Geld & Recht alle pijlers

Gezin, geld en sparen

14-03-2011 09:39 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kortgeleden sprak ik met iemand over inkomen, werk en de kosten van een gezin.

Hij is hoogopgeleid en heeft een goede baan, waarvoor veel ervaring nodig is. Zijn vriendin is ook hoogopgeleid en heeft een dito baan. Beiden werken full-time. Ze hebben drie (jonge) kinderen en ze wonen in een vrij nieuwe tussenwoning.

Nou zei hij dat ze nauwelijks nog kunnen sparen. Ik schrok hier nogal van. Als je beiden full-time werkt en ook nog eens beiden zo'n baan hebt. Doen ze dan iets verkeerd? Of zijn de kosten voor kinderen echt zo gigantisch? Ze doen niet echt 'gekke' dingen, zoals merkkleding kopen, geregeld uit eten of verre reizen maken.

Is dit dan echt 'normaal'? In de toekomst willen we er misschien nog een kindje bij, maar ik vind het wel belangrijk dat we het financieel aankunnen en dat we minstens een paar honderd euro per maand kunnen sparen. En dan niet voor luxe dingen, maar bijvoorbeeld voor onderhoud van het huis en onvoorziene uitgaven zoals een kapotte wasmachine ofzo.
Wie niet kan rondkomen moet misschien even meelezen in het vrekkentopic.

Wij (twee volwassenen, één kind) kunnen met 50.000 bruto de hypotheek, vaste lasten, sportclubs en boodschappen betalen, en ook nog sparen. De kinderbijslag gaat op aan de eigen bijdrage voor de kinderopvang, en niet meer naar de spaarrekening.

Moppekind heeft wel een Burberry, maar dat is één polootje, en afkomstig van het 1-eurorek van de kinderkledinginbrengwinkel.

Gaastra koop ik te groot in de opruiming, dat is over een jaar óók nog mooi.
hoe dan ook.. die 500 euro pmnd voor 1 kind is dus niet representatief voor het gemiddelde kind met of zonder nagelstyliste

Wij zijn dus met zijn 5-en, sparen normaal.. de ene maand wat meer dan de ander. We hebben geen extreem hoog inkomen en leven naar ons idee normaal. Niet iedereen kan sparen doordat er bijv. nog schulden zijn (en waar men niet mee te koop loopt) en weer anderen sparen helemaal niet.. tis maar wat je fijn vindt..
Mijn man heeft een hoog inkomen (netto ongeveer 3200 euro per maand). Ik werkt tijdelijk niet. We hebben 1 zoontje van 2. Geen idee wat hij per maand kost. 26 euro aan luiers, 3 euro aan billendoekjes en af en toe een flesje badschuim. Verder eet hij gewoon mee met ons. Kleding krijgt hij vaak van oma (en die moet ik vaak afremmen) of kopen we in de uitverkoop. Zoontje gaat voer een paar weken naar de peuterspeelzaal. dat kost ons 72 euro per maand. Verder sparen we maandelijks een bedrag voor hem en zetten we geld opzij op onze eigen spaarrekening. Alle voorziene en onvoorziene kosten/uitgaven zijn gebudgetteerd en opzij gezet. Ik hoef nooit wakker te liggen van geldzorgen. We doen geen gekke dingen. Gaan dit jaar wel 2x op vakantie, 1x in mei een weekje en 3 weken in aug/sept. Wel in Nederland. Heerlijk.

Wij komen prima uit, hebben geen schulden behalve de hypotheek. Je kunt qua geld flink investeren in je kind, maar er zijn ook andere kanten. De emotionele kant bijvoorbeeld, liefde, begrip, gezelligheid, geborgenheid. Dat kost niets en daar heeft je kind veel meer aan. Onze zoon wordt niet verwend, niet omdat het niet zou kunnen, maar omdat i daar een bloedhekel aan heb. Wij hadden vroeger thuis niet veel, maar ik koester warme herinneringen aan mijn jeugd. Als we nieuwe schoenen kregen maakte mijn moeder daar een dagje uit van.

Weinig geld maakt creatief. En als dat eenmaal in je systeem zit, wil/kun je nooit meer anders. Maar da's mijn ervaring....

TO, klagen jouw vrienden verder over hun inkomen/uitgaven? Misschien kunnen ze de boel nog eens na laten kijken of ze ergens op kunnen bezuinigingen en meer kunnen sparen...

M.
Oh, Moppekind is vorig jaar vier keer op vakantie geweest.

Twee weekjes meivakantie (huisje, Duitsland) vier weken camping Zuidfrankrijk, 1 midweek herfstvakantie met papa, 1 midweek kerstvakantie met mama.
quote:cicely schreef op 14 maart 2011 @ 12:19:

Als je beiden fulltime (!) werkt met bovengemiddelde salarissen kan ik me absoluut niet voorstellen dat je niet kunt sparen, tenzij er andere problemen in het spel zijn (schulden, verslavingen, extreem hoge hypotheeklasten etc.)

dat zou wat zijn, onze halve vriendenkring aan de verslavingen en schulden?

Nee hoor, het is echt een maatschappelijk probleem. Niet voor niets dat de PVV (niet mijn partij trouwens) zo hamert op dat henk&Ingrid het moeilijk hebben in dit land.

Alleen denk ik dat de generatie na Henk&Ingrid (Hans&Liesbeth?) het nog moeilijker hebben. H&I hebben nog een huis gekocht in een goede tijd. En na Hans&Liesbeth, de Sanne&Thomas-generatie, daar maak ik me zorgen om.

We hebben nu een tijd, waarin kinderen het slechter hebben dan hun ouders, dat is voor het eerst in vele generaties!
quote:mjdh schreef op 14 maart 2011 @ 12:39:

Mijn man heeft een hoog inkomen (netto ongeveer 3200 euro per maand). Ik werk tijdelijk niet.Vergeleken met 2x1800 in 2,0 fte zijn jullie dus een stuk voordeliger uit. Het feit dat jij niet werkt en je man in zijn eentje behoorlijk verdient, scheelt jullie een hoop kinderopvangkosten die een stel dat fulltime werkt, maar individueel modaal verdient, wel zou hebben.
@mjdh: mijn vrienden klagen niet hoor. Sommigen studeren nog, anderen zijn net met het werken begonnen en kinderen krijgen. De meesten van hen leven heel zuinig en steken hun kinderen inderdaad niet in dure merkkleding en gaan ook zelden uit eten en dat soort dingen.

Ze kiezen er vaak ook voor om zorg en werk te delen, dus werken ze beiden niet full-time, maar bv 32 u p/w. Ze hebben bewust dan ook een niet al te duur huis gekocht.

Iemand zei hier ook dat met het krijgen van kinderen andere kosten minder worden. Ik kan me niet herinneren dat we zijn gaan uiteten...haha...En de sauna is ook al een eeuwigheid geleden sinds onze dochter er is. En de komende jaren gaan we ook zeker niet meer zo ver op vakantie, dus dat scheelt inderdaad ook weer.

Degene die ik afgelopen week sprak is een oud-collega. Hij werkt in de consultancy en is 37 jaar. En zijn vriendin heeft een vergelijkbare baan. Dus dat zou toch best wat moeten opleveren, lijkt me. Toen hij zei dat hij niet kon sparen, vond ik dat toch wel vreemd (gezien hun geschatte inkomen dan he). Mensen uit mijn vriendenkring hebben geen of 'slechts' één kind (beginnersfase) en kunnen goed rondkomen, dus ik dacht: 'Dan stijgen die kosten met drie kinderen wel erg exponentieel!'

Maar ja...hij zei ook dat fulltime kdv voor zijn kinderen er wel inhakte ja. Hij zei ook dat hij graag minder wilde gaan werken, maar dat dat financieel niet haalbaar was. Ik schrok hier best wel van. Ik durf eerlijk gezegd niet naar hun inkomen te vragen.

Lilalinda, wat jij zegt...daar zit ook wel een kern van waarheid in. Ik denk wel dat de generatie die nu 35-45 jaar is wel veel pech heeft gehad met de enorme prijzen die ze voor hun koophuizen hebben moeten betalen. Ik zie het wel bij mensen die iets ouder zijn dan wij, die hebben voor de crisis hun huis duur gekocht (vaak VINEX) en nu is dat het zeker niet meer waard. maar de lasten houden ze wel.

Familieleden (generatie voor mij, hadden geen mogelijkheden om te studeren) die 'klagen' dat hun kinderen zoveel en zo 'gemakkelijk' verdienen (ze zijn uiteraard wel blij dat hun kinderen zo goed terecht zijn gekomen, maar vinden het soms oneerlijk dat ze hun geld veel moeilijker hebben moeten verdienen) vergeten nogal snel dat zij hun huizen in betere tijden hebben gekocht en hun hypotheken ook volledig kunnen aflossen. Onze generatie zal dat wss nooit lukken.
Ach, hoe meer je verdient, hoe meer je betaald. Bij alles zit je in de hoogste klasse. Maar ons hoor je dan ook niet klagen.

Het is niet zo dat we van die extreme uitgevers zijn, omdat mijn man goed verdient. We wonen overigens op een flat maar willen volgend jaar wel verhuizen naar een eengezinswoning.

M.
De 'Henk en Ingrid' zijn de anderhalf keer modaal verdieners.

Je mag er toch vanuit gaan dat mensen die beiden hoog opgeleid zijn en beiden fulltime werken, wel 'iets' meer dan 1,5 keer modaal hebben.

En een maatschappelijk probleem? Tja, als je vindt dat je overal 'recht' op hebt en dat alles 'normaal' is misschien wel.

Een stuk impuls-controle is wat dat betreft voor veel mensen geen overbodige luxe.

Ik neem aan dat de kinderen maar 3 dagen op het KDV zitten. Ook als je meer dan goed verdient, krijg je nog steeds heel veel terug. Vrienden van mij (beiden apotheker) en een gezamelijk jaarinkomen van ruim 200.000 Euro krijgen maandelijks bijna de helft van de kosten terug.

Wel iets anders vergeleken bij een jaar of 4 geleden toen je als je geluk had een deel van je baas kreeg en ook nog iets van de Belastingdienst. Als je toen samen rond de 90.000 Euro zat kreeg je niks en moest je alle kosten zelf ophoesten.

Dat geklaag over de kosten van kinderopvang kan ik dan ook niet zo goed plaatsten; want het overgrote deel van de mensen betaalt maar een luttel deel van de kosten zelf.
quote:Toermalijn schreef op 14 maart 2011 @ 13:14:

Familieleden (generatie voor mij, hadden geen mogelijkheden om te studeren) die 'klagen' dat hun kinderen zoveel en zo 'gemakkelijk' verdienen (ze zijn uiteraard wel blij dat hun kinderen zo goed terecht zijn gekomen, maar vinden het soms oneerlijk dat ze hun geld veel moeilijker hebben moeten verdienen) vergeten nogal snel dat zij hun huizen in betere tijden hebben gekocht en hun hypotheken ook volledig kunnen aflossen. Onze generatie zal dat wss nooit lukken.

Generatie van mijn ouders (babyboomers) hebben eindelijk door, dat wij geen enorme geldverspillers zijn. Mijn ouders snapten maar niet waar ons geld bleef, tot we ze dat eens voorgerekend hebben. Dat was schrikken!

Wij zijn echt de eerste (naoorlogse) generatie waarvoor 2 inkomens geen luxe is maar noodzaak.
Ben ik maar gedeeltelijk met je eens. De levensstandaard ligt nu veel hoger dan pak 'm beet 40 jaar geleden.

Als kind ging ik voor het eerst op vakantie toen ik al 9 was, een auto hadden wij niet, die kwam ongeveer een jaar later.

Vakanties tot die tijd waren logeerpartijtjes bij ooms en tantes.

Uit eten? Deden mijn ouders nooit; ja op een gegeven moment gingen we 2 keer per jaar naar de Chinees. Kleding maakte mijn moeder zo veel mogelijk zelf.

Het leven was veel soberder dan nu.
quote:lilalinda schreef op 14 maart 2011 @ 12:47:

[...]

dat zou wat zijn, onze halve vriendenkring aan de verslavingen en schulden?

Nee hoor, het is echt een maatschappelijk probleem. Niet voor niets dat de PVV (niet mijn partij trouwens) zo hamert op dat henk&Ingrid het moeilijk hebben in dit land.

Alleen denk ik dat de generatie na Henk&Ingrid (Hans&Liesbeth?) het nog moeilijker hebben. H&I hebben nog een huis gekocht in een goede tijd. En na Hans&Liesbeth, de Sanne&Thomas-generatie, daar maak ik me zorgen om.

We hebben nu een tijd, waarin kinderen het slechter hebben dan hun ouders, dat is voor het eerst in vele generaties!

Dit komt echter niet alleen omdat 'de maatschappij' zo veel slechter is geworden hoor. Het heeft ook te maken met het feit dat de babyboomers waar onder anderen mijn ouders onder vallen, nog niet allemaal de gelegenheid hadden om überhaupt te gaan studeren. Hún kinderen hebben/hadden echter wél allemaal die gelegenheid waardoor het gemiddelde opleidingsniveau veel vaker hoger was dan van ouders.

Maar niet álle slimme, hoogopgeleide ouders krijgen kinderen met een IQ van 100 of hoger, waardoor universitair geschoolden nu moeten wennen aan het feit dat voor hún kind nagelstyliste of timmerman misschien wel het hoogst haalbare is. En inderdaad, dat is financieel wat minder aantrekkelijk dan arts of advocaat zijn.

Voor de discussie: het modale gezinsinkomen voor 2011 is zo rond de 33.000 euro op jaarbasis.
Heel erg eens met Pauline. Iedereen 'moet' nu maar twee auto's hebben, alle kinderen 'moeten' een eigen kamer, er 'moet' minstens twee keer per jaar op vakantie worden gegaan enzovoort.

Een huis kopen op 2 modale inkomens is in veel plaatsen lastig, daar ben ik het mee eens, maar voor de rest is het een kwestie van keuzes maken. Zoals mijn moeder vroeger zei: sommige mensen hebben áltijd een koekje bij de thee en taart in het weekend, wij gaan liever een keer xtra op vakantie.
Ook die dingen, maar ook dingen als uit eten, een dagje naar de sauna, naar een concert / het theater, weekendje weg, in de stad even wat eten/drinken: dingen die 'vroeger' zeker niet normaal waren, maar nu (voor veel mensen) wel.

Op zich niks mis mee, maar het kost wel allemaal geld!
Met een modaal inkomen moet je prima rond kunnen komen, kwestie van keuzes maken. We hebben het helemaal niet slechter als de generatie voor ons. We willen alleen meer.
quote:Pauline65 schreef op 14 maart 2011 @ 13:25:

Ben ik maar gedeeltelijk met je eens. De levensstandaard ligt nu veel hoger dan pak 'm beet 40 jaar geleden.

Als kind ging ik voor het eerst op vakantie toen ik al 9 was, een auto hadden wij niet, die kwam ongeveer een jaar later.

Vakanties tot die tijd waren logeerpartijtjes bij ooms en tantes.

Uit eten? Deden mijn ouders nooit; ja op een gegeven moment gingen we 2 keer per jaar naar de Chinees. Kleding maakte mijn moeder zo veel mogelijk zelf.

Het leven was veel soberder dan nu.

Je had ook minder nodig. Nu ben je voor werk en school van de kinderen verplicht om een computer en internet te hebben plus een mobiel om bereikbaar te zijn. Ik weet niet hoe het met gemeentebelasting, rioolheffing, afvallenstoffenheffing ed zat, maar iets zegt me dat dat ook vele malen hoger is dan eerder.

Daarbij is er ook veel meer op de markt wat mensen willen hebben. Kinderen (en mannen) willen een spelcomputer. Eten is luxer, vroeger had je alleen chips en limonade in het weekend, nu ben je raar wanneer je kinderen dat niet dagelijks krijgen. Modes qua huisinrichting gaan volgens mij veel sneller. TV's en meubels kocht je vroeger om 20 jaar mee te gaan, nu vallen ze na 5 jaar al van ellende uit elkaar. Familieleden en vrienden wonen verder verspreid over het land, dus een auto en benzine is nodig als je daar eens langsgaat. Vroeger was het normaal om de kleren van je oudere broer te dragen, nu kan dat volgens veel mensen niet meer. Uitgaan is tegenwoordig duur, betaald parkeren, entree, drankjes, bioscoop ed. Je zorgverzekering was vroeger het ziekenfonds en ging van je brutosalaris af, dus je voelde niet wat je daaraan kwijt was. Je ziet, door tv en internet ook steeds meer wat er te koop is, wat anderen hebben en de meeste mensen hebben de drang om dat ook te willen. Met kinderen op school is het ook erg moeilijk om ze anders dan de rest te laten zijn.

Allemaal dingen die het leven duurder maken. Je kunt een hoop negeren, maar lastig is dat wel.
quote:lilalinda schreef op 14 maart 2011 @ 13:18:

[...]

Generatie van mijn ouders (babyboomers) hebben eindelijk door, dat wij geen enorme geldverspillers zijn. Mijn ouders snapten maar niet waar ons geld bleef, tot we ze dat eens voorgerekend hebben. Dat was schrikken!

Wij zijn echt de eerste (naoorlogse) generatie waarvoor 2 inkomens geen luxe is maar noodzaak.

Eens. Wij verdienen ongeveer 2,5 keer modaal. We kunnen gelukkig nog goed sparen, maar dat sparen is dan ook noodzaak. We hebben ons (kleine) huis vlak voor de crisis gekocht - huren was vele malen duurder geweest, dus het was een rationele afweging. Ons huis is inmiddels zo'n 30.000 euro minder waard. We leven zuinig om het verschil te kunnen opbrengen als we het huis ooit willen verkopen.

Natuurlijk zijn dat keuzes, alles is een keus. Maar een goede opleiding en een goede baan betekent niet automatisch dat je ruim kunt leven. En zeker niet dat als je ondanks die opleiding en baan zuinig moet zijn dat je je kinderen te duur kleedt of teveel flatscreens in je huis hebt.

En voor de discussie: ik kleed mijn kind in Hema en Zeeman, ga nooit uit eten (want kind ), doe geen sauna en zeker geen weekendjes weg. De enige uitspattingen die we ons veroorloven zijn ritjes naar familie en vrienden; ze wonen ver weg en de benzinekosten (van onze enige auto) bedragen 60 euro per retourtje. Oh, en we zijn al twee jaar niet meer op vakantie geweest, maar daar ga ik vanavond verandering in brengen door iets te prikken - toch nog een uitspatting
Blyt, je hebt gelijk hoor, het is ook een verhaal met twee kanten. Maar wat Lies_lies schrijft over bijvoorbeeld huisinrichting die vaker vervangen moet worden, dan denk ik ten eerste 'tja, je laat jezelf gek maken' en ten tweede 'vroeger was er geen IKEA'. Sommige dingen zijn wél goedkoper geworden maar ja, als mensen het dan ineens twee keer zo vaak willen, is het per saldo natuurlijk duurder.

Ik weet er nog wel een hoor, vroeger kwam er twee keer per jaar een nieuwe modecollectie uit, tegenwoordig hangt er in sommige winkels iedere máánd wel iets nieuws.

Maar daar hóef je toch nie taan mee te doen? Ik word soms een beetje moe van zo veel mensen die maar blijven roepen 'het leven is zo duur' en in de tussentijd op allerlei manieren geld uitgeven zonder daar de consequenties van te overzien óf vooraf goed te willen overwegen. 'De buurman/mn zwager/de kinderen in de klas hebben het toch ook?'
Wat een bedragen lees ik hier.

Ik dacht altijd dat wij(gezin met kleuter&peuter) een riant salaris hadden van 4000 euro netto per maand, maar ik behoor volgens sommigen hier toch echt nog bij de lage salarissen.

We hebben een mooi oud huis(2 onder 1 kap) eten lekker, gaan elke zomer 3 weken op vakantie, najaar weekendje weg,,en onze kinderen lopen altijd in nieuwe(merk) kleding,en we sparen 500 euro per maand..

We zijn heel tevreden,zou niet weten waar ik (nog) meer salaris aan zou moeten uitgeven.
Boysmum, 4000 netto is natuurlijk een prima salaris (2000 pp neem ik aan?), maar waar het om ging was dat mensen die gestudeerd hebben en een zgn "hoge baan" hebben en 30 plus zijn, slechts 1800 verdienen (sommigen dan). In dat geval vind ik dat absoluut laag ja.

Ik heb geen idee wat jij of je man doen of hoe oud jullie zijn, dus nogal lastig om dan te zeggen of het veel of weinig is.
Boysmum, ik vind dat ook een mooi salaris hoor! Maar vergeet dan ook niet, dat dat al 2x modaal ís! Ben niet zo goed in netto/bruto berekenen, maar per jaar verdienen jullie dus in ieder geval al ruim 50000 euro netto, eventuele dertiende maand of bonus niet meegerekend. Volgens mij zegt hier niemand dat dat een laag salaris is...
quote:boysmum74 schreef op 14 maart 2011 @ 13:53:

Wat een bedragen lees ik hier.

Ik dacht altijd dat wij(gezin met kleuter&peuter) een riant salaris hadden van 4000 euro netto per maand, maar ik behoor volgens sommigen hier toch echt nog bij de lage salarissen.

We hebben een mooi oud huis(2 onder 1 kap) eten lekker, gaan elke zomer 3 weken op vakantie, najaar weekendje weg,,en onze kinderen lopen altijd in nieuwe(merk) kleding,en we sparen 500 euro per maand..

We zijn heel tevreden,zou niet weten waar ik (nog) meer salaris aan zou moeten uitgeven.Mag ik vragen hoeveel jullie per maand ongeveer kwijt zijn aan kinderopvang enzo? Ik denk dat mijn situatie ongeveer gelijk is aan de jouwe. Werken jullie fulltime of parttime?
4000 netto is zo'n 2,5 keer modaal, ik geloof niet dat iemand dat laag vindt. Toch?
@ Maja82: man werkt 40 uur,ik 20

We betalen maar 200 euro aan kinderopvang.(2 dagen bso&kdv),

ik wer veel uren s ávonds&op zaterdag,dus hebben we niet veel opvang nodig.

kleding voor de kinderen zal een 100 euro per kind per maand zijn(merk gecombineerd met h&M).
Wat mij soms ook opvalt is dat mensen er geen rekening mee houden dat je situatie ook financieel veranderd als je kinderen krijgt. Je hebt veel extra kosten (opvang, school, clubs kleding etc) maar vaak minder inkomsten (minder gaan werken). Ik ken genoeg voorbeelden waar mensen hun levensstrandaard niet echt (tijdig) hebben aangepast aan de kinderen. Die wilden nog steeds de dingen doen die ze voorheen deden. Dan kan je inderdaad snel krap komen te zitten.

En mensen gaan ook leven naar hun inkomen. Mensen die veel te besteden hebben geven vaak ook meer uit en maken duurdere keuzes (niet altijd zo maar vaak wel).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven