Geld & Recht alle pijlers

Geschil met huisbaas

13-07-2013 19:39 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn eerste bericht op dit forum, ik hoop dat mensen mij kunnen helpen.

Ik lig sinds 4 maanden in de clinch met mijn huisbaas. Wij (ik en mijn dochter), wonen in een rijtjeswoning op een mooie locatie. Dit huis heeft een hele tijd leeg gestaan met weinig geïnteresseerden voor de prijs waar deze te huur voor stond. Dat was 800 ex servicekosten.

Bij de onderhandeling hebben wij een prijs afgesproken van 600 euro ex servicekosten van 200 euro- waardoor deze woning voor mij betaalbaar zou worden.

De huurprijs is contractueel via de makelaar vastgelegd voor een duur van 2 jaar.

Ongeveer 8 maanden geleden kwam ik erachter dat ik onterecht veel servicekosten betaal. Al die tijd dacht ik dat deze kosten normaal waren en erbij hoorden. Ook bij het navragen bij de makelaar en een advocaat die mijn contract heeft nagekeken mag dit bedrag max 40 euro per maand zijn.

Daarop heb ik netjes een brief geschreven naar mijn huisbaas, waar ik hem verwittig van het feit, dat ik teveel betaal voor de servicekosten dan contractueel is toegestaan en een terugbetalingsregeling voorstel verwacht voor het teveel betaalde geld aan servicekosten. Daarbij ging ik per direct niet meer dan 40 euro per maand overmaken aan servicekosten.

(...)

Email verkeer tussen ons loopt niet lekker, hij weigert het terug te betalen en als het mij niet zint moet ik maar verhuizen. Dit email verkeer wordt steeds onredelijker waaronder hij mij meerdere malen een onverantwoordelijke moeder noemt en het geen wonder is dat ik alleenstaand ben om de reden dat om 200 euro een probleem maak terwijl hij 'speciaal' voor mij met 200 euro was gezakt. Want ik ben een ontzettend zielig persoon, aldus mijn huisbaas. Daarbij gaf hij mij een laatste kans: verhuizen, het verschil aan servicekosten terugbetalen en dan zou ik juridisch niet aangepakt worden voor mijn 'wangedrag'.

Dit pikte ik niet en ben naar de huurcommissie gestapt waar ik alle sms'jes, whatsappjes, emails en andere schriftelijke communicatie naast de contracten en stukken van de makelaar heb ingediend als bewijsstukken.

(...)

Ik werd in mijn gelijk gesteld op alle fronten en hij dient mij alles terug te betalen indien hij niet kiest om naar de kantonrechter te gaan. Tot dusver heb ik niks meer van hem vernomen tot deze week waar hij mij officieel verwittigd te moeten verhuizen gezien het contract verloopt volgende maand.

Volgens mij mag dit toch helemaal niet, je mag er toch iemand niet zomaar uitgooien ook al loopt het contract af?

Nu zijn mijn vragen:

Hoe krijg ik mijn geld terug dat ik teveel heb betaald

Kan ik ergens een klacht indienen tegen zijn bedreigingen en gedrag?

Kan hij mij echt mijn huis uitgooien en mijn dochter en mij op straat zetten?

Pfff ik ben strijdbaar, het is alleen wel ontzettend vermoeiend en ik kan het geld goed gebruiken als alleenstaande moeder die fulltime werkt. Ook dat blijvende gedreig om mij eruit te werken gaat mij niet in de koude kleren zitten want ik heb wel een dochter.

Ik wou er geen boekwerk van maken, maar ben volgens mij er niet in geslaagd het kort te houden
Voor je eigen woongenot het te veel betaalde laten en vanaf nu alleen 40 euro betalen.
Ik denk dat je zo te lezen in België woont lady?
Hoi orzoo, daar heb ik ook aan gedacht maar het bedrag is meer dan 2500 euro. Dat is meer dan mijn maandloon, kan het goed gebruiken en financieel even weer te kunnen ademen. Bovendien is het onterecht betaald en bij mijn voorstel om het 50/50 te doen werd ik uitgescholden voor achterbaks wijf en waardeloze moeder.

Hoeveel moet ik nog toelaten?
Iets met gelijk hebben en krijgen.

Als je daar verder goed woont is het teveel betaalde dan maar de prijs? Nu moet je daar weg. Hij is dan wel een erkende eikel, maar jij moet je huis uit. niet echt winst.
Ik woon in Nederland netniet. Wel gewoond in België, ik type hopelijk toch niet Vlaams
Madderijn ik sta niet op mijn strepen om het principe, maar ook uit pure nood en financieel leefplezier. Daarnaast is het onrecht naar mij toe en sta ik in mijn gelijk.
Ik zou weer juridisch advies inwinnen, want volgens mij kan hij je er helemaal niet uitzetten.

Verder zou ik voor het geld wat je nog krijgt naar de rechter stappen en voor echte bedreigingen aangifte doen.
'Verwittigd te moeten verhuizen' klinkt wel Vlaams.

Ik weet niet of hij van je af kan, je hebt hem wel boos gemaakt. Ik vraag me af of hij jou gaat betalen zonder tussenkomst van de rechter.

Ik vind dat jij gelijk hebt en hij zou moeten betalen. Ik heb veel huisbazen gehad, zolang je van hem huurt ben je afhankelijk en heb je belang bij een goede relatie omdat hij veel kan doen in jouw nadeel.

Ook als hij geen nieuwe huurder krijgt mag hij kiezen om niet te verhuren.

Hoe komt het dat je na acht maanden erachter komt met de makelaar dat hij teveel rekent, kun je de makelaar niet een deel terugvragen?
Je hebt huurbescherming en volgens mij ook als het contract afloopt, maar ik zou daar, om zeker te zijn, wel even contact over opnemen met het juridisch loket.
Huurpenningen inhouden vanwege een geschil mag niet. Maar feitelijk zou jij geen huurpenningen inhouden, maar servicekosten. Juridusch loket lijkt me inderdaad de beste optie voor nu.
Madderijn, ze hoeft toch niet te kiezen? Het kan allebei, hoewel de verhoudingen niet juichend meer zullen worden.

De kosten voor het proces moet je gewoon proberen te verhalen op de tegenpartij.
Dubbel
quote:Madderijn schreef op 13 juli 2013 @ 20:03:

'Verwittigd te moeten verhuizen' klinkt wel Vlaams.

Ik weet niet of hij van je af kan, je hebt hem wel boos gemaakt. Ik vraag me af of hij jou gaat betalen zonder tussenkomst van de rechter.

Ik vind dat jij gelijk hebt en hij zou moeten betalen. Ik heb veel huisbazen gehad, zolang je van hem huurt ben je afhankelijk en heb je belang bij een goede relatie omdat hij veel kan doen in jouw nadeel.

Ook als hij geen nieuwe huurder krijgt mag hij kiezen om niet te verhuren.

Hoe komt het dat je na acht maanden erachter komt met de makelaar dat hij teveel rekent, kun je de makelaar niet een deel terugvragen?

Ze woont niet bij de huisbaas in,waarom zou ze het geld laten liggen,ze zou wel gek zijn.

Het woordje verwittigd werd hier in nederland vroeger ook veel gebruikt,als het niet nog steeds gebruikt word.
http://www.oivo-crioc.org/files/nl/4141nl.pdf
Incasso inschakelen....die regelen alles voor je...ook de kantonrechter.
Als jij niet akkoord gaat met de opzegging van de huur moet hij naar de rechter om.zijn gelijk te krijgen. Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is hij sowieso te laat met de opzegging.

Dat gezegd hebbende,ik snap de huurbaas wel gedeeltelijk. De constructie is waarschijnlijk zo geregeld zodat jij aanspraak op huurtoeslag kon maken ( hier ga ik vanuit omdat ik anders niet inzie wat het verschil met een huur van 800 is) en daardoor heeft hij ineens een huis in de sociale sector waar meer regels voor gelden. Op moment van huren vond je deze regelingen prima maar nu twee jaar later wil je ineens dingen anders regelen en zit hij met een huurder in zijn huis die niet genoeg betaald.
Jij hebt die huurbaas flink genaaid, als ik het zo lees:quote:ladyjaye schreef op 13 juli 2013 @ 19:39:

Bij de onderhandeling hebben wij een prijs afgesproken van 600 euro ex servicekosten van 200 euro- waardoor deze woning voor mij betaalbaar zou worden.

(...)

Ongeveer 8 maanden geleden kwam ik erachter dat ik onterecht veel servicekosten betaal. Al die tijd dacht ik dat deze kosten normaal waren en erbij hoorden.

Lees ik dit nou goed en heb je éérst het op een akkoordje gegooid, en daarna zeg je ineens "wat RAAR deze hoge servicekosten??"

Ik weet niet hoe dat in het Vlaams heet, maar in het Nederlands hebben we daar een aantal lelijke woorden voor. Paul de Leeuw gebruikte onlangs het woord "teringstreek".
Ik ben het wel eens met monsterpinquin. Jij hebt zelf onderhandeld over de prijs en achteraf ga je piepen.

Als je nu niet goed kan rondkomen, dan moet je niet zo duur gaan wonen, maar een goedkoper huis zoeken.

De huisbaas heeft er geen schuld aan dat jij je huur en servicekosten niet kan betalen.

Wat zit er eigenlijk allemaal inbegrepen bij de servicekosten?
Is het tijdelijke verhuur onder de leegstandswet? En heeft de verhuurder een vergunning aangevraagd? Dan gelden de huurbeschermingsregels niet en kun je eruit gegooid worden. Anders vrees ik dat je huurbescherming hebt omdat de verhuurder zo dom was onder de liberalisatiegrens te verhuren.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Geschillencommissie? Volgens mij is deze hier geschikt voor. Ze hebben me iig wel goed geholpen met Essent. Als je hem schriftelijk van alles nogmaals op de hoogte stelt mag je bepaalde tijd geld inhouden (inhouden dus, dus ooit wel betalen) op je huur tot alles geregeld is. Over het uitzetten?.. Geen idee. Juridisch loket even bellen. Ik weet alleen dat als het contract eenmalig is verlengt dat niet mag. Maar dat lijkt me hier niet het geval. Toch lijkt het me stug dat ie zo kort van te voren je er nog uit kan zetten.
quote:pop1980 schreef op zondag 14 juli 2013 07:24 Ik ben het wel eens met monsterpinquin. Jij hebt zelf onderhandeld over de prijs en achteraf ga je piepen.

Als je nu niet goed kan rondkomen, dan moet je niet zo duur gaan wonen, maar een goedkoper huis zoeken.

De huisbaas heeft er geen schuld aan dat jij je huur en servicekosten niet kan betalen.

Wat zit er eigenlijk allemaal inbegrepen bij de servicekosten? En dat. Wss sta je in je recht maar je huurbaas is je destijds wel veel tegemoetgekomen.
Je bent zelf akkoord gegaan met deze constructie en huisbaas is heel coulant geweest zodat je er toch kunt gaan wonen. Als je nu maar 40 euro moet betalen is valt je huis onder de sociale huurwoning en daar zit huisbaas ECHT niet op te wachten vandaar dat die 200 euro 'servicekosten' heten. Maar jij weet dondersgoed dat geen servicekosten zijn en gewoon deel is van de constructie. Nu heeft huisbaas het geregeld dat je per maand voor 200 euro goedkoper mag wonen dan de officiele huurprijs en wil je nog meer. Dubbeltje eerste rij gevalletje.

Snap huisbaas prima. Jou alleen niet.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Dus prima hoor, 40 euro betalen. Mag huisbaas het verschil van 160 euro gewoon bij je huur optellen dan?
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:adorabull schreef op 14 juli 2013 @ 10:20:

Je bent zelf akkoord gegaan met deze constructie en huisbaas is heel coulant geweest zodat je er toch kunt gaan wonen. Als je nu maar 40 euro moet betalen is valt je huis onder de sociale huurwoning en daar zit huisbaas ECHT niet op te wachten vandaar dat die 200 euro 'servicekosten' heten. Maar jij weet dondersgoed dat geen servicekosten zijn en gewoon deel is van de constructie. Nu heeft huisbaas het geregeld dat je per maand voor 200 euro goedkoper mag wonen dan de officiele huurprijs en wil je nog meer. Dubbeltje eerste rij gevalletje.

Snap huisbaas prima. Jou alleen niet.

Onzin. Servicekosten tellen maar heel beperkt mee.

Bovendien, als de huisbaas had gewild dat de huur boven de sociale huurgrens bleef had hij toch de huur 800 kunnen laten en die 200 tegemoetkoming als korting geven op de servicekosten?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven