Geld & Recht alle pijlers

Gezamelijke afval container, afvalstoffenheffing enz

09-03-2012 20:58 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Vanaf volgende week heeft ons appartementencomplex eindelijk een ondergrondse afval container (jaar te laat en anderhalf jaar na de oplevering, maar laat ik me daar maar niet meer druk om maken...).

Ik betaal per jaar 215 euro aan afvalstoffenheffing, dit is een vast bedrag voor gebruik van een gezamelijke afvalcontainer volgens de site van mijn gemeente.

Nu staat er in de brief echter:

De afvalstoffen heffing wordt gebasseerd op gebruik van een minicontainer voor restafval van 140liter, waarvoor het laagste tarrief van afvalstoffen heffing geldt. het gemiddelde aantal stortingenper week is 2 volle 40-liter afvalzakken. Alle stortingen worden geregistreerd.

Als er een vast bedrag wordt gerekend waarom worden dan alle stortingen geregistreerd? Ik zal gemiddeld niet aan die 80liter afval komen per week (woon alleen en ben vaak nog eens halve weken weg), en als ze aan het eind van het jaar de balans opmaken door te kijken hoeveel afval iemand weggooid en vanuit daar een naheffing of teruggave doen dan snap ik het maar dat haal ik dus niet uit die brief.

Het lijkt wel of ze tegenwoordig je vanuit alle kanten in de gaten houden, niet dat ik iets te verbergen heb maar ik snap het nut er niet van.... Iemand anders een logische verklaring?
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Om te weten of ze het aantal kilo's per huishouden misschien aan moeten passen? Stel; er word per maand 500 liter gestort, dan kan ik me voorstellen dat het voor de gemeente relevant is om te weten of 10 mensen dan 50 liter storten, of dat er 1 huishouden bij is die 200 liter stort, en de rest maar 30 liter.

Als de container aan het eind van de maand steevast overvol zit, dan weet je op die manier of dat komt doordat er te krap is gerekend, of dat er 1 huishouden het probleem veroorzaakt.
ja dat zou kunnen....

Maar zou dat aparaat ook echt het aantal kilo's wegen? als ik bijvoorbeeld elke dag een klein afval zakje weg doe registreerd hij 7x per week op mijn pasje, bij elkaar zou dat misschien hetzelfde gewicht hebben als een 40liter zak, terwijl mijn buren misschien elke week in 1 keer een 60liter zak weggooien.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Lijkt me niet zo gek, dat ze dat registreren. Zo kunnen ze bijhouden of hun berekeningen ook een beetje kloppen en of er niemand is die buitensporig veel afval heeft.
Ik geloof niet dat hij ze weten hoeveel je weggooit nee. Alleen het aantal zakken. Maar anders kun je misschien eens naar de gemeente bellen met je vragen? Die moeten je dat wel kunnen vertellen.
Ik weet dat hier in de gemeente wel het gewicht word gewogen (wat een rare zin). Maar hier word ook per kilo belast.
Als je niet per kilo betaald (doen wij ook niet) zal het bedrag niet veranderen.

Ik vind het trouwens echt onzin. Ik ben vorig jaar verhuisd, ik mij oude gemeente betaalde ik per kilo en dat was nog 100 - 150 per jaar. In mijn nieuwe gemeente betalen we per huishouden (ongeacht of dat 1 persoon of 6 personen zijn) 295,- euro.

Dat viel me flink tegen dus
Ik betaal ook per huishouden, maar er zit wel verschil tussen 1- of meer-persoonshuishoudens.
Waarschijnlijk wil je gemeente in de toekomst overgaan op een nieuw systeem waarbij ook het verbruik van de gezamelijke afvalcontainer per huishouden wordt berekend en hebben jullie nu al een container nieuwe stijl. Dan betaal je in de toekomst dus wel per storting of per kilo.
Denk dat ze aan het einde van het jaar kijken hoeveel afval er is weggegooid in kilo's en dat delen door het aantal keren dat een pas gescand is door alle mensen die die container gebruiken. Denk dat ze zo aan dat gemiddelde van 2 zakken per week komen (ervan uitgaande dat er in die zakken zoveel kilo rommel kan).

Weet alleen dat ik en mijn vriend betalen voor 2 personen + 1 extra vervuilingseenheid (wat dit ookal weer was weet ik niet meer, heb het weleens opgezocht, schijnt normaal te zijn). Ik weet niets van hoeveelheid kilo's en hoeveel zakken we per jaar weggooien.

Als ik een zak in de container gooi staat er wel het aantal dat ik dat jaar in totaal al heb weggegooid.

Maar of ik meer moet betalen als ik per 'worp' 1 klein zakje (0.5kilo) weggooi of 1 grote zak (2.0 kilo) in de container prop weet ik niet.. Meestal gooi ik zoveel mogelijk in de klep bij elkaar, kunnen soms 3 vuilniszakken met licht spul erin zijn, maar ook 2 met hele zware dingen (kattengrit bijvoorbeeld).
Ik zal van de week proberen contact op te nemen met de gemeente, want nu wil ik het ook weten ook!

Misschien dat ze inderdaad in de toekomst op betalen per kilo overgaan (wat voor mij waarschijnlijk voordeliger is aangezien ik niet zo heel veel weggooi en toch wel e.e.a. probeer te scheiden).

bedankt voor de suggesties!
Hier hebben ze bij sommige ondergrondse containers pasjes voor bewoners.

Binnekort worden die pasjes vervangen en wordt het geregistreerd wat je aan zakken wegmikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven