Geld & Recht alle pijlers

Gestolen, wat nu?

18-02-2017 18:49 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, heb niemand waar ik het tegen kan zeggen en moet het toch kwijt!

Vanmiddag was ik naar de supermarkt met mijn kinderen, de jongste zat in de kar (het grootste gedeelte ervan) en in de kar stonden 2 tassen van mij wat ik in andere winkels had gekocht. Ik ga afrekenen en na het betalen vroeg ze of ze in Mn tas mocht kijken, ja natuurlijk mag dat! Ze vonden niks in Mn tassen, maar tussen Mn 2 andere tassen lag een pakje geraspte kaas! Ik zei dat dat er vast tussenin gevallen, waarom zou ik alles afrekenen en een zakje geraspte kaas jatten? Kost nog geen 2 euro. Die vrouw flipte en ik moest mee naar achter samen met mijn kinderen! Ik was zo enorm geschrokken en was helemaal in paniek. Ik ben nog nooit in aanmerking geweest met politie. Mijn Mn had Mn kinderen opgehaald en ik moest mee naar het buro. Daar Mn verhaal verteld maar de politie agent gaf me een dikke boete en vertelde erbij dat er een zorgmelding naar jeugdzorg word gestuurd.

Ik ben helemaal van slag. Die boete interesseert meniet maar de melding naar jeugdzorg vind ik heel eng.

Wat kan me te wachten staan?
quote:Rhae schreef op 19 februari 2017 @ 09:07:

En je relatie moet wel heel beroerd zijn geweest als jeugdzorg betrokken is en het klinkt nu nog beroerd als hij zonder commentaar vertrekt. In een gezonde relatie zou hij je steunen en je geloven.Dat zijn allemaal conclusies want mijn relatie was helemaal niet zo beroerd als dat jij zegt! Toen ik zwanger was van mijn eerste was ik heel onzeker, om elk pijntje belde ik de verloskundige, mijn man liet zich toen opnemen omdat hij zelf niet in orde was en dat wel wou zijn als de baby geboren werd. De verloskundige vond mijn onzekerheid en de opname van mijn mijn zorgwekkend en heeft toen een melding gedaan bij jeugdzorg. Ik was ook nog eens heel jong (18) en dat maakte dat jeugdzorg bij ons in het gezin kwam. Door alle druk en stress die we hadden van jeugdzorg, ( beeld je in dat je blij bent een kind te krijgen en dan heb je jeugdzorg elke week op de stop met doelen die er behaald moeten worden etc kan je niet genieten van je pasgeboren kind en het ouderschap) dat speelde ook op onze relatie.. 3 jaar later zijn ze weer weggegaan! Mijn onzekerheid en dwangmatigheid in de zwangerschap kwam door een onverwerkt trauma die ik in 2005 heb opgelopen! Geloof je mijn verhaal nog niet???? Dan is dat jou probleem ik kom hier Steun vragen en geen gesnouw of wat dan ook!
quote:fashionvictim schreef op 18 februari 2017 @ 21:27:

En mij is het ook zo vaak overkomen dat ik op de parkeerplaats ontdekte dat er nog een verdwaalde tomaat of zakje kruiden ofzo in de kar onder alle tassen lag,

En waarom zou je bijvoorbeeld voor 80 euro boodschappen doen maar dan een tomaat van 20 cent of een zakje kaas van 1,89 jatten?

Nadat je die eerste keer nog een tomaat/ zakje kruiden vond, is het nooit in je op gekomen om voortaan bij de kassa even je tas(sen) op te tillen, om te kijken of er nog iets onder ligt?

Zo simpel kan het nml. zijn om je diefstal te voorkomen.

Geen idee, mischien wel dat men denkt er dan gemakkelijk mee weg te kunnen komen als men betrapt wordt.

Elke week 2 euro tikt uiteindelijk wel aan.
quote:Grootmoeder schreef op 19 februari 2017 @ 09:57:

[...]

Ik heb al een paar keer vragen aan TO gesteld, o.a. over camerabeelden etc. TO reageert er echter helemaal niet op, waardoor ik ondertussen geneigd ben TO's verhaal in twijfel te trekken.

Sorry ik heb r dan overheen gelezen, worden namelijk wat flauwe reacties gegeven waar ik even op wou antwoorden.

Maandag komt mijn moeder om alles op een rijtje te zetten met me, ga ook zeker vragen naar camerabeelden, maar weetniet of ze dat wel mogen vrijgeven zomaar? Beetje jammer dat je dan gelijk mijn verhaal in twijfel wil trekken, maar dat laat ik maar bij jou..
quote:Monday_Lisa schreef op 19 februari 2017 @ 10:01:

[...]

Nadat je die eerste keer nog een tomaat/ zakje kruiden vond, is het nooit in je op gekomen om voortaan bij de kassa even je tas(sen) op te tillen, om te kijken of er nog iets onder ligt?

Zo simpel kan het nml. zijn om je diefstal te voorkomen.

Geen idee, mischien wel dat men denkt er dan gemakkelijk mee weg te kunnen komen als men betrapt wordt.

Elke week 2 euro tikt uiteindelijk wel aan.Is het nooit in je opgekomen om even de definitie van diefstal op te zoeken? Bij diefstal moet er sprake zijn van 'het oogmerk tot wederrechtelijke toe-eigening', met andere woorden: opzet. En die opzet moet bewezen worden.
quote:Miran27 schreef op 19 februari 2017 @ 10:03:

[...]

Sorry ik heb r dan overheen gelezen, worden namelijk wat flauwe reacties gegeven waar ik even op wou antwoorden.

Maandag komt mijn moeder om alles op een rijtje te zetten met me, ga ook zeker vragen naar camerabeelden, maar weetniet of ze dat wel mogen vrijgeven zomaar? Beetje jammer dat je dan gelijk mijn verhaal in twijfel wil trekken, maar dat laat ik maar bij jou..

To, ik wens je heel veel succes met de strijd. Ook nu geef je op geen enkele van mijn eerdere gestelde vragen (in meerdere berichten) antwoord; dat is je goed recht, maar zorgt er ook voor dat ik geen antwoord meer ga geven op jouw vraag of je camerabeelden zult krijgen van dr winkel.

Heel veel succes verder. Ik hoop dat het allemaal met een sisser afloopt voor je.
quote:Troeteltje schreef op 19 februari 2017 @ 09:56:

Ik kan me je bezorgdheid goed voorstellen. Daar er reeds contact was met Jeugdzorg is je angst in dit geval gegronder dan ik in eerste instantie dacht.

Is je partner thuis nu? Hebben jullie gepraat?

Hoe staat hij hier nu in? Steunt hij je?

Relatieproblemen hebben veel invloed op kinderen. We weten niet wat er precies aan de hand was, dus gissen heeft geen zin. Daar Jeugdzorg ingeschakeld was kunnen we wel veronderstellen dat het geen kattenpis was. Dossier zal worden bekeken en melding zal worden toegevoegd. Politie kan dit soort info weten en heeft wellicht daarom melding gedaan. Op zich heel goed......in het belang van de kinderen.

Nogmaals wij hebben geen relatie problemen! Het gaat goed thuis. Op school met de kinderen bovengemiddeld goed. Als er relatie problemen zijn merkt school dat natuurlijk op school wel want dat heeft invloed op de kinderen! Ik denk dat het mijn man even te veel is geworden. Eergisteren zei hij nog dat hij nooit rust heeft en het zo fijn zou vinden savonds gewoon op de bank te kunnen ploffen en goed te slapen. Onze jongste van 2 slaapt savonds pas rond 10/11 uur.. is al vanaf zn geboorte een moeilijke slaper. Als hij eindelijk slaapt word hij snachts wakker en slaapt hij verder bij ons... en dan word ik ook nog eens opgepakt..

Mijn man werkt 50 uur in de week dus snap dat enigszins wel. Het consultatie buro waar ik vrijdag ben geweest heeft me een schema mee gegeven hoe ik het beste met dit slaapproblemen kan omgaan zodat hij uiteindelijk normaal kan slapen

Er word altijd melding gedaan naar jeugdzorg als kinderen bij diefstal aanwezig zijn. Niet omdat ze mijn dossier hebben bekeken. De politie zei het in de auto al na het buro en toen wisten ze alleen Mn naam nog
quote:SallySpectra schreef op 19 februari 2017 @ 10:11:

[...]

Is het nooit in je opgekomen om even de definitie van diefstal op te zoeken? Bij diefstal moet er sprake zijn van 'het oogmerk tot wederrechtelijke toe-eigening', met andere woorden: opzet. En die opzet moet bewezen worden.

FV schrijft zelf dat het haar "al vaak" is overkomen.

Een keer kan, misschien over meerdere jaren een 2e keer, maar "vaak", komt op mij wel onnozel over, omdat het zo simpel te voorkomen is.

Wel apart dat je denkt mij de les te moeten lezen en voorbij gaat aan waar ik op doel.
quote:Miran27 schreef op 19 februari 2017 @ 10:12:

[...]

Nogmaals wij hebben geen relatie problemen! Het gaat goed thuis. Op school met de kinderen bovengemiddeld goed. Als er relatie problemen zijn merkt school dat natuurlijk op school wel want dat heeft invloed op de kinderen! Ik denk dat het mijn man even te veel is geworden. Eergisteren zei hij nog dat hij nooit rust heeft en het zo fijn zou vinden savonds gewoon op de bank te kunnen ploffen en goed te slapen. Onze jongste van 2 slaapt savonds pas rond 10/11 uur.. is al vanaf zn geboorte een moeilijke slaper. Als hij eindelijk slaapt word hij snachts wakker en slaapt hij verder bij ons... en dan word ik ook nog eens opgepakt..

Mijn man werkt 50 uur in de week dus snap dat enigszins wel. Het consultatie buro waar ik vrijdag ben geweest heeft me een schema mee gegeven hoe ik het beste met dit slaapproblemen kan omgaan zodat hij uiteindelijk normaal kan slapen

Er word altijd melding gedaan naar jeugdzorg als kinderen bij diefstal aanwezig zijn. Niet omdat ze mijn dossier hebben bekeken. De politie zei het in de auto al na het buro en toen wisten ze alleen Mn naam nogSterkte meid. Het is een rollercoaster waar je nu doorheen gaat lijkt me. Probeer het stap voor stap te zien/te doen/op te lossen.
Een zorgmelding wordt door instanties altijd gedaan in verontrustende situaties waar kinderen bij betrokken zijn. Dat betekent overigens niet dat ze ook iets met die melding gaan doen.

Gezien het feit dat mijn dochter zelf vorig jaar (als 14-jarige) ook betrapt is op winkeldiefstal (naïef als ze is- deed ze mee aan een weddenschap.. ) waarna exact dezelfde politie/OM- procedure volgende als bij jou, TO, met daarna een HALT-traject: Nooit iets vernomen van jeugdzorg of de raad. Een maandje later kwam ze niet op afgesproken tijdstip thuis, bleek spoorloos en hebben we haar om 00.00u 's nachts als vermist opgegeven bij de politie. Om 2.00u was ze pas terecht. Ook politie gaf aan een zorgmelding te doen. Helaas, ook hier niets meer van vernomen. Sterker nog, ik had er al tijdenlang zelf een dagtaak aan om hulp en begeleiding voor haar te krijgen.

Dus melden zullen ze vast maar of er daadwerkelijk actie uit ontstaat.. ik zou me er niet druk over maken.

En indien zij wel contact met je opnemen dan heb je niets te vrezen want je geeft zelf aan dat het thuis prima loopt, toch?
quote:Bambi schreef op 19 februari 2017 @ 13:36:

Een zorgmelding wordt door instanties altijd gedaan in verontrustende situaties waar kinderen bij betrokken zijn. Dat betekent overigens niet dat ze ook iets met die melding gaan doen.

Gezien het feit dat mijn dochter zelf vorig jaar (als 14-jarige) ook betrapt is op winkeldiefstal (naïef als ze is- deed ze mee aan een weddenschap.. ) waarna exact dezelfde politie/OM- procedure volgende als bij jou, TO, met daarna een HALT-traject: Nooit iets vernomen van jeugdzorg of de raad. Een maandje later kwam ze niet op afgesproken tijdstip thuis, bleek spoorloos en hebben we haar om 00.00u 's nachts als vermist opgegeven bij de politie. Om 2.00u was ze pas terecht. Ook politie gaf aan een zorgmelding te doen. Helaas, ook hier niets meer van vernomen. Sterker nog, ik had er al tijdenlang zelf een dagtaak aan om hulp en begeleiding voor haar te krijgen.

Dus melden zullen ze vast maar of er daadwerkelijk actie uit ontstaat.. ik zou me er niet druk over maken.

En indien zij wel contact met je opnemen dan heb je niets te vrezen want je geeft zelf aan dat het thuis prima loopt, toch?Heftig Bambi. Hoe gaat het nu met dochter? Heb je het idee dat ze ontspoort?
Lekkere vent heb jij zeg. Hij gaat weg en laat zijn kinderen achter bij een in zijn ogen een leugenachtige dief? Fijne pa ook.

Ik had hem gezegd je blijft maar fijn bij je mama op zolder slapen, je komt er hier niet meer in. Als je me zo in de steek kunt laten na zoiets lulligs dan doe ik de rest ook wel alleen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
En dit alles vanwege een zakje geraspte kaas? Wow....
Oops! Per ongeluk verkeerd gepost! Excuses
Ik snap niet waarom men denkt dat een agent zich belachelijk maakt wanneer iemand iets voor 2 euro steelt.

Komt hier geregeld voor hoor, en nog kleinere bedragen. Wanneer de opzet niet bewezen kan worden en het is nog niet eerder gebeurd dan kan de zaak vaak wel geseponeerd worden. De politieagent schrijft zelf hier nooit een boete voor uit dat doet het openbaar ministerie.
Maar kan iemand me het uitleggen, want ik snap nog steeds het hele plaatje niet.

Je bent een gewone doordeweekse klant bij een supermarkt. Je rekent netjes af en merkt bij het inpakken dat er een klein artikeltjes onder je tassen is geschoven in de kar of op een andere manier aan je aandacht is ontsnapt bij het afrekenen. Je vertelt dat met excuses tegen de caissière, die slaat dat artikel alsnog aan, je betaalt, en klaar. Is me ook wel eens overkomen.

Maar écht, komt dan de filiaalmanager erbij, en je wordt vastgehouden tot de politie er is, en vervolgens komt Jeugdzorg nog even langs, en weet ik veel?

Ik zie de logica niet, en kan me ook niet voorstellen dat een supermarkt al die moeite gaat doen als je zelf ontdekt dat er een niet afgerekend artikel onder je tassen is geraakt en je met excuses alsnog afrekent...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Miran27 schreef op 19 februari 2017 @ 10:12:

[...]

Er word altijd melding gedaan naar jeugdzorg als kinderen bij diefstal aanwezig zijn. Niet omdat ze mijn dossier hebben bekeken. De politie zei het in de auto al na het buro en toen wisten ze alleen Mn naam nogHet spijt me maar de reactie van je man is imo echt niet oké. Misschien dat jij dit geef normaal vindt maar ik vind dat echt niet in een gezonde relatie thuishoren
quote:pejeka schreef op 19 februari 2017 @ 17:21:

Maar kan iemand me het uitleggen, want ik snap nog steeds het hele plaatje niet.

Je bent een gewone doordeweekse klant bij een supermarkt. Je rekent netjes af en merkt bij het inpakken dat er een klein artikeltjes onder je tassen is geschoven in de kar of op een andere manier aan je aandacht is ontsnapt bij het afrekenen. Je vertelt dat met excuses tegen de caissière, die slaat dat artikel alsnog aan, je betaalt, en klaar. Is me ook wel eens overkomen.

Maar écht, komt dan de filiaalmanager erbij, en je wordt vastgehouden tot de politie er is, en vervolgens komt Jeugdzorg nog even langs, en weet ik veel?

Ik zie de logica niet, en kan me ook niet voorstellen dat een supermarkt al die moeite gaat doen als je zelf ontdekt dat er een niet afgerekend artikel onder je tassen is geraakt en je met excuses alsnog afrekent...Het gebeurd helaas wel als je een oververhitte manager hebt. Maar meestal krijg je dan een sepot van het OM.Bovendien was deze diefstal nog niet voltooid. In het slechtste geval kun je het scharen onder het uit het zicht onttrekken van goederen.
quote:cupcakegirl schreef op 19 februari 2017 @ 17:28:

[...]

Het gebeurd helaas wel als je een oververhitte manager hebt. Maar meestal krijg je dan een sepot van het OM.Bovendien was deze diefstal nog niet voltooid. In het slechtste geval kun je het scharen onder het uit het zicht onttrekken van goederen.Écht? Als je gewoon bij de kassa staat, je pakt je tas uit de kar en merkt dat daar nog een klein artikel zich onder verbergt, en je geeft het alsnog aan de caissière met een welgemeend sorry? Dan komt gelijk de hele bedrijfsleiding erbij en wordt de politie gebeld en óók jeugdzorg nog en weet ik wat nog meer? Nou, sorry, maar ik vind het nog steeds onwaarschijnlijk.
Ik ook. Ik geloof ook niet dat het mij zou kunnen overkomen. Precies wat Pekela zegt. Oeps, sorry, ik reken hem nog even af.
quote:pejeka schreef op 19 februari 2017 @ 17:21:

Ik zie de logica niet, en kan me ook niet voorstellen dat een supermarkt al die moeite gaat doen als je zelf ontdekt dat er een niet afgerekend artikel onder je tassen is geraakt en je met excuses alsnog afrekent...

Als je beter leest snap je het wel.

Ik had afgerekend, toen werd er gevraagd of ze in Mn tassen mocht kijken, ik gaf aan dat dat geen probleem was. En toen ontdekte zei dat zakje kaas! Die vrouw was al flink chagrijnig

En vervolgens werd ik mee genomen naar achter en kwam de politie me mee nemen! Jeugdzorg kwam niet langs, weetniet waar je dat gelezen hebt? De politie zei een melding te doen omdat er kinderen bij aanwezig waren en dat dat een standaard procedure is!
quote:Supersas09 schreef op 19 februari 2017 @ 17:43:

Ik ook. Ik geloof ook niet dat het mij zou kunnen overkomen. Precies wat Pekela zegt. Oeps, sorry, ik reken hem nog even af.Ik snap die vooringenomenheid niet. Je kunt je er misschien niks bij voorstellen, net zoals dat je je er niks bij kunt voorstellen dat je kind een keer wordt overreden door een auto of dat je langdurig werkloos raakt en afhankelijk van de voedselbank. Maar dat wil nog niet zeggen dat het niet kan.
quote:Miran27 schreef op 19 februari 2017 @ 17:53:

[...]

Als je beter leest snap je het wel.

Ik had afgerekend, toen werd er gevraagd of ze in Mn tassen mocht kijken, ik gaf aan dat dat geen probleem was. En toen ontdekte zei dat zakje kaas! Die vrouw was al flink chagrijnig

En vervolgens werd ik mee genomen naar achter en kwam de politie me mee nemen! Jeugdzorg kwam niet langs, weetniet waar je dat gelezen hebt? De politie zei een melding te doen omdat er kinderen bij aanwezig waren en dat dat een standaard procedure is!Vind ik het nog steeds een raar verhaal. Als jij dan zegt dat je kind dat pakje kaas in een onbewaakt moment waarschijnlijk uit het rek had gepakt en in je karretje/tas had laten vallen, je zegt sorry en je rekent dat gewoon af (zeker als je nét voor tientallen euro's andere boodschappen hebt afgerekend), dan snappen die mensen echt wel dat het geen opzet was. En die gaan dan echt de politie niet bellen, want die snappen ook wel dat de politie wel wat anders te doen heeft en waarschijnlijk komen die niet eens langs als zo'n filiaalmanager belt met het verhaal van "Tja, het kind heeft het waarschijnlijk per ongeluk in haar tas gegooid, en ze wilde het ook netjes afrekenen met excuses, maar goed, stuur toch maar even een wagen..." Echt? En dan rukt de politie gewoon uit?
quote:pejeka schreef op 19 februari 2017 @ 17:39:

[...]

Écht? Als je gewoon bij de kassa staat, je pakt je tas uit de kar en merkt dat daar nog een klein artikel zich onder verbergt, en je geeft het alsnog aan de caissière met een welgemeend sorry? Dan komt gelijk de hele bedrijfsleiding erbij en wordt de politie gebeld en óók jeugdzorg nog en weet ik wat nog meer? Nou, sorry, maar ik vind het nog steeds onwaarschijnlijk.

Yep

Ze had al betaald he. Dus als die vrouw niet had gevraagd of ze had mogen kijken was dat zakje kaas niet afgerekend. Of het al dan niet met opzet gebeurd is doet op dat moment voor het personeel niet ter zake. Je hebt geluk als ze je geloven en je het alsnog mag afrekenen.

Er gaat vanuit de politie altijd een zorgmelding naar Veilig Thuis als er een strafbaar feit wordt gepleegd en er kinderen bij betrokken zijn. Het zal zo'n vaart wel niet lopen maar het gebeurd echt wel.

Laatst zat er een 85 jarige vrouw in de el bij ons die ook iets niet had afgerekend. Uiteindelijk is ze snel door de officier naar huis gestuurd omdat hij ook echt niet dacht dat die vrouw het met opzet gedaan had maar ja je wordt wel met veel bombarie vanuit de supermarkt naar het bureau gebracht.
Nogal dom ook, om er maar van uit te gaan dat zoiets jou nooit zal overkomen. Dan moet je toch wel erg overtuigd zijn van je eigen onfeilbaarheid. Nou ik heb een verrassing voor al die mensen die dit nooooooit zal overkomen: niemand is onfeilbaar.
Nee en sterker nog heel veel mensen doen dingen die eigenlijk echt niet mogen. Hoeveel mensen stoppen hun boodschappen in een boodschappentas in de supermarkt (geen scansupermarkt) ipv dat ze een mandje of kar pakken? En de meesten hebben goede bedoelingen en zullen alles afrekenen maar het mag eigenlijk niet. Je onttrekt op die manier goederen aan het zicht en dat is strafbaar.

En theoretisch kun je bij een steekproef bij het scannen ook als dief bestempeld worden wanneer je iets niet goed gescand hebt. De meeste supermarkten zullen er verder niet heel moeilijk over doen en je de hele kar alsnog bij een lopende band laten afrekenen maar in theorie kunnen ze de politie bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven