Geld & Recht alle pijlers

gemiddelde spaarrekening

18-05-2012 16:36 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op nu las ik dat Nederlanders gemiddeld 40.000 euro op de spaarrekening hebben staan.

Dat verbaast me; ik dacht dat ik al een zuinig persoon was met een leuke spaarrekening maar zeker geen 40.000 en als ik in mijn omgeving kijk hoor il ook andere bedragen.

Verbaasd dit jullie ook of vinden jullie dit een normaal bedrag wat je op je spaarrekening moet hebben?
Hoeveel miljonairs telt Nederland eigenlijk? Denk dat die het gemiddelde helemaal omhoog trekken tegenover de gemiddelde Nederlander. Tegenover 1 iemand met ik zeg 5 miljoen, staan 125 mensen die helemaal niks op hun rekening hebben. Dan lijkt zo'n gemiddelde meteen heel erg vertekent.
Mijn spaarvarken is aardig hongerig! Ik heb geen spaargeld, maar vanaf volgend jaar komt daar verandering in!
Wij (man,vrouw, kind) hebben dat gezamenlijk wel op de spaarrekening staan. Dat is dan los van de bankspaarrekening voor de hypotheek. Ik denk dat als die ook in de berekening zit er veel mensen inderdaad toch aan die 40.000 komen.
Is die 40.000 per persoon of per huishouden?
Waar heb je het gevonden TO? Ik kan het op nu.nl niet terugvinden.
Ik zie alleen dit bericht van eerder dit jaar, waarin werd gesproken van 24.000 per huishouden.
Wij hebben idd zo'n 40000 euro en ik zorg er ieder jaar voor dat het net onder de grens voor vermogensbelasting blijft.
quote:Nikkie79 schreef op 18 mei 2012 @ 18:54:

Ik zie alleen dit bericht van eerder dit jaar, waarin werd gesproken van 24.000 per huishouden.Ja, zoiets meen ik me ook te herinneren. Maar misschien zijn de mensen als een malle gaan sparen vanwege de crisis.
it's a big club and you ain't in it
Ik vraag me af wat er precies wordt gerekend onder 'spaargeld'. Ik denk dat de mensen die meer dan 40.000 euro vermogen hebben, dat echt niet op een spaarrekening hebben, maar in aandelen, of een duur huis/ dure boot, weet ik het.

En inderdaad, als je al 15 jaar aan het banksparen bent, kun je zo maar zo veel geld gespaard hebben, maar je kunt er verder niet zo veel mee.
Hopelijk vallen de banken dan niet.
Wij zitten er eigenlijk al jaren op of (zoals nu) net onder. We verdienen leuk, maar niet spectaculair. Ik parttime (2 dagen), twee kinderen, zijn begin 30.

Ik heb niet het gevoel dat we er iets voor laten. We zijn gewoon niet zo van de grote uitgevers.We gaan wel op vakantie of uiteten, maar ik kijk wel naar de aanbiedingen en het hoeft niet het meest luxe. Wel merken we dat het sparen nu een stuk langzamer gaat dan een paar jaar terug. Als we toen een dure uitgave hadden was het sneller aangevuld.
Phoe phoe, ben ik de enige armoedzaaier hier dan?

Maar wel een gelukkige.

En het is zo, wie veel heeft zegt het niet, en wie niks heeft, heeft niks te verliezen, toch?
Ik heb dat echt bij lange na niet, hoor.

En ik denk dat ik het ook voorlopig niet ga halen.

Ik streef naar een spaartegoed van 10.000 euro (voor een gezin).

Als ik daar ruim boven zou komen (maar dat is nog niet aan de orde) zou ik er over gaan denken om een deel van mijn hypotheek af te lossen of extra te storten in de bankspaarrekening.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
40.000 euro allemachtig wat een bedrag. Ik heb dat echt lang niet. Ik zou op dit moment al blij zijn wanneer er 400 op zou staan.
Ik vind het wel meevallen, als je allebei werkt ( rond 2200 euro netto p.m) en geen torenhoge hypotheek hebt, spaar je zo 1000 euro per maand. Vraag is alleen..wil je dat ook , of koop je er liever, net als ik oneindig veel leuke dingen voor..

Toen ik met 21 jaar zelfstandig ging wonen had ik in mijn eentje bijna 20.000 nlg gespaard..ik werkte vanaf mijn 17e, naast mijn opleiding en was erg spaarzaam en had amper onkosten, omdat ik thuis woonde.
In het artikel gelezen op nu bij economie: vakantiegeld trekt Nederland niet uit de crisis.
Een spaarsaldo is heel betrekkelijk en moet je ook zien tov het inkomen.

De meeste mensen kunnen wel sparen, maar maken niet altijd de meest logische keuze.

Het verbaasd mij bijvoorbeeld hoe mensen klagen dat boodschappen zo duur zijn, maar wel bij het tanken allerlei broodjes en drankjes kopen...... Over duur gesproken.

Zelf zijn we net 30, geen kinderen, 4500 netto per maand en zitten qua spaargeld op het gemiddelde.

Of je dit bedrag moet hebben? Ligt aan je persoonlijke situatie zowel prive als zakelijk, je eventuele wensen qua vakantie, hobby's, wonen en oude dag voorziening.

Ik denk dat een verstandige buffer minimaal 1 jaar woonlasten moet kunnen dragen.
quote:esmeetje23 schreef op 18 mei 2012 @ 16:36:

Verbaasd dit jullie ook of vinden jullie dit een normaal bedrag wat je op je spaarrekening moet hebben?

Het verbaast mij weinig en ik vind het niet eens zo veel. Het is het bedrag per huishouden. Nu blijft het een gemiddelde en dus zitten er mensen onder en boven, maar als jij al je hele leven gewerkt hebt, huis al lang en breed hebt afbetaald etc. dan vind ik dit echt niet zo enorm veel.

En bovendien, als je 400 euro per maand spaart, dan heb je in 8 jaar al dit bedrag. Zo bizar zal dat echt niet zijn voor veel Nederlandse huishoudens.

Overigens denk ik niet dat bijv. miljonairs dit gemiddelde veel zullen optrekken, omdat de meesten geen miljonair zijn door een financieel onbenul te zijn en niet veel grotere bedragen dan dat op een spaarrekening laten staan. Maar ze zijn er vast wel hoor uiteraard.
quote:Nikkie79 schreef op 18 mei 2012 @ 18:44:

Is die 40.000 per persoon of per huishouden?per huishouden
Wij hadden het, maar een aantal jaren geleden een vakantiehuisje gekocht. Hadden verwacht dat we wel weer een tegoed konden sparen maar dat lukt niet meer. Dus we hebben de buffer in een ander werelddeel zitten, we proberen het weer te verkopen maar dat gaat nu met de crisis niet. En ik voel me daar heel onprettig bij. Geeft een goed gevoel om iets achter de hand te hebben.
quote:zazu_ schreef op 18 mei 2012 @ 22:45:

[...]

Het verbaast mij weinig en ik vind het niet eens zo veel. Het is het bedrag per huishouden. Nu blijft het een gemiddelde en dus zitten er mensen onder en boven, maar als jij al je hele leven gewerkt hebt, huis al lang en breed hebt afbetaald etc. dan vind ik dit echt niet zo enorm veel.

En bovendien, als je 400 euro per maand spaart, dan heb je in 8 jaar al dit bedrag. Zo bizar zal dat echt niet zijn voor veel Nederlandse huishoudens.

Overigens denk ik niet dat bijv. miljonairs dit gemiddelde veel zullen optrekken, omdat de meesten geen miljonair zijn door een financieel onbenul te zijn en niet veel grotere bedragen dan dat op een spaarrekening laten staan. Maar ze zijn er vast wel hoor uiteraard.Ik geloof niet dat jij de realiteit kent. Vele huishoudens in NL leven op de armoedegrens. Ik ben werkzaam in de wereld van de schuldsanering en het is bittere ernst; Gezinnen die 100 euro kunnen wegsparen zijn al een zeldzaamheid.
quote:Bergje65 schreef op 19 mei 2012 @ 08:14:

[...]

Ik geloof niet dat jij de realiteit kent. Vele huishoudens in NL leven op de armoedegrens. Ik ben werkzaam in de wereld van de schuldsanering en het is bittere ernst; Gezinnen die 100 euro kunnen wegsparen zijn al een zeldzaamheid.

Is het niet zo dat de omgeving waarin je je begeeft mede je realiteit bepaald?

Jij bent werkzaam in de schuldsanering en ziet de probleemgevallen. Dat daar gezinnen niet voorkomen die 100 euro kunnen sparen kan ik begrijpen.

Ik ben werkzaam als leidinggevende in een logistiek bedrijf, waar de meeste mensen onder modaal verdienen. Het aantal loonbeslagen zijn op 1 hand te tellen. Vanuit dat perspectief en ook mijn eigen prive omgeving valt de realiteit wel mee.

Vergis je niet, er zijn genoeg mensen met een relatief laag inkomen, die wel een behoorlijk spaarsaldo hebben. Uiteindelijk zijn de keuzes die je maakt grotendeels bepalend hierin.
anoniem_151398 wijzigde dit bericht op 03-01-2013 17:20
Reden: .
% gewijzigd
quote:Mevrouw75 schreef op 18 mei 2012 @ 16:41:

ik weet van niemand dat ze zoveel geld op de bank hebben staan.

En ik beweeg me best wel in de hoogopgeleide modaal/ dubbelverdieners.Dat jij het niet weet, zegt natuurlijk niks. Wij hebben bijna 2,5 keer zoveel op onze spaarrekening staan, maar dat weet ook niemand. Ik vind het niet zo nodig om dat te gaan vertellen aan anderen.
quote:Bergje65 schreef op 19 mei 2012 @ 08:14:

[...]

Ik geloof niet dat jij de realiteit kent.

Jij wel dan? Vogens mij is er niet 1 realiteit; jij maakt van dichtbij de realiteit van schuldsaneringstrajecten mee, waardoor het kan lijken

alsof half Nederland zo krap zit. Terwijl het procentueel gezien echt niet zo'n grote groep is.

Voor anderen is de realiteit dat ze genoeg verdienen om zonder veel nadenken allerlei extraatjes kunnen doen.

En voor weer anderen is de realiteit dat ze met deze 4 of 5 vrije dagen een paar daagjes naar Portugal vliegen met de kinderen omdat ze het slechte weer hier beu zijn.

En zo' gemiddeld spaarbedrag hangt ook nogal af van de levensfase waarin je zit. De gemiddelde twintger die een paar jaar werkt, zal niet snel zo'n bedrag hebben, terwijl het voor vijftigers helemaal niet zo'n extreem bedrag is.
"ik weet van niemand dat ze zoveel geld op de bank hebben staan.

En ik beweeg me best wel in de hoogopgeleide modaal/ dubbelverdieners."

Met dubbelverdieners niet dit bedrag kunnen sparen?

Vriend en ik zitten allebei boven gemiddelde en dan met elk eigen hypotheek. En daarvoor laten we weinig, gaan vaak uit eten, elk jaar maandje ver weg op vakantie etc.

Als eind dertiger zonder kinderen moet dat toch gemakkelijk mogelijk zijn met werk op hbo/uni nivo zonder kids.

Zo ken ik genoeg mensen die dit ook hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven