Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op 20 oktober 2016 @ 08:53:

[...]

Dan ben ik maar niet gastvrij. Wc papier vervang ik niet, ze krijgen een nieuw theezakje, en altijd genoeg en goed te eten. En wie zegt dat ik er slecht bij zit? Ik zei alleen dat ik minder te besteden heb als eerst, niet dat ik er niet goed bijzit. Maar die koffie is gillend duur, en je vertelt mij niet dat andere mensen wel de hele middag dure latte's schenken.Wat je eigenlijk bedoelt, is dat die nespresso per dag, jouw 'iets lekkers/extraatje is'. Die is duur (voor jou) en lekker, daar ben je zuinig op. Net zoiets als wanneer ik bijzondere bonbons/chocolade heb gekregen, ik er van wil genieten en het niet tof vind als het gedachteloos opgegeten wordt. Dus dat zet ik sommige gasten dus ook echt niet voor. Die krijgen iets gewoners.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:boebezoebe schreef op 20 oktober 2016 @ 09:11:

Het ligt er denk ik ook aan hoe vaak je mensen over de vloer krijgt. Ik ontmoet mensen meestal buiten de deur (in een cafeetje, de bioscoop, etc), dus zo vaak heb ik niet visite. Als je elke dag de buurvrouw voor een bakkie krijgt dan tikken die cups (die ik zelf ondingen vind vind trouwens, blij dat ik ze niet gebruik ) wel aan.

Had ook vrienden die elke keer wel bij mij een drankje wilden doen omdat ik van die lekkere whiskies had. Daar kon ik ze geen ongelijk in geven, maar op een gegeven moment vond ik het wat minder leuk dat die zo snel op waren, dus wellicht ben ik minder gul dan ik dacht.

Vind het wel apart dat een vriendin van me nooit melk of koffiemelk in huis heeft als ze verjaardag viert. Ze drinkt zelf geen koffie, maar heeft een senseo voor gasten. Maar dan nooit melk erbij. Maar misschien is dat gewoon onhandigheid.Bij ons gaat de koffiemelk elke keer over de datum, dus we halen het niet meer.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik woon een aardig end van mijn tante vandaan. Ik wilde haar een paar spaarzegels opsturen die zij spaart. Zegt ze: "wacht maar tot mijn verjaardag, dan stuur je de zegels maar met de verjaardagskaart mee." Dat is over 3 maanden(!), maar ja, het bespaart wel een postzegel... Ik heb haar geplaagd en gezegd dat de postzegels dan weer duurder zijn.
quote:Lanzaroos schreef op 20 oktober 2016 @ 10:15:

Oh, nu gaat het onderwerp over iets waar ik zelf mee zit.

Aankomend weekend geven wij een verjaardagsfeest in de avond (vanaf half 9), we verwachten 25 mensen. We willen dan allereerst taart/cake/grote koeken aanbieden en koffie/thee. Nu hebben wij recent een bonenapparaat gekocht, maar hebben nog heel wat koffiepads over voor de Senseo waar we voorheen koffie mee zetten. Ik zat eraan te denken voor de verjaardag het bonenapparaat in te ruilen voor de Senseo. Voordeel van de Senseo vind ik dat het goedkoper is dan bonen, het feit dat we dan de koffiepads opmaken en dat het zetten van de koffie sneller gaat omdat het per 2 kan.

Nu lees ik dat een aantal hier andere koffie voorzetten voor bezoek. Dus dit kan ik 'maken'?

Drink zelf overigens geen koffie

Natuurlijk kan dit.

Allereerst vind ik het van belang dat jullie dat doen waar jullie je goed bij voelen. En jullie bezoek weet niet dat jullie het apparaat omwisselen. En zou het bezoek het wel weten, dan nog, jullie keuze is het.

Overigens vind ik in dit geval de keuzes beiden de duurdere opties, dus heeft niets met gierigheid te maken. Ik vind het juist heel slim en verstandig zoals je het uitlegt.
quote:dianaf schreef op 20 oktober 2016 @ 10:19:

[...]

Bij ons gaat de koffiemelk elke keer over de datum, dus we halen het niet meer.Wij drinken ook zwart. Bij geplande visite haal ik het in huis. Tussendoor geef ik zakjes creamer.
quote:dianaf schreef op 20 oktober 2016 @ 10:19:

[...]

Bij ons gaat de koffiemelk elke keer over de datum, dus we halen het niet meer.ik zorg daarom dat ik altijd poedermelk in huis heb, minder lekker wellicht maar beter iets dan niets
quote:Pretzel66 schreef op 20 oktober 2016 @ 10:05:

[...]

Maar als zo iemand met grote regelmaat zou komen zou je het dan wel doen?

Voorbeeld ik drink alleen rooibos of groene thee verder drinkt niemand in huis thee , nu komt er zeer regelmatig iemand die alleen zwarte thee drinkt ik heb dat dus wel in huis. Toen ik een keer gedachteloos groene thee had gezet dronk ze het niet op.

Als ik daar kom krijg ik altijd zwarte thee geen keus.

Ik vraag me altijd af of het gierig is of dat ze er gewoon niet bij nadenkt .

Terwijl ik altijd wel in huis probeer te halen wat mijn gasten lekker vinden.

Het ligt eraan wie het is. Ik heb ook wel eens iets voor iemand in huis gehaald omdat diegene daar altijd om vroeg. Sinas in dit geval. Komt ze de keer daarop weer en ik geef aan dat ik ook Sinas heb, wil ze ineens iets anders. Wij drinken nooit sinas, dus dat moest ik uiteindelijk weggooien. Voor mijn schoonvader heb ik wel altijd zijn favo drankje in huis alhoewel wij dat zelf niet drinken, hij drinkt altijd jenever en dat gaat niet kapot. Zo'n fles doe ik wel een half jaar mee, want hij drinkt meestal maar 1 of 2 borreltjes. Voor mijn vader haal ik zelden iets aparts voor in huis, want de ene keer drinkt hij drankje A, de andere keer drankje B en de keer daarop drankje C. Die moet het doen met wat ik in huis heb.

Ik heb zelf ook het liefst zwarte thee. Dat is dan ook het enige wat ik in huis heb. Als jij hier iedere week komt en ik weet dat jij alleen maar groene thee of rooibos drinkt dan zou ik daar wel een pakje van in huis halen. Daarentegen zou ik, als ik bij jou ben, wel gewoon de groene thee opdrinken, ondanks dat ik het niet zo lekker vind.

Waar ik wel een hekel aan heb is dat mensen ervan uit gaan dat je geen suiker in de thee gebruikt. Bij koffie wordt dat wel altijd gevraagd. In de thee doe ik ook altijd een beetje suiker, anders vind ik het niet lekker. Maar het gebeurt me vaak genoeg dat ik daar dan om moet vragen.
quote:Troeteltje schreef op 20 oktober 2016 @ 10:20:

[...]

Natuurlijk kan dit.

Allereerst vind ik het van belang dat jullie dat doen waar jullie je goed bij voelen. En jullie bezoek weet niet dat jullie het apparaat omwisselen. En zou het bezoek het wel weten, dan nog, jullie keuze is het.

Overigens vind ik in dit geval de keuzes beiden de duurdere opties, dus heeft niets met gierigheid te maken. Ik vind het juist heel slim en verstandig zoals je het uitlegt.We hebben al wel vrienden over de vloer gehad sinds we het nieuwe koffiezetapparaat hebben aangeschaft, het zal hen dus wel opvallen denk ik. Dat is denk ik waar ik het meest mee zit, dat zij ons dan gierig zullen vinden. Terwijl ik inderdaad eigenlijk alleen maar voordelen zie om voor die avond de Senseo even terug te halen.
quote:RMJ schreef op 20 oktober 2016 @ 09:36:

[...]

Want het herschikken van een luiertaart voordat je hem doorgeeft maakt het minder gierig?

Het is misschien wat duf dat ze niet hebben gemerkt dat er een truitje met een verkeerde naam in zat, maar het doorgeven van een cadeautje vind ik niet per se gierig. Als ik een cadeautje krijg waar ik niets aan heb/mee kan/leuk vind maar waarvan ik weet dat iemand anders het wel leuk zal vinden geef ik het ook wel eens door. Wat moet ik anders doen? Weggooien en exact het zelfde nieuw kopen is ook zo verspillend.

Ik vind het wel gierig hoor.. Als je geen cent te makken hebt dan gebruik je zo'n taart en laat je hem niet 7 jaar op zolder staan. Er zaten 75 luiers van Pampers in. Als je Pampers in de bonus koopt dan zijn ze €0,13 per stuk x 75 = €9,75 De taart was ook nog versierd met knuffels, boekjes, kleertjes allemaal van de Prenatal. En dan 7 jaar wachten tot je het doorgeeft: dan ben je gewoon een kniepert.

En met doorgeven vind ik niks mis. Ik geef zelf bijna alles door wat ik krijg. Gewoon omdat ik niet van spullen hou. Maar ik doe niet alsof het een nieuw cadeau is. De ontvanger weet dat ik het doorgeef.
Gewoon doen Lanzaroos. Is niet gierig hoor.
quote:jasminn schreef op 20 oktober 2016 @ 04:35:

Waarom heb je niet gevraagd om een theezakje?

Dat vind ik nou echt not done. Zou jij dat wel doen? als je bij de buurvrouw (ik ben daar maar 1 keer op visite geweest) een slappe bak thee of een waterige bak koffie krijgt zou jij dat dan zeggen?! Sorry buuf, de koffie is een beetje slap, kun je misschien een nieuw bakkie voor me zetten? Of er zit geen prik meer op de cola, heb je even wat anders?

Als ik ervoor betaal dan klaag ik, want dan wil ik een goede thee of een goed broodje, maar als ik op visite ben bij iemand waar ik maar 1 keer binnen ben geweest, dan ga ik daar niet over klagen.
quote:Lanzaroos schreef op 20 oktober 2016 @ 10:26:

[...]

We hebben al wel vrienden over de vloer gehad sinds we het nieuwe koffiezetapparaat hebben aangeschaft, het zal hen dus wel opvallen denk ik. Dat is denk ik waar ik het meest mee zit, dat zij ons dan gierig zullen vinden. Terwijl ik inderdaad eigenlijk alleen maar voordelen zie om voor die avond de Senseo even terug te halen.Kun je ze ook beide neerzetten?
quote:wilma36 schreef op 20 oktober 2016 @ 10:25:

[...]

Het ligt eraan wie het is. Ik heb ook wel eens iets voor iemand in huis gehaald omdat diegene daar altijd om vroeg. Sinas in dit geval. Komt ze de keer daarop weer en ik geef aan dat ik ook Sinas heb, wil ze ineens iets anders. Wij drinken nooit sinas, dus dat moest ik uiteindelijk weggooien. Voor mijn schoonvader heb ik wel altijd zijn favo drankje in huis alhoewel wij dat zelf niet drinken, hij drinkt altijd jenever en dat gaat niet kapot. Zo'n fles doe ik wel een half jaar mee, want hij drinkt meestal maar 1 of 2 borreltjes. Voor mijn vader haal ik zelden iets aparts voor in huis, want de ene keer drinkt hij drankje A, de andere keer drankje B en de keer daarop drankje C. Die moet het doen met wat ik in huis heb.

Ik heb zelf ook het liefst zwarte thee. Dat is dan ook het enige wat ik in huis heb. Als jij hier iedere week komt en ik weet dat jij alleen maar groene thee of rooibos drinkt dan zou ik daar wel een pakje van in huis halen. Daarentegen zou ik, als ik bij jou ben, wel gewoon de groene thee opdrinken, ondanks dat ik het niet zo lekker vind.

Waar ik wel een hekel aan heb is dat mensen ervan uit gaan dat je geen suiker in de thee gebruikt. Bij koffie wordt dat wel altijd gevraagd. In de thee doe ik ook altijd een beetje suiker, anders vind ik het niet lekker. Maar het gebeurt me vaak genoeg dat ik daar dan om moet vragen.

Ohhh hier zou ik ook van balen

Wij hadden laatst vervroegd verjaardagsbezoek en ik had frisdrank voor hen gehaald. Wij drinken zelf nooit frisdrank maar hebben het soms wel in huis als het over is van een vorig bezoek, wat we dan weer gebruiken voor een volgend bezoek. We hadden 3 verschillende smaken in de koelkast gezet en men mocht zelf pakken. Er waren al 3 verschillende flessen open, wordt er door iemand een 4e open gemaakt en daar is dan 1 glaasje uit gehaald (terwijl die smaak al open was!). Eerlijk gezegd baal ik daar dan van, want aan het eind van de avond zit ik met 2 halfvolle en 1 bijna volle fles frisdrank waar we dan dus niks meer mee kunnen doen maar dat is denk ik meer mijn zuinigheid dan gierigheid, want ik vind het zonde dat meerdere dingen open zijn want dan snel bederft. Heb overigens alles qua frisdrank maar meegegeven aan het bezoek, wordt het tenminste niet weggegooid.
quote:Marana_ schreef op 20 oktober 2016 @ 10:23:

[...]

ik zorg daarom dat ik altijd poedermelk in huis heb, minder lekker wellicht maar beter iets dan niets

Dit,ik persoonlijk heb liever poedermelk in mijn koffie dan gewone halfvolle melk bijvoorbeeld.

Ik heb zelf ook altijd een pot poedermelk in de kast staan voor het geval de koffiemelk weer eens op is op zondagochtend en de winkel nog niet open..
quote:mariposita schreef op 20 oktober 2016 @ 10:31:

[...]

Kun je ze ook beide neerzetten?Ja natuurlijk, we zouden het bonenapparaat kunnen laten staan. Alleen als mensen dan bonenkoffie willen zit je alsnog 1 kopje per keer te zetten. Het apparaat maakt zichzelf ook nog na ieder kopje schoon dus dat duurt echt een eeuwigheid voor meerdere kopjes
quote:Lanzaroos schreef op 20 oktober 2016 @ 10:31:

[...]

Ohhh hier zou ik ook van balen

Wij hadden laatst vervroegd verjaardagsbezoek en ik had frisdrank voor hen gehaald. Wij drinken zelf nooit frisdrank maar hebben het soms wel in huis als het over is van een vorig bezoek, wat we dan weer gebruiken voor een volgend bezoek. We hadden 3 verschillende smaken in de koelkast gezet en men mocht zelf pakken. Er waren al 3 verschillende flessen open, wordt er door iemand een 4e open gemaakt en daar is dan 1 glaasje uit gehaald (terwijl die smaak al open was!). Eerlijk gezegd baal ik daar dan van, want aan het eind van de avond zit ik met 2 halfvolle en 1 bijna volle fles frisdrank waar we dan dus niks meer mee kunnen doen maar dat is denk ik meer mijn zuinigheid dan gierigheid, want ik vind het zonde dat meerdere dingen open zijn want dan snel bederft. Heb overigens alles qua frisdrank maar meegegeven aan het bezoek, wordt het tenminste niet weggegooid.Blikjes kopen de volgende keer
quote:nausicaa schreef op 20 oktober 2016 @ 00:47:

[...]

Precies. Ik ken echt heel veel mensen waar je de thee kant-en-klaar krijgt, en die zijn allemaal niet gierig. Als daar iemand bij zit die toevallig vrij slappe thee drinkt, heb je dus grote kans dat jij ook slappe thee krijgt. Ik snap wel waarom sommigen je wel de hele theedoek geven, maar ik vind het zelf ook vaak geklieder met zakjes die je dan weer ergens kwijt moet.Da's pas gul, de hele theedoek bij je kopje thee!
Daarom kopen wij vaak blikjes.. prik gaat er niet af. En is super lang houdbaar. Je geeft bezoek een blikje en klaar.
quote:YellowDiamond schreef op 20 oktober 2016 @ 10:34:

[...]

Blikjes kopen de volgende keer

Dat ik daar nou nooit aan gedacht heb
quote:Lanzaroos schreef op 20 oktober 2016 @ 10:34:

[...]

Ja natuurlijk, we zouden het bonenapparaat kunnen laten staan. Alleen als mensen dan bonenkoffie willen zit je alsnog 1 kopje per keer te zetten. Het apparaat maakt zichzelf ook nog na ieder kopje schoon dus dat duurt echt een eeuwigheid voor meerdere kopjes Laat bezoek anders zelf hun kopje koffie halen. Dan zeg je erbij: dit apparaat duurt lang, dat andere is lekker snel.
quote:Troeteltje schreef op 20 oktober 2016 @ 09:50:

[...]

Oei, dat is eigenlijk best lullig dat je het ontdekte. Daar hebben die mensen natuurlijk geen rekening mee gehouden. Hahaha, wat een actie. Het doorgeven begrijp ik wel, niets mis mee. Echter dat dat op deze lullige wijze aan het licht komt. Ze wisten beslist niets van die romper.

Nee ze wist het echt niet denk ik Hij zat opgerold als een luier in de taart. Net als wat andere rompers.

Met doorgeven is ook niks mis. Ik had er zelfs aan gedacht om de taart te doneren voor een bingo avond voor minderbedeelde moeders. Maar ik vertrouwde het niet toen ik stof tussen de folie zag zitten en het idee had dat 1 boekje gebruikt was.

Nu heb ik de taart ontmanteld en de nieuwe speeltjes en kleren samen met een nieuw pak Pampers en een Prenatal bon in een mand gedaan en die gedoneerd. Komt het toch nog goed terecht.
quote:Taralina schreef op 20 oktober 2016 @ 08:48:

[...]

Mensen die gastvrij zijn bewaren juist het beste voor het bezoek, en nemen (als dat moet) zelf genoegen met iets minder.

Zo heb ik het ook geleerd thuis. Ik heb het ook niet zo breed want moet rondkomen van een WAO uitkering, en ik heb een Italiaanse koffiemachine (overblijfsel uit de periode dat ik een goed betaalde baan had), die koffie wordt per pad verpakt, en is duurder dan Nespresso cups, ik spaar om die koffie te kopen, ik koop dan meestal een grotere hoeveelheid, dan is het goedkoper en als ik bezoek krijg, dan worden ze echt verwend, ze vragen altijd om een cappuccino en ik maak er ook altijd wat lekkers bij. En als er over is, dan geef ik het mee zodat ik er niet mee blijf zitten.

Dat is er bij ons echt met de paplepel ingegoten. Ik heb een deel Indische familie, en als die samenkwamen, als alle ooms en tantes en neefjes en nichtjes samenkwamen dan was er altijd eten, lekker eten, en dan kreeg je ook altijd wat mee naar huis. En ik heb dat ook met vriendinnen, als ik thuis afspreek gaan we vaak lunchen en word ik getrakteerd op een heerlijke Marokkaanse lunch of Turks gerecht en als zij hier komen dan vind ik het ook leuk om mijn best voor hen te doen.
Wij hadden vroeger echt geen cent te makken thuis. Er was koffie, thee, melk en aanmaaklimonade en als je trek had kon je een extra boterham krijgen. Maar toch stond er altijd wat lekkers op tafel als er visite kwam en kon iedereen blijven eten. Lekker eten was wel belangrijk, moeder kon met een klein budget heerlijke maaltijden op tafel zetten.

Partner en ik komen allebei uit een zelfde soort gezin: liefdevol en geestelijk rijk, maar financieel onbemiddeld.

Ik vind het mooi om te zien hoe gewoonten bij ons doorwerken. We hebben allebei een zeer goede baan, maar geven niets om frisdrank of dure producten uit de supermarkt. We drinken koffie, water of aanmaaklimonade en hebben gewoon een simpel ouderwets koffiezetapparaat.

Komen er gasten, dan is niets te veel en pakken we uit met lekker eten en drinken en wat over is, mogen de gasten mee naar huis.
Indiers Lekker eten en vrolijk/vriendelijk gezelschap. Oké onderling blijft er veel onuitgesproken maar het is wel altijd gezellig.
quote:Gisselle schreef op 20 oktober 2016 @ 10:43:

[...]

Zo heb ik het ook geleerd thuis. Ik heb het ook niet zo breed want moet rondkomen van een WAO uitkering, en ik heb een Italiaanse koffiemachine (overblijfsel uit de periode dat ik een goed betaalde baan had), die koffie wordt per pad verpakt, en is duurder dan Nespresso cups, ik spaar om die koffie te kopen, ik koop dan meestal een grotere hoeveelheid, dan is het goedkoper en als ik bezoek krijg, dan worden ze echt verwend, ze vragen altijd om een cappuccino en ik maak er ook altijd wat lekkers bij. En als er over is, dan geef ik het mee zodat ik er niet mee blijf zitten.

Dat is er bij ons echt met de paplepel ingegoten. Ik heb een deel Indische familie, en als die samenkwamen, als alle ooms en tantes en neefjes en nichtjes samenkwamen dan was er altijd eten, lekker eten, en dan kreeg je ook altijd wat mee naar huis. En ik heb dat ook met vriendinnen, als ik thuis afspreek gaan we vaak lunchen en word ik getrakteerd op een heerlijke Marokkaanse lunch of Turks gerecht en als zij hier komen dan vind ik het ook leuk om mijn best voor hen te doen.Klinkt heel gezellig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven