Geld & Recht alle pijlers

Gezin, geld en sparen

14-03-2011 09:39 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kortgeleden sprak ik met iemand over inkomen, werk en de kosten van een gezin.

Hij is hoogopgeleid en heeft een goede baan, waarvoor veel ervaring nodig is. Zijn vriendin is ook hoogopgeleid en heeft een dito baan. Beiden werken full-time. Ze hebben drie (jonge) kinderen en ze wonen in een vrij nieuwe tussenwoning.

Nou zei hij dat ze nauwelijks nog kunnen sparen. Ik schrok hier nogal van. Als je beiden full-time werkt en ook nog eens beiden zo'n baan hebt. Doen ze dan iets verkeerd? Of zijn de kosten voor kinderen echt zo gigantisch? Ze doen niet echt 'gekke' dingen, zoals merkkleding kopen, geregeld uit eten of verre reizen maken.

Is dit dan echt 'normaal'? In de toekomst willen we er misschien nog een kindje bij, maar ik vind het wel belangrijk dat we het financieel aankunnen en dat we minstens een paar honderd euro per maand kunnen sparen. En dan niet voor luxe dingen, maar bijvoorbeeld voor onderhoud van het huis en onvoorziene uitgaven zoals een kapotte wasmachine ofzo.
Wereldmeid, ik denk dat ze inderdaad hun huis vrij duur gekocht hebben.

Het is misschien dus appels met peren vergelijken, omdat mijn vrienden (die wel kunnen sparen) geen tophypotheek hebben.
Joh, als je voor 1 kind 900 euro netto moet betalen dan heb je ook een heel goed inkomen. Bruto 900 euro, dan ga je vanaf 2012 een derde deel zelf betalen. Dus zo'n 300 euro. Ook veel geld, maar je gaat er je werk niet voor opzeggen lijkt mij.

Trouwens, een paar dagen voordat ik 15 werd zette mijn moeder mij af bij de supermarkt. Hup, solliciteren jij! Van mijn bijbaantjes betaalde ik ook mijn kleren, school, ziekenfonds, rijbewijs, vakanties, boeken etc.....

Toch ben ik geen zuinigheidswonder. Ik dacht altijd dat dit juist kwam doordat ik al jong veel geld verdiende, ik kon toen ook bijna alles kopen wat ik wilde. Zo zie je maar hoe meningen hierover kunnen verschillen.

Kastanjez: mijn moeder was, toen ze net zo oud was als ik, gescheiden en alleen met 3 kinderen. (Ik ben ook niet zo jong meer...). Ze is nu zo'n 10 jaar aan het werk. ( En dat is weer funest voor je pensioenopbouw.)
quote:Kastanjez schreef op 14 maart 2011 @ 17:08:

[...]

En wat verdiende jouw moeder toen ze zo oud was als jij nu?

Ik snap het gevoel wel, maar we studeren toch niet alleen voor het geld? Al zou ik er stinkend rijk mee kunnen worden, ik zou geen kapster willen zijn, dat lijkt míj geen leuk werk.

Mijn moeder werkte toen niet . Mijn zeer hoog opgeleide stiefvader verdiende zelfs als wetenschapper een heel goed salaris.

Ik bedoelde ermee te zeggen dat, zeker bij hoogopgeleiden, het salaris na hun 25e vaak nog stijgt. 15 jaar geleden verdiende ik hetzelfde als nu. In getal dan, want dat was toen in guldens en nu verdien ik hetzelfde bedrag in euro's (bij mij is de euro echt een gulden geworden ). Maar stijgen in salaris zal ik nu niet meer, ik zit nu aan mijn top, als ik mazzel heb, krijg ik wat inflatiecompensatie, maar dat zat er dit jaar ook niet in. En met mijn werkervaring en opleiding zal ik ergens anders ook niet meer verdienen, ik heb mijn top bereikt.
--
quote:lilalinda schreef op 14 maart 2011 @ 11:00:

[...]

Ik ben bang, dat dat voor veel beroepen geldt hoor! Ik schrik altijd hoe weinig er verdiend wordt. Ook bijvoorbeeld techniek, wordt erg slecht betaald.Ik (werk op HBO niveau, gebonden aan CAO) verdien minder dan MBOers die vergelijkbaar werk doen of zelfs veel mindereisend werk :( kan er ook van balen, maarja, het is (voor nu?) nu eenmaal zo...
quote:Liv schreef op 14 maart 2011 @ 11:53:

[...]

Dat idee heb ik ook. En dat soort beroepen blijft ook altijd nodig. Als je daar goed in bent, kun je aardig verdienen.

Ik had laatst een klusser over de vloer hier en de auto waar hij in reed ik weet natuurlijk niet wat hij ervoor betaald heeft, maar echt een dikke auto en vrij nieuw ook.

Hij klust ook veel bij in het weekend (zwart) naast zijn gewone baan en als ik hoor wat hij daarvoor vraagt, dan snap ik die auto wel.
quote:indigoblue schreef op 15 maart 2011 @ 08:54:

[...]

Ik had laatst een klusser over de vloer hier en de auto waar hij in reed ik weet natuurlijk niet wat hij ervoor betaald heeft, maar echt een dikke auto en vrij nieuw ook.

Hij klust ook veel bij in het weekend (zwart) naast zijn gewone baan en als ik hoor wat hij daarvoor vraagt, dan snap ik die auto wel.

Verkijk je er niet op. Mijn man is zzp'er in de bouw en rijd ook in een behoorlijk nette auto rond waarvan je zoiets zou kunnen zeggen.

Men vind hem in het algemeen genomen duur; duhhh nederlanders vinden nu eenmaal alles duur, maar als je nagaat hoeveel er van dat BRUTO bedrag (wat klanten dus moeten betalen) vanaf gaat én dan heb ik het niet alleen over de belasting wat alleen al zowel omzetbelasting en inkomstenbelasting is. Wat denk je van materiaalgebruik, voorrijkosten, administratiekosten, accountant, zakelijke telefoonkosten etc? Mijn man is de beroerdste niet en pakt alles aan wat hij aan kan pakken óok als hij er 200 km voor moet rijden en hij er dus een keer 20 euro per dag aan overhoud. Eerder had hij een oud barrel, maar dat is ons duur komen te staan en stond vanwege de vele kilometers op een gegeven moment stil met alle gevolgen van dien. Daarna dus moeten investeren in een duurdere auto.
quote:indigoblue schreef op 15 maart 2011 @ 08:54:

[...]

Hij klust ook veel bij in het weekend (zwart) naast zijn gewone baan en als ik hoor wat hij daarvoor vraagt, dan snap ik die auto wel.Ehm... misschien heeft hij een erfenis ontvangen? Of wel 2? Misschien heeft zijn vrouw een topfunctie? Misschien krijgt hij elke maand een gift van het een of ander? Hoe kun jij nu op basis van een dure auto uitmaken of hij die van zijn salaris kan betalen en dus zoveel verdiend? En misschien kan hij dat inderdaad en heeft hij jarenlang heel goed gespaard om z'n droomauto te kunnen kopen.
quote:Pinkroses schreef op 15 maart 2011 @ 13:02:

[...]

Verkijk je er niet op. Mijn man is zzp'er in de bouw en rijd ook in een behoorlijk nette auto rond waarvan je zoiets zou kunnen zeggen.

Men vind hem in het algemeen genomen duur; duhhh nederlanders vinden nu eenmaal alles duur, maar als je nagaat hoeveel er van dat BRUTO bedrag (wat klanten dus moeten betalen) vanaf gaat én dan heb ik het niet alleen over de belasting wat alleen al zowel omzetbelasting en inkomstenbelasting is. Wat denk je van materiaalgebruik, voorrijkosten, administratiekosten, accountant, zakelijke telefoonkosten etc? Mijn man is de beroerdste niet en pakt alles aan wat hij aan kan pakken óok als hij er 200 km voor moet rijden en hij er dus een keer 20 euro per dag aan overhoud. Eerder had hij een oud barrel, maar dat is ons duur komen te staan en stond vanwege de vele kilometers op een gegeven moment stil met alle gevolgen van dien. Daarna dus moeten investeren in een duurdere auto.

Het ging om de bedragen die hij vraagt voor ZWART werk, het werk dat hij in de weekenden doet naast zijn gewone werk door de weeks.

Wij hebben verschillende offertes laten maken, deze man vroeg zwart minstens zoveel als dat de rest wit vroegen en in veel gevallen zelfs meer!!!
quote:Blackdress schreef op 15 maart 2011 @ 13:53:

[...]

Ehm... misschien heeft hij een erfenis ontvangen? Of wel 2? Misschien heeft zijn vrouw een topfunctie? Misschien krijgt hij elke maand een gift van het een of ander? Hoe kun jij nu op basis van een dure auto uitmaken of hij die van zijn salaris kan betalen en dus zoveel verdiend? En misschien kan hij dat inderdaad en heeft hij jarenlang heel goed gespaard om z'n droomauto te kunnen kopen.

Misschien wel inderdaad, maar zie ook mijn bericht hierboven. Dat wil nog niet zeggen dat hij van zijn extra klusjes die auto betaalt (misschien inderdaad loterij gewonnen, hard gespaard, weet ik het) maar dan gun ik de klus toch iemand die het gewoon wit doet - zoals de man van Pinkroses. Echt een absurd bedrag vroeg hij ons.

Nouja, dit is behoorlijk off topic.
quote:indigoblue schreef op 15 maart 2011 @ 15:51:

[...]

maar dan gun ik de klus toch iemand die het gewoon wit doet - zoals de man van Pinkroses. Echt een absurd bedrag vroeg hij ons.

.Maar je gunt het alleen iemand die het wit doet omdat hij goedkoper is dan die zwartklusser. Als hij goedkoper was geweest had je hem ongetwijfeld ingehuurd.
Zie QR
quote:kaasfondue schreef op 15 maart 2011 @ 17:52:

[...]

Maar je gunt het alleen iemand die het wit doet omdat hij goedkoper is dan die zwartklusser. Als hij goedkoper was geweest had je hem ongetwijfeld ingehuurd.

Nee, het gaat om ongeveer hetzelfde bedrag voor ons als klant, wit of zwart. Dan gun ik het de witklusser meer inderdaad.

De zwartklusser klust bij, die heeft al een baan door de weeks, in het weekend vraagt hij dezelfde bedragen voor klussen als witklussers vragen, terwijl wit klussers nooit het hele bedrag krijgen en de zwartklusser wel.

De zwartklusser steekt al dat geld in zijn zak, naast zijn gewone salaris, hier betaalt hij ook geen belasting over. Niet dat dat per se heel erg is, daarom klus je natuurlijk bij. Ik heb niks tegen bijklussen. Maar als de bedragen evenveel zijn als een wit klusser, dan ga ik voor de witklusser.

Als de zwartklusser de helft goedkoper was geweest had ik hem inderdaad ingehuurd vermoed ik. En je kan doen alsof dat moreel gezien heel ernstig is, maar je weet denk ik ook wel dat het een heel normale gang van zaken is. Je hebt een klusje, je kijkt in je kennisenkring of iemand kent die het klusje wil doen, dat is vaak goedkoper dan een bedrijf inhuren. En ja, meestal gaat dat dan zwart. Maarja, als het zwart evenduur is als wit, dan kies ik voor wit.
Als ik de salarissen hier lees van mensen die echt hoog zijn opgeleid dan heb ik daar altijd een verkeerd beeld van gehad. WO onderwijs gehad en dan maar 1800 verdienen?

Partner in de metaal verdiend hetzelfde + mooie auto van de zaak.

Die 1800 is dan zeker een beginsalaris. Dacht dat je met zo'n opleiding wel rond de 4000 euries zat.
Lammy het zijn wel nettobedragen.

4000 netto, dat verdienen niet veel wo opgeleiden.
Ik heb zelf ook het idee dat studeren niet altijd loont op financieel niveau. Ik doe nu hbo-verpleegkunde, best een pittige studie en ik verdien straks net zo veel als een mbo-verpleegkundige (1800 of 2000 bruto:() Nu krijg ik nog onregelmatigheidstoeslag maar dat gaan ze ook schrappen!

Ik merk ook in mijn omgeving dat het indd niet veel uitmaakt in salaris
Een hbo scholing betekent niet automatisch veel geld verdienen. Goed je baan uitkiezen, risico's durven nemen, ambitieus zijn, wel. Dan kom je echt wel op bedragen als 4000 netto, en meer.
Toen mijn kinderen nog klein waren kocht ik ook bij hAns textiel of zeeman kleding voor hun. Maar sinds mijn dochter op de middelbare zit koop ik ook duurdere kleding voor haar. Ik was het nooit van plan, Maarja toch doe ik het nu.

Denk dat ik ook wel 500¤ per maand kwijt ben, dwz. Lesgeld voor 4 uur per week dansen, ballet

Hiphop en streetdance. Kleding, schoolspullen. Uitjes etc. En naar de kapper gaat ze niet , dat doe ik zelf. Nagelstudio ook niet, wilt ze lange nagels dan laat ze die maar groeien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven