Geld & Recht alle pijlers

gerechtelijke brief?

06-04-2011 17:33 114 berichten
Sodeju, ik vind net een afhaalbericht voor een gerechtelijke brief

Ik heb de rechtbank gebeld, zij konden alleen zeggen dat er een aangifte tegen me gedaan is? Ik weet helemaal nergens iets vanaf! Geen brief van de politie o.i.d. Ik neem aan dat de politie contact met je op moet nemen als er een aangifte tegen je loopt?

Ik heb ook geen onbetaalde rekeningen, ik heb geen auto dus te hard gereden kan het ook niet zijn, help??

Er is wel iets gebeurd in september 2009, maar dat is wegens gebrek aan wettig bewijs geseponeerd. Kan dat nu alsnog veranderd zijn?? Dan had de politie toch een brief moeten sturen?

Of als de tegenpartij toch besluit het er niet mee eens te zijn, kan het dat zijn? (Anderhalf jaar na dato)

Ik ben bij het postkantoor geweest maar de brief is daar nog niet. Ik zit hier echt best wel met spanning te wachten, want ik weet dus niet wat ik kan verwachten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer direct belanghebbenden, in dit geval de aangever, de zaak aan het gerechtshof voorleggen, stelt het zich een aantal formele vragen: Is het gerechtshof bevoegd? Is de klager ontvankelijk? Als al deze vragen met ‘ja’ worden beantwoord, behandelt het gerechtshof het beklag inhoudelijk.

Het hof betrekt bij zijn beslissing de technische aspecten van de zaak (zoals de bewijsbaarheid) en het algemeen belang bij het wel of niet vervolgen. Het hof zal de stukken bestuderen, adviezen vragen en klager en beklaagde, TO dus, oproepen om te worden gehoord. Dus wat dat betreft ben ik het metAstrape eens dat je opgeroepen had moeten worden.

Na de inhoudelijke behandeling kán het gerechtshof het beklag van de aangever gegrond verklaren. Als de klager in zijn gelijk wordt gesteld, betekent dat niet meer en niet minder dan dat het hof reden ziet om de zaak alsnog aan de rechter voor te leggen. Ik denk dat de brief van TO daar op toeziet.Maar ter geruststelling, het betekent niet dat de zaak in een veroordeling zal eindigen. Daar beslist de rechtbank over.

Maar, goed ik ben het met astrape eens dat het vreemd is dat je niet bent opgeroepen voor een dergelijke procedure. Wel is dit de enige verklaring die ik heb voor het feit dat de zaak alsnog voorkomt. Maar eerlijk is eerlijk het is voor mij op basis van de door TO verstrekte info ook een beetje gissen.

Heb je al iets meer duidelijkheid Kaartje?
Allemaal bedankt voor de reacties.

Ik ben naar JL geweest, daar konden ze niet veel voor me doen, ik heb vervolgens een bezwaarschrift tegen de dagvaarding geschreven en persoonlijk ingediend bij de griffie van de rechtbank. Met de stukken van de dagvaarding, en nog veel belangrijker, de seponeringsbrief erbij. Uiteraard heb ik daar bewijs van meegekregen, dat het bezwaarschrift is ingediend. Met verzoek binnen een x-aantal dagen te reageren.

Nu is het afwachten.

Op de dagvaarding staat verder niks bijzonders, niet dat het een heropening is, niet dat het om bezwaar o.i.d. gaat o.b.v. artikel 12, niet dat er nieuwe bewijzen zijn. Niks.

Er staat hetzelfde op als op de seponeringsbrief.
quote:Booyahh schreef op 08 april 2011 @ 08:35:

Als het om een strafbaar feit gaat heb je niks aan RB die doen dat soort zaken niet.

Excuse me RB = rechtbank? Rechtbank doen dat soort zaken wel. Politierechter of een MK zaak (meervoudige kamer...

Begrijp je post niet???
rechtsbijstand denk ik dat ze bedoelt.
Je klinkt in ieder geval weer wat rustiger Kaatje. De eerste schrik is er af? Blijft naar natuurlijk, zeker omdat het allemaal zo onduidelijk is.

Hebben ze bij de griffie ook nog iets gezegd over terugkoppeling naar jou? Omdat ze uit zouden gaan zoeken hoe het kon dat je opgeroepen was voor een geseponeerde zaak?
Nee, ze zeiden dat ik een kopie van de seponeringsbrief moest opsturen en daar een begeleidende brief bij doen. Dan pas konden ze wat uitzoeken.

Maar ik heb een officieel bezwaar ingediend tegen de dagvaarding, i.p.v. een ''begeleidende brief''.

Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat er stukken kwijtraken o.i.d. en nu heb ik dus een ontvangstbevestiging gekregen, toen ik het bezwaar gisteren persoonlijk inleverde.

Ik heb ook om een schriftelijk reactie op mijn bezwaar gevraagd, hopelijk duurt het niet lang voor ik daar iets op hoor.

Nou ja, ik ben er nog steeds wel ondersteboven van hoor, maar ik heb gisteren al de hele dag gehuild en meer dan wat ik nu heb gedaan, kan ik op dit moment niet doen.

De ellende is alleen dat door de dagvaarding alle pijn, emoties, verdriet e.d. weer omhoogkomen. Net op het moment dat je denkt dat iets afgesloten is en je een nieuw leven bent begonnen in een andere woonplaats, gebeurt er dit.
quote:kaatje_85 schreef op 08 april 2011 @ 11:10:

rechtsbijstand denk ik dat ze bedoelt.

RB = in het vakjargon rechtbank, ha-ha-ha! Vandaar.

De toetsing in de raadkamer is altijd wel marginaal, want er is geen inhoudelijke behanding van de zaak zelf. Hoe dan ook zal het je tijdswinst opleveren. En bedank verder goed dat ook indien het bezwaarschrift tegen de dagvaarding wordt afgewezen, je nog niet meteen een veroordeling achter je naam hebt staan..! En zelfs al zou een veroordeling krijgen dan is er altijd nog mogelijkheid van een hoger beroep bij het Gerechtshof. Dus, niet alles is meteen verloren als je begrijpt wat ik bedoel. Maar je klinkt, zoals een ander hier al opmerkte, een stuk meer helder! Keep up the good work!

Mocht je overigens nog een jurudische vraag hebben die je niet op het forum wil stellen, dan kun je mij altijd een prive berichtje sturen. Succes met alles in ieder geval!
Bezwaar tegen de dagvaarding hoeft niet altijd tijdwinst op te leveren. Vaak wordt het bezwaarschrift direct voor de zitting behandeld. Als het bezwaarschrift ongegrond wordt verklaard, wordt daarna de zaak behandeld. Weet je trouwens zeker dat je zaak niet voorwaardelijk was geseponeerd, dus met een proeftijd o.i.d.? Oh, en je wordt echt niet gedagvaard om je te pesten. Het OM heeft wel wat beters te doen.
quote:ossiepossie schreef op 08 april 2011 @ 22:05:

Bezwaar tegen de dagvaarding hoeft niet altijd tijdwinst op te leveren. Vaak wordt het bezwaarschrift direct voor de zitting behandeld. Als het bezwaarschrift ongegrond wordt verklaard, wordt daarna de zaak behandeld. Weet je trouwens zeker dat je zaak niet voorwaardelijk was geseponeerd, dus met een proeftijd o.i.d.? Oh, en je wordt echt niet gedagvaard om je te pesten. Het OM heeft wel wat beters te doen.Aangifte doen om te pesten is daarentegen niet zo uitzonderlijk
Even een update!

De rechtbank is mijn bezwaarschrift kwijt.

Godverdegodverdegodver. Ik heb net gebeld omdat ik het dus wel eens tijd vond om een uitslag te krijgen, krijg je dit te horen.
@ Kaatje85: Dat is wel heeeel erg slordig als dat waar is!

Ik neem wel aan dat je het aangetekend hebt verstuurd?

Heb je overigens een raadsman/vrouw? Het lijkt mij voor jou wel handig dat je je laat vertegenwoordigen door een advocaat. Zo iemand kijkt in beginsel onbevangen naar de zaak en kan op basis van het dossier vaak al een beetje inschatten of het tot een veroordeling komt. Bovendien kan zo iemand je adviseren voordat je door de rechter en de OvJ gehoord wordt als verdachte. Wanneer moet je overigens voorkomen? Is het bij de politierechter of een MK -meervoudige kamer- behandeling? Hoe dank ook sterkte met de hele ram-tam.
Het zou echt niet mogen!!! Maar het is helaas niet de eerste keer dat zoiets gebeurt is mijn ervaring.... Gelukkig schrijf je op 8 april dat je een bewijs van indiening van je bezwaarschrift hebt. Hiervan zou ik even een kopietje maken en dit bewijs van indiening weer indienen bij de Rechtbank.

Heb je destijds wel een kopie gemaakt van je bezwaarschrift met bijlagen?
quote:LettieC schreef op 21 april 2011 @ 13:02:

Gelukkig schrijf je op 8 april dat je een bewijs van indiening van je bezwaarschrift hebt. Hiervan zou ik even een kopietje maken en dit bewijs van indiening weer indienen bij de Rechtbank. Had ik al even overheen gelezen. Maar jou kan dus niet verweten worden dat je niet tijdig bent geweest met het indienen van het bezwaarschrift tegen de dagvaarding.
Pfffft, dat gaat lekker zeg. Sterkte, hier zat je helemaal niet op te wachten.
Nou, ik heb dus gebeld toenstraks, en toen ze me dat zei, heb ik heel bot gezegd dat ik dat op zijn zachtst gezegd een hele slordige fout vindt. Ik heb het bezwaarschrift namelijk persoonlijk afgegeven.

Maargoed, mijn bezwaarschrift was met de hand geschreven dus heb geen kopie meer, maar heb zojuist een nieuw bezwaarschrift getypt, ook met vermelding dat dit dus de tweede keer is dat ik het inlever, omdat het kwijtgeraakt is.

Vriend komt zo al mijn papieren naar mijn werk brengen, dan maak ik kopietjes van ontvangstbevestiging enzo, gaat er allemaal weer bij. Dan hebben ze het weliswaar 2 keer, beter dubbel dan dat het weer kwijtgemaakt wordt.

Overigens vroeg de medewerkster van de rechtbank of ik het wilde faxen, ga ik dus straks doen, met alle bijlagen, maar daarnaast ga ik het nogmaals persoonlijk inleveren, want ik wil niet nog een keer genaaid worden.

Ik heb inmiddels ook informatie ingewonnen bij diverse juridische personen en instanties, en alle antwoorden zijn vrijwel gelijk: dat dit gewoon niet kan, als er bijvoorbeeld bezwaar gemaakt was op een artikel 12 procedure opgestart was, dan had men mij moeten informeren.

Gelukkig heb ik mijn seponeringsbrief nog.

De rechtbank wist overigens een week of anderhalf zelf nog te melden (toen ik weer eens belde) dat er geen bezwaar was ingediend tegen de seponering, en het was ook geen artikel 12 procedure. Dus.....afwachten weer.
Gewoon dom volhouden en doen wat ze vragen Kaatje. Gun de tegenpartij de lol niet dat jij je er drukker om gaat maken dan nodig
o, ik maak me er wel degelijk druk om, alle emoties enzo zijn weer bovengekomen, dit is namelijk een hele lange slepende ellende geweest (vanaf 2007 heb ik al problemen gehad met de tegenpartij, bedreigingen, etc, dat is pas opgehouden toen ik verhuisd was. Tot het moment dat je ze ergens tegenkomt, dan is het weer hetzelfde...)ik zit aan de omeprazol voor mijn maag, omdat ik een maagzweer heb.

Maar verder gaat het toppie!
Daarom juist dom volhouden en braaf alles opsturen waar om gevraagd word. Maar laat je niet ( nog een keer ) gek maken. Gun ze dat niet!

Ga nu genieten van het mooie weer en zo!
Het is allemaal op basis van wat je hier schrijft een vreemde zaak met rare ontwikkelingen.

Het criterium overigens voor een bezwaarschrift tegen de dagvaarding is dat een zeer onaannemelijk is dat een rechter later oordelend je schuldig zal bevinden aan het ten laste gelegde feit. Met andere woorden het OM heeft een fout gemaakt bij de vervolging.

Voor wat betreft de vervolging begrijp ik niet dat dit niets van doen heeft met a) nieuwe feiten b) beklag niet verdere vervolging door aangever. Immers, jij hebt een seponeringsbrief ontvangen.

Heb je inmiddels al besloten of je je al dan niet gaat laten bijstaan door een advocaat?

Het tenslotte zoals Pruttel al zei: laat je niet gek maken en geniet van de zon!
Nou ik ben gisteren bij de rechtbank geweest. Had smiddags nog 2 keer mijn bezwaarschrift doorgefaxt (ik dacht, misschien als ze de eerste fax dan weer kwijtraken hebben ze de tweede nog ) inclusief bewijsstukken en bijlagen.

Daarna naar de rechtbank. Kom ik bij de griffie aan, lichtelijk geirriteerd verteld dat ik voor de tweede keer mijn bezwaarschrift kom inleveren en dat het de eerste keer zoekgeraakt is, zegt die mevrouw: ''dat kan helemaal niet''.

Nou, toch is het zo, want dat werd mij telefonisch medegedeeld.

Zij bellen naar verschillende afdelingen, inmiddels zoekt ze in haar computer, en zij vindt het wel gewoon! Echt waar, mijn broek zakte er vanaf. Krijgt ze een man aan de lijn, ja hoor, hij heeft het ook gewoon op zijn bureau liggen. (ik dacht: jaha, dat zal wel die fax zijn die ik een half uur daarvoor heb verstuurd )

Maargoed, werd me gisterenmiddag verteld dat ik mijn bezwaarschrift persoonlijk zal moeten komen verdedigen en dat aan de hand daarvan besloten wordt tot intrekken van de dagvaarding of door laten gaan van de zitting. Alleen hebben ze nog geen datum kunnen prikken dus hopelijk schieten ze daarmee op, want zou over 3 weken voor moeten komen

En ik wordt daarvan schriftelijk op de hoogte gesteld. Als dat maar goed komt. Ik ga volgende week namelijk verhuizen.....
Tering Kaatje, wat k*t zeg.

Mijn vriend kreeg onlangs na nèt geen twee jaar ook een oproep voor de rechtbank voor iets wat ie gewoonweg wèl gedaan had.

Ik heb dagen, weken, maanden geduimd dat het zou over waaien, dat het in het luchtledige zou oplossen, maar helaas.

Navraag leerde mij in ieder geval ook, dat zulk soort late reacties tegenwoordig vaker voor komen en dat dat ook een soort van geoorloofd is ivm de hoge werkdruk e.d.

Maar jou valt het zichtbaar rauw op je dak en da's k*t. Die spanning weer...

Ik duim met je mee en hoop heel erg dat het uiteindelijk allemaal een beetje meevalt. Mocht je overigens een advocaat nodig hebben en geen rechtsbijstand oid hebben, dan kan je volgens mij je nieuwbakken advocaat ook een 'toevoeging' aan laten vragen. Dan wordt gekeken naar je inkomen en krijg je een tegemoetkoming in de advocaatkosten. En die rijzen al snel de pan uit!

S6 ermee (en hou je ons op de hoogte?).
ik kom niet in aanmerking voor een toevoeging, ik verdien namelijk bakken met geld

Advocaatkosten zijn voor mij gewoon 800 euro....

Maargoed, misschien is dat nog niet eens nodig, ik hou jullie op de hoogte.
quote:kaatje_85 schreef op 22 april 2011 @ 12:35:

ik kom niet in aanmerking voor een toevoeging, ik verdien namelijk bakken met geld

Advocaatkosten zijn voor mij gewoon 800 euro....

Maargoed, misschien is dat nog niet eens nodig, ik hou jullie op de hoogte.

Bakken met geld? Tòp!

Maarre... hoe weet jij nou al wat je advocaatkosten zijn, als je niet eens weet wat er gaande is? Vraag ik me oprecht af...
dat heeft het Juridisch Loket me verteld.

Dat zijn namelijk standaard kosten, zo vertelden zij mij.
Standaardadvocaatkosten? De meeste adocaten die ik ken, en ik ken er nogal wat, laten zich nie door iemand anders vertellen wat ze mogen kosten. De goedkoopste advocaat die ik ken, kan voor 800 euro ongveer een dag werk leveren. De meeste advocaten die ik ken haneren tarieven die tussen 180 en 500 euro. Per uur. Ex BTW.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven