Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aurora_Australis schreef op 20 oktober 2016 @ 10:38:

[...]

Nee ze wist het echt niet denk ik Hij zat opgerold als een luier in de taart. Net als wat andere rompers.

Met doorgeven is ook niks mis. Ik had er zelfs aan gedacht om de taart te doneren voor een bingo avond voor minderbedeelde moeders. Maar ik vertrouwde het niet toen ik stof tussen de folie zag zitten en het idee had dat 1 boekje gebruikt was.

Nu heb ik de taart ontmanteld en de nieuwe speeltjes en kleren samen met een nieuw pak Pampers en een Prenatal bon in een mand gedaan en die gedoneerd. Komt het toch nog goed terecht.En waarom is het gierig als iemand die taart doorgeeft aan jou, maar niet als jij m doorgeeft aan een goed doel?
Ik lees net pas dat die taart al 7 jaar oud was.
quote:Troeteltje schreef op 20 oktober 2016 @ 10:50:

[...]

Klinkt heel gezellig.Ja hele leuke en warme herinneringen aan vroeger, lieve mensen en heb van alles geproefd en nu nog bij buitenlandse vriendinnen, ik ben echt geïnteresseerd in eten.
quote:Tale schreef op 20 oktober 2016 @ 10:53:

[...]

En waarom is het gierig als iemand die taart doorgeeft aan jou, maar niet als jij m doorgeeft aan een goed doel?

Omdat als het niet een 7 jaar oud ding was geweest met een gebruikt voorwerp er in, een heel leuk ding was geweest voor een bingo avond met moeders die geen cent te makken hebben. Ook dan had ik de taart verrijkt met meer spullen die je dan wel kan gebruiken. Het was een protserig groot gevaarte wat fantastisch op de avond op tafel had gestaan. En tegen de organisatie had ik ook gewoon gezegd dat ik hem doorgaf.

Dat heb ik nu met de mand ook gedaan en ze konden bij het wijkcentrum niet geloven dat ik al die spullen zo maar weggaf en niet zelf gebruikte. Ik hoop dat er een mama heel blij mee wordt.
Ik vind het wel lief dat je hem doorgeeft , hier zit een gedachte achter.
quote:Gisselle schreef op 20 oktober 2016 @ 10:43:

[...]

Zo heb ik het ook geleerd thuis. Ik heb het ook niet zo breed want moet rondkomen van een WAO uitkering, en ik heb een Italiaanse koffiemachine (overblijfsel uit de periode dat ik een goed betaalde baan had), die koffie wordt per pad verpakt, en is duurder dan Nespresso cups, ik spaar om die koffie te kopen, ik koop dan meestal een grotere hoeveelheid, dan is het goedkoper en als ik bezoek krijg, dan worden ze echt verwend, ze vragen altijd om een cappuccino en ik maak er ook altijd wat lekkers bij. En als er over is, dan geef ik het mee zodat ik er niet mee blijf zitten.

Dat is er bij ons echt met de paplepel ingegoten. Ik heb een deel Indische familie, en als die samenkwamen, als alle ooms en tantes en neefjes en nichtjes samenkwamen dan was er altijd eten, lekker eten, en dan kreeg je ook altijd wat mee naar huis. En ik heb dat ook met vriendinnen, als ik thuis afspreek gaan we vaak lunchen en word ik getrakteerd op een heerlijke Marokkaanse lunch of Turks gerecht en als zij hier komen dan vind ik het ook leuk om mijn best voor hen te doen.

Klinkt heel gezellig, en is het vast ook. Zolang je maar beseft dat er ook mensen zijn die samenkomen zonder dat eten een hoofdrol speelt. En dat die het ook gezellig hebben, ook om elkaar geven, en ook veel voor elkaar over hebben. Het feit dat mensen het anders doen, maakt ze nog niet ongastvrij, ongezellig of gierig.

Ik ben een echte hollander wat dat betreft, er was bij ons altijd voldoende eten voor gasten, en iedereen mocht mee blijven eten. Maar mijn moeder kookte niet elke avond alsof ze een weeshuis had, dus mee-eten kon betekenen dat het vlees een keer met wat meer mensen gedeeld moest worden. Er was echt wel genoeg zodat niemand meer honger had, maar er bleven geen schalen over (en van alles meekrijgen was dus ook geen optie). Gedeeltelijk zuinigheid, en gedeeltelijk een erfenis van mijn oma die (inderdaad vanuit de oorlog) vond dat je eten niet weggooide. Punt.

Als ik met een vriendin samen ben, komt er echt wel een koektrommel op tafel, maar geen schalen vol gebak. Als ik zou weten dat zij dat heel fijn zou vinden, wil ik het best doen, maar wij geven er gewoon niet veel om. Samenzijn gaat bij ons niet om eten. Ik word zelfs een beetje ongemakkelijk van die enorme buffetten waar de gastvrouw maar blíjft aandringen dat ik nog wat moet nemen. Dat aandringen voelt voor mij als onbeleefd, maar ik snap dat het anders bedoeld is.

Hetzelfde gevoel krijg ik bij iemand waarvan ik weet dat hij echt heel krap zit, en die dan toch dure dingen voor mij in huis haalt. Dat voelt voor mij niet als prettig en welkom, dat voelt alsof ik iemand met een probleem opzadel. Ik voel me veel meer gewoon welkom met een gezellig gesprek en een simpel biscuitje. Omdat iemand dat zichzelf kan zijn bij me, in plaats van een soort act op te voeren.

Maar nogmaals: ik weet dat dat per persoon/familie/cultuur verschilt. En het een is niet beter dan het ander. Zolang je dat maar beseft, en niet alles wat anders is dan jij gewend bent als 'gierig en ongastvrij' afschuift.
quote:Pretzel66 schreef op 20 oktober 2016 @ 11:07:

Ik vind het wel lief dat je hem doorgeeft , hier zit een gedachte achter. Ik ben momenteel een zacht ei met alle nieuwe mama hormonen in mijn lijf. Maar als ik hier bij het consultatiebureau zit met mijn nieuwe Joolz met bijpassend dekentje en de vrouw naast mij zie ik twijfelen of ze haar kindje, wat net geplast heeft, een nieuwe luier aan zal trekken of toch die van voor het wegen, dan breekt mijn mama hart. Ik kreeg ook samen met mijn man het flyertje over donaties voor de bingo aangeboden van de receptioniste.. de vrouwen voor en na ons niet.
quote:nausicaa schreef op 20 oktober 2016 @ 11:10:

[...]

Als ik met een vriendin samen ben, komt er echt wel een koektrommel op tafel, maar geen schalen vol gebak. Als ik zou weten dat zij dat heel fijn zou vinden, wil ik het best doen, maar wij geven er gewoon

Maar nogmaals: ik weet dat dat per persoon/familie/cultuur verschilt. En het een is niet beter dan het ander. Zolang je dat maar beseft, en niet alles wat anders is dan jij gewend bent als 'gierig en ongastvrij' afschuift.Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens. Maar ik vind "thee" serveren van een meerdere keren gebruikt theezakje wel echt heel erg gierig.
quote:Gisselle schreef op 20 oktober 2016 @ 11:38:

[...]

Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens. Maar ik vind "thee" serveren van een meerdere keren gebruikt theezakje wel echt heel erg gierig.Ik ook. En smerig. Ik drink mijn thee altijd met het zakje er nog in, heerlijk sterk.
Ik drink zelf mijn groene thee heel licht, omdat ik het al gauw te bitter vind. Ik kan dus gerust een paar keer met hetzelfde theezakje doen. Bij bezoek zet ik de theedoos op tafel, ik schenk vervolgens gewoon steeds een rondje heet water bij. Zij moeten vervolgens zelf weten of zij hun zakje herbruiken of een nieuwe pakken, mag allebei. Ik zou dit niet zo snel in de keuken doen, niet vanwege de gedachte die zij erbij kunnen hebben maar omdat ik de smaakkeuze liever aan henzelf laat.

Vwb dure koffie; met verjaardagen halen wij ons filterkoffieapparaat van zolder en gebruiken wij deze. Met een man of dertig, ieder twee rondes koffie wordt het een dure hobby (en zou het ook nog eens veel te lang duren) om het speciale smaakjes apparaat te gebruiken. Maar, wij drinken uiteraard datgene wat wij het bezoek voorschotelen.
quote:Aurora_Australis schreef op 20 oktober 2016 @ 11:23:

[...]

Ik ben momenteel een zacht ei met alle nieuwe mama hormonen in mijn lijf. Maar als ik hier bij het consultatiebureau zit met mijn nieuwe Joolz met bijpassend dekentje en de vrouw naast mij zie ik twijfelen of ze haar kindje, wat net geplast heeft, een nieuwe luier aan zal trekken of toch die van voor het wegen, dan breekt mijn mama hart. Ik kreeg ook samen met mijn man het flyertje over donaties voor de bingo aangeboden van de receptioniste.. de vrouwen voor en na ons niet.Mijn menopauzale hormonen worden hier ook verdrietig van. Ach toch, zo triest dat ze zuinig moeten zijn met luiers.
quote:Meauve01 schreef op 20 oktober 2016 @ 11:50:

Ik drink zelf mijn groene thee heel licht, omdat ik het al gauw te bitter vind. Ik kan dus gerust een paar keer met hetzelfde theezakje doen. Bij bezoek zet ik de theedoos op tafel, ik schenk vervolgens gewoon steeds een rondje heet water bij. Waarschijnlijk gebruik je te heet water. Groene thee wordt bitter van water boven de 75 graden.
quote:Aurora_Australis schreef op 20 oktober 2016 @ 11:04:

[...]

Omdat als het niet een 7 jaar oud ding was geweest met een gebruikt voorwerp er in, een heel leuk ding was geweest voor een bingo avond met moeders die geen cent te makken hebben. Ook dan had ik de taart verrijkt met meer spullen die je dan wel kan gebruiken. Het was een protserig groot gevaarte wat fantastisch op de avond op tafel had gestaan. En tegen de organisatie had ik ook gewoon gezegd dat ik hem doorgaf.

Dat heb ik nu met de mand ook gedaan en ze konden bij het wijkcentrum niet geloven dat ik al die spullen zo maar weggaf en niet zelf gebruikte. Ik hoop dat er een mama heel blij mee wordt.Ok, dus een zeven jaar oude luiertaart doorgeven is gierig, een nieuwe luiertaart doorgeven niet? Dan mag je je zelfs op de borst kloppen omdat je zo edelmoedig bent? Wat een onzin.
quote:Tale schreef op 20 oktober 2016 @ 12:09:

[...]

Ok, dus een zeven jaar oude luiertaart doorgeven is gierig, een nieuwe luiertaart doorgeven niet? Dan mag je je zelfs op de borst kloppen omdat je zo edelmoedig bent? Wat een onzin.

Als het nieuw is, kun je het niet doorgeven.

Ze heeft alle oude spullen er uit gehaald, er nieuwe luiers en andere leuken dingen bij gedaan. Dus per saldo zal het grootste gedeelte nieuw zijn geweest. Ik zie niet in waarom het gierig is?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Tale schreef op 20 oktober 2016 @ 12:09:

[...]

Ok, dus een zeven jaar oude luiertaart doorgeven is gierig, een nieuwe luiertaart doorgeven niet? Dan mag je je zelfs op de borst kloppen omdat je zo edelmoedig bent? Wat een onzin.Er zit nogal een verschil tussen doen alsof het nieuw is en het als cadeau aan een vriendin geven en de taart doneren aan een bingo waarbij je aangeeft dat het een cadeau was en dat je wat dingen hebt aangevuld.
quote:nausicaa schreef op 20 oktober 2016 @ 11:10:

[...]

Klinkt heel gezellig, en is het vast ook. Zolang je maar beseft dat er ook mensen zijn die samenkomen zonder dat eten een hoofdrol speelt. En dat die het ook gezellig hebben, ook om elkaar geven, en ook veel voor elkaar over hebben. Het feit dat mensen het anders doen, maakt ze nog niet ongastvrij, ongezellig of gierig.

Ik ben een echte hollander wat dat betreft, er was bij ons altijd voldoende eten voor gasten, en iedereen mocht mee blijven eten. Maar mijn moeder kookte niet elke avond alsof ze een weeshuis had, dus mee-eten kon betekenen dat het vlees een keer met wat meer mensen gedeeld moest worden. Er was echt wel genoeg zodat niemand meer honger had, maar er bleven geen schalen over (en van alles meekrijgen was dus ook geen optie). Gedeeltelijk zuinigheid, en gedeeltelijk een erfenis van mijn oma die (inderdaad vanuit de oorlog) vond dat je eten niet weggooide. Punt.

Als ik met een vriendin samen ben, komt er echt wel een koektrommel op tafel, maar geen schalen vol gebak. Als ik zou weten dat zij dat heel fijn zou vinden, wil ik het best doen, maar wij geven er gewoon niet veel om. Samenzijn gaat bij ons niet om eten. Ik word zelfs een beetje ongemakkelijk van die enorme buffetten waar de gastvrouw maar blíjft aandringen dat ik nog wat moet nemen. Dat aandringen voelt voor mij als onbeleefd, maar ik snap dat het anders bedoeld is.

Hetzelfde gevoel krijg ik bij iemand waarvan ik weet dat hij echt heel krap zit, en die dan toch dure dingen voor mij in huis haalt. Dat voelt voor mij niet als prettig en welkom, dat voelt alsof ik iemand met een probleem opzadel. Ik voel me veel meer gewoon welkom met een gezellig gesprek en een simpel biscuitje. Omdat iemand dat zichzelf kan zijn bij me, in plaats van een soort act op te voeren.

Maar nogmaals: ik weet dat dat per persoon/familie/cultuur verschilt. En het een is niet beter dan het ander. Zolang je dat maar beseft, en niet alles wat anders is dan jij gewend bent als 'gierig en ongastvrij' afschuift.Goede post!
quote:Lady_Vintage schreef op 20 oktober 2016 @ 12:21:

[...]

Er zit nogal een verschil tussen doen alsof het nieuw is en het als cadeau aan een vriendin geven en de taart doneren aan een bingo waarbij je aangeeft dat het een cadeau was en dat je wat dingen hebt aangevuld.Ik vind cadeaus doorgeven sowieso nogal suf, maar aan de ene kant iemand anders gierig noemen om een zeven jaar oude luiertaart (zonder plasindicatoren, oh, de horror!) en aan de andere kant jezelf op de borst kloppen omdat je zo edelmoedig gekregen spullen doorgeeft aan anderen - het contrast is gewoon grappig.
Tale, wat een azijnpisserige opmerking.

Ik ben best gierig, maar vooral richting mezelf gelukkig.
quote:Gisselle schreef op 20 oktober 2016 @ 11:38:

[...]

Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens. Maar ik vind "thee" serveren van een meerdere keren gebruikt theezakje wel echt heel erg gierig.Nou inderdaad. Ik drink zelf helemaal geen thee, maar heb wel een hele theedoos met minimaal 10 verschillende soorten thee voor bezoek. Thee kun je járen bewaren, dus vind het dan echt lullig als mensen alleen maar zwarte thee oid in huis hebben, terwijl een ander graag kruidenthee drinkt.
quote:Tale schreef op 20 oktober 2016 @ 12:36:

[...]

Ik vind cadeaus doorgeven sowieso nogal suf, maar aan de ene kant iemand anders gierig noemen om een zeven jaar oude luiertaart (zonder plasindicatoren, oh, de horror!) en aan de andere kant jezelf op de borst kloppen omdat je zo edelmoedig gekregen spullen doorgeeft aan anderen - het contrast is gewoon grappig.

Volgens mij ben jij de enige die hier dit contrast ziet......

Of had je liever dat ze die 7 jaar oude taart in de prullenbak had geflikkerd? Lekker milieubewust.
quote:Tr0tter schreef op 20 oktober 2016 @ 09:42:

[...]

Dan ben je dus inderdaad gierig.

Hier krijgt de visite gewoon hetzelfde als wij. Toen we nog een Nespresso-apparaat hadden was dat dus Nespresso (en dan mochten ze nog zelf kiezen welke soort ook), nu we een ingebouwd koffie-apparaat hebben krijgen ze koffie uit dat apparaat. Ik vind het echt te bizar voor woorden dat je speciaal voor je visite goedkopere spullen in huis gaat halen, en dan maakt het niet uit of het om koffie, bier, cola of wc-papier gaat.Dat doe ik niet, die goedkopere koffie is normaliter ook voor mezelf, die dure drink ik 1 x per dag. En ik maak zelf wel uit of ik die schenk voor gasten of niet. Ik zei al eerder dat ze het ook wel krijgen, maar niet de hele middag.
quote:dianaf schreef op 20 oktober 2016 @ 10:19:

[...]

Wat je eigenlijk bedoelt, is dat die nespresso per dag, jouw 'iets lekkers/extraatje is'. Die is duur (voor jou) en lekker, daar ben je zuinig op. Net zoiets als wanneer ik bijzondere bonbons/chocolade heb gekregen, ik er van wil genieten en het niet tof vind als het gedachteloos opgegeten wordt. Dus dat zet ik sommige gasten dus ook echt niet voor. Die krijgen iets gewoners.Juist.
quote:Lanzaroos schreef op 20 oktober 2016 @ 10:26:

[...]

We hebben al wel vrienden over de vloer gehad sinds we het nieuwe koffiezetapparaat hebben aangeschaft, het zal hen dus wel opvallen denk ik. Dat is denk ik waar ik het meest mee zit, dat zij ons dan gierig zullen vinden. Terwijl ik inderdaad eigenlijk alleen maar voordelen zie om voor die avond de Senseo even terug te halen.Ik zou daar als vriend echt niet mee zitten en het begrijpen. Vinden ze je wel gierig? Nou jammer dan. Jouw leven toch?
quote:Tale schreef op 20 oktober 2016 @ 10:53:

[...]

En waarom is het gierig als iemand die taart doorgeeft aan jou, maar niet als jij m doorgeeft aan een goed doel?Een 7 jaar oude luiertaart aan iemand geven als kraamcadeau (en zeker als je daarbij doet alsof je het speciaal gemaakt hebt) vind ik inderdaad gierig, maar iets doneren aan een goed doel is toch per definitie niet gierig? Zonder kraamcadeau aankomen is een beetje apart, terwijl je niets hóeft te geven voor die bingo. Daarbij maakt het minder uit of je het nou zelf nieuw gekocht hebt, het al zeven jaar oud is, of gebruikt maar nog in goede staat. Als je nou voor die bingo alleen maar oude rompertjes met vlekken en gaten geeft, dan ben je gierig en kan je beter niets geven. Maar anders is het toch gewoon mooi meegenomen? En helemaal als je zegt dat het deels een krijgertje is en het zelf ook nog eens aanvult met nieuwe dingen.
quote:Lady_Vintage schreef op 20 oktober 2016 @ 12:57:

[...]

Volgens mij ben jij de enige die hier dit contrast ziet......

Of had je liever dat ze die 7 jaar oude taart in de prullenbak had geflikkerd? Lekker milieubewust.In de prullenbak nadát ze de luiers gebruikt had was natuurlijk ook gewoon een optie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven