Geld & Recht alle pijlers

gevraagd om te getuigen

06-06-2018 22:45 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden huurde ik een woning van een man die zelf ook in het pand woonde, maar op een andere etage. Deze man bleek een erg vervelend persoon te zijn. Hij zeurde over het geluid dat ik maakte als ik over de trap en in mijn woning liep, terwijl ik juist een hele rustige huurder was. En op een dag is hij zelfs, bij een akkefietje waar ik in verband met herkenbaarheid niet te veel over wil uitweiden, mijn woning binnengestormd om tegen mij te schreeuwen. Ik ben niet lang daarna weggegaan uit dat pand.

Vandaag ben ik benaderd door de persoon die na mij in het pand is gaan wonen, en er nog steeds woont. Zij heeft een rechtszaak tegen hem aangespannen, omdat hij bij haar nog veel verder is gegaan. (Zij is er dan ook veel langer blijven wonen dan ik.) Hij intimideert haar op heel veel verschillende manieren, waar ik ook niet te veel over zal uitweiden, maar om een voorbeeld te geven: de laatste actie is dat hij een mes voor haar deur heeft gelegd.

Zij heeft mij gevraagd of ik wil getuigen. Ik heb ja gezegd, puur uit gevoel van rechtvaardigheid, en omdat ik het erg rot vind voor haar. Ook heeft ze contact opgenomen met een andere voormalige bewoner die ook nare ervaringen met de huisbaas heeft gehad, en ze hoopt dat deze persoon ook wil komen getuigen.

Het enige wat mij weerhoudt is dat deze man in mijn ogen echt gek is, en ik niet opnieuw last van hem wil krijgen. Ik denk echter dat de redenen om ja te zeggen zwaarder wegen. Wat zouden jullie doen?
Mijn gevoel zegt: getuigen. Maar ik weet niet zeker of dat zou winnen van het verstand.
Ik zou het ook doen.
Weet hij waar jij nu woont?
Dat is vaak het probleem dat mensen niet (meer) gaan getuigen of rechtzaak aanspannen. Dat ze bang worden dat het erger wordt of dat je weer lastig gevallen wordt.
Maar zo schieten we nooit op. Daarom een voorstander om wél te gaan getuigen. Overigens zal je een verklaring moeten afleggen en misschien bij het rechtzaak nog spreken maar dat hoeft niet altijd. Succes en vergeet niet als het andersom was geweest had je ook gewild dat mensen je hielpen.
Getuigen! CherryBlossom verwoord het perfect :)
Wel getuigen, anders heerst het recht van de sterkste, of in dit geval, het recht van de gekste.

Overigens kan die huurster jou ook oproepen, en ik vermoed dat je dan verplicht bent om te verschijnen. Je staat dan onder ede of legt de belofte af, en bent dan verplicht de waarheid te vertellen. Liegen is dan meineed.
CherryBlossom- schreef:
06-06-2018 23:06
Dat is vaak het probleem dat mensen niet (meer) gaan getuigen of rechtzaak aanspannen. Dat ze bang worden dat het erger wordt of dat je weer lastig gevallen wordt.
Maar zo schieten we nooit op. Daarom een voorstander om wél te gaan getuigen. Overigens zal je een verklaring moeten afleggen en misschien bij het rechtzaak nog spreken maar dat hoeft niet altijd. Succes en vergeet niet als het andersom was geweest had je ook gewild dat mensen je hielpen.
Dit precies.
Waterverf schreef:
06-06-2018 23:00
Ik zou het ook doen.
Daar zou ik het ook wel van af laten hangen.
Bedankt voor jullie reacties.

Hij weet niet waar ik woon. Althans, ik heb hem nooit mijn adres gegeven. Maar misschien is er wel een mogelijkheid om erachter te komen, als je echt graag wilt weten waar iemand woont? Geen idee. We hebben geen gemeenschappelijke kennissen in ieder geval.
dromertje87 wijzigde dit bericht op 07-06-2018 14:53
0.00% gewijzigd
Waterverf schreef:
06-06-2018 23:00
Ik zou het ook doen.
Daar kan hij zo achterkomen omdat de advocaat al de gegevens (naam en adres) krijgt van de getuigen/degene die aangifte doet.
Dit is de reden dat ik niet snel zal getuigen. Ooit hiervoor gevraagd na een steekincident maar heb de politie duidelijk gemaakt zolang ze mij niet kunnen beschermen hiertegen ik niets ga verklaren.
Ze gaven me gelijk.
een dag niet gedronken is een dag niet geleefd
sauvignonblanc schreef:
07-06-2018 09:49
Daar kan hij zo achterkomen omdat de advocaat al de gegevens (naam en adres) krijgt van de getuigen/degene die aangifte doet.
Dit is de reden dat ik niet snel zal getuigen. Ooit hiervoor gevraagd na een steekincident maar heb de politie duidelijk gemaakt zolang ze mij niet kunnen beschermen hiertegen ik niets ga verklaren.
Ze gaven me gelijk.
Ho.Ho ! TS heeft het over een civiele zaak lijkt me en dus geen strafzaak. In dat geval hoeft haar adres niet bekend te worden bij de wederpartij, wel haar woonplaats.
sauvignonblanc schreef:
07-06-2018 09:49
Ze gaven me gelijk.
Tip. Je kunt ook anoniem online een verklaring afleggen. Via een online formulier; https://melden.meldmisdaadanoniem.nl/?t ... MA#/report
Ik heb niet mijn adres hoeven geven, wel mijn naam en mijn geboortedatum. Maar naar mijn adres is niet gevraagd.
Wat heeft jouw ervaring te maken met die van haar?

Het gaat toch om objectieve feiten en niet om een soort karaktermoord.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
In de rechtszaak kan het wellicht haar woord tegenover dat van hem zijn?

Doordat ik kan aantonen dat ik dezelfde ervaringen heb met hem (alleen ging het bij mij wel minder ver omdat ik me sneller heb laten wegjagen), maakt dat haar positie misschien wel sterker.
Gele_Suikerspin schreef:
07-06-2018 10:00
Tip. Je kunt ook anoniem online een verklaring afleggen. Via een online formulier; https://melden.meldmisdaadanoniem.nl/?t ... MA#/report
Bedankt voor de tip.
Dromertje87 schreef:
07-06-2018 11:38
Bedankt voor de tip.
maar gaat het nu om een civiele zaak tussen haar en hem of is het een strafzaak? Maakt namelijk een groot verschil.
Nee wat ik heb begrepen gaat het om een civiele zaak.
Dromertje, Je zegt ergens wat over je woonplaats maar ik zou dat weghalen voor de zekerheid.
We are not unlimited free since that would mean others are not equally free.
Bedankt voor de tip Rattenknuffel, ik heb het verwijderd.
via een officiële aangifte zou de persoon achter je adres kunnen komen, maar dan kan je altijd het adres waar je destijds woonde even opgeven. Nooit je eigen adres.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven