Geld & Recht alle pijlers

Gezin, geld en sparen

14-03-2011 09:39 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kortgeleden sprak ik met iemand over inkomen, werk en de kosten van een gezin.

Hij is hoogopgeleid en heeft een goede baan, waarvoor veel ervaring nodig is. Zijn vriendin is ook hoogopgeleid en heeft een dito baan. Beiden werken full-time. Ze hebben drie (jonge) kinderen en ze wonen in een vrij nieuwe tussenwoning.

Nou zei hij dat ze nauwelijks nog kunnen sparen. Ik schrok hier nogal van. Als je beiden full-time werkt en ook nog eens beiden zo'n baan hebt. Doen ze dan iets verkeerd? Of zijn de kosten voor kinderen echt zo gigantisch? Ze doen niet echt 'gekke' dingen, zoals merkkleding kopen, geregeld uit eten of verre reizen maken.

Is dit dan echt 'normaal'? In de toekomst willen we er misschien nog een kindje bij, maar ik vind het wel belangrijk dat we het financieel aankunnen en dat we minstens een paar honderd euro per maand kunnen sparen. En dan niet voor luxe dingen, maar bijvoorbeeld voor onderhoud van het huis en onvoorziene uitgaven zoals een kapotte wasmachine ofzo.
Hoge hyptheek? Persoonlijke lening? Grote levensvoet? Dure kleren in plaats van goedkope etc...
Tja, je kunt natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken he? Mss hebben ze wel een hele hoge hypotheek of schulden, of weet ik veel wat.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je met 2 fulltime banen niet meer kunt sparen hoor. Hier 4 kinderen, 1 fulltime en 1 parttime baan en hier wordt gewoon gespaard.

Maar mss vinden ze een bedrag van (ik noem maar wat) 300 euro pm sparen wel "nauwelijks" kunnen sparen?
3 kinderen kost je toch 'n godsvermogen?

mijn vriendin heeft 'n puberdochter en is zo 500 euro p/m kwijt en dan betaalt de vader nog de complete kosten voor haar paard
Hoogopgeleid zijn betekent niet automatisch dat je veel verdient, en als je wel wat meer verdient is de kinderopvang duurder. Misschien hebben ze allebei nog een studieschuld die afgelost moet worden? Zo gaat twee keer modaal nog best snel op
Idd, de kinderopvang is ook duur, zeker als je goed verdient.
Hoge hypotheek, schulden die afbetaald moeten worden?

Of ze steken zichzelf en kids regelmatig in nieuwe merkkleding, eten veel buiten de deur en gaan op dure vakanties.
Ik heb ook vriendinnen(studenten) die vinden dat ze bijna blut zijn als ze nog maar 250 euro te besteden hebben die maand(als alle vaste dingen zoals huur en rekeningen al betaald zijn) terwijl ik dan al "wat meer ruimte" heb.

Misschien vinden die mensen inderdaad 300 euro pm sparen heel weinig.
Misschien gaan ze 'maar' eens per jaar met vakantie, maar kost die vakantie een fortuin? Kan het me wel voorstellen met drie kinderen. Of hebben ze nog een studieschuld?
Iedereen doet met z'n geld wat ie zelf wil, maar kidneren hoeven echt geen godsvermogen te kosten. Hier 2 kinderen, 1 fulltime baan en een kleine parttime baan. Het salaris van de kleine parttime baan wordt gespaard en de kosten van de kinderen worden uit de kinderbijslag betaald. Ze komen nooit iets te kort, zitten op 2 verschillende sporten, we gaan regelmatig een dagje weg en 1 of 2x per jaar (goedkoop) op vakantie.
En wat is nauwelijks sparen voor hun? Ik kan mij zo voorstellen dat ze, doordat ze 3 kinderen hebben, een stuk minder zijn gaan sparen. Maar misschien is dat wat ze nu kunnen sparen voor hun heel weinig en voor een ander heel veel.

Mijn ouders hebben zulke vrienden. Hij hoog opgeleid, goede baan, dik salaris. Zij een goede opleiding, meer dan leuk salaris. Werkte beide fulltime, ook toen er kinderen waren. Konden toen volgens die man bijna niet sparen, weinig op vakantie etc. Later werd ik wat groter en begreep ik dat bijna niet sparen voor deze mensen zo'n (omgerekend) 500 euro per maand was, en dat veel minder op vakantie nog steeds minimaal 2 keer per jaar was.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Kleine pro forma berekening:

salaris 1: 1800

salaris 2: 1800

--------------

3600 netto per maand

KDV voor drie kinderen netto: 1000 (zie site belastingdienst)

Hypotheek: 1000

Studieschulden: 300

GWL: 200

Verzekeringen: 250

Auto: 100

Gemeentelijke heffingen: 70

Telefoon, tv, internet: 50

Totaal: 2970

Houd je nog 630 euro over om van te kleden, te eten en te sparen. Je komt er prima van rond, maar heel royaal sparen is het niet.
Ik denk wel dat het vrij 'gewoon' is. In mijn vriendenkring, hoogopgeleid, 35-45 jaar, kinderen, goede banen is het geen vetpot. Allemaal een huis gekocht in de tijd dat huizen al onbetaalbaar waren (maar je verdiende te veel voor huurwoning). Dure kinderopvang, toen wij onze eerste kregen, betaalde je baas de kinderopvang, als hij wilde, mijne betaalde niks en kreeg je geen cent van de overheid. Dat waren dure tijden hoor. Al het vet smelt dan wel van je botten, voor je weer beetje reserve hebt, ben je jaren verder. En ondertussen gaat wel de wasmachine stuk en zo.
Een hoge opleiding betekent idd niet altijd een baan met een hoog inkomen, maar ik weet dat ze beiden een baan op academisch niveau hebben met een goed salaris erbij. Kids gaan fulltime naar kdv.

Ik had ook dat zinnetje 'je kunt niet in iemand anders z'n portemonnee kijken' opgeschreven en toen maar weggelaten. Ik snap het ook wel. Misschien idd een hoge hypotheek en schulden, ja. En jullie hebben gelijk over de vraag wat nou veel of weinig sparen is.

Het boeit me niet zozeer hoe dat gezin het nou financieel doet, maar vond het beetje zorgelijk in het algemeen dat zulke gezinnen het -aldus man- nauwelijks zou lukken om nog te sparen. Ik kon het me ook bijna niet voorstellen, maar ja...toch maar ff vragen hier
Blyt, dat zijn natuurlijk geen hele hoge inkomens. Ik dacht dat TO écht hoge inkomens bedoelde.

Als ze zoiets verdienen en dan zo'n hoge hypotheek hebben, zijn ze gewoon niet slim bezig (geweest).
Dat kdv kost dan inderdaad een hele smak met geld. Voor 2 dagen betaal ik al 650 euro (voor 1 kind). Ik krijg dan aardig wat terug van de belasting, maar zij ws niet.
Als je 3 kinderen fulltime naar het kdv laat gaan, dan ben je echt een godsvermogen kwijt. Die van mij gingen destijds 4 dagen en dat was bruto iets van 2200 in de maand, waar we een kleine 1000 van terugkregen.
Ik heb het gemiddelde inkomen van mijn hoogopgeleide vrienden genomen (30+ - WO - fulltime - werk dat bekend staat als 'goede baan': journalistiek, consultancy, gemiddeld management).

Het ligt eraan wanneer ze hun huis hebben gekocht; een paar jaar geleden was het zoals Lalinda zegt erg duur om een gemiddeld huis te kopen. Stel dat ze met hun drie kinderen een huis van 250.000 euro hebben gekocht (de gemiddelde huizenprijs van een paar jaar geleden), dan is het niet zo vreemd dat hun hypotheeklasten rond de 1000 euro zitten.

Als ze wel een echt hoog inkomen hebben zal de berekenen er inderdaad anders uitzien. Toermalijn, kun je ze niet stiekem vragen hoeveel ze verdienen?
Jemig Blyt, verdien je met dat werk écht maar 1800 euro?? En dat op die leeftijd? Jemig!
Vooral journalistiek is dieptreurig (zelfs naar mijn onderwijsbegrippen). Consultancy varieert sterk per vakgebied en werkgever (netto in mijn vriendenkring van 1500-2500). Gemiddeld management is mooi om carriere mee te maken maar verdient rot en het werk is zo mogelijk nog erger.
Dat is idd dieptreurig! En daar heb je dan zo'n hoge opleiding voor gedaan zeg. Moet je wel erg van het vak houden.
Of drie kinderen en een hypotheek hebben
quote:Liv schreef op 14 maart 2011 @ 10:46:

Dat is idd dieptreurig! En daar heb je dan zo'n hoge opleiding voor gedaan zeg. Moet je wel erg van het vak houden.Ik ben bang, dat dat voor veel beroepen geldt hoor! Ik schrik altijd hoe weinig er verdiend wordt. Ook bijvoorbeeld techniek, wordt erg slecht betaald.
Mijn vriend verdient ong 1600 netto en ik 650 netto. En als we geen gekke dingen doen en een beetje bewust boodschappen doen, kunnen we zo'n 200-300 euro per maand sparen.

Wij hebben een dochter van 5 maanden oud en ja, dat kost wel wat, maar niet zo veel dat we niet zouden kunnen sparen als we zouden willen.

Alleen in maanden dat we heel veel rekeningen hebben (zoals afgelopen 2 maanden de gemeentelijke belastingen en nu gas water en elektra moeten we even slikken, maar zitten we niet echt krap.

Afgelopen maand hadden we ook een (voor ons doen) hoge rekening van de gastouder (100 uur ipv 75) en dat krijg je niet meteen terug van de belastingdienst.

Maar dan nog, geen probleem!
Eens met voorgaande reacties. Het zou erg interessant zijn om te weten wat 'normaal kunnen sparen' is in de ogen van deze kennis.

Ik spaar graag, en ook graag zo veel mogelijk. Daarvoor verhoog ik eens in de zoveel tijd mijn vaste maandelijkse spaarbedrag en dan kijk ik hoe ik het red de rest van de maand. Op die manier spaar ik inmiddels 150 euro meer dan 1,5 jaar geleden en heb ik nog steeds niet het gevoel dat ik dingen moet laten.

Als straks ons eerste kind er is wordt het wel anders... we gaan allebei naar 80% werk en kind gaat 3 dagen per week naar KDV, wat ons netto 550 euro gaat kosten. Ben heel benieuwd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven