Geld & Recht alle pijlers

gescheiden maar toch nog samenwonen?

21-01-2012 14:08 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo'

we zijn nu een jaar gescheiden maar wonen officieel nog samen .

dwz ik sta daar nog steeds ingeschreven maar woon al bijna een jaar ergens anders illigaal omdat ik gewoon niet aan woonruimte kan komen .

ik heb teveel geld door koopwoning om te huren en urgent te worden maar ook te weing om iets te kopen .

nu is mijn vraag hoe lang kan ik dit vol;houden ?

is dit schadelijk voor belastingdienst ed

ik weet wel dat we nu zo vanalles mislopen met vergoedingen maar dat weegt niet op tegen particulier wonen

heeft iemand hier antwoord op

alvast bedankt
Huren in de particuliere sector. Want voor een sociale huurwoning kom je zo te horen toch niet in aanmerking.

En als je echt weg wilt hoeft dat helemaal niet zo lang te duren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Verkoop je het huis niet dan?
Ja mijn ex is aan het kijken of hij het kan kopen maar dan kom ik zeker niet in aanmerking voor een huur huis .

Weet niet goed wat het slimste is om te doen ?
Zoals gezegd: ga particulier huren. Er staan zoveel huizen onverkoopbaar te koop dat je zeker weten wel ergens wat kunt huren. Informeer bij een makelaar of kijk op Funda onder "huren"
Waarom is een huis huren in de particuliere sector geen optie voor je?
Klopt wel dat er genoeg huizen leeg staan die niet verkocht kunnen worden , maar als ze dan wel verkocht word dan sta je op straat en heb je helemaal niks meer heb daar biet zoveel zin on met 2 kinderen en zit op het moment goed te wonen alleen is het geen huisnummer dus kan ik mij daar niet inschrijven .

Volgens mij komthet toch wel vaker voor dat ermensen op 1 adres staan ingeschreven ?
Ik ben ook gescheiden, huur zelf een woning en mijn ex woont in onze gezamelijke woning. Dat mag gewoon hoor, dat het huis op beide namen blijft staan.
quote:vlooike1 schreef op 21 januari 2012 @ 18:05:

Klopt wel dat er genoeg huizen leeg staan die niet verkocht kunnen worden , maar als ze dan wel verkocht word dan sta je op straat en heb je helemaal niks meer heb daar biet zoveel zin on met 2 kinderen en zit op het moment goed te wonen alleen is het geen huisnummer dus kan ik mij daar niet inschrijven .

Volgens mij komthet toch wel vaker voor dat ermensen op 1 adres staan ingeschreven ?

Het lijkt wel of je niet wil.

Er zijn hele goede afspraken te maken met verhuurders. Veel huiseigenaren zullen maar al te blij zijn met de relatieve zekerheid van jouw huurinkomsten.

Spreek bijvoorbeeld af dat je een wederzijdse opzegtermijn van drie maanden hebt. Dan heb je een redelijke termijn om iets anders te zoeken. Maar gezien de huidige status van de woningmarkt hoef je je echt geen zorgen te maken.
Effect voor het fiscaal partnerschap, klik!
En er zijn ook huizen bij woningbouwverenigingen boven de huurgrens, daar zou je ook kunnen informeren en dan heb je gewoon een normaal huurhuis.

'Particulier huren' is niet alleen maar in huizen die te koop staan hoor.

En je zegt dat je illegaal woont omdat je geen huis kan vinden, maar je zegt ook dat je daar goed woont maar je alleen niet kan inschrijven omdat het geen huisnummer is (?).

Wat is nou de bedoeling, wel een eigen woonruimte vinden of niet?

En heb je een baan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
@bluebird sta je ooknog op dat adres ingeschreven ?

@ regristeerjenu. Ik wil echt wel hoor maar ik zit hier op het moment heel goed te wonen ik wil alleen weten wat de gevolgen kunnen zijn om het zo te doen .vind het ook moeilijk allemaal om alles zo zelf uit te zoeken valt allemaal niet mee

En ga die link ook nog lezen maar moet nu gaan werken reageer later nog wel
Vlooike, ik sta op mijn nieuwe adres ingeschreven, maar het koophuis staat ook nog op mijn naam. Mijn ex woont daar dus nog en wil het op den duur ook op zijn naam hebben. Ik heb er geen moeite mee om tot die tijd mede-verantwoordelijk te blijven, hij neemt de kosten en de belastingteruggave.
quote:vlooike1 schreef op 21 januari 2012 @ 18:05:

Als je illegaal woont heb je ook geen rechten, dus nu kan je ook zomaar op straat staan met je kinderen.
quote:vlooike1 schreef op 21 januari 2012 @ 17:44:

Ja mijn ex is aan het kijken of hij het kan kopen maar dan kom ik zeker niet in aanmerking voor een huur huis .

Weet niet goed wat het slimste is om te doen ?

Zolang u ingeschreven staat op uw oude woonadres bent u fiscaal partner met uw ex. Als u zich uit laat schrijven bent u geen fiscaal partner meer. Wel of geen fiscaal partner kan voor u gevolgen hebben voor de hypotheekrenteaftrek. Bij uitschrijving is voor uw deel (50% waarschijnlijk) hypotheekrenteaftrek nog mogelijk gedurende maximaal twee jaren (echtscheidingsregeling)

Nog niet uitgesproken is hier waarom u niet zou willen huren in de vrije sector. U schrijft (voorlopig) nog voldoende spaargeld te hebben. Het voordeel is voor u dat duidelijk is dat u een nieuw leven begint. En ook duidelijk of uw ex uw deel van de woning overneemt of dat de woning te koop wordt gezet.

Een belastingtechnisch voordeel dat hier nog niet ter sprake is gekomen is dat u in aanmerking zal komen voor de alleenstaande ouderkorting (maximaal ¤ 2266 - jaar 2012) als u gaat huren.

Misschien is er ook voordeel op het gebied van de toeslagen: zorgtoeslag, kindgebonden budget en evtl. kinderopvangtoeslag. U bent dan immers geen toeslagpartners meer met uw ex.
Voor toeslagen is het wel zo dat zolang u bij elkaar op hetzelfde adres woont volgens het GBA, u elkaars toeslagpartner bent.
Dank je wel voor jullie reacties

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven