Geld & Recht alle pijlers

Gezin, geld en sparen

14-03-2011 09:39 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kortgeleden sprak ik met iemand over inkomen, werk en de kosten van een gezin.

Hij is hoogopgeleid en heeft een goede baan, waarvoor veel ervaring nodig is. Zijn vriendin is ook hoogopgeleid en heeft een dito baan. Beiden werken full-time. Ze hebben drie (jonge) kinderen en ze wonen in een vrij nieuwe tussenwoning.

Nou zei hij dat ze nauwelijks nog kunnen sparen. Ik schrok hier nogal van. Als je beiden full-time werkt en ook nog eens beiden zo'n baan hebt. Doen ze dan iets verkeerd? Of zijn de kosten voor kinderen echt zo gigantisch? Ze doen niet echt 'gekke' dingen, zoals merkkleding kopen, geregeld uit eten of verre reizen maken.

Is dit dan echt 'normaal'? In de toekomst willen we er misschien nog een kindje bij, maar ik vind het wel belangrijk dat we het financieel aankunnen en dat we minstens een paar honderd euro per maand kunnen sparen. En dan niet voor luxe dingen, maar bijvoorbeeld voor onderhoud van het huis en onvoorziene uitgaven zoals een kapotte wasmachine ofzo.
Mijn man heeft ook een universitaire studie afgerond, maar werkt op hbo niveau, omdat hij graag tijd met zijn kinderen door wilde brengen,en ik geen full time huismoeder wil zijn.(wat wel zou "moeten"met een man die dan 60 u per week werkt).

Wij verdienen nu samen 80.000 euro per jaar,en daar kunnen we ruim van leven&sparen.

Hij kan makkelijk een baan öp niveau"krijgen,waarbij hij veel meer zou verdienen,maar dat levert ons niks op behalve meer spaargeld.

Vraag me dus echt af wat mensen die nog meer dan ons verdienen met hun geld doen,waardoor ze niet kunnen sparen.
Ik denk trouwens dat sparen heel vaak meer zit in het graag wíllen, dan het graag kunnen. Bij mij wordt mijn spaargeld automatisch afgeschreven, ongeveer gelijk met al mijn andere vaste lasten. Met het geld dat over is, moet ik het gewoon doen de rest van de maand.

Mijn man doet het andersom. Hij geeft zo veel geld uit als hij wil, en wat over is (soms dus niks), gaat naar zijn spaarrekening.
Ik vind die salarissen die Blyt noemt ook wel laag hoor. Ik en mijn vrienden zijn iets jonger en verdienen in dergelijke banen toch een stuk meer dan 1800 netto bij fulltime werken. Behalve journalistiek dan, dat is idd echt geen vetpot. Ik verdien ongeveer 60.000 per jaar en vriend ook. Door een dure opleiding naast werk, aflossing studieschuld een lease-auto en alle andere vaste lasten spaar ik niet zoveel als ik vroeger dacht dat mogelijk zou zijn met zo'n inkomen.
Ik neem aan dat ze nu ook nog afbetalen aan hun studieschuld?

En inderdaad zal de kinderopvang een groot gedeelte opslorpen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:lilalinda schreef op 14 maart 2011 @ 11:00:

[...]

Ik ben bang, dat dat voor veel beroepen geldt hoor! Ik schrik altijd hoe weinig er verdiend wordt. Ook bijvoorbeeld techniek, wordt erg slecht betaald.Nou, vooral in vergelijking met beroepen waar je dus weinig of een lage opleiding voor nodig hebt. Studeren loont dus níet altijd.
Grappig, ik ben dit net een beetje aan het berekenen. Ik verdien 48.000 pj en mijn vriend met 3 dagen 20.000.

Momenteel werk ik net en hebben we een huurhuis, nog geen spaargeld opgebouwd, maar binnen een jaar of 3 willen we aan kinderen beginnen en een koophuis hebben. Mijn vriend zou dan 2 dagen gaan werken is het idee.

Nu hebben we vaste lasten van 1400, met alles erbij, huur elektra, internet, boodschappen, auto, benzine. Met een koophuis waar we 10 jaar in willen blijven wonen zal dat rond de 2100 zitten. Dat is iets minder dan mijn netto maandsalaris. En dan heb ik nog niks extra gerekend voor de kinderen en hun kosten.

Ik vind dat al eng en voel me onzeker om de stap naar een koophuis te zetten. Terwijl we mijn hele vriend zijn salaris van 1300 bij 3 dagen en 1000 bij 2 dagen plus ons vakantiegeld en eindejaaruitkering voor sparen, huisonderhoud (nu niks) en de "luxe" dingen hebben, zoals onze mobiele telefoons, kleding, uitjes, vakantie, uit eten gaan of eten in de bedrijfskantine.... Dat moet makkelijk kunnen natuurlijk. Maar ja, kinderen zijn niet meegerekend en ik verdien de eerste 8 jaar niet zo gek veel meer dan nu, daarna gaat mijn inkomen wel fors omhoog als het goed is.

Maar ik heb graag veel zekerheid qua geld. Ik denk als ik dit soort dingen plan dat ik heel veel over het hoofd zie, in werkelijkheid veel meer ga uitgeven dan die 250 euro per persoon die we onszelf nu aan zak/kleedgeld/telefoon/eetgeld geven. Dingen zijn eerder in mijn leven ook gekker gelopen dan ik van te voren bedacht had. Bovendien heb ik een studieschuld, kost ook weer 180 per maand over 2 jaar, tenzij ik het versneld aflos.

In ieder geval zijn we nu hard aan het sparen, zodat we daar tenminste op terug kunnen vallen. Als het goed is en we in het huurhuis blijven voor nu, hebben we aan het eind van het jaar minstens 12.000 euro gespaard. Vanaf 20.000 spaargeld zou ik een huis durven kopen denk ik.
Ik geloof dat je met een HBO-opleiding gemiddeld genomen nog het best verdient. De uitersten zijn bij een WO-opleiding groter, denk ik. Ik heb zelf een WO-opleiding en verdien het gemiddelde in mijn vriendenkring. Ik heb vrienden die echt heel slecht verdienen (veel cultuurstudies, mensen die in de wetenschap verder zijn gegaan en natuurlijk de topper: journalistiek ), taal en onderwijs komen daarna, de technici verdienen redelijk; alleen ICT, economie en bedrijfskunde verdienen echt goed.
En misschien speelt ook mee dat het bij sommige WO-banen langer duurt voordat je echt geld gaat verdienen. De artsen in mijn vriendenkring zijn bijvoorbeeld nog steeds (ja, 30+) bezig met hun opleiding en verdienen nog steeds navenant. Geen minimum-inkomen, maar een vetpot is het ook niet. Die vetpot komt wel, maar dat duurt nog een paar jaar. Hetzelfde geldt voor de middelmanagement-mensen en de wetenschapsmensen; ook hun vette jaren komen wel, maar dat duurt nog even. Tot die tijd is het misschien wat krap, zeker met drie kinderen.
quote:elninjoo schreef op 14 maart 2011 @ 09:43:

3 kinderen kost je toch 'n godsvermogen?

mijn vriendin heeft 'n puberdochter en is zo 500 euro p/m kwijt en dan betaalt de vader nog de complete kosten voor haar paard

nou dan doet je vriendin dat niet goed.. ik heb 3 kinderen en bij elkaar kosten die nog niet dat bedrag.Maar ja.. mijn dochter heeft dan ook geen paard.

mijn puberdochter (13) kost het volgende

10 euro telefoonabb.

30 euro paardrijden

50 euro kleding

wat ze aan eten verbruikt weet ik ook niet.. kleding is ook maar een ruwe schatting.. zo kopen we weeeeken niets en dan opeens weer een hele bult..

Ik schat dat ze ons zo rond de 100/150 euro in de maand kost.. Maar 500 euro ex. kosten voor paard ?? wat koopt ze dan nog meer voor haar ?
Je kan je kinderen tegenwoordig beter aanmoedigen om loodgieter of lasser oid te worden dan ze door het atheneum te slepen en een - dure - vervolgstudie te laten volgen.
quote:poldervrouw schreef op 14 maart 2011 @ 11:48:

[...]

nou dan doet je vriendin dat niet goed.. ik heb 3 kinderen en bij elkaar kosten die nog niet dat bedrag.Maar ja.. mijn dochter heeft dan ook geen paard.

10 euro telefoonabb.

30 euro paardrijden

50 euro kleding

wat ze aan eten verbruikt weet ik ook niet.. kleding is ook maar een ruwe schatting.. zo kopen we weeeeken niets en dan opeens weer een hele bult..

Ik schat dat ze ons zo rond de 100/150 euro in de maand kost.. Maar 500 euro ex. kosten voor paard ?? wat koopt ze dan nog meer voor haar ?Heeft jouw dochter geen zakgeld? Heeft ze geen spullen nodig voor het paardrijden? Moet ze nooit naar de kapper? Heeft ze geen abonnement voor het openbaar vervoer, of heeft ze een gratis fiets? Ze gebruikt geen gel, deo etc. ?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 maart 2011 @ 11:49:

Je kan je kinderen tegenwoordig beter aanmoedigen om loodgieter of lasser oid te worden dan ze door het atheneum te slepen en een - dure - vervolgstudie te laten volgen.Is nog handig ook als je je huis gaat verbouwen... kennen ze tenminste veel goede klussers en kunnen ze zelf ook hun handen uit de mouwen steken
quote:poldervrouw schreef op 14 maart 2011 @ 11:48:

[...]

10 euro telefoonabb.

30 euro paardrijden

50 euro kleding

Ik schat dat ze ons zo rond de 100/150 euro in de maand kost.. Maar 500 euro ex. kosten voor paard ?? wat koopt ze dan nog meer voor haar ?

Ze krijgt merkkleding en groeit nog steeds hard.

Om de 4 weken nagelstudio, kapper etc.

Telefoonabo is 'n veelvoud, want aan de grens, dus veel op buitenlands netwerk.

Natuurlijk zouden ze op hun dochter kunnen bezuinigen, maar dat willen ze niet. Ze willen haar 't beste van 't beste geven en doen dat dus ook. Dat kan ook als je het er bij eentje houdt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 maart 2011 @ 11:49:

Je kan je kinderen tegenwoordig beter aanmoedigen om loodgieter of lasser oid te worden dan ze door het atheneum te slepen en een - dure - vervolgstudie te laten volgen.Dat idee heb ik ook. En dat soort beroepen blijft ook altijd nodig. Als je daar goed in bent, kun je aardig verdienen.
Volgens mij zijn zonen dus écht een stuk goedkoper!
Poe, als je daar al niet makkelijk van rond kan komen.. Hoe moet een gezin met een modaal inkomen het dan doen? Je maakt het wel zo duur als je zelf wilt hoor. Je gaat leven naar je inkomen.
tja.. nagelstudio . I rest my case....

Hoe oud is die puber ? Kan ze het dan niet zelf bekostigen ? No way dat ik voor mijn dochter de nagelstudio ga betalen en haar dikke telefoonrekeningen..
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 maart 2011 @ 11:51:

[...]

Heeft jouw dochter geen zakgeld? Heeft ze geen spullen nodig voor het paardrijden? Moet ze nooit naar de kapper? Heeft ze geen abonnement voor het openbaar vervoer, of heeft ze een gratis fiets? Ze gebruikt geen gel, deo etc. ?

paardrijspullen zit bij kleding in.. die koop ik niet tig keer per jaar . Ze verslijt 2 paarrijbroeken per jaar (in totaal dus 50 euro per jaar) en 2 paar laarzen a 40 euro pp (80)

Kapper, och ja.. 10 euro in de 6 weken..

OV nee.. ze fietst.. Fiets is alweer 4 jaar oud en kostte desdtijd 50 euro..

Gel nee,

deo ja (dat is dus 5 euro voor 3 van die rollers waar ze god weet ik hoe lang mee doet)..

Hoe dan ook.. ik kom niet aan die 500 euro..

Zakgeld 25 euro per maand.. en daar koopt ze dus zelf haar make upjes van en zo nu en dan paardrijspul..
quote:Liv schreef op 14 maart 2011 @ 11:54:

Zo...........weet jij wat een beetje scheermesjes kosten vandaag de dag?

En vlak die honderden potten gel per jaar niet uit. En scheergel.

En doucheschuim.

Oké..... ik hoef geen grootverpakkingen tampons te kopen, maar wij betalen dan weer de condooms.
quote:elninjoo schreef op 14 maart 2011 @ 11:53:

[...]

Ze krijgt merkkleding en groeit nog steeds hard.

Om de 4 weken nagelstudio, kapper etc.

Telefoonabo is 'n veelvoud, want aan de grens, dus veel op buitenlands netwerk.

Natuurlijk zouden ze op hun dochter kunnen bezuinigen, maar dat willen ze niet. Ze willen haar 't beste van 't beste geven en doen dat dus ook. Dat kan ook als je het er bij eentje houdt.

Tja, kinderen zouden bij mij echt niet hun nagels vergoed krijgen en ook niet hun telefoonkosten. Geef ze zakgeld en laat ze baan zoeken om dit te betalen. En je kinderen mogen natuurlijk best elke paar maanden naar de kapper, maar verven ed betalen ze maar zelf. Trouwens: zelf kocht ik vroeger mijn deo en make-up gewoon van mijn zakgeld, daar was dat volgens mij gewoon voor bedoeld hoor.

Dit noem ik trouwens geen bezuinigen op je kinderen hoor. Het is juist goed om ze bewust te maken wat geld is en dat het niet automatisch naar je toekomt. Bovendien ga ik zelf niet eens naar de nagelstudio of heb ik geen dure auto of fiets, waarom zou mijn kind dat wel nodig hebben?
quote:Liv schreef op 14 maart 2011 @ 11:54:

Meisjes vinden het vandaag de dag nog steeds heel normaal om de jongens hun drankjes te laten betalen.

Jongens zouden dan ook meer zakgeld moeten hebben, eigenlijk.........
quote:poldervrouw schreef op 14 maart 2011 @ 11:54:

tja.. nagelstudio . I rest my case....

Hoe oud is die puber ? Kan ze het dan niet zelf bekostigen ? No way dat ik voor mijn dochter de nagelstudio ga betalen en haar dikke telefoonrekeningen..

ze is 13 jaar

als je als ouders 'n luxe levensstijl en verzorging/kleding voor jezelf verkiest kun je moeilijk je kind dat soort dingen ontzeggen

ze doen 't graag en kunnen 't zich veroorloven
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 maart 2011 @ 11:57:

[...]

Zo...........weet jij wat een beetje scheermesjes kosten vandaag de dag?

En vlak die honderden potten gel per jaar niet uit. En scheergel.

En doucheschuim.

Oké..... ik hoef geen grootverpakkingen tampons te kopen, maar wij betalen dan weer de condooms.

Ja, aan de scheermesjes zijn we idd nog niet toe.

Ik koop altijd die grote potten gel bij de c1000. Werkt prima hoor!

Condooms kun je trouwens via je verzekering vaak krijgen (een aantal dan he), weet alleen niet of je dan per kind ook nog een x-aantal krijgt
quote:lies_lies schreef op 14 maart 2011 @ 11:58:

[...]

Tja, kinderen zouden bij mij echt niet hun nagels vergoed krijgen en ook niet hun telefoonkosten. Geef ze zakgeld en laat ze baan zoeken om dit te betalen. En je kinderen mogen natuurlijk best elke paar maanden naar de kapper, maar verven ed betalen ze maar zelf. Trouwens: zelf kocht ik vroeger mijn deo en make-up gewoon van mijn zakgeld, daar was dat volgens mij gewoon voor bedoeld hoor.

nope.. hier ook niet.. de 6 weekse knipbeurt betalen wij, als ze straks wil verven etc. dan is dat op haar kosten.. Make up betaal ik neit voor haar.. daar is zakgeld voor. Deo etc. gebruik ik zelf ook dus koop ik.. Telefoon betalen wij nu nog.. maar ze is heel netjes in gebruik ..

Wij hebben 3 kinderen, ,kunnen dit financieel makkelijk aan.. maar we kiezen er voor om ze bewust van geld te laten opgroeien.. Ze krijgen hier ook het beste maar dan nog zijn er grenzen.. Nagelstyliste vind ik absoluut over de grens..
quote:lies_lies schreef op 14 maart 2011 @ 11:58:

[...]

Trouwens: zelf kocht ik vroeger mijn deo en make-up gewoon van mijn zakgeld, daar was dat volgens mij gewoon voor bedoeld hoor.Deo hoort bij mij gewoon bij de dagelijkse verzorging; zou ik heel raar vinden om ze dat zelf te laten kopen. Zodra ze hogere eisen stellen ( deo van dezelfde lijn als hun aftershave ) mogen ze zelf dokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven