niets te sparen, want geld van stufi en bijbaan ging op aan huur, studiekosten, eten en af en toe wat kleding of uitgaan.

Zodra ik kon, ben ik gaan sparen voor leuke dingen in huis of voor als er iets kapot zou gaan.
Als student spaarde ik voor alle spullen die ik nodig zou hebben voor mijn eerste 'eigen' woning. Heb ik toen veel plezier van gehad.

Nu spaar ik als buffer voor spullen die kapot gaan, een aflossing op de hypotheek, een vakantie, over een aantal jaar een andere auto, ...........
Ik heb altijd gespaard, ook toen ik studeerde en een schamel loontje had bij een chinees restaurant. Ik gaf een deel uit en legde een deel opzij.

Natuurlijk leef je nu en mag je van je geld genieten, dus koop gerust kleding etc en doe ook af en toe een miskoop, dat hoort er allemaal bij. Maar leg ook altijd meteen een deel apart, of stort het op een spaarrekening. Je zult zien dat je daar altijd profijt van hebt. Telkens als je toe bent aan een nieuwe stap in je leven dan heb je het geld al klaarliggen, en hoef je er niet eerst weer hard voor te sparen. En laat het deel dat je spaart meegroeien met je inkomen. Inkomen hoger, spaarbedrag hoger.

Ik heb het altijd zo gedaan en altijd profijt gehad ervan. En als je het bedrag dat je spaart meteen opzijlegt zodra je inkomen krijgt, merk je er helemaal niks van en spaar je ongemerkt een leuk bedrag.

En oh ja, zoek een internetspaarrekenng waar je een hoge rente krijgt!
En door mijn spaargeld kan ik, als ik een keer 'in between jobs' zou zitten, weer een paar maanden op reis en min vaste lasten hier door laten lopen. Vind ik een lekker idee.
Ooit zal je belasting gaan betalen...;-)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Wij zijn ook trouwe spaarders. Rekenen elk jaar uit wat de verwachte inkomsten zullen zijn, stemmen daar de uitgaven op af én een vast spaarbedrag. Onze inkomsten zijn meestal hoger dan verwacht omdat we overwerk bewust niet mee tellen. Alle meevallers worden gespaard en soms als het heel hard is gegaan verwennen we onszelf met iets leuks. Een weekendje weg of iets luxe voor thuis oid. De rest van het spaargeld is voor onderhoud aan onze eigen woning en vervanging van alles dat zich aandient.

Het grote voordeel als wij iets willen; dan doen we het ook. Ik ken mensen die altijd overal voor pas gaan sparen als ze het willen maar dat kost veel meer moeite.

Wij leven een beetje zuinig en kunnen dan soms uit de band springen. Anderen leven wat royaler en moeten dan even heel zuinig doen om iets te kunnen aanschaffen. Kan allebij, 't is maar net waar je voor kiest.
quote:Fame schreef op 24 december 2011 @ 10:12:

Ooit zal je belasting gaan betalen...;-)Dat doe ik al vanaf mijn eerste salaris.
Ik moet weer opnieuw beginnen. Huis verkocht met verlies (moest dus geld bij) gescheiden en een nieuw leven.

Het was allemaal veel duurder dan ik dacht met als gevolg dat ik geld heb moeten lenen bij mijn vader.

De eerstkomende jaren zullen dus in het teken staan van terugbetalen en sparen....

Wat ik eigenlijk wil zeggen: had ik het in verleden maar meer geld opzij gezet dan stond ik wellicht nu op nul i.p.v. in de min.

Maargoed, het eerste geld van de eindejaarsuitkering staat op de spaarrekening en blijft daar wat mij betreft lekker staan.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:closednote schreef op 24 december 2011 @ 02:17:

Ik spaar al mijn hele leven en ik zie niet in waarom je niet zo sparen eigenlijk. Ik ben er juist blij mee dat ik altijd flink gespaard heb want ik ben nu helaas werkloos en doordat ik altijd flink gespaard heb heb ik geen bijstand nodig en kan ik af en toe nog steeds leuke dingen doen. Vind het ergens wel jammer dat ik nu van mijn spaargeld leef en het niet uitgeef aan een rijbewijs maar zodra ik weer een baan heb vul ik het zo snel mogelijk weer aan.

Je spaargeld uitgeven omdat je nog moet wachten tot je ww uitkering ingaat. Je spaargeld moeten uitgeven als aanvulling op je ww omdat ww toch minder is dan je salaris daar zou ik geen probleem mee hebben want hé daar is spaargeld voor.

Maar ik zou het eigenlijk best heel zuur vinden als ik geen recht zou hebben op bijstand omdat ik te veel spaargeld heb.

Dan zou ik echt zoiets hebben van ben ik daarom de afgelopen jaren zo zuinig geweest. Een ander die gewoon maar uitgegeven heeft en luxe dingen heeft gekocht krijgt het wel.

Heel eerlijk gezegd zou ik die situatie toch proberen te voorkomen.

In overige gevallen is het alleen maar heel verstandig om spaargeld achter de hand te hebben. To de kans dat je de lotto wint is wel heel erg klein. Leuk om over te fantaseren maar ga er maar vanuit dat dit nooit waarheid wordt.

Natuurlijk kan je morgen omkomen bij een ongeluk maar de kans dat dit niet gebeurd is vele malen groter dus wat achter de hand houden is echt wel fijn. Ik vind het een geruststellende gedachte dat als er iets stuk gaat je het meteen kan vervangen.

Ik kan mij ook voorstellen dat je als student eigenlijk niet genoeg geld overhoud om nog te kunnen sparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven