Geld & Recht alle pijlers

Geschil met instelling (schoolgeld)

21-06-2012 19:03 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva'ers.

Ik heb een groot geschil met een ROC instelling.

Vorig jaar in september heb ik mij aanmeld voor een éénjarige opleiding.Dit was eingelijk een soort cursus om aan het eind van het schooljaar certificaten voor de vakken Nederlands en Engels te halen.

Door privé omstandigheden ben ik maar 3 keer geweest in twee maand.

Eind november heb ik mij uit laten schrijven bij de school en heb hier ook bewijs van.

Tot op heden krijg ik steeds facturen van de school met een bedrag van 1330 euro.

Deze MOET ik betalen volgens de school, want.... '' Een leerling die zelf stopt met de opleiding geven wij geen restitutie terug.''

Ik vind het een beetje TE belachelijk voor woorden dat ik voor één maand school 1330 euro moet gaan betalen.

Als ik mij nou het helemaal niet had laten uitschrijven.. ala.

Maar ze hebben de afgelopen maanden helemaal geen kosten van mij gehad!

Ik heb geen voorwaarden ondertekend voor dat ik met de cursus startte.

Wie staat er in dit verhaal in zijn recht?
Je hebt al met ze gebeld?
Jij meldt je aan voor een eenjarige opleiding, dus dan zul je ook voor dat studiejaar moeten betalen.

Als je iets afspreekt voor een bepaalde periode leg je je voor die periode vast.
Volgens mij moet je gewoon betalen. Zij houden rekening met een x aantal leerlingen.
Als je officieel gestopt bent voor 1 februari kun je volgens mij een gedeelte terug krijgen. Je moet wel een gedeelte betalen. Weet niet of dit landelijk geregeld is, op mijn school (Zwolle) wel.
Bellen heb ik al meerdere malen gedaan.

Heeft geen zin..

Girasole:

Ben ik niet helemaal met je eens.

Ik heb niks ondertekend met '' ik betaal het schoolgeld, of ik het schooljaar nu af maak of niet'''.

Immers... het is zo op het HBO bijv. Als je voor januari stopt krijg je een deel van de kosten weer terug.
Dat is niet zo gek hoor. Ook bij bijvoorbeeld HBO-opleidingen kun je niet zomaar stoppen en verwachten dat je niets meer hoeft te betalen.

Heb je geen inschrijfformulier ingevuld? Meestal wordt daarop verwezen naar algemene voorwaarden.
quote:popep_88 schreef op 21 juni 2012 @ 19:08:

Immers... het is zo op het HBO bijv. Als je voor januari stopt krijg je een deel van de kosten weer terug.

Nee, alleen in het eerste jaar is dat zo.

Kun je geen informatie vinden op de website?
Ik vind het een beetje TE belachelijk voor woorden dat mensen zich inschrijven voor een 1jarige opleiding ( en dmv deze inschrijving dus akkoord gaan met de voorwaarden), besluiten het na 2 maanden toch maar niet te doen en dan verwachten hun geld terug te krijgen. Stel ik sluit een abonnement op een blad af en na 2 maanden kan ik, wegens privé omstandigheden, het blad niet meer lezen, denk je dan werkelijk dat ik het geld terugkrijg van de maanden waarin ik het blad niet heb gelezen?
Nee, dat begrijp ik.

Ik verwacht ook zeker niet dat ik 0 euro hoef te balen.

Dat is bij een reguliere MBO opleiding ook niet zo.

Maar 1330 euro voor één maand school, voor 1 avond in de week.

De prive omstandigheden zijn ook niet bepaald ''simpel''

Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder heeft op een ziektebed gelegen.

Maar dat maakt allemaal niks uit vertelden ze.
Om wat voor opleiding gaat het? Een losse cursus?

En nogmaals: kun je niets vinden op de website?
Ik denk dat je pech hebt, zal welnin algemene voorwaarden te vinden zijn. Ze houden toch rekening met een x aantal leerlingen. Het is, grofgezegd, niet hun probleem dat je na 2 maanden niet meer komt.
quote:helene31 schreef op 21 juni 2012 @ 19:10:

[...]

Nee, alleen in het eerste jaar is dat zo.

Kun je geen informatie vinden op de website?Dat is vreemd, ik heb in mijn 5e jaar restitutie gehad toen ik wegens gezondheidsproblemen (tijdelijk) mijn studie stop moest zetten, en dat was ook HBO. Geen idee hoe dat dan precies zit?
Feeks:

Wat zou jij doen als je moeder contant naar het ziekenhuis moet voor bestraling omdat ze borstkanker heeft?

Die hele school kon mij even gestolen worden.

Ik heb mij altijd netjes afgemeld en de reden benoemd.

Maar ik als 22 jarige heeft geen coach meer bij wie je je verhaal kan doen. Ze hebben er dus geen boodschap aan.

Ik vind een opleiding van 1330 euro wel heel wat anders dan een tijdschrift abonnement van 40 euro.
Jouw veronderstelling dat jij de instelling geen geld zou kosten, is natuurlijk niet waar. Jij hebt je voor 1 studieplek aangemeld en die plek wordt dan logischerwijs ook aan jou in rekening gebracht. Had jij die plek niet afgenomen, dan hadden ze jouw plek aan een ander kunnen verkopen. Aan de hand van de inschrijvingen, roostert de school de lokalen en leerkrachten ed in. Die moeten evengoed betaald worden als jij niet op komt dagen!
Het gaat om een éénjarige HAVO avondopleiding.

Voor twee vakken.

Website heb ik al helemaal uitgeplozen... kan er niks op vinden.
Hoe verdrietig het ook is van de scheiding en je moeder, maar daar heeft de school natuurlijk geen boodschap aan.

Zij rekenen op het lesgeld van de ingeschreven studenten

Persoonlijk vind ik het niet gek dat je gewoon het jaar moet betalen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Nummer zoveel:

Ik had er ook begrip voor gehad als ik mij al die tijd gewoon ingeschreven had laten staan.

DAN is het logisch als zij aankomen met een factuur.

Maar ik ben in november uitgeschreven van de opleiding en school.
Je maakt een denkfout: je hebt die 1330 euro niet betaald voor de dagen dat je erheen gegaan bent, nl. "een maand school, 1 avond in de week", maar voor het feit dat je je voor de opleiding hebt ingeschreven en van plan was deze te gaan doen. Wat anderen al zeiden: dat je dan niet op komt dagen, is niet hun probleem. Ik zou het nog eens met bellen of langsgaan op een spreekuur proberen. En dan vragen of er een middenweg is, de helft betalen of zo. Maar dat zal ook wel in de algemene voorwaarden staan, zoals anderen al zeiden.
quote:Magdalan schreef op 21 juni 2012 @ 19:17:

[...]

Dat is vreemd, ik heb in mijn 5e jaar restitutie gehad toen ik wegens gezondheidsproblemen (tijdelijk) mijn studie stop moest zetten, en dat was ook HBO. Geen idee hoe dat dan precies zit?Ja, dat valt dus onder bijzondere omstandigheden. Daar had ik het niet over.
PS

Ik lees net de reden en kan me goed voorstellen dat het voor jou geen makkelijk jaar is geweest. Je had een goede reden om weg te blijven. Wat verdrietig dat je al zo jong zoveel mee moet maken.

Helaas doet dat juridisch niets af van het feit dat jij je voor het studiejaar hebt ingeschreven en daar dus ook op afgerekend wordt.
quote:helene31 schreef op 21 juni 2012 @ 19:21:

[...]

Ja, dat valt dus onder bijzondere omstandigheden. Daar had ik het niet over.Ah logisch. Dat ik daar zelf niet opgekomen was zeg haha.
Jouw plek kan natuurlijk niet halverwege het jaar aan een ander worden "verkocht". Mensen die een studie willen volgen, volgen een heel jaar en niet slechts een deel.
Kun je geen compromis met school bereiken: jij betalen, zij alsnog de studie aanbieden?

Juridisch is het volgens mij redelijk eenvoudig: jij koopt een dienst in, zij leveren volgens afspraak, jij neemt niet af maar daarmee vervalt de oorspronkelijke afspraak niet. Daarom denk ik dat je meer effect sorteert als je aanstuurt op een compromis. Ik neem aan dat het geld sowieso al gereserveerd was door jou.

Overigens kan ik me voorstellen dat jij een rotjaar gehad hebt en dit extra zuur voelt. Toch kun je beter iets zakelijker naar de zaak kijken en proberen er het maximaal haalbare uit te halen. Al kan ik me voorstellen dat je er helemaal geen zin meer in hebt...
Wellicht hadden ze je bij uitschrijving duidelijker moeten aangeven dat je wél het lesgeld van het hele jaar verschuldigd was. Dan had je een keuze kunnen maken. Nu ging je er, onterecht waarschijnlijk, vanuit dat je naar ratio zou moeten betalen. Maar zij kunnen niet zomaar een andere leerling op jouw plek zetten in het middel van het schooljaar.

Wel ontzettend vervelend natuurlijk! Kun je geen korting krijgen als je alsnog besluit de cursus volgend jaar te doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven