Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IV

29-12-2014 16:56 3035 berichten
Deel I, II en deel III zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...

De link naar deel I: http://forum.viva.nl/foru ... ties/list_messages/161276

De link naar deel II: http://forum.viva.nl/foru ... s-ii/list_messages/166328

En de link naar deel III: http://forum.viva.nl/foru ... -iii/list_messages/185739
anoniem_201872 wijzigde dit bericht op 29-12-2014 17:22
Reden: linkjes deel 1 en 2 toegevoegd
% gewijzigd
quote:ZsaZsa2015 schreef op 26 april 2016 @ 14:16:

Of nog zo één: collega-zzp'er die altijd precies uitrekent hoeveel ze moet betalen als we samen zitten te borrelen. Betaal gewoon de helft, ik drink ook weleens wat minder! Niet netjes om te verwachten dat een ander een deel van jouw drankjes betaalt. Het drukt de sfeer misschien een beetje voor jou om de drankjes uit te rekenen, maar echt gierig vind ik dat niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:pommiaan schreef op 26 april 2016 @ 16:54:

[...]

Niet netjes om te verwachten dat een ander een deel van jouw drankjes betaalt. Het drukt de sfeer misschien een beetje voor jou om de drankjes uit te rekenen, maar echt gierig vind ik dat niet.Ik doe ook niet moeilijk als ik minder dan heb gedronken, betaal dan ook een gelijk deel.
quote:ZsaZsa2015 schreef op 26 april 2016 @ 17:12:

[...]

Ik doe ook niet moeilijk als ik minder dan heb gedronken, betaal dan ook een gelijk deel.Sommige mensen drinken altijd minder omdat ze aan de thee en/of fris zitten in plaats van dure alcoholische dranken.
Tja. Zal ik voortaan dan ook maar bijhouden hoeveel bitterballen van een schaal ik gegeten heb?
quote:ZsaZsa2015 schreef op 26 april 2016 @ 17:25:

Tja. Zal ik voortaan dan ook maar bijhouden hoeveel bitterballen van een schaal ik gegeten heb?Graag. Als vegetariër betaal ik daar ook aan mee, terwijl ik er nooit een neem.
Ik vind het wel zielig hoor om precies bij te gaan houden hoe veel drankjes en of bitterballen iemand op heeft. Als wij met vrienden op een terras zitten of in een cafe bestellen we meestal ook een bittergarnituur. Soms wel een paar keer. Ik eet daar meestal ook weinig of niks van maar ik betaal gewoon mee. Je kunt niet op alle slakken zout leggen.
quote:ZsaZsa2015 schreef op 26 april 2016 @ 17:25:

Tja. Zal ik voortaan dan ook maar bijhouden hoeveel bitterballen van een schaal ik gegeten heb?

Ik snap jouw reactie niet.

Dat jij het niet erg vindt, wil toch niet zeggen dat een ander dat ook niet erg vindt?

Ik vind het niet erg om meer te betalen met vrienden of familie, maar bij collega's heb ik die behoefte wat minder. Bovendien kan het toch zo zijn dat iemand gewoon niet meer kan missen?
Ik snap ook niet helemaal hoe betalen wat je geconsumeerd hebt als gierig gezien kan worden. Gierig vind ik het als je financieel voordeel probeert te slepen uit een bepaalde situatie waarin dat niet gepast is. En volgens die redenatie is degene die financieel voordeel ontvangt uit de rekening splitten juist gierig, want die ontvangt in feite wel een gratis rondje (of twee, of drie), maar geeft er niks voor terug.

Dat gezegd hebbende: als het gaat om een paar euro, hoeft er van mij echt niet op de cent af berekend worden wat iedereen moet betalen, maar vaak gaat het om (meedere) tientallen euro's en dat vind ik dan toch echt te gortig, hoor.
quote:Hexx schreef op 26 april 2016 @ 15:46:

[...]

Hm, het kon de tante van mijn man zijn.

Die koopt alleen maar in kringloopwinkels, dus ook hier kapotte/smoezelige/duidelijk tweedehandse kado's.

Je wil er ook niet eten want de het-mocht-niks-kosten-maaltijden van haar zijn niet te eten.

Reizen doet ze alleen als ze een boekenweekgeschenk heeft gescoord zodat het gratis is.

Alle andere momenten moet ze opgehaald worden, ook al heeft ze een dikke auto in de garage staan.

En reken maar dat er van je hapjes niks overblijft als zij er is.

Als er iemand uit de familie overlijdt is ze er als de kippen bij om spullen uit te zoeken.

Echt, het is een mega-krent, met haar tweede huis in Frankrijk. Maar goed, we weten het en we lachen er maar om. toevallig zo'n bouwvallige boerderij in de Elzas?
Haha in verband met rekening delen : ook standaard mensen die pintjes drinken, maar bij gedeelde rekening of traktaties dure cocktails gaan nemen ... vreselijk
quote:Blondie456 schreef op 26 april 2016 @ 17:51:

Ik vind het wel zielig hoor om precies bij te gaan houden hoe veel drankjes en of bitterballen iemand op heeft. Als wij met vrienden op een terras zitten of in een cafe bestellen we meestal ook een bittergarnituur. Soms wel een paar keer. Ik eet daar meestal ook weinig of niks van maar ik betaal gewoon mee. Je kunt niet op alle slakken zout leggen.

Ja, jij steekt op het forum niet onder stoelen of banken dat je het financieel goed voor elkaar hebt.

En dus niet op een bittergarnituur meer of minder hoeft te letten. Maar niet iedereen kan het zich permitteren om niet op een rekening te hoeven letten bij het uitgaan.
quote:Blondie456 schreef op 26 april 2016 @ 17:51:

Ik vind het wel zielig hoor om precies bij te gaan houden hoe veel drankjes en of bitterballen iemand op heeft. Als wij met vrienden op een terras zitten of in een cafe bestellen we meestal ook een bittergarnituur. Soms wel een paar keer. Ik eet daar meestal ook weinig of niks van maar ik betaal gewoon mee. Je kunt niet op alle slakken zout leggen.Ik vond vooral mezelf heel zielig, toen ik nog studeerde en met een groep na een gezamenlijk georganiseerde activiteit mee uit eten ging. Ik had een goedkope pizza genomen en geen voorgerecht en redelijk zuinig met mijn drankje gedaan, zodat het niet boven mijn budget zou gaan. Rekening in gelijke delen verdelen, betekende dat ik bijna 7 euro gulden meer moest betalen. Daar kon ik dus bijna een dag van eten! En ik durfde daar toen nog niks van te zeggen, bang dat men mij gierig zou vinden...
quote:Kastanjez schreef op 26 april 2016 @ 20:08:

[...]

Ik vond vooral mezelf heel zielig, toen ik nog studeerde en met een groep na een gezamenlijk georganiseerde activiteit mee uit eten ging. Ik had een goedkope pizza genomen en geen voorgerecht en redelijk zuinig met mijn drankje gedaan, zodat het niet boven mijn budget zou gaan. Rekening in gelijke delen verdelen, betekende dat ik bijna 7 euro gulden meer moest betalen. Daar kon ik dus bijna een dag van eten! En ik durfde daar toen nog niks van te zeggen, bang dat men mij gierig zou vinden... Dit had ik laatst ook toen ik voor 18 Euro had gegeten, het grootste deel voor 30 en een persoon voor 50. Toen heb ik eerlijk gezegd dat ik in gelijke delen splitsen niet eerlijk vond.
Kwam deze net op Facebook tegen en moest meteen aan dit topic denken:

"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Oh ik had dit verdrongen... Maar het is weer teruggekomen...

Mister vriend en ik waren uitgenodigd om bij zijn neef een film te gaan kijken samen met nog 8 anderen. Iedereen zou wat meenemen en neef zou koken. Wij hadden Gin, tonic, chips, kaasjes en toast mee. G&T en chips waren op. Kaasjes niet omdat we veel hadden gegeten. Bij het afscheid bied ik neef (=host) aan of hij de kaas wil. Dat wil hij niet omdat hij het niet lust. Prima..

Komt nicht (die aangebroken zoute stengels en een halve fles wijn meehad) met de mededeling dat zij wel kaas en toastjes wilde meenemen.

Ik was helemaal flabberguested (hoe schrijf je dat?!) en heb per ongeluk nog een kaasje meegegeven ook...

Zij is sowieso gierig... Op de 30e verjaardag van haar neef (inclusief eten en drank in overvloed) had ze hem een zelfgebakken, best smerige, taart gegeven. Waar niemand op zit te wachten.

En dat terwijl ze altijd vertelt hoevéél geld ze verdient en heeft voor leuke dingen...
Mogelijk heb ik dit al eens gedeeld...

Ik ging met vijf vriendinnen ergens wat drinken en eten. Na heel lang wachten werden we eindelijk geholpen door een chagrijnige man. Het eten liet lang op zich wachten en er werden 2 verkeerde gerechten gebracht. Het drinken was ook niet wat we besteld hadden en werd met veel gezicht en gesteun omgeruild.

Na 40min wachten op de rekening bleek ook daar wat fout te zijn gegaan (+€19,-) waar we wat van gezegd hebben. Na het betalen haalt de ober het in zijn bolle hoofd om te zeggen " het is wel goed zo hè? " en weg te lopen.

Toen hebben we pontificaal gewacht tot we het wisselgeld tot op de cent terug hadden... In retrospectie misschien een beetje gierig...
Bij slechte service geen fooi geven vind ik niet gierig hoor.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:mich_me schreef op 26 april 2016 @ 20:39:

Zij is sowieso gierig... Op de 30e verjaardag van haar neef (inclusief eten en drank in overvloed) had ze hem een zelfgebakken, best smerige, taart gegeven. Waar niemand op zit te wachten.

En dat terwijl ze altijd vertelt hoevéél geld ze verdient en heeft voor leuke dingen...

Nouja zeg, alsof ze expres een smerige taart bakt?

Sinds wanneer is een zelfgebakken taart trouwens gierig? Heb vorige week nog een zelfgebakken taart meegenome toen we op visite gingen. Was geloof ik best een lekkere taart
Zelfgebakken taart is soms nog duurder ook
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:ayraa schreef op 26 april 2016 @ 21:22:

[...]

Nouja zeg, alsof ze expres een smerige taart bakt?

Sinds wanneer is een zelfgebakken taart trouwens gierig? Heb vorige week nog een zelfgebakken taart meegenome toen we op visite gingen. Was geloof ik best een lekkere taart

Ik zeg ook niet dat alle zelfgemaakte taarten vies zijn hoor, zeker niet! Maar dit was echt niet te peuren. Het was een wolkentaart maar dan een soort harde schijf die niet luchtig was.

Maar misschien hadden jullie erbij moeten zijn.
quote:boebezoebe schreef op 26 april 2016 @ 21:43:

Zelfgebakken taart is soms nog duurder ook Dat is waar. Het is misschien omdat ze voor haar verjaardag iets wil wat €60,- pp kost en dat ook verwacht. Maar het is een opstapeling denk ik.
quote:mich_me schreef op 26 april 2016 @ 20:59:

Ik ging met vijf vriendinnen ergens wat drinken en eten. Na heel lang wachten werden we eindelijk geholpen door een chagrijnige man. Het eten liet lang op zich wachten en er werden 2 verkeerde gerechten gebracht. Het drinken was ook niet wat we besteld hadden en werd met veel gezicht en gesteun omgeruild.

Na 40min wachten op de rekening bleek ook daar wat fout te zijn gegaan (+€19,-) waar we wat van gezegd hebben. Na het betalen haalt de ober het in zijn bolle hoofd om te zeggen " het is wel goed zo hè? " en weg te lopen.

Toen hebben we pontificaal gewacht tot we het wisselgeld tot op de cent terug hadden... In retrospectie misschien een beetje gierig...Gierig? Nou echt niet! Chagrijnige ober, verkeerde drankjes, verkeerde gerechten en ook nog gedwongen worden om bijna 20 euro fooi te geven. Je zou de helft terug moeten krijgen vind ik (oke niet echt, maar bij wijze van spreken)
quote:mich_me schreef op 26 april 2016 @ 20:39:

Ik was helemaal flabberguested (hoe schrijf je dat?!) en heb per ongeluk nog een kaasje meegegeven ook...

Flabbergasted. En zo spreek je het ook uit, met een a. Ik heb een vriendin die flabbergeisted zegt, geen idee waar ze dat vandaan heeft.
quote:MarindaH schreef op 27 april 2016 @ 20:34:

[...]

Flabbergasted. En zo spreek je het ook uit, met een a. Ik heb een vriendin die flabbergeisted zegt, geen idee waar ze dat vandaan heeft.Oh ja! Dank!! Weer wat geleerd.
quote:mich_me schreef op 26 april 2016 @ 20:59:

Toen hebben we pontificaal gewacht tot we het wisselgeld tot op de cent terug hadden... In retrospectie misschien een beetje gierig...Helemaal niet gierig. Het is al heel vreemd dat er besloten wordt dat het zo wel goed is. Dat is altijd nog aan de betalende gast om te zeggen. Al was alles goed gegaan, als iemand dat zo zegt tegen mij dan kan hij fluiten naar zijn fooi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven